لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ بهرام بهرامی پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر کسب کرسیهای بینالمللی ورزشی توسط نمایندگان ایران بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدیران، ورزشکاران و نمایندگان صاحب کرسی ورزش که در زمینه کرسیهای بینالمللی، دانش و تجربه لازم را داشتند (495N=). در بخش کیفی پژوهش 25 نفر به طور هدفمند و در بخش کمی بر مبنای ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر کسب کرسیهای بینالمللی ورزشی توسط نمایندگان ایران بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدیران، ورزشکاران و نمایندگان صاحب کرسی ورزش که در زمینه کرسیهای بینالمللی، دانش و تجربه لازم را داشتند (495N=). در بخش کیفی پژوهش 25 نفر به طور هدفمند و در بخش کمی بر مبنای جدول مورگان 220 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 55 سوالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید20 تن ازمتخصصان مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عامل تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری توصیفی و استنباطی از جمله KMO، بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و فریدمن با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد به ترتیب اولویت شش عامل اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی، ارتباطی، اقتصادی، حرفه ای و شغلی، سیاسی به عنوان مولفههای موثر در کسب کرسیهای بینالمللی ورزشی نقش دارند.نتیجهگیری: پیشنهاد میشودسازمانها و مدیران ارشد ورزش از تمام این عوامل موثر و اساسی برای کسب کرسیهای بینالمللی استفاده کنند و در جهت حفظ و تقویت این عوامل تلاش کنند و با تدوین برنامه بلندمدت، کسب کرسیهای بینالمللی ورزش را به عنوان یکی از استراتژیهای مهم در ورزش مدنظر قرار دهند.
علی خادمی؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، ...
بیشتر
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، مسئولین کمیتهها، داوران و همچنین مربیان تیمهای ملی فدراسیون کشتی (33 نفر) نمونهگیری به روش کل شمار، و از متخصصین حوزه استراتژیک و بازاریابی ورزشی (40 نفر) نمونهگیری به روش تصادفی هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامهریزی استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی و شامل 77 سوال (نقاط قوت 11، نقاط ضعف 25، فرصتها 19 و تهدیدها 22 مورد) بود. روایی پرسشنامه توسط 19 نفر از متخصصین این حوزه تایید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تعیین وضعیت سازمان از تحلیل SWOT و برای رتبهبندی عوامل برنامه راهبرد بازاریابی فدراسیون کشتی از روش آزمون فریدمن و از ماتریس QSPM برای اولویتبندی استراتژیها استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی فدراسیون کشتی در جایگاه WT و موقعیت حفظ وضعیت موجود قرار دارد. با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت حوزه بازاریابی فدراسیون کشتی استفاده شود.نتیجهگیری: بنابراین تدوین سیاستهای کلان مدیریتی به منظور درآمدزا نمودن ورزش، توجه به درآمدهای ناشی از توسعه پایدار، استفاده از مفهوم برونسپاری و ایمنسازی بستر سرمایهگذاری از مهمترین استراتژیهای پیشنهادی در این پژوهش میباشد
مصطفی سلطانی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبهها و از روش معادلات ساختاری در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در غالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار PLS انجام گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت تجاری، هواداران، رسانه، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، سایر و حامیان مالی به ترتیب با ضرایب تاثیر: 352/0، 189/0، 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 137/0 میتواند مهمترین منبع درآمدزایی باشگاههای فوتبال کشور باشد.نتیجهگیری: باشگاهها میتوانند با بهرهگیری از شیوههای نوین بازاریابی و منابع مختلف درآمدزایی نظیر: فعالیتهای تجاری، هواداران، حق پخش رسانهای، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، حامیان مالی و سایر منابع، به منظور تامین نیازهای مالی، توسعه باشگاه و جهت حضور قدرتمند در عرصههای داخلی و بینالمللی، استفاده کنند.
حسین عبدالملکی؛ فاطمه حیدری؛ محبوبه اللهیاری؛ سید بهادر زکیزاده
چکیده
هدف: امروزه آیندهنگاری به عنوان یک ابزار تحلیلی-چشماندازی متمایز، توسعه پیدا کرده است. این ابزار، آیندههای محتمل از رشتههای مختلف را مورد توجه قرار میدهد و بدین ترتیب به فرآیندهای تصمیمگیری در سطوح مختلف کمک مینماید. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دستاوردهای حال حاضر پژوهشهای مدیریت ورزشی، حوزههای ...
بیشتر
هدف: امروزه آیندهنگاری به عنوان یک ابزار تحلیلی-چشماندازی متمایز، توسعه پیدا کرده است. این ابزار، آیندههای محتمل از رشتههای مختلف را مورد توجه قرار میدهد و بدین ترتیب به فرآیندهای تصمیمگیری در سطوح مختلف کمک مینماید. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دستاوردهای حال حاضر پژوهشهای مدیریت ورزشی، حوزههای تاثیرگذار بر آینده و ارائه تاکتیکهای مناسب برای دستیابی به آیندهای ایدهآل بود.روششناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات کمی–کیفی بود. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و روش دلفی بود. تعداد 11 تن از اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی اعضای گروه روش دلفی این پژوهش را تشکیل دادند.یافتهها: با جمعبندی نظرات متخصصین، 16 جنبه در مورد وضعیت حال حاضر پژوهشهای مدیریت ورزشی بدست آمد که تفاوت بین اهمیت و موفقیت دستیابی به آنها با استفاده از آزمون تی همبسته مورد سنجش قرار گرفت که کلیه 16 جنبه مطالعات مدیریت ورزشی با موفقیت کم و میزان اهمیت زیاد ارزیابی شدند و تفاوت معنیداری بین موفقیت و اهمیت آنها بدست آمد. همچنین 11 حوزه موثر بر آینده ایدهآل پژوهشهای مدیریت ورزشی بدست آمد که در ادامه 12 تاکتیک برای تحقق آینده ایدهآل معرفی گردید.نتیجهگیری: برخی از اعضای گروه تحقیق معتقد بودند که رشته مدیریت ورزشی تنها در مسائل تئوریک در ورزش قابل استفاده است در حالیکه برخی دیگر معتقند مدیریت ورزشی میتواند یک تئوری منحصر به فرد را ایجاد کند و در مسائل عملی نیز قابل اجراست
عادله عظیمی دلارستاقی؛ سید محمد حسین رضوی؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی و ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی و دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی (با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار) دانشگاههای دولتی سراسر کشور، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری تعیین و پس از انجام 21 مصاحبه، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی شناسایی گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید.یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی در شش مولفه تحت عناوین سیاستهای حمایتی دولت، عوامل قانونی و حقوقی، نظام آموزشی، عوامل فرهنگی، سیاستهای تجاری و عوامل حاکمیتی شناسایی و استخراج گردید.بحث و نتیجهگیری: به منظور رونق کسب و کارهای مرتبط با ورزش، فراهم نمودن شرایط زمینهای با هدف کمک به باروری نوآوریها که نهایتا سبب ایجاد مزیتهای رقابتی در کسب و کارها میگردد، ضروری میباشد. در همین راستا دولتها میتوانند با اجرای نقش حیاتی خود در رویکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی به عنوان یک تسهیلکننده عمل نموده و شرایط محیطی را برای صاحبان کسب و کارها جهت استقرار کارآفرینی استراتژیک آماده نمایند
مهدی بشیری؛ رسول فرجی؛ فریده اعلاباف یوسفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش ورزشکاران مشهور در تبلیغات از دیدگاه مشتریان میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بودند که 350 پرسشنامه به صورت در دسترس بین پاسخدهندگان توزیع شد که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش ورزشکاران مشهور در تبلیغات از دیدگاه مشتریان میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بودند که 350 پرسشنامه به صورت در دسترس بین پاسخدهندگان توزیع شد که در نهایت 334 پرسشنامه جمعآوری گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس اثربخشی ورزشکاران صحهگذار (AEES) پتز (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 15 تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی درونی پرسشنامه، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 3.00 بهره گرفته شد.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که به ترتیب آشنایی ورزشکار، جذابیت ورزشکار، تخصص ورزشکار، تشابه ورزشکار، شخصیت دوستداشتنی و قابلیت اعتماد ورزشکار بر پذیرش ورزشکاران مشهور در صحهگذاری محصولات تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین به مقدار 93%، متغیر ملاک (پذیرش ورزشکار) را تبیین مینمایند.نتیجهگیری: شرکتها و بازاریابان ورزشی بایستی فاکتورهای آشنایی ورزشکار، جذابیت ورزشکار، تخصص ورزشکار، تشابه ورزشکار، شخصیت دوستداشتنی و قابلیت اعتماد ورزشکار را هنگام انتخاب صحهگذاران محصولات خود از بین ورزشکاران مشهور، مدنظر قرار دهند.
رسول نظری؛ مریم مختاری
چکیده
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ...
بیشتر
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ذوبآهن اصفهان، گیتیپسند و ریف بودند. تعداد حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر مشخص شد و پرسشنامهها بصورت تصادفی در اختیار نمونهها قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه عناصر سازنده برند بر اساس ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری کلر (2001) شامل 71 سوال بود. روایی پرسشنامه توسط دو تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش از نرمافزار SPSS و برای ارائه مدل از نرمافزار لیزرل استفاده شد.یافتهها: شش عامل برجستگی برند، عملکرد برند، تصویرسازی برند، قضاوتها نسبت به برند، احساسات نسبت به برند و همنوایی با برند به عنوان عامل تبیینکننده ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان معرفی شدهاند (05/0=P).نتیجهگیری: به طور کلی دستاوردهای پژوهش حاکی از آنست که از بین شش عامل عناصر سازنده برند مولفه تعهد از همنوایی با برند دارای بیشترین تاثیر و مولفههای تصویرسازی برند و کیفیت از عامل قضاوتها نسبت به برند کمترین تاثیر را در ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان داشتند.
رحیم رمضانی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ هشام رستمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی راهبردی فوتبال استان گیلان براساس تحلیل سوات و تدوین استراتژی مناسب بود.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی–تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمام صاحبنظران فوتبال استان گیلان و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش مدارس و دانشگاه، مربیان و بازیکنان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی راهبردی فوتبال استان گیلان براساس تحلیل سوات و تدوین استراتژی مناسب بود.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی–تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمام صاحبنظران فوتبال استان گیلان و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش مدارس و دانشگاه، مربیان و بازیکنان پیشکسوت انتخاب شدند (50n=). ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی و مطالعات مشابه بود که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان و با پایایی مناسب (95/0=α) تأیید شد. از آزمون فریدمن، روش وزندهی، ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی جهت تحلیل یافتهها و استراتژیهای مناسب استفاده شد.یافتهها: مطلوبیت فناوری اطلاعات، عدم مطلوبیت کیفیت زمین و اماکن، سیاستگذاری خصوصیسازی باشگاهها و گرایش مردم به سبک زندگی غیرفعال به ترتیب به عنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند. همچنین براساس ماتریس عوامل درونی (38/2) و عوامل بیرونی (49/2) وضعیت راهبردی فوتبال استان گیلان در منطقه WT (تدافعی) قرار دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت توسعه فوتبال استان گیلان استفاده شود.
جواد فسنقری؛ علی بنسبردی؛ مرضیه رحیمی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش ادارک شده و وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی شهر مشهد می باشد.روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که در باشگاه های ورزشی شهر مشهد مشغول به ورزش بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده و جمع آوری اطلاعات از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش ادارک شده و وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی شهر مشهد می باشد.روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که در باشگاه های ورزشی شهر مشهد مشغول به ورزش بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده و جمع آوری اطلاعات از باشگاه های مختلف در مناطق 13 گانه شهر مشهد انجام گرفت (382 نفر). ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که شامل سه بخش مربوط به مدیریت دانش، ارزش ادراک شده و وفاداری می شد. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از استفاده مورد بررسی و تایید قرار گرفت. از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد.یافتهها: نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با داده ها مناسب بوده است. بطور کلی، نتایج این تحقیق نشان داد که دانش برای مشتری با ضریب اثر 59/0 و ارزش اجتماعی با ضریب اثر 42/0 بیشترین تاثیر را در ایجاد ارزش ادراک شده ورزشکاران داشته است و ارزش ادراک شده نیز ضریب اثر 90/0 دارای تاثیر معنیداری بر وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی داشته است.نتیجهگیری: در یک جمع بندی کلی از نتایج تحقیق میتوان گفت که به کارگیری مدیریت دانش و مولفه های آن در باشگاه های ورزشی یک عامل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، و با تقویت آن زمینه ای را برای افزایش ارزش ادراک شده ورزشکاران و افزایش وفاداری آنها فراهم ساخت.
مسعود ایمان زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ مهدی پاشائی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ورزش استان اردبیل بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان، ورزشکاران، و داوران دارای بیمه ورزشی در استان اردبیل بودند که تعداد کل حجم نمونه (25000) نفر بودند و نمونه آماری بر اساس جدول نمونهگیری مورگان به صورت تصادفی، تعداد 375 نفر در نظر گرفته شد. از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ورزش استان اردبیل بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان، ورزشکاران، و داوران دارای بیمه ورزشی در استان اردبیل بودند که تعداد کل حجم نمونه (25000) نفر بودند و نمونه آماری بر اساس جدول نمونهگیری مورگان به صورت تصادفی، تعداد 375 نفر در نظر گرفته شد. از پرسشنامه محققساخته اثربخشی برند ورزشی انسانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، ویلکاکسون و فریدمن و نرم افزار آماری 22SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف اثربخشی برند انسانی علی دایی، تفاوت معنیداری وجود دارد و ترتیب تاثیرگذاری هر یک از این ابعاد به ترتیب شامل اثربخشی ورزشی، اثربخشی فرهنگی، اثربخشی اجتماعی، اثربخشی سیاسی و اثربخشی اقتصادی بود. همچنین نتایج نشان داد که بین ابعاد مختلف اثربخشی برند انسانی حسین رضازاده، تفاوت معنیداری وجود دارد و ترتیب تاثیرگذاری هر یک از این ابعاد به ترتیب شامل اثربخشی ورزشی، اثربخشی فرهنگی، اثربخشی سیاسی، اثربخشی اقتصادی، و اثربخشی اجتماعی بود. به طورکلی در تمامی ابعاد اثربخشی برند انسانی علی دایی نسبت به حسین رضازاده به طور معنیداری بیشتر بود.نتیجهگیری: در کل یافتههای پژوهش نشان داد که برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ابعاد ورزشی و فرهنگی تاثیرگذاری بیشتری دارد و در این بین تاثیرگذاری برند علی دایی بیشتر بود.
حسین عیدی؛ نگار قلی پور؛ مریم فلاح
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی کالای ورزشی بود.روششناسی: این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیتبدنی کلیه دانشگاههای کشور بودند که بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود 390 پرسشنامه جمعآوری شد. در این تحقیق از پرسشنامه جمعیتشناختی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی کالای ورزشی بود.روششناسی: این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیتبدنی کلیه دانشگاههای کشور بودند که بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود 390 پرسشنامه جمعآوری شد. در این تحقیق از پرسشنامه جمعیتشناختی و از پرسشنامه سهولت، سودمندی و اعتماد گفن (2003)، درک لذتبخش بودن فاگان (2008)، نگرش، قصد خرید و خرید یو (2014) و رضایتمندی از خرید اندرسون (2003) استفاده شد که پس از تعیین روایی، پایایی کلی پرسشنامهها (94/0) قابل قبول بود.یافتهها: نتایج بدست آمده از نرم افزار Smart PLS نشان داد که سودمندی، سهولت، اعتماد و لذت بر رضایت مصرفکننده در خرید اینترنتی مصرفکننده کالای ورزشی اثرگذار بود. همچنین اعتماد مهمترین عامل اثرگذار بر نگرش در خرید اینترنتی کالای ورزشی بود ولی سهولت بر نگرش اثرگذار نبود.نتیجهگیری: هدف مدیران فروشگاههای اینترنتی تنها فروش محصول نباشد، بلکه باید تلاش کنند با حفظ صداقت، ارائه محصولی با کیفیت و دادن بهترین خدمات، مشتری ثابت و وفادار پیدا نموده و با حداقل تبلیغات فروش خوبی داشته باشد.
حسین زارعیان؛ محمد صادق افروزه؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف: یکی از مسائل مهم در هر سیستم اقتصادی، شفافیت در امور مالیاتی و گردش مالی موسسات و سازمانهای دولتی و غیردولتی است. نبود شفافیت و صحت در اطلاعات مالی میتواند منجر به فرار مالیاتی و یا به عبارتی بروز اقتصاد سایهای خواهد شد. اقتصاد سایهای عاملی است که با زیر سوال بردن عدالت در پرداخت نظام مالیاتی، پایههای نظام اقتصادی ورزش ...
بیشتر
هدف: یکی از مسائل مهم در هر سیستم اقتصادی، شفافیت در امور مالیاتی و گردش مالی موسسات و سازمانهای دولتی و غیردولتی است. نبود شفافیت و صحت در اطلاعات مالی میتواند منجر به فرار مالیاتی و یا به عبارتی بروز اقتصاد سایهای خواهد شد. اقتصاد سایهای عاملی است که با زیر سوال بردن عدالت در پرداخت نظام مالیاتی، پایههای نظام اقتصادی ورزش کشور را متزلزل میسازد و دولت را در تحقق اهدافش ناتوان مینماید. از اینرو با توجه به اهمیت توسعه صنعت ورزش، شناسایی مصادیق اقتصاد سایهای در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است.روششناسی: . با عنایت به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش تحقیق کیفی و به شیوه گلیسر (1992) استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل موثر شناسایی گردید. سپس مصاحبههای نیمه ساختار یافته با (25 = n نفر) از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد. روایی پژوهش حاضر توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه حسابرسی فرآیند نتایج 75 درصد به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش استقرای منطقی در طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 119 نشان میتواند از مصادیق عوامل بروز اقتصاد سایهای در توسعه ورزش حرفهای ایران باشد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، نشان ها در 23 مفهوم طبقهبندی شد. در نهایت 8 مقوله شناسایی شده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقوله شفافیت مالیاتی، خلاءهای حقوقی، فرهنگ پرداخت مالیات، آموزش مودیان، تقلب، پنهان سازی، نگرش مالیاتی و خلاءهای مدیریتی طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: به طور کلی با توجه به حرکت باشگاههای ورزشی به سمت خصوصی شدن، نیاز به رعایت دقیق الزامات گزارشگری مالی و جلوگیری از هرگونه اقتصاد پنهان، برای تولید و ارائه اطلاعات مالی شفاف و قابل اتکاء برای تصمیمگیری بهتر و افزایش اعتماد سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در باشگاههای ایرانی امری اجتنابناپذیر محسوب میشود. از اینرو سیاستگذاران توسعه صنعت ورزش کشور به ویژه حوزه فوتبال میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در برنامهریزیهای آتی خود جهت جلوگیری از بروز هرگونه مصادیق و عوامل بروز اقتصاد سایهای در ورزش حرفهای ایران استفاده نمایند