نویسندگان
1
. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش ادارک شده و وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی شهر مشهد می باشد.
روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که در باشگاه های ورزشی شهر مشهد مشغول به ورزش بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده و جمع آوری اطلاعات از باشگاه های مختلف در مناطق 13 گانه شهر مشهد انجام گرفت (382 نفر). ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که شامل سه بخش مربوط به مدیریت دانش، ارزش ادراک شده و وفاداری می شد. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از استفاده مورد بررسی و تایید قرار گرفت. از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با داده ها مناسب بوده است. بطور کلی، نتایج این تحقیق نشان داد که دانش برای مشتری با ضریب اثر 59/0 و ارزش اجتماعی با ضریب اثر 42/0 بیشترین تاثیر را در ایجاد ارزش ادراک شده ورزشکاران داشته است و ارزش ادراک شده نیز ضریب اثر 90/0 دارای تاثیر معنیداری بر وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی داشته است.
نتیجهگیری: در یک جمع بندی کلی از نتایج تحقیق میتوان گفت که به کارگیری مدیریت دانش و مولفه های آن در باشگاه های ورزشی یک عامل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، و با تقویت آن زمینه ای را برای افزایش ارزش ادراک شده ورزشکاران و افزایش وفاداری آنها فراهم ساخت.
- ایرانمنش، مژده؛ شریفیان، اسماعیل. (1391). «عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان به نام تجاری پوشاک ورزشی در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران.» فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. دوره 4، شماره 7، صص 89-77.
- رضائی ملک، نرگس؛ رضائی ملک، محمد؛ توکلی مقدم،رضا. (1393). «ارزیابی مدیریت خدمات بانکی با استفاده از مدیریت دانش و بانکداری همراه در بانک ملت.» مدیریت بازاریابی، دوره 9، شماره 25. صص114.
- غفاری آشتیانی، پیمان؛ چارستاد، پروانه؛ لونی، ندا. (1389). «بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرفکنندگان در ترجیح برندهای خارجی به برندهای داخلی(مطالعه موردی: دانشجویان).» مجله مدیری ورزشی، دوره5، شماره 8، صص 253-227.
- موسی خوانی، محمد؛ حقیقی، محمد؛ ترک زاده، سمانه. (1391). « ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی).» مدیریت بازرگانی. دوره 4، شماره 12، صص 164-147.
- معماری، ژاله؛ جعفرآبادی، محمد؛ سیفی سلمی، طاهره. (1392). «مطالعۀ نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراک شده در توسعۀ توجهات رفتاری مشتریان مجموعه های ورزشی خصوصی.» فصلنامه مدیریت و توسعه ورزشی، دوره 2 شماره 2، صص 121-91.
- هومن، حیدرعلی. (1391). «مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل،» چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت، صص 44-38.
- Ø Abdolmaleki Bose, Ranjit, & Sugumaran, Vijayan. (2003). "Application of knowledge management technology in customer relationship management". Knowledge and Process Management, 10 (1), 3-17.
- Ø Chen, C. F., & Tsai, D. C. (2007). "How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?" Tourism Management, 28 (4), 1115–1122.
- Ø Chia, M. C., Chin, T. C. & Chin, H. H. (2002). "A review of service quality in corporate and recreational sport/fitness programs". The Sport Journal, 5 (3), 1-9.
- Ø Dolen, W.M. van. Dabholkar, P.A. & de Ruyter, K. (2007). "Satisfaction with online commercial group chat: the influence of perceived technology attributes, chat group characteristics, and advisor communication style". Journal of Retailing, 83 (3), 339-58.
- Ø Flint D.J., Blocker C.P. & Boutin P.J. (2010)."Customer Value anticipation, customer satisfaction and loyalty: An empirical examination". Journal of Industrial Marketing Management, 40 (2), 219-230.
- Ø Hapsari, Raditha, & Clemes, Michael, & Deana, David. (2016). "The Mediating Role of Perceived Value on the Relationship between Service Quality and Customer Satisfaction: Evidence from Indonesian Airline Passengers". 7th International Economics & Business Management Conference, 35 (5), 388-395.
- Ø Hill, B. & Christine, Green. (2012). "Repeat Participation as a Function of Program Attractiveness, Socializing Opportunities, Loyalty and the Sports cape Across Three Sport Facility Contexts". Sport Management Review, 15 (4), 485-499.
- Ø Khodakarami, Farnoosh. & Yolande E. Chan (2014). "Exploring the role of customer relationship management (CRM) systems in customer knowledge creation". Journal Information & Management 51 (1), 27–42.
- Ø Larson S. & Susanna H. (2004). "Managing customer loyalty in the automobile industry". Department of Business Administration and Social Sciences.
- Ø Liao, S., Chen, Y. & Deng, M. (2010). "Mining customer knowledge for tourism new product development and customer relationship management". Journal of Expert Systems with Applications, 37 (6), 421-432.
- Ø Nikhashemi, Seyed Rajab., & Tarofder, Arun Kumar., & Singh-Gaura, Sanjaya, & Haque, Ahasanul. (2016). "The Effect of Customers’ Perceived Value of Retail Store on Relationship between Store Attribute and Customer Brand Loyalty: Some Insights from Malaysia. Fifth International Conference on Marketing and Retailing, 37 (5), 432-438.
- Ø Ramseook-Munhurrun, P., & Seebaluck, V.N., & Naidoo, P. (2015). "Examining the structural relationships of destination image, perceived value, tourist satisfaction and loyalty: case of Mauritius". International Conference on Strategic Innovative Marketing, 175 (4), 252-259.
- Ø Saliss. & Jones. (2002). "Customer Knowledge Management and E-commerce: The role of customer perceived risk". International Journal of Information Management 28 (2), 102–113.
- Ø Tsai, S. (2005). "Utility, cultural symbolism and emotion: A comprehensive model of brand purchase value". International Journal of Research in Marketing, 22 (3), 77-291.