نویسندگان
1
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شمال
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی و دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی (با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار) دانشگاههای دولتی سراسر کشور، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری تعیین و پس از انجام 21 مصاحبه، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی شناسایی گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی در شش مولفه تحت عناوین سیاستهای حمایتی دولت، عوامل قانونی و حقوقی، نظام آموزشی، عوامل فرهنگی، سیاستهای تجاری و عوامل حاکمیتی شناسایی و استخراج گردید.
بحث و نتیجهگیری: به منظور رونق کسب و کارهای مرتبط با ورزش، فراهم نمودن شرایط زمینهای با هدف کمک به باروری نوآوریها که نهایتا سبب ایجاد مزیتهای رقابتی در کسب و کارها میگردد، ضروری میباشد. در همین راستا دولتها میتوانند با اجرای نقش حیاتی خود در رویکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی به عنوان یک تسهیلکننده عمل نموده و شرایط محیطی را برای صاحبان کسب و کارها جهت استقرار کارآفرینی استراتژیک آماده نمایند
- ابراهیم پور، حبیب؛ حبیبیان، سجاد؛ جانعلی زاده چوبستی، معصومه و دهقانی، علیرضا (1391). الگوی جامعی از کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای نوپا، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر.
- اختیاری، سارا (1393). جایگاه ایران در شاخص سهولت کسب و کار سال 2015 میلادی بانک جهانی، دفتر پایش و بهبود محیط کسب وکار، صص 1-17.
- افروزه، محمد صادق؛ مظفری، سید امیر احمد؛ آقایی، نجف و صفاری، مرجان (1395). شناسایی حیطه ها و عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران، دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 2، پیاپی 9، صص 69-90.
- امیرکبیری، علیرضا و داروئیان، سهیلا (1390). برداشت های اخلاق حرفه ای مدیران در کسب و کارهای کوچک و متوسط، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 6، شماره 1، صص 84-93.
- انصاری، محسن؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ زالی، محمدرضا و رضایی زاده، مرتضی (1391). شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر در انتخاب کسب و کارهای کارآفرینانه برتر، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره های 29 و 30، صص 123-154.
- باران دوست، رامبد و گودرزی، شهرزاد (1394). نقش کار تیمی در بهبود خلاقیت، کارآفرینی و رقابت پذیری بنگاه ها، اولین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه جامع علمی- کاربردی گسترش انفورماتیک ایران، موسسه پژوهشی البرز.
- پیکری فر، فاطمه و مه نگار، فرشاد (1391). بررسی نقش دانشگاه ها در توسعه کارآفرینی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر، صص 1-19.
- جنتی فر، حسین و آمده، علی اصغر (1391). پارک های فناوری و مراکز رشد: نمونه عینی دانشگاه کارآفرین، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر.
- حجازی، اسد و کشتکاروناشی، زهرا (1395). بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک (مطالعه موردی: فروش پوشاک بانوان در شهر کرج، پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، صص 1-8.
- داوری، علی و رضایی، حمیدرضا (1385). نقش دولت و خط مشی های دولتی در توسعه کارآفرینی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 1، شماره 2، صص 109- 130.
- دانایی فرد، حسن (1388). روش شناسی تدوین خط مشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوبی مفهومی، توسعه کارآفرینی، سال 2، شماره 6، ص ص: 125-155.
- دانایی فرد، حسن؛ فروهی، مهشید و صالحی، علی (1386). ارتقا کارآفرینی در ایران: تحلیلی بر نقش دولت، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 42، صص221-262.
- دهشیری، محمدرضا (1388). رسانه و فرهنگ سازی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره 2، شماره 8، صص 179-208.
- روزی طلب، غلامحسین (1395). بررسی ارتباط بین متغییر های محیطی و کارآفرینی، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، دوره 2، شماره 1، صص 123- 132.
- سپهردوست، حمید؛ فطرس، محمدحسن و برجیسیان، عادل (1395). بررسی مقایسه ای کانال های تاثیرگذاری فساد بر رشد اقتصادی در اقتصادهای رانتی و غیر رانتی، فصلنامه نظریه های کاربردی اقتصاد، سال 3، شماره 1، صص: 59-88.
- شورمیج، زینب؛ صدقی، شهرام و طلاچی، هما (1393). شناسایی عوامل زمینه ای تاثیرگذار بر رفتار اطلاع یابی کاربران در تعامل با گزینه جستجوی بصری در پایگاه ابسکو: یک مطالعه گراندد تئوری، تعامل انسان و اطلاعات، جلد 1، شماره 3، صص 225-234.
- طالبی، کامبیز و زارع یکتا، محمدرضا (1387). آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط(SMEs) دانش بنیان، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، صص 111-131.
- عربیون، ابوالقاسم؛ عبدالله زاده، غلامحسین؛ شریف زاده، ابوالقاسم؛ و محسنی، احمد (1389). شناسایی و اولویت بندی شاخص های تعیین کننده کارآفرینی کسب و کارها، توسعه کارآفرینی، سال 2، شماره 8، صص 65- 97.
- قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین و زرافشانی، کیومرث (1393). راهبرد اکوسیستم کارآفرینی: پارادایم جدید توسعه کارآفرینی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، جلد اول، شماره 3، صص 21-38.
- قنبری، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین و زرافشانی، کیومرث (1395). واکاوی محتوای سیاست ها در تطابق با ابعاد اکوسیستم کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، دوره 9، شماره1، صص 39-58.
- لامعی، بهزاد (1389). موانع قانونی رشد کارآفرینی در صنایع کوچک، صنعت و کارآفرینی، شماره 51، صص 37-43.
- محمدی الیاسی، قنبر و نوتاش، هادی (1390). شناسایی ریشه های شکست کارآفرینان کارکشته ایرانی: نگاهی روایتی گفتمانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 13، صص 31-50.
- مندعلی زاده، زینب؛ احسانی، محمد؛ کوزه چیان، هاشم و هنری، حبیب (1394). بررسی عوامل محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی در ورزش کشور، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 29، صص 99-116.
- مندعلی زاده، زینب؛ هنری، حبیب؛ و شهلایی، جواد (1391). تعیین موقعیت استراتژیک و وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی در ورزش کشور، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 2، شماره 3، صص 141- 155.
- نعمتی بیدگلی، جواد (1395). بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر نگرش، گرایش و عدم مشارکت خانواده ها به فعالیت های حرکتی و ورزشی در 8 شهر جمهوی اسلامی ایران، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(توسعه آموزش جندی شاپور)، ویژه نامه 95، صص 42- 52.
- نیلی، احمد (1383). خلاصه مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی کشور، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف.
- هنری، حبیب و مندعلی زاده، زینب (1392). چارچوب تبیین و تدوین بیانیه ماموریت کارآفرینی در ورزش کشور از دیدگاه صاحب نظران ورزشی، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 2، صص 49- 60.
- یعقوبی، جعفر؛ منفرد، نوذر و یزدان پناه، مسعود (1390). مانع های تقویت کارآفرینی در دانشکده کشاورزی زنجان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 16، صص 12-21.
- Ø Debackere, K., & Veugelers R (2005). The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links, Research Policy, 34(3): 321–342.
- Ø Dogan, N (2015). The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship, Journal of procedia - Social and Behavioral sciences, 195 (12): 1288 – 1294.
- Ø Frederick, H (2004). Toward high growth enterprise in New Zealand, Global Entrepreneurship Monitor: 51 -74.
- Ø Galloway, L., Anderson, M., Brown, W., & Wilson, L (2005). Enterprise skills for the economy, Education & Training, 47(1):7-17.
- Ø Gordon, E., & Natarajan, K.A (2009). Entrepreneurship development, India: global media.
- Ø Hitt, M.A., Ireland, R.D., & Camp, M. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation, Strategic Management Journal, 22(4): 479-491.
- Ø Hitt, M.A., Ireland, R.D., Sirmon, D.G., & Trahms, C.A (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, organizations, and Society, Academy of Management Perspectives.
- Ø Ireland, R.D., Hitt, M.A., &Sirmon, D.G (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and dimensions, Journal of management, 29(6): 963-989.
- Ø Ireland, R.D., Hitt, M.A., Camp, S.M., &Sexton, D.L (2001). Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create firm wealth, Journal of academy of management executive, 15)1 :( 49-63.
- Ø Jacobides, M.J., Knudsen, T., & Augier, M (2006). Benefiting from innovation: Value creation, Value appropriation and the role of industry architectures, Research policy, 35(8): 1200–1216.
- Ø Kellet, P., & Russel, R (2009). A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: a case study of the skateboarding cluster, Journal of sport management review, 12(2): 66-78.
- Ø Ketchen, D.J., Ireland, R.D., & Snow, C.C (2007). Strategic entrepreneurship, collaborative innovation, and wealth creation, Journal of strategic entrepreneurship, 1(3-4): 371-385.
- Ø Kraus, S., Kauranen, I., & Reschke, C (2011). Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configurati configuration approach, Man Research Review, 34 (1): 58-74.
- Ø Kyrgidou, A., & Petridou, E (2011). The effect of competence exploration and competence exploitation on strategic entrepreneurship, Technology Analysis & Strategic Management, 23(6): 697-713.
- Ø Liang, L., Shih, k., & Chung, Y (2010). Financing instruments and strategies of agribusiness: Evidence from taiwan, African journal of business management, 4(3): 320-332.
- Ø Lundstrom, A., & Stevenson, L (2001). Entrepreneurship policy for the future, Voll of the Entrepreneurship for the Future Series, Swedish Foundation for Small Business Research, 133-156.
- Ø Minniti, M (2005). Entrepreneurship and network externalities, Journal of economic behavior and organization, 57(1): 1–27.
- Ø Napier, G (2004). Strengthening innovation and technology policies for SME development in turkey, International Organization for Knowledge Economy and Enterprise Development (IKED). 88-91.
- Ø Regele, M.D., & Neck, H.M (2012). Entrepreneurship education sub-ecosystem in the United States: Opportunities to increase entrepreneurial activity, Journal of Business and Entrepreneurship, 23(2): 52-69.
- Ø Rossi, F (2010). The governance of university-industry knowledge transfer, European journal of innovation management, 13(2):155-171.
- Ø Rudnick, h (2000). Cited in Torres, Craig, chiles president solidifies the transition to enocracy political changes spark hope for new vitality in the climate, wall street journal.
- Ø Ruvio, A., Rosenblatt, Z., & Lazarowiz, H.R (2010). Entrepreneurial leadership vision in nonprofit vs. for profit organizations, Journal of the leadership quarterly, 21(6): 144-158.
- Ø Salter, A., &Bruneel, J (2009). Investigating the factors that diminish the barriers to university-industry collaboration, Paper to be presented at the summer conference on cbs - copenhagen business school.
- Ø Shane, S., & Venkataraman, S (2000). The promise of enterpreneurship as a field of research, Journal of academy of management review, 25(1): 217-226.
- Ø Shepherd, D.A., Covin, J.G., & Kuratko, D.F (2009). Project failure from corporate entrepreneurship: Managing the grief process, Journal of Business Venturing, 24(6): 588-600.
- Ø Szirmai, A., Naudé, W., & Goedhuys, M (2011). Entrepreneurship, innovation and economic development, Oxford University Press.
- Ø Wolcott, R., & Lippitz, M (2007). The four models of corporate entrepreneurship, Journal of MIT sloan management review, 49(1):74–82.