نویسندگان
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی قزوین
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبهها و از روش معادلات ساختاری در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در غالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار PLS انجام گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت تجاری، هواداران، رسانه، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، سایر و حامیان مالی به ترتیب با ضرایب تاثیر: 352/0، 189/0، 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 137/0 میتواند مهمترین منبع درآمدزایی باشگاههای فوتبال کشور باشد.
نتیجهگیری: باشگاهها میتوانند با بهرهگیری از شیوههای نوین بازاریابی و منابع مختلف درآمدزایی نظیر: فعالیتهای تجاری، هواداران، حق پخش رسانهای، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، حامیان مالی و سایر منابع، به منظور تامین نیازهای مالی، توسعه باشگاه و جهت حضور قدرتمند در عرصههای داخلی و بینالمللی، استفاده کنند.
- اتقیا، ناهید (1391). بررسی و شناسایی برخی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزش بانوان استان آذربایجان غربی، فصلنامه علمی تحقیقی مدیریت بهرهوری، دوره 6، شماره 20، صص: 144 – 127.
- الهی، علیرضا؛ سجادی، نصرالله؛ خبیری، محمد و ابریشمی، حمید (1388). موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 1، صص: 202-189.
- ایزدی، بهزاد؛ احسانی، محمد؛ کوزهچیان، هاشم و تجاری، فرشاد (1393). بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 5، صص: 110 – 89.
- بازرگان هرندی، عباس (1387). روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت، دانش مدیریت، سال 21، شماره 81، صص: 36 – 19.
- ترابی، تقی؛ قربانی، مهسا و باقری، میثم (1394). روشهای نوین تأمین مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعه یافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه، فصلنامه علمی تحقیقی دانش سرمایه گذاری، سال چهارم، شماره 13، صص: 231 -217.
- سازمان لیگ برتر فوتبال ایران (1391). چشم انداز فوتبال، شماره 2، شماره پیاپی 18، نشریه رسمی سازمان لیگ برتر فوتبال ایران.
- رجبی، مالک؛ سلطان حسینی، محمد؛ رضوی، محمد حسین و حسینی، سید عماد (1391). نقش رسانهها و تماشاگران ورزشی در جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 13، صص: 105 – 93.
- عیدی، حسین و یوسفی، بهرام (1393). بررسی منابع درآمدزایی فوتبال روز دنیا و مقایسه آن با فوتبال باشگاهی در ایران، نشریه بازاریابی ایران، 5، صص:17-1.
- قیامی راد، امیر و محرم زاده، مهرداد (1386). مقایسه تطبیقی روشهای درآمدزایی فدراسیون کاراته کشورهای ایران و ژاپن، تحقیق در علوم ورزشی، شماره 17، صص: 100 -89.
- Ø Barajas, A. (2007). Economic impact of support in Spanish professional football, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 8 (3): 78-83.
- Ø Deloitte analysis (2017). Planet football, Football money leagu, Sport Business Group.www.deloitte.com/drt/Press – release.
- Ø Dima, T (2015). The Business Model of European Football Club Competitions, Procedia Economics and Finance, 23: 1245-1252.
- Ø Hudsond, W., & Boewadtj, M (2003). Sport and adventure tourism, Binghamton, NY: the howrth press, New York, 7: 103-150.
- Ø Keshock, M (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
- Ø Mnzava, Bernard (2012). Financial plight in English premiership football: An impact of recent global recession, University of Leeds Pecvnia Monográfico, 179-191.
- Ø Morrow, S (1999). The new business of football: Accountability and finance in football, 21-29.
- Ø Roşca, V (2014). Web interfaces for e-CRM in sports: Evidence from Romanian Football, Management & Marketing, Challenges for the Knowledge Society, 9(1): 115 – 128.
- Ø Sheranne, S., & Tyler, D (2012). Lessons for sponsor activation andevent management, Olympic marketing facts file.
- Ø Strelize, B (2005). Relationship in Sport Sponsorship: A marketing perspective, faculty of management, university of Johannesburg.
- Ø Tomilnson, K (2010). Major players in the field of sport marketing, corporate governance: An international review, 13(4): 517-531.