نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2
استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
3
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.
روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، مسئولین کمیتهها، داوران و همچنین مربیان تیمهای ملی فدراسیون کشتی (33 نفر) نمونهگیری به روش کل شمار، و از متخصصین حوزه استراتژیک و بازاریابی ورزشی (40 نفر) نمونهگیری به روش تصادفی هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامهریزی استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی و شامل 77 سوال (نقاط قوت 11، نقاط ضعف 25، فرصتها 19 و تهدیدها 22 مورد) بود. روایی پرسشنامه توسط 19 نفر از متخصصین این حوزه تایید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تعیین وضعیت سازمان از تحلیل SWOT و برای رتبهبندی عوامل برنامه راهبرد بازاریابی فدراسیون کشتی از روش آزمون فریدمن و از ماتریس QSPM برای اولویتبندی استراتژیها استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی فدراسیون کشتی در جایگاه WT و موقعیت حفظ وضعیت موجود قرار دارد. با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت حوزه بازاریابی فدراسیون کشتی استفاده شود.
نتیجهگیری: بنابراین تدوین سیاستهای کلان مدیریتی به منظور درآمدزا نمودن ورزش، توجه به درآمدهای ناشی از توسعه پایدار، استفاده از مفهوم برونسپاری و ایمنسازی بستر سرمایهگذاری از مهمترین استراتژیهای پیشنهادی در این پژوهش میباشد
- احسانی، محمد (1383). الگوهای جدید بازاریابی در ورزش، خلاصه مقالات اولین سمینار ملی بازاریابی و مدیریت ورزش، شیراز، آذرماه.
- اسدی، حسین، فرزیانی، فاتح، فراهانی، ابوالفضل، یوسفی، حسینعلی (1394). اثرات برون سپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شماره 5، صص: 55-47.
- اسمعیلی اوندری، محمد (1395). الزامات پیادهسازی حق پخش تلویزیونی مطلوب در فوتبال ایران و ارائه الگو، رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس.
- الوانی، سید مهدی (1391). مدیریت عمومی، چاپ چهل و ششم، نشر نی.
- الهی، علیرضا (1383). بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفهای فوتبال ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی.
- جماعت، خاطره (1395). موانع حمایت مالی از ورزش در شرکتهای شهر صنعتی کاوه، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 23، صص 53-64.
- حسینی، محمدسلطان؛ رضوی، سید محمدجواد و سلیمی، مهدی (1396). شناخت و اولویتبندی موانع خصوصی سازی صنعت ورزش فوتبال در ایران با رویکرد آنالیز چند معیاره و کپلند، دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 41، صص 15-36.
- حسینی، معصومه؛ صفرنژاد، مهری (1395). تدوین راهبرد چالشهای بازاریابی ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران، دومین کنفرانس بینالمللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی، قم.
- دری نوکورانی، بهروز و سبحانی فرد، یاسر (1391). طراحی مدل اثرات برونسپاری موفق بر فعالیتهای سازمانی، چشمانداز مدیریت دولتی، شماره8 (پیاپی 2)، صص 137-123.
- دیوید، فرد آر (1999). مدیریت استراتژیک، ترجمه پارسائیان، علی؛ اعرابی، سیدمحمد(1393)، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ بیست و نهم.
- رجبی، حسین(1391). طراحی مدل بازاریابی ورزشی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
- رستمپور، یوسف (1394). برنامهریزی بازاریابی استراتژیک در بخش ورزش، کنفرانس بینالمللی مهندسی و علوم کاربردی، امارات، دبی.
- رنجبریان، بهرام، غفاری، محمد (1392). بازاریابی ورزشی، انتشارات چهارباغ.
- رمضانی نوده، محمود(1392)، برنامهریزی راهبردی توسعه ورزش دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیریت تربیت بدنی دانشگاه شاهرود)، پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- رنجبریان، بهرام، غفاری، محمد (1392)، بازاریابی ورزشی، انتشارات چهارباغ.
- رهبری، سمیه؛ شکرالهی، معصومه و طاهری، محبوبه (1389). بازاریابی ورزشی در عصر جدید، همایش منطقهای کاربرد علوم ورزشی در پیشرفت تربیت بدنی، واحد مبارکه اصفهان.
- ساعتچیان، وحید؛ الهی، علیرضا. (1393). تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاه های لیگ حرفهای فوتبال ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره22، ص 85-104.
- شعبانی بهار، غلامرضا؛ ایزدی، علیرضا؛ گودرزی، محمود و حبیب هنری(1396). تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران به روش swot، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، شمارة 2 (پیاپی 6)، صص 11-24.
- صوفی زاده، لیلا (1395). بررسی سهم ورزش در رشد اقتصادی و اشتغال ایران طی سالهای 1395-1391، پایان نامه دکتری، دانشگاه پردیس البرز.
- عبدالقادر، رینوار جلال(1395). تحلیل موقعیت استراتژیک ورزش در ایالت کردستان عراق و تدوین راهبردهای توسعه آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان، مدیریت ورزشی.
- عسکریان، فریبا (1383)، بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
- علیزاده، مهدی(1394). تدوین استراتژی بازاریابی سازمان لیگ فوتسال، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور تهران.
- قاسمی، رضا؛ جوادی پور، محمد و ترکفر، احمد(1394). شناسایی موانع بازاریابی ورزشی ایران از دیدگاه مدیران ورزشی کشور، مدیریت ورزشی، شماره 6 (پیاپی 7)، صص 829-846.
- قیامی راد، امیر و محرمزاده، مهرداد (1388). بررسی راهکارهای بازاریابی برای ترویج و توسعة رشته های ورزشی در ایران، نشریه حرکت، شماره 39، صص 175-192.
- کاظم، محمد (1381) . فوتبال در بورس و بورس در فوتبال، تهران ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ اول.
- کشاورز، لقمان (1396)، طراحی مدل ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیونهای ورزشی ایران، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، شمارة 17(پیاپی 5)، صص : 71- 57.
- مجدآرا، علی (1393). ورزش برای همه، انتشارات آوای ظهور.
- مرادی چالشتری، جواد؛ مرادی، محمدرضا؛ سهیلا، نوروزیان قهفرخی؛ جمالی گله، محمود. (1395). بررسی موانع ساختاری اثرگذار بر جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شمارة 23. صص 191-203.
- میزانی، مهران؛ رحیم زاده، میثم و سجادی، نصرا... (1393). تعامل با هوادارن از طریق اینترنت به عنوان ابزاری برای بازاریابی: بررسی و مقایسهی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران، آسیا و اروپا. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 23، صص 79-102.
- نادریان،مسعود؛ رهبری،سمیه؛ قربانی، سمیه (1393)، مطالعۀ تطبیقی چگونگی تأمین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران و انگلیس، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 11، صص21تا33.
- ندری، حمزه، (1388). طراحی استراتژی توسعة ورزش همگانی استان لرستان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
- نصیرزاده، عبدالمهدی؛ گودرزی، محمود و فراهانی، ابوالفضل (1392)، طراحی و تبیین مدل اجرای استراتژی برای فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد BSC، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 4، صص 31-42.
- Ø Amedzero, W. G (2014). Empirical elevation test of strategic plan, global journal of management and business, 13(4): 43-54.
- Ø Baena, V (2016). Online and mobile marketing strategies as drivers of brand love in sports teams: Findings from Real Madrid, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 17 (3): 202 – 218.
- Ø Charles D. M (2012). Global marketing& sales plan 2012, Canadian tourism. 12: 1-58.
- Ø Pitts, B. G., & K S. (2006).Fundamentals of Sport Marketing. Second Edition .Fitness Information Technology, Inc.
- Ø Gabriela, Gh. & Alina, I (2014). Research on the Management of Sports Organizations, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140: 667-670
- Ø Gladden J.M., & Sutton W.A (2009). Marketing principles applied to sport management, first edition: Sudbury, Jones and Bartlett Publishers: 42-59.
- Ø Kotler, P., Keller, K.L., Ancarani, F., & Costabile, M. (2012). Marketing management, 14th Edition: Pearson.
- Ø Liu, G., Eng, T.Y & Takeda, S (2015). An Investigation of Marketing Capabilities and Social Enterprise Performance in the UK and Japan, Entrepreneurship Theory and Practice:39(2):267-298.
- Ø Mc Caeville, R.E, Flood, Ch.M & Froats, T.A (1998), the effectiveness of selected promotions on spectators` assessment of a nonprofit sporting event sponsor. Journal of Sport Management, 12 (1): 51-62.
- Ø Mihai, A. L (2013). The strategic sport marketing Planning Process, journal of change and leadership, 17: 230-236.
- Ø Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance, Strategic Management Journal, 30(8): 909–920.
- Ø Odeniyi, O. A., Lawal, N. T., & Kareem, A. E. (2015). An appraisal of Groupon e-businessmodel. International Journal of Scientific & Technology Research, 4(1): 291-297.
- Ø Smith, a (2008). Introduction to sport marketing, First edition, Elsevier: Butterworth-Heinemann9.