اکبر جابری؛ حسن اسدی دستجردی؛ فرزانه مظلومی سوینی؛ جواد خزائی پول
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 1-18
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل سهم نسبی ابعاد هویت برندِ تیمی بر وفاداری هواداران فوتبال لیگ برتر ایران و ارائه مدلی در راستای توسعه وفاداری به تیمهای لیگ برتر فوتبال بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیمهای لیگ ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل سهم نسبی ابعاد هویت برندِ تیمی بر وفاداری هواداران فوتبال لیگ برتر ایران و ارائه مدلی در راستای توسعه وفاداری به تیمهای لیگ برتر فوتبال بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیمهای لیگ برتر ایران تشکیل میدادند. تعداد 236 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گرداوری این تحقیق پرسشنامههای وفاداری رفتاری فینک و همکاران (2003)، و پرسشنامه ابعادِ هویت تیمی کو (2009) بود. روایی صوری بر اساس نظرات 15 نفر از محققین حوزه بازاریابی و ورزش انجام و بر اساس آزمون کندال روایی محتوای پرسشنامه نیز 79/0 محاسبه گردید. مقدار پایایی نیز بر اساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای 18SPSS و AMOS20 استفاده گردید یافتهها: جهت سنجش روایی مدل تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که چهار بعدِ هویت تیمی دارای تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری رفتاری هواداران بودهاند. نتیجهگیری: : نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که چهار بعد هویت برند تیمی بر وفاداری رفتاری هواداران نسبت به تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران تأثیرگذار میباشند. بنابراین، توسعه ادراک مدیران از شاخصهای هویت برندِ تیمی میتواند ابزاری مهم در راستای تقویت وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال محسوب گردد.
فرهاد نظری؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 19-35
چکیده
هدف: مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که از لحاظ هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیاتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که ...
بیشتر
هدف: مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که از لحاظ هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیاتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که به ترتیب83 نفر(04/17%)، 267 نفر (04/58%)، 71 نفر (43/15%) و 39 نفر (47/8%)، در کل460 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاد، پرسشنامه الریک روجر (2010)، بود که کیفیت در سیستمهای شناسایی و توسعه استعداد را میسنجد. پایایی با استفاده از ضریب الفای کرونباخ، 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (میانگین و انحراف استاندراد، آنوا، کولموگروف- اسمیرنوف، آنوا و آزمون رتبهای فریدمن) استفاده شده است.یافتهها: نتایج آزمون آنوا نشان داد که، بین نمونهها منتخب در عاملهای ساختار، فرایند، و نتایج تفاوت معناداری(05/0>P) ، وجود دارد. همچنین، بر اساس آزمون فریدمن، عامل نتایج دارای بالاترین اولویت در سیستم استعدادیابی ورزشی ایران بود.نتیجهگیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت که، ارزیابی سیستم توسعه استعدادیابی به عنوان زیر ساخت ورزش حرفهای و قهرمانی میتواند باعث موفقیت ورزش کشور در صحنههای جهانی و بین المللی شود.
مهرعلی همتی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی؛ محمد صفرزاده
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 36-50
چکیده
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ...
بیشتر
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ورزشهای توپی مورد استفاده قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بین 370 نفر از تماشاگران در دو ورزشگاه و دو شهر تهران و اصفهان توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمونهای فریدمن و تعقیبی ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: : نتایج نشان میدهد که عامل نظم، امنیت و انضباط اخلاقی (برگزاری منظم و مناسب لیگ، برخورد مناسب پرسنل و مأموران کنترل نظم و مدیریت رفتار) مهمترین دلیل حضور تماشاگران بود. از بین عامل خدمات، تسهیلات و امکانات ورزشگاه (مناسب بودن جایگاه تماشاگران و سهولت در تهیه بلیت)، کسب هویت ورزشی و پرکردن اوقات فراغت (برخورداری ورزشگاهها از امکانات و تجهیزات مدرن، و حضور با دوستان در مسابقهها)، حساسیت رقابت و نتیجه آن، حضور بازیکنان مطرح (ستاره) در تیمهای ورزشی، فضا و زمان مناسب برگزاری مسابقه، مطلوب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن و برگزاری مسابقه در تعطیلات آخر هفته، اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان مسابقه به ترتیب بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در ورزشگاه داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود مسئولان مربوطه بهمنظور افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاهها برنامهریزیهای مناسب برای حفظ و ارتقای هنجارهای حاکم بر سالنهای محل برگزاری مسابقهها اتخاد نمایند. افزون بر این، فراهم ساختن امکانات رفاهی برای ورزشگاهها و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان برگزاری مسابقات میتواند سبب افزایش شمار تماشاگران در ورزشگاهها گردد.
مرتضی رضائی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ جلال یاراحمدی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 51-64
چکیده
هدف: هدف از مطالعة حاضر، تعیین تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و نمونة آماری پژوهش حاضر را 113 نفر از مدیران و مسئولان واحدهای مختلف شرکتهای ورزشی در سراسر کشور که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، تشکیل میدهند.روششناسی: به منظور گردآوری اطلاعات موردنیاز برای متغیر فرهنگ ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعة حاضر، تعیین تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و نمونة آماری پژوهش حاضر را 113 نفر از مدیران و مسئولان واحدهای مختلف شرکتهای ورزشی در سراسر کشور که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، تشکیل میدهند.روششناسی: به منظور گردآوری اطلاعات موردنیاز برای متغیر فرهنگ بازارگرایی از پرسشنامة نرور و اسلاتر (1990)، هوشمندی بازار از پرسشنامه کوهلی و جاورسکی (1990) و عملکرد کسب و کار از پرسشنامه هالی و همکاران (2005) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر اعضای هیأتعلمی و متخصصان صنعت و ورزش تأیید و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای تحقیق 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از میانگین و انحراف استاندارد در بخش آمار توصیفی و از آزمون تحلیل رگرسیون به عنوان آمار استنباطی استفاده شد.یافتهها:. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد: بین فرهنگ بازارگرایی و عملکرد کسب و کار ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0= sig). اما بین متغیر هوشمندی بازار و عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی ارتباط معنیدار مشاهده نشد (087/0= sig).نتیجهگیری: لذا به مدیران شرکتهای ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور سودآوری هر چه بیشتر به شناخت رقبا، هماهنگی بین وظایف و شناخت نیازهای مشتری توجه داشته باشند.
اسماعیل ملک اخلاق؛ محسن اکبری؛ سید حسن آلطه
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 65-84
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان شرکت کاله است.روششناسی: این پژوهش علّی و پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان بودند که تعداد 525 دانشجو به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه استاندارد با 42 سؤال برای جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان شرکت کاله است.روششناسی: این پژوهش علّی و پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان بودند که تعداد 525 دانشجو به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه استاندارد با 42 سؤال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن را اساتید مدیریت بازاریابی و کارشناسان حمایت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS 19 (برای تمامی ابعاد بزرگتر از 7/0) تأیید شد. در پایان اطلاعات گردآوریشده با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتندیافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار نشاندهنده این امر بود که حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان تأثیرگذار است، همچنین دلبستگی به برند نیز بر وفاداری مشتریان تأثیرگذار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، حمایت ورزشی به عنوان یک ابزار توانمند بازاریابی برای شرکتها عمل کرده و به آنها در رسیدن به سود و کسب سهم بیشتر بازار یاری میرساند. همچنین حمایت ورزشی به عنوان انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت، باعث تأثیر مضاعف بر وفاداری مشتریان و دلبستگی آنان به برند میشود.
یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ آذر کفاشپور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 85-102
چکیده
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- ...
بیشتر
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- همبستگی است. برای تعیین حجم نمونه از نرمافزار تخصصی PASS استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر رشتۀ تربیتبدنی دانشگاههای شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 بود (1083N=). بر این اساس حجم نمونه موردنیاز 308 نفر به دست آمد. برای جمع آوردی دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که با روش نمونهگیری تصادفی به شکل سهمیهای توزیع گردید. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی، با کمک نرمافزار آموس 21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، عوامل داخل زمین و خارج زمین هر دو رابطه معناداری با تصویر برند ورزشکاران داشتند. بعلاوه، مشخص شد عامل سبک رقابت ورزشکار و رفتار جوانمردانه به ترتیب با بار عاملی 91/0 و 52/0 بیشترین و کمترین تأثیرگذاری را بر روی تصویر برند ورزشکاران داشتند. نتیجهگیری: ورزشکاران برای ایجاد تصویری مثبت از خود علاوه بر توجه به عوامل داخل زمین، به عوامل خارج از میدان مسابقه نیز باید توجه کافی داشته باشند. همچنین، بهتر است برند شخصی ورزشکاران بر روی مزیت رقابتی آنها استوار باشد تا هدف اصلی برندسازی یعنی ایجاد تمایز حاصل شود.
سید احمد نژاد سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ محسن ارسلان
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 103-116
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سازمان ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سازمان ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن مسیر تحقیق، شاخصهای اولیه تحقیق، از رساله دکتری نژاد سجادی(1391) استخراج، و با جمعبندی نظرات نمونه آماری، شاخصهای نهایی تدوین گردید. پرسشنامه نهایی در اختیار نمونه قرار داده شد و برای تلفیق دیدگاهها، تعیین اولویت، وزندهی معیارها و زیر معیارها، از مدل AHP استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در اولویتبندی کلی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری، منظر مالی و منظر فرآیند داخلی به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: به نظر میرسد که ورزش شهروندی بایستی در افق تعیینشده از نظر مالی روی پای خود بایستد،(به عنوان اولین اولویت) و از نظر منظر داخلی در شرایط قابل قبولی است و میتواند با داشتههای فعلی خود، برای تحقق اهدافش تا افق تعیینشده انجاموظیفه نماید.(آخرین اولویت).
لیلا شفایی؛ ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 117-136
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد.. روششناسی: نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد.. روششناسی: نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور مییافتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای با 45 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 بهدست آمد(01/0 P<). یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق ابعاد منحصربهفرد، کمال، خیرهکننده، متمایز، مهیج، کلاسیک و موفق تبیین کننده مدل شخصیت برند تیمهای فوتبال لیگ برتر میباشند. نتیجهگیری: مدیران ورزشی و بازاریابان میتوانند با توجه به این ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بُعد، در تبلیغات خود به جذب بیشتر هواداران، درآمدزایی و کسب جایگاه برتر در بازار دست یابند. همچنین حامیان مالی از طریق انطباق شرکت و محصولات خود با هر یک از این ابعاد قادرند رابطۀ دوسویه مناسبی را برقرار نمایند.
محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 137-152
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.
نوشین بنار؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ حکیمه مهرعلی تبار
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 153-168
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ویژگیهای فردی، کیفیت خدمات ورزشی، رضایتمندی مشتری، وفاداری مشتری و قصد خرید مجدد بود که روایی آن مورد تأیید 8نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل 96/0=α محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان دادکه بین کیفیت خدمات با متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدت عضویت مشتریان در باشگاه تفاوت معناداری وجود داشت(05/0≥P). همچنین بین وفاداری مشتریان با دفعات حضور مشتریان در باشگاهها و بین قصد خرید مجدد با گروههای سنی مشتریان تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0≥P). نتیجهگیری: مدیران مراکز آمادگی جسمانی میتوانند با طبقهبندی مشتریان بر اساس ویژگیهای انسانی و شناسایی انتظارات و نیازهای متنوع آنان و ارائه محصولاتی مطابق با خواستههای مشتریان در جهت رضایتمندی، وفاداری دائم و تمایل به بازگشت دوباره آنان به باشگاه تلاش کنند.
مهدی خطیبزاده؛ هاشم کوزهچیان؛ افشار هنرور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 169-184
چکیده
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار ...
بیشتر
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رساله دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستة نرمافزاری SPSS 19 بهمنظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطه بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تأثیر معنی داری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 56/0) بیشتر است. تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.
فرهاد فتحی؛ علیرضا الهی؛ مرجان صفاری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 185-200
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نوستالژی برانگیخته (پاسکال 2002)، شخصیت نوستالژیکی (مییر 2010)، تأثیرپذیری نوستالژیکی (روتلج 2009) و تمایل به خرید (مییر 2010) بود. برای برانگیختن نوستالژی هواداران، فیلم نوستالژیک علی کریمی برای آنها پخش و سپس پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. روایی فیلم و پرسشنامه توسط متخصصان علمی و رسانهای تأیید شد. برای تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان که سازه پژوهش برازش مطلوبی دارد. همچنین برای آشنایی با شخصیت نوستالژیکی (36/5=t و 29/0=β) و تأثیرپذیری نوستالژیکی (91/8=t و 54/0=β) رابطه علی معناداری با نوستالژی برانگیخته مشاهده شد. علاوه بر این نوستالژی برانگیخته رابطه علی معناداری با تمایل به خرید هواداران داشت (93/10=t و 63/0=β). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود در روشهای صحهگذاری بازاریابی ورزشی از شخصیت-های با وجهه نوستالژیک بالا برای برانگیختن هواداران استفاده شود.
بهرام یوسفی؛ شیوا صفری تکیه
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 201-216
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه مقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی آدیداس بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. آدیداس جزء برندهای ورزشی محبوب و شناختهشده در جهان است و در ایران نیز نمایندگی رسمی دارد. جامعه هدف مشتریانی تعریف شد که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه مقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی آدیداس بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. آدیداس جزء برندهای ورزشی محبوب و شناختهشده در جهان است و در ایران نیز نمایندگی رسمی دارد. جامعه هدف مشتریانی تعریف شد که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه و خرید میکردند . 404 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توسط مشتریان کامل شد که پیش از این توسط تانگ و هایولی (2009) به کار گرفته شده بود. بخش اصلی پرسشنامه شامل 5 قسمت برای اندازهگیری ابعاد ارزش ویژه برند یعنی آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون یو من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون Z فیشر انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی در آگاهی و وفاداری برند تفاوت دارند، اما در ابعاد تداعی برند و کیفیت ادراک شده تفاوت معنادار نبود. به علاوه، نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین چهار بعد ارزش ویژه برند (آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند) با ارزش ویژه برند پوشاک ورزشی وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، مدیران صنعت پوشاک ورزشی باید برای توسعه برند، فعالیتهای بازاریابیشان را بیشتر بر روی کیفیت ادراک شده و تداعی برند متمرکز کنند.
فریبا عسکریان؛ بهزاد اکبرزاده
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 217-231
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ارزش ادراکشده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه افرادی هستند که برای خرید به سه مرکز اصلی خرید کالاهای ورزشی در تبریز مراجعه کردند که 384 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس با استفاده از جدول مورگان (حداکثر تعداد آن) و با مراجعه ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ارزش ادراکشده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه افرادی هستند که برای خرید به سه مرکز اصلی خرید کالاهای ورزشی در تبریز مراجعه کردند که 384 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس با استفاده از جدول مورگان (حداکثر تعداد آن) و با مراجعه حضوری محقق در آن فروشگاهها برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه فاریابی (2012) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 22 سؤال در مقیاس لیکرت 5 ارزشی (کاملاً موافقم=1 تا کاملاً مخالفم=5) بود. در این پژوهش روایی صوری آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایای آن، آلفا کرونباخ 84 درصد محاسبه شد. جهت بررسی دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمالیتی دادهها و برای تحلیل آنها از رگرسیون در سطح معنیداری 05/0≤α استفادهشده است. یافتهها: : نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مقادیر(43/0β= و 001/0P˂) بین ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد همچنین با توجه به مقادیر(46/0β= و 001/0P˂)بین رضایت قبلی مشتری با قصد خرید مجدد مشتریان رابطة معنیداری برقرار است. همچنین تمامی مؤلفههای تصویر ادراکشده، کیفیت ادراکشده، مقبولیت قیمت و تجربهحسی بهطور معنیداری با ارزش ادراکشده رابطه داشتند. نتیجهگیری: بنابراین در میان عاملهای مورد بررسی رضایت قبلی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید مجدد و مقبولیت قیمت بیشترین تأثیر را بر ارزش ادراکشده داشته است.
یوسف یاوری؛ فریبا عسکریان؛ محمد خیری شجاعی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، صفحه 233-244
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل چالشهای توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی منطقه آزاد ارس به اجرا درآمد.روششناسی: 120 نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عوامل ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل چالشهای توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی منطقه آزاد ارس به اجرا درآمد.روششناسی: 120 نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عوامل توسعه گردشگری ورزشی (95/0=α) استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج، تاثیر عوامل اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم و تربیت بدنی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس معنیدار بود. بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی تفاوت وجود داشت. عوامل موثر بر گردشگری ورزشی به ترتیب اولویت منابع طبیعی، اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم، تربیت بدنی میباشند.نتیجهگیری: منطقه آزاد ارس میتواند با استفاده بهینه و مناسب از پتانسیلهای منابع طبیعی، طراحی و اجرای برنامههای متنوع و راهبردی، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها، بهرهگیری از فناوری ارتباطات و میزبانی رویدادهای ورزشی به یک قطب گردشگری مهم در حوزه توریسم ورزشی تبدیل شود.