نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان شرکت کاله است.
روششناسی: این پژوهش علّی و پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان بودند که تعداد 525 دانشجو به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه استاندارد با 42 سؤال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن را اساتید مدیریت بازاریابی و کارشناسان حمایت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS 19 (برای تمامی ابعاد بزرگتر از 7/0) تأیید شد. در پایان اطلاعات گردآوریشده با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار نشاندهنده این امر بود که حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان تأثیرگذار است، همچنین دلبستگی به برند نیز بر وفاداری مشتریان تأثیرگذار است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، حمایت ورزشی به عنوان یک ابزار توانمند بازاریابی برای شرکتها عمل کرده و به آنها در رسیدن به سود و کسب سهم بیشتر بازار یاری میرساند. همچنین حمایت ورزشی به عنوان انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت، باعث تأثیر مضاعف بر وفاداری مشتریان و دلبستگی آنان به برند میشود.
کلیدواژهها