فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میر عسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو، یافتههای پژوهش پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. با استفاده از روش کدگذاری تعداد 21 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی شناسایی شدند.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع محیط کلان اشتغال در بازارکار ورزش در 5 مضمون موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع سیاسی، موانع دانش و فناوری، موانع قانونی و حقوقی طبقهبندی شده است.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توسعه اشتغال در ورزش ایران با موانع متعددی در محیط کلان روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی این حوزه ضروری است. با درک عمیقتر از موانع محیط کلان، میتوان سیاستها و استراتژیهای مؤثرتری برای ارتقای اشتغال در بازار کار ورزش تدوین کرد. این سیاستها میتوانند شامل اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی باشند. اجرای این اقدامات، میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.
روح الله خواجه کریم الدینی؛ نوشین بنار؛ نادر زالی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی پیشران های کلیدی موثر بر آینده صنعت ورزش ایران با رویکرد آینده پژوهی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت براساس روش هـــای آینده پژوهی و آینده نگاری، تحلیلی و اکتشافی است که با بکارگیری ترکیبی از روش های کمی و کیفی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان، ورزشکاران و خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی پیشران های کلیدی موثر بر آینده صنعت ورزش ایران با رویکرد آینده پژوهی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت براساس روش هـــای آینده پژوهی و آینده نگاری، تحلیلی و اکتشافی است که با بکارگیری ترکیبی از روش های کمی و کیفی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان، ورزشکاران و خبرگان مدیریت ورزشی) در زمینه صنعت ورزش بودند. نمونه گیری به روش هدفمند بود که 19 نفر انتخاب گردید. پس از گردآوری داده های مرحله نخست، 28 گویه که امتیاز بیشتری کسب کرده بودند در ماتریس قرار گرفتند و طبق نظرات پنل خبرگان مورد ارزیابی و تکمیل قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار میک مک تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق حاضر عوامل مختلفی بر آینده صنعت ورزش تاثیر گذار هستند که مهم ترین عوامل در آینده صنعت ورزش ایران عبارتند از: میزبانی مشترک رویدادهای بزرگ ورزشی، ثبات مدیریت، حمایت از کسب و کارهای نوین ورزشی، شایسته سالاری و تخصص گرایی، تولیدات و تجهیزات مدرن و فناور، تشکیل شرکت های تولیدی چند ملیتی، حمایت از خصوصی سازی باشگاه ها و تقویت جایگاه ایران در نهادها و کرسی های بین المللی.نتیجهگیری: برای ساختن آینده ای روشن در پیش روی صنعت ورزش کشور، بایستی نگاهی ویژه به عوامل کلیدی شناسایی شده داشت.
نوشین بنار؛ فاطمه سعیدی؛ معصومه سلحشوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بود و از استراتژی نظریه دادهبنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در مجموع 19 مصاحبه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بود و از استراتژی نظریه دادهبنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در مجموع 19 مصاحبه انجام شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید.یافتهها: نتایج کدگذاری باز پس از غربالگری نهایی حاکی از آن بود که 47 نشان میتواند از مصادیق کانالهای اثرگذار بیماری کرونا (کوید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان باشد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، نشانها در 14 مفهوم طبقهبندی شد. در نهایت 6 مقوله شناسایی شده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقوله اختلال در طرف عرضه، اختلال در طرف تقاضا، اختلال در بازار نیروی کار (اشتغال)، اختلال در بازار کالا و خدمات ورزشی بخش خصوصی، اختلال در بخش دولتی و شبه دولتی، اختلال در سرمایهگذاری طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود متولیان ورزش با در نظر گرفتن کانالهای اثرگذاری شناساییشده، بهسرعت راهکارهای حمایتی و برنامههای جبرانی را برای صاحبان کسبوکارهای ورزشی تدوین و اجرا کنند. این اقدامات میتواند از تعطیلی و ورشکستگی گسترده در این حوزه جلوگیری و به پایداری اقتصادی ورزش کمک کند. همچنین، حمایتهای دولتی و ایجاد مشوقهای سرمایهگذاری میتواند مسیر ورود سرمایهگذاران جدید را هموار کند و زمینه رشد و توسعه خدمات ورزشی را در شرایط بحران و پس از آن فراهم سازد.
معصومه سلحشوری؛ نوشین بنار؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در پژوهشهای کیفی روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگلاسکالیر، الزیویر، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در پژوهشهای کیفی روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگلاسکالیر، الزیویر، ریسرچگیت، ساینس دایرکت و پابمد بدست آمد و تحلیل مفاهیم و نتایج مطالعات مصاحبه با ورزشکاران حرفهای تراجنسیتی انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش در 4 مضمون اصلی (سیر تکامل فردی، سیر هویت جنسیتی، فرهنگسازی هویت جنسیتی و پذیرش هویت جنسیتی) و 17 مضمون فرعی (کنش کودکی، متفاوت بودن، بحران روحی، نامیده شدن، فرایند تطبیق جنسیت، آشکارسازی هویت، انطباق هویت، تبعات اعلان هویت، پنهانسازی هویت، تحقیر، ترنسهراسی، فضای امن، آگاهی، حمایت خانواده، حمایت مربیان و همتیمیها، به رسمیت شناختن و طرد شدن) شناسایی شدند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، اهمیت فرهنگسازی و ایجاد یک محیط حمایتکننده از سوی جامعهی ورزشی در راستای پذیرش ورزشکاران تراجنسیتی را نشان میدهد.
ابوذر سوری؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل میدادند که در زمینه پژوهش های حقوق ورزشی فعالیت داشتند. نمونه آماری با استفاده از روش گلولهبرفی دردسترس انتخاب شدند (220 نفر). جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (9 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد آموزش و توانمندسازی حقوقی در ورزش (677/0)، امور علمی و پژوهش حقوقی در ورزش (438/0)، فرهنگ حقوقی در ورزش (415/0) و نظارت و بازرسی حقوقی در ورزش (192/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه حقوقی در ورزش بودند. همچنین اثر مؤلفههای برنامهای و اسنادی حقوقی در ورزش (179/0)، حرفه و نقش حقوقی در ورزش (308/0)، حقوق تجارت در ورزش (624/0)، حقوق مالکیت فکری معنوی در ورزش (459/0)، ساختار و نهاد حقوقی در ورزش (183/0)، قرارداد و ثبت حقوقی در ورزش (259/0)، قوانین بازدارنده و تنبیهی در ورزش (229/0) و قوانین حمایتی در ورزش (183/0) دارای نقش مستقیم و معنیداری در تبیین سیستم اجرایی حقوقی در ورزش بودند.نتیجهگیری: به طور کلی، بر اساس یافتههای پژوهش می توان گفت که توجه به عوامل آموزشی- علمی، سیستم اجرایی حقوقی، فرهنگسازی و توانمندسازی نیروی متخصص انسانی میتواند به پیامدهای مطلوب توسعهای حقوقی در ورزش بیانجامد.
نوشین بنار؛ فاطمه سعیدی؛ آذر خسروی اقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک با رویکرد ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی بوده است.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه ورزشهای الکترونیک، کسبوکار و اشتغال ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک با رویکرد ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی بوده است.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه ورزشهای الکترونیک، کسبوکار و اشتغال در استان گیلان بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. درمجموع 15 مصاحبه انجام شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، پس از دستهبندی کدهای اولیه بالغ بر 143 زیرمفهوم، 73 مفهوم و 18 مقوله احصاء شده است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه ورزشهای الکترونیک به عنوان مقوله محوری و شرایط علی (ماهیت ذینفعان (بازیگران) اکوسیستم ورزشهای الکترونیک، ماهیت اقتصادی)، شرایط مداخلهگر (چالشهای قانونی و حقوقی، چالشهای ساختاری)، شرایط زمینهای (هویتیابی، ایجاد جذابیت)، راهبردها (توسعه زیرساختها، توسعه قابلیتها، توسعه بسترهای مدیریتی- ساختاری، توسعه فرهنگی-اجتماعی) و پیامدها (بهبود و تسهیل فضای کسبوکار ورزشهای الکترونیک) قرار گرفتند.نتیجهگیری: در نهایت بر اساس رویکرد کیفی، الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک بررسی و به تصویر کشیده شد و بر اساس آن میتوان بیان کرد مدیران و مسئولین میتوانند با تقویت زیرساختهای فناورانه، زیرساختهای آموزشی و زیرساختهای فیزیکی همگام با توسعه قابلیتهای انسانی، قابلیتهای مالی و قابلیتهای بازاریابی و بسترسازی ایجاد کسبوکار، مشارکت، مشوقهای مالی و تمرکز بر فرهنگسازی، و اطلاعرسانی مطلوب موجب بهبود و تسهیل فضای کسبوکار ورزشهای الکترونیک گردند.
اسماعیل ملک اخلاق؛ نوشین بنار؛ علیرضا عباسی گرجی؛ فاطمه سعیدی؛ صبا هدایتی فر
چکیده
هدف: ارائه الگوی برندسازی استراتژیک بینالمللی ورزش کشتی ایران با رویکرد صادرات و ارزآوری.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و ساختاریافته با خبرگان حوزه بینالمللی ورزش با تکیه بر ورزش کشتی بود. انتخاب افراد و انجام مصاحبه تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: ارائه الگوی برندسازی استراتژیک بینالمللی ورزش کشتی ایران با رویکرد صادرات و ارزآوری.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و ساختاریافته با خبرگان حوزه بینالمللی ورزش با تکیه بر ورزش کشتی بود. انتخاب افراد و انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین از روش نمونهگیری گلوله برفی جهت انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده شد و دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوریسازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در مجموع 153 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 12 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه و پس از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 53 مفهوم اصلی مشخص گردید و سپس در 20 مقوله فرعی قرار گرفتند. کدهای محوری در 7 مقوله اصلی دستهبندی شدند. مصادیق و مفاهیم بدست آمده در قالب الگوی پارادایمی شامل شرایط علّی، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای و پیامدها قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ راهبردهای مناسبی همچون داشتن رویکرد استراتژیک به کشتی، برگزاری لیگ کشتی با کیفیت، بازاریابی جهانی، ایجاد گردشگری ورزشی و تسهیل امکان صادرات و ارزآوری کشتی میتوان موجب کسب منافع داخلی و ملی، کاهش تنشهای سیاسی، جلوگیری از تضعیع حقوق کشتیگیران در رقابتهای جهانی و تسهیل در کسب میزبانی رویدادهای جهانی دست یافت.
علی نظریان؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.
احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.
محبوبه آمدی؛ نوشین بنار؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ فاطمه سعیدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.روششناسی: پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سؤالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.روششناسی: پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سؤالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه 23 سؤالی ارزش طول عمر مشتری طراحی شده است. جامعه آماری شامل مشتریان زن و مرد باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت، بوده است. نمونه آماری به صورت خوشهای از 5 منطقه شهر رشت نمونهگیری شده و در نهایت 460 نفر از مشتریان همکاری نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و پیالاس تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش مشتری تأثیر مثبت و معنیداری بر ارزش طول عمر مشتری و ابعاد آن داشته و بالا بودن ضرایب عاملی مدل مفهومی پژوهش نیز نشان میدهد که دستهبندی دانش مربوط به مشتری برجذب مشتری و حفظ ارتباط مشتری با باشگاه و همچنین میزان سودرسانی آنها به صورت مثبت تأثیرگذار است.نتیجهگیری: در نهایت با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان مؤثر بوده و قادر به ارائهی اطلاعات درست و بهنگام مرتبط با مشتریان به سازمان است که این امر خود امکان برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان را برای سازمان ها فراهم میکند. بدین وسیله مدیران باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میتوانند با بهکارگیری مدیریت دانش مشتری موجب سوددهی باشگاهها شوند.
معصومه زارع؛ نوشین بنار؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق از انواع تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامهی محقق ساخته با 88 سوال پنجگزینهای لیکرتی در سه بعد عوامل محیطی، استراتژی و آمیخته و با 12 متغیر بدست ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق از انواع تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامهی محقق ساخته با 88 سوال پنجگزینهای لیکرتی در سه بعد عوامل محیطی، استراتژی و آمیخته و با 12 متغیر بدست آمد. جامعه آماری ذینفعان فوتسال بانوان بودند و نمونه پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس و تصادفی از بین افراد جامعه تحقیق انتخاب شد که تعداد 185 پرسشنامه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 19SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که بین عوامل محیطی با آمیخته بازاریابی و راهبردهای عمومی پورتر با آمیخته بازاریابی به صورت مستقیم رابطه معنیداری وجود دارد و همچنین رابطه بین عوامل محیطی و آمیخته بازاریابی در صورت وجود متغییر میانجی راهبردهای عمومی پورتر به صورت غیر مستقیم معنیدار شد.نتیجهگیری: در جمعبندی این پژوهش باید گفت که براساس مدل تاییده شده آمیخته بازاریابی از راهبردهای عمومی پورتر و نیز عوامل محیطی تاثیر میپذیرد که نشان از توجه به این متغیرها به صورت همهجانبه است. در حال حاضر بهترین گزینه را در بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان، میتوان استفاده از بهسازی نیروهای انسانی داخل با نیروهای موفق ورزش زنان کشورهای اسلامی پیشنهاد کرد.
نوشین بنار؛ ابوالفضل کریمی؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که مقدار پایایی پرسشنامه 94/0 به دست آمد. در این پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل استفادهشده است.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی رابطهمند بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بازاریابی رابطهمند بر کیفیت ارتباط نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ولی کیفیت ارتباط بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.نتیجه گیری: با عنایت به یافتهها میتوان گفت، در بازاریابی رابطهمند، به ترتیب، عاملهای پیوند ساختاری، منافع اجتماعی، مدیریت تعارض و منافع مالی و در کیفیت ارتباط، عاملهای اعتماد، تعهد و رضایت مهمترین عوامل هستند که مدیران باشگاهها و هیئتهای ورزشی میتوانند با استفاده از این روشها و عاملهای بازاریابی، حامیان خود را وفادار نگهدارند
نوشین بنار؛ مینا امامی؛ مینا ملائی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تأثیرگذاری کیفیت رویداد، بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط بر وفاداری تماشاگران لیگهای والیبال بانوان ایران انجام شد.روششناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق کلیهی تماشاگران بالاتر از 14 سال در لیگ برتر و لیگ دسته یک والیبال بانوان ایران (سال 1393) بودند که 306 نفر به ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تأثیرگذاری کیفیت رویداد، بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط بر وفاداری تماشاگران لیگهای والیبال بانوان ایران انجام شد.روششناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق کلیهی تماشاگران بالاتر از 14 سال در لیگ برتر و لیگ دسته یک والیبال بانوان ایران (سال 1393) بودند که 306 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای استاندارد بودند که پس از تأیید روایی و پایایی آنها، بین نمونهها توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و ارائهی مدل معادله ساختاری از نرم افـزارهای SPSS 22 و AMOS 21 استفاده شدیافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت رویداد به طور غیرمستقیم (از طریق بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط) بر وفاداری تماشاگران تأثیر داشته است (22/0). همچنین بازاریابی ارتباطی، 55/0 در افزایش کیفیت ارتباط مؤثر بود.نتیجهگیری: درک و فهم نیازهای تماشاگران از عناصر اساسی برای موفقیت هر نوع سازمان ورزشی است. لذا، لیگها و باشگاههای والیبال بانوان کشور به تلاشهای گسترده برای حفظ و نگهداری تماشاگران با فراهم نمودن امکانات مناسب، بکارگیری فنون بازاریابی نوین و همچنین جلب اعتماد و رضایتمندی تماشاگران نیاز دارند.
نوشین بنار؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ حکیمه مهرعلی تبار
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 153-168
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ویژگیهای فردی، کیفیت خدمات ورزشی، رضایتمندی مشتری، وفاداری مشتری و قصد خرید مجدد بود که روایی آن مورد تأیید 8نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل 96/0=α محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان دادکه بین کیفیت خدمات با متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدت عضویت مشتریان در باشگاه تفاوت معناداری وجود داشت(05/0≥P). همچنین بین وفاداری مشتریان با دفعات حضور مشتریان در باشگاهها و بین قصد خرید مجدد با گروههای سنی مشتریان تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0≥P). نتیجهگیری: مدیران مراکز آمادگی جسمانی میتوانند با طبقهبندی مشتریان بر اساس ویژگیهای انسانی و شناسایی انتظارات و نیازهای متنوع آنان و ارائه محصولاتی مطابق با خواستههای مشتریان در جهت رضایتمندی، وفاداری دائم و تمایل به بازگشت دوباره آنان به باشگاه تلاش کنند.
محبوبه سورانی؛ رحیم رمضانینژاد؛ نوشین بنار
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 82-95
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان (83 نفر) تشکیل دادهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، مورد تأیید 15 نفر از متخصصان و اساتید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 97/0α= به دست آمد. همچنین برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار Amos استفاده گردید. از آزمون فریدمن برای مقایسه وضعیت مطلوب و وضعیت موجود؛ و از آزمون ویلکاسون برای تعیین اولویت مهارتها و گویهها در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین رتبه مهارتها در وضعیت مطلوب، تفاوت معنیداری وجود ندارد (075/0Sig=)، ولی تفاوت معنیداری بین مهارتها در وضعیت موجود مشاهده شد و اولویت مهارتها نیز به ترتیب شامل مهارت فنی، سیاسی، انسانی و ادراکی بود. نتیجهگیری: مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب مهارتها نشان داد که مدیران عامل از مهارتهای ادراکی، سیاسی و فنی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین، مدیران باید در جهت توسعه و بهبود این مهارتها تلاش کنند.
علی محمد صفانیا؛ نوشین بنار؛ میترا پورسهراب
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 151-165
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها توزیع شد و در نهایت 157 پرسشنامه کامل جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامههای محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط سه نفر از صاحبنظران و مدرسان مدیریت ورزشی و سه نفر از مربیان با سابقه تأیید شد و پایایی آن از طریق «آزمون آلفای کرونباخ» 96/0=r برآورد شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و از آزمونهای کالموگروف- اسمیرنوف، t یک نمونهای، ANOVA، تعقیبی LSD، کروسکال والیس، اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی در سطح معنیداری 05/0 p≤و نرمافزار SPSS نسخۀ 16استفاده شد. یافتهها: در تجزیه و تحلیل ابعاد رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی، 9 عامل شناسایی شد و سه عامل مدیریتی- برنامهریزی، منابع انسانی و عامل علمی-پژوهشی از دیدگاه کلیۀ آزمودنیها به عنوان مهمترین عوامل به ترتیب اولویتبندی شد. در بررسی عامل منابعمالی، متغیر میزان جذب منابع تخصیصی از اداره تربیتبدنی شهرستان (نقدی و غیرنقدی)، درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی در اختیار کمیته، اولین و دومین اولویت بوده و بیشترین تأثیر را در رضایت پاسخدهندگان داشته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود، مسئولان و برنامهریزان کمیتههای استانی استراتژیهای لازم برای استفاده از عوامل مدیریتی - برنامهریزی، عامل منابع انسانی، عامل علمی- پژوهشی بهکارگیرند و با در نظر داشتن اهمیت منابع مالی دولتی در جذب و تربیت نیروهای انسانی متخصص، فراهم نمودن امکانات و تجهیزات، زیرساختهای عمرانی، برنامهریزی سالانه، بالا بردن کیفیت خدمات، تحولات مثبت در کمیتهها ایجاد کنند. واژههای کلیدی: کمیته آمادگی جسمانی و ایروبیک، ارزیابی عملکرد، رضایتمندی، مدیریت برنامهریزی، مدیریت منابع انسانی.
محمّد خبیری؛ نوشین بنار؛ رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ انوشیروان کاظمنژاد
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 75-86
چکیده
چکیدههدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد.یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد.نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود.واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.