نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 استاد دانشگاه گیلان
3 دانشیار مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.
نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the pattern for process analysis of Iranian Sports products
نویسندگان [English]
- ali nazarian 1
- Mehr Ali hematinejhad 2
- noshin benar 3
1 Ph.D. Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor at University of Guilan
3 Associate Professor in Sport management, Faculty of physical education, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
Objective: The purpose of this research was designing the pattern for process analysis of Iranian Sports products.
Methodology: The research in terms of applied purpose, is descriptive-correlation. Research statistical population are all managers and sport production companies experts and sport stores which statistical samples were selected as purposeful and accessible. For gathering data was used research-made questionnaire and content validity of questionnaire was confirmed by experts (n=13). Also, its reliability was estimated by Cronbach’s alpha test (0.95) and composite reliability. for analyze data and investigating model fitting has been used structural equation modeling in PLS3-SPSS24 software.
Results: The results indicated that dimensions of export developing (0/51), internal consumption developing (0/33), external consumption surveying (0/67), internal distribution effectiveness (0/19) and production effectiveness (0/19) had significant effect on sustainable development of sport goods. The effect of international environment on internal environment was significant (0/89). Also, effect of internal environment on strutegical management was significant (0/65). The effect of strategical management on export development (0/67), internal consumption development (0/58), external consumption surveying (0/54), internal distribution effectiveness (0/74) and production effectiveness (0/75) were significant.
Conclusion: Generally in based on the model, if can be said that the system of Iranian sports products has to tend to the structural modification of manufacturing minisystems and distribution of consumption regarding the enrirnmental ecosystem context and improving the industrial efficiency, so desired expansion outcomes are resulted.
کلیدواژهها [English]
- Distributors
- Sports Producers
- Exports
- Sports Products
- Sports Consumers