جواد فسنقری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرجان صفاری؛ هاشم کوزه چیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیش برندهها و محرکهای بهرهگیری از فناوریهای نوین برای توسعه ورزشهای تفریحی است. روششناسی: با استفاده از روش کیفی و نمونه گیری هدفمند دادههایی از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شد. یافتهها: یافتههای ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیش برندهها و محرکهای بهرهگیری از فناوریهای نوین برای توسعه ورزشهای تفریحی است. روششناسی: با استفاده از روش کیفی و نمونه گیری هدفمند دادههایی از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شد. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد که پیش برندهها و محرکهای بهرهگیری از فناوریهای نوین برای توسعهی ورزشهای تفریحی به پنج منظر شایستگیهای ورزشی، هوشمندسازی ورزش، نوآوریگرایی و کارآمدی دانش در ورزشهای تفریحی، بینالمللیگرایی در ورزشهای تفریحی و تحولآفرینی و افزایش گرایش اجتماعی به فناوریهای ورزشی تقسیم میشوند. نتیجهگیری: برای توسعه ورزشهای تفریحی میتوان از فناوریهای نوین بهره گرفت که در این راستا باید هدف اصلی دستاندرکاران افزایش گرایش اجتماعی به فناوریهایی باشد که در راستای توسعه ورزش در جامعه مورد استفاده قرار میگیرند. این امر از طریق هوشمندسازی ورزشهای تفریحی و بهرهگیری از نوآوریهای ورزشی محقق خواهد شد.
مهران سرداری؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (21 نفر، 44 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی نظامند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری چندمرحله ای با رویکرد تحلیل ماتریسی و سیستمی استفاده شد.یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل سه سطح بود. کدگذاری مرحله اول براساس ماهیت ساختاری مولفه ها انجام گرفت و شامل جامعه، بازار، مدیریت، تجاری، مصرف و تعامل بود. کدگذاری مرحله دوم براساس نقش بود و شامل محیط، شرکت و مشتری تعیین گردید. کدگذاری سطح سوم نیز براساس ماهیت پارادایمی مولفه ها انجام گرفت و شامل مفروضات و ارزش ها، مسئولیت ها و هنجارها، چالش ها و مسائل، استراتژی ها و راهکارها و نتایج و پیامدهای بازاریابی اخلاقی بود. نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با بازنگری ارزش ها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژی ها، رفع چالش ها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
زینب مندعلی زاده؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی نمونهگیری موارد حاد بود که در این رابطه از تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود. راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند.نتیجهگیری: توجه مدیران و سیاستمداران و مشارکت تمامی نهادها میتواند زمینه را برای توسعه اهداف پایداری در توسعه ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه و نهادها فراهم آورد.
طهماسب شیروانی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان
چکیده
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: تحقیق با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و بر اساس 23 مصاحبۀ عمیق با خبرگان مرتبط با موضوع، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس تحلیل تماتیک، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشاندهندۀ وجود چالشها در قالب 57 مفهوم بود. این مفاهیم در مرحله دوم کدگذاری به 14 مفهوم ثانویه و در نهایت در مرحله سوم به 5 مقوله عمده یا تم با عناوین ساختار، رفتار، سیاستگذاری، مسائل اجتماعی-فرهنگی و هویت مدیریت جمعیت تبدیل شدند.نتیجهگیری: آشنایی دستاندرکاران و برگزارکنندگان لیگ برتر فوتبال با چالشهای شناسایی شده میتواند آن ها را به تلاش و برنامهریزی برای مدیریت مطلوب چالشها ترغیب نماید. این موضوع در آینده سبب افزایش رضایتمندی و تمایل تماشاگران به بازگشت مجدد، افزایش سطح ایمنی و امنیت و در نهایت مزایای مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
مهدی خطیب زاده؛ هاشم کوزه چیان؛ افشار هنرور؛ حسین صادقی سقدل
چکیده
هدف: حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی سبب تولید درآمد اقتصادی بالایی میشود و از عواملی که تاثیر بسزایی در حضور تماشاگران دارد کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف موثر بر کیفیت خدمات استادیوم آزادی بود.روش شناشی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری ...
بیشتر
هدف: حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی سبب تولید درآمد اقتصادی بالایی میشود و از عواملی که تاثیر بسزایی در حضور تماشاگران دارد کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف موثر بر کیفیت خدمات استادیوم آزادی بود.روش شناشی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از تماشاگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته مربوط به پرسشنامۀ رسالۀ دکتری شانکدر دانشگاه اوهایو است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (89/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستهی نرم افزاری SPSS 16 به منظور توصیف متغیرها و آزمون فرضیههای تحقیق (در سطح معناداری 05/0) و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد متغیرهای محیط مجموعه ورزشی (با بار عاملی 85/0)، تعامل کارکنان مجموعۀ ورزشی (با بار عاملی 73/0)، قیمت محصولات و خدمات (با بار عاملی 71/0) و کیفیت دسترسی به مجموعۀ ورزشی (با بار عاملی 57/0) تاثیر معنیداری روی کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی داشتند. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد متغیرهای دسترسی به مجموعۀ ورزشی (با میانگین رتبۀ 37/3)، تعامل کارکنان (با میانگین رتبۀ 22/2)، محیط مجموعۀ ورزشی (با میانگین رتبۀ 26/2) و قیمت محصولات و خدمات (با میانگین رتبۀ 16/2) بهترتیب مهمترین عوامل موثر بر کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی آزادی بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت از دیدگاه تماشاگران محیط مجموعۀ ورزشی بیشترین تاثیر را روی کیفیت خدمات در استادیوم آزادی دارد که باید بیش از سایر متغیرها به آن توجه نمود
کریم زهره وندیان؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سوالات باز استفاده شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش نظریه دادهبنیاد، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 709 کد بود که پس از تلخیص به 128 کد و سپس به 18 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری حاصل در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه از قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای ورزش فوتبال، قابلیتهای زیرساختی، قابلیتهای استراتژیک و قابلیتهای عملیاتی جای گرفتند. مدل حاصل با توجه به ارتباطات بین چهارگروه قابلیتها بصورت هرمی تدوین شد.نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال و بهرهگیری از این قابلیتها مورد استفاده قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت
مهدی خطیب زاده؛ هاشم کوزه چیان؛ افشار هنرور؛ حسین صادقی سقدل
چکیده
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحث انگیز بوده است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطهی کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که ...
بیشتر
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحث انگیز بوده است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطهی کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رسالهی دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها از بستهی نرم افزاری SPSS 19 به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطهی بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تاثیر معناداری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تاثیر کیفیت خدمات (باضریب اثر 56/0) بیشتر است. تاثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است..نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.
هادی باقری؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ محمد احسانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 91-107
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.یافتهها: در سه مرحلۀ کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی صحهگذاری ورزشکاران شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: شرایط علّی (عوامل فردی و اجتماعی، عوامل مرتبط با شرکتهای تجاری، عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانه)؛ شرایط زمینهای (عوامل جامعهشناختی، نهادی، تجاری-اقتصادی و عوامل مرتبط با رسانه)؛ استراتژیهای عمل (اقدامات حاکمیتی، فرهنگی-اجتماعی، نهادهای حرفهای ورزش، مرتبط با قرارداد تجاری و حوزه رسانه)؛ و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، اقتصاد ملی، حرفهای، بازاریابی و رسانهای). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه نهایی شکل گرفت.نتیجهگیری: محدودیت موجود صحهگذاری در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. این وضعیت میتواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ اما، استفاده از برخی استراتژیهای عملی، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم میسازد و میتواند تا حدود زیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 137-152
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.
مهدی خطیبزاده؛ هاشم کوزهچیان؛ افشار هنرور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 169-184
چکیده
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار ...
بیشتر
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رساله دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستة نرمافزاری SPSS 19 بهمنظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطه بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تأثیر معنی داری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 56/0) بیشتر است. تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.
بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ فرشاد تجاری
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 57-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.
هاشم کوزهچیان؛ بهمن عسگری؛ علی ضیائی؛ موسی علیزاده؛ ناهید پیرجمادی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-17
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازیهای المپیک است. روششناسی: با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در دسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیأتهای استانی (25 نفر)، دانشگاهیان صاحبنظر (15 نفر)، مربیان درجهیک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی و رتبهبندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازیهای المپیک است. روششناسی: با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در دسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیأتهای استانی (25 نفر)، دانشگاهیان صاحبنظر (15 نفر)، مربیان درجهیک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه و شش مؤلفه بود که روایی محتوایی و سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی آن با آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. همۀ محاسبات با نرمافزار SPSS18 در سطح معنیداری 05/0P≤ انجام گرفته است. یافتهها: یافتهها نشان داد که حیطه مدیریت و برنامهریزی به عنوان مهمترین حیطه در نوسان نتایج کشتی ایران در بازیهای المپیک نقش دارد و مؤلفههای مسائل علمی و آموزشی، روابط عمومی و رسانه، کشف و پرورش استعداد، شایستگی مدیریت و رویدادهای ورزشی در اولویتهای بعدی قرار دارند. نتیجهگیری: در نهایت پیشنهاد میشود که مسئولان با در نظر گرفتن این عوامل و درجه اهمیت هر یک از آنها، تلاش خود را برای برطرف کردن این موانع به کار گیرند تا شاهد توسعه پایدار و عدم نوسان کشتی ایران در عرصههای بینالمللی از جمله المپیک باشیم.
هاشم کوزهچیان؛ محمد احسانی؛ سید مرتضی عظیمزاده؛ اسدا... کردنائیج؛ برندا پیتز
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 51-68
چکیده
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان ...
بیشتر
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.
حمیدرضا گوهررستمی؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ حبیب هنری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß).نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند.واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.
هاشم کوزهچیان؛ بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا سلیمانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 61-76
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه بود که پرسشنامه اول متغیرهای عینی را اندازه گیری می کرد و دیگری مربوط به مراحل مدیریت خطر بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان مجرب و اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز بهصورت حضوری در محل فعالیت مدیران استخرها جمعآوری شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ttest برای بررسی رابطه و مقایسه میزان وقوع حوادث در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تجربه و عملیات مدیریت خطر رابطۀ معنیداری وجود ندارد. البته بین میزان وقوع حوادث در استخرها و دادخواهیها رابطۀ معنیداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین میزان دادخواهیها و عملیات مدیریت خطر در استخرها وجود دارد.نتیجهگیری: بهکارگیری اقدامات مدیریت خطر در استخرها میتواند میزان وقوع حوادث و دادخواهیها را کاهش دهد و محیطی امن را برای استفادهکنندگان از این اماکن فراهم کند.واژههای کلیدی: مدیریت خطر، دادخواهی، استخر.