نویسندگان
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اراک
2
استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران
3
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.
روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سوالات باز استفاده شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش نظریه دادهبنیاد، تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 709 کد بود که پس از تلخیص به 128 کد و سپس به 18 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری حاصل در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه از قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای ورزش فوتبال، قابلیتهای زیرساختی، قابلیتهای استراتژیک و قابلیتهای عملیاتی جای گرفتند. مدل حاصل با توجه به ارتباطات بین چهارگروه قابلیتها بصورت هرمی تدوین شد.
نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال و بهرهگیری از این قابلیتها مورد استفاده قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت
- الهی، علیرضا (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
- اندرو، پاتریک. د؛ پدرسن، پائول. ام؛ مک اووی، چاد. د(1391)، طراحی و روشهای تحقیق در مدیریت ورزشی. مترجمین: دکتر هاشم کوزهچیان، رسول نوروزی سید حسینی، اکبر حیدری. انتشارات حتمی
- حسینی، عماد (1388). تعیین الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رسالهی دکتری. دانشکده علوم انسانی. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران
- حمیدی زاده، محمدرضا و خیرخواه عسکرآباد، محمدرضا (1391). بررسی تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران، فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی. سال چهارم، شماره8، ص 30-45
- داناییفرد، حسـن؛ مهـدی الـوانی و عـادل آذر (1383). روششناسی پـژوهش کیفـی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، نشر صفار اشراقی
- دولتآبادی، حسین و خائف الهی، احمدعلی (1385). مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازار گرایی بر عملکرد کسبوکار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره10، شماره 1، ص 131-161
- رسولی، مهدی (1393). طراحی مدل مدیریت استراتژیک برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران، رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی
- زارع، امین؛ احمدی بابائیان، علی؛ مرادی، غلامرضا و حسینی، سیدعبدالرسول (1393). شناسایی و رتبهبندی چالشهای موجود در روند خصوصیسازی باشگاههای فوتبال کشور بر اساس مدل PEST، نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، دوره 6، شماره 4، ص 575-593
- زهره وندیان، کریم و خسروی زاده، اسفندیار (1394). پیشبینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفهای: نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایتمندی، نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 3، شماره 10
- ساعتچیان، وحید و علیزاده، ابوالفضل (1388). اولویتبندی و شناخت ارتباط بین انگیزهها و عوامل مؤثر بر حضور هواداران تیمهای پرسپولیس و استقلال تهران، چکیده مقالات هفتمین همایش بینالمللی تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران.
- عسکریان، فریبا و آزادان، مهدی (1391). موانع جذب اسپانسرها در فوتبال حرفهای ایران، پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال دوم، شماره 4، ص 59-69
- طریقی، رسول؛ حمیدی،مهرزاد و رجبی، حسین (1393). طراحی الگوی بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی، نشریه پژوهش در ورزش دانشگاهی، شماره5، ص 15-30
- فیض، داود؛ نعمتی، محمدعلی؛ جبلی جوان، اشکان و زنگیان، سمیه (1391). تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال اول، شماره 9، ص 19-28
- محرم زاده، مهرداد (1385)، مقایسه شیوههای بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران و ترکیه، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، پاییز 1385، دوره 12، شماره3(41)
- محمدکاظمی، رضا. (1386). توصیف وضعیت عناصر آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال کشور و مقایسه آن با کره جنوبی و ژاپن، رساله دکترای تربیتبدنی و علوم ورزشی (چاپنشده)، دانشگاه تربیتمعلم.
- معماری، ژاله (1386). مدلسازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور، رساله دکتری، دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران
- Ø Abosag, I., Roper, S., & Daniel, H. (2012). Examining the relationhsip between brand emotion and brand extension among supporters of professional football clubs. European Journal of Marketing, 1233-1251.
- Ø Billur, A. M., Gonzalez-Padron, T., & Calantone, R. J.(2010). An integrated marketing capability benchmarking approach to dealer performance through parametric and nonparametric analyses. Industrial Marketing Management 39 (2010) 150–160
- Ø Ceren, A., & Vittorio, P (2011). brand equity in team sports. The FC København case study. Copenhagen business school. Department of Marketing, MSc in Economics and Business Administration
- Ø FIFA.com. (2013) the stronger league of the world of th 21st century
- Ø Guilherme, T., Fernando, B. L. (2012). Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 2 pp. 143 - 164
- Ø Grant, R. M., Jordan, J. J ( 2015). Foundations of Strategy. John Wiley & Sons Inc, New York, United States
- Ø Gernete, N., Heere, B., & Dickson, G (2011). New Sport Teams and the Development of Brand Community. European Sport Management Quarterly, 11(1), 35-54.
- Ø Janer, I. A., Sureda, N. A (2014). Marketing Mix during financial crisis: A case study of gyms and sport clubs in Balearic Islands. Degree's Programme in Sciences of Business and Economics, Halmstad University
- Ø Merrilees, B., Rundle-Thiele, S., & Lye, A (2011). Marketing capabilities: Antecedents and implications forB2B SME performance. Journal of Industrial Marketing Management, Elsevier.vol. 40, Issue 3, pp 368-375.
- Ø Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), PP 909–920.
- Ø Muhammad Usman, A., Mehmet Murat, K., Mark, P (2014). Impact of operational and marketing capabilities on firm performance: Evidence from economic growth and downturns. Int. J. Production Economics. 154. PP 59–71. journal homepage: www.elsevier.com/locate/ijpe
- Ø Pits, B. G., Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Technology, Morgantown, First edition, PP 8-33
- Ø Richelieu, A., Pawlowski, T., & Breuer, CH (2011). Football brand management: minor league vs. champions league. Journal of Sponsorship . Mar2011, Vol. 4 Issue 2, p178-189.
- Ø Vijande L. S., Perez, M. J. S., Gutierrez, T. J. A., Rodriguez, N. G. (2012). Marketing Capabilities Development in Small and Medium Enterprises: Implications for Performance. Journal of CENTRUM Cathedra. 5(1): 24-42.
- Ø Vorhies, D. W., Morgan, N. A (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. J. Mark.69(1): 80–94.
- Ø Winter, S . (2003). Understanding dynamic capabilities. Strategic Management Journal, 24, pp. 991-995. Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com).
- Ø www.oxforddictionaries.com/definition/english/infrastructure (2016)