سیده عذرا میرکاظمی؛ سمانه راستگو؛ محمد خراشادیزاده
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی در فدراسیون های ورزشی ایران با استفاده از تحلیل عاملی است.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی بود که اطلاعات به روش میدانی جمع آوری شد؛ که در آن 251 نفر از کارکنان فدراسیون های ورزشی تیمی و انفرادی در سال 1393 شرکت داشتند. روایی محتوایی ابزار سنجش عوامل ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی در فدراسیون های ورزشی ایران با استفاده از تحلیل عاملی است.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی بود که اطلاعات به روش میدانی جمع آوری شد؛ که در آن 251 نفر از کارکنان فدراسیون های ورزشی تیمی و انفرادی در سال 1393 شرکت داشتند. روایی محتوایی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی با استفاده از نظر خبرگان و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه بوسیله ی آزمون آلفای کرونباخ (98/0=α) مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری پرسشنامه ای شامل 6 بعد عوامل مدیریتی با 12 سؤال، عوامل اقتصادی و محیطی با 11 سؤال، عوامل سازمانی با 11 سؤال، عوامل روانی با 8 سؤال، عوامل فرهنگی و اجتماعی با 8 سؤال و عوامل فردی با 3 سؤال فراهم آورد. همچنین شاخص های برازندگی (854/2=CMIN/DF) و (086/0=RMSEA) نشان دهنده ی مناسب بودن ابزار تدوین شده بود.نتیجه گیری: از ابزار طراحی شده با توجه به روایی و پایایی مناسب آن می توان به عنوان معیاری برای سنجش بهره وری نیروی انسانی در فدراسیون های ورزشی استفاده کرد. شناسایی عوامل مؤثر بر بهره وری و تعیین میزان آن ها بوسیله ی ابزار طراحی شده می تواند گامی مؤثر در راستای ارتقای سطح بهره وری نیروی انسانی در فدراسیون ها باشد. جهت معتبر شدن پرسشنامه ی تدوین شده به پژوهشگران پیشنهاد می شود این ابزار را در سایر سازمان های ورزشی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار دهند.
جبار سیف پناهی شعبانی؛ امین خطیبی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین و تحلیل عوامل موثر بر پیشرفت والیبال ایران در سطح قهرمانی بود.روششناسی: روش انجام پژوهش، کیفی و به روش تحلیل محتوی بود. اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با صاحب نظران والیبال بدست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان فدراسیون و باشگاه های والیبال و تیم های ملی والیبال ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین و تحلیل عوامل موثر بر پیشرفت والیبال ایران در سطح قهرمانی بود.روششناسی: روش انجام پژوهش، کیفی و به روش تحلیل محتوی بود. اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با صاحب نظران والیبال بدست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان فدراسیون و باشگاه های والیبال و تیم های ملی والیبال ایران و همچنین اساتید دانشگاهی صاحب نظر در زمینه والیبال بود. جمع آوری داده ها با روش نمونه گیری هدفمند و با انجام 18 مصاحبه عمیق انفرادی نیمه ساختار یافته تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده از مصاحبه ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تحلیل داده ها شش عامل مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، مربیان کارآمد، فرآیند استعدادیابی، سرمایه گذاری بر تیم های پایه، منابع مالی و مادی، اردوهای آمادگی و مسابقات تدارکاتی به عنوان عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت والیبال ایران در سطح قهرمانی تبیین شد. همچنین خلاء مهمی که کارشناسان در این راه بر آن تاکید می کردند، حمایت های مالی و معنوی از مربیان و قهرمانان ملی بود.نتیجهگیری: توجه به عوامل تبیین شده، خصوصا حمایت مالی و معنوی از مربیان و قهرمانان، ضمن تثبیت وضعیت موجود، می تواند به پیشرفت هر چه بیشتر والیبال ایران در سطح قهرمانی کمک نماید. همچنین عوامل تبیین شده می تواند به عنوان یک برنامه و نقشه راه توسط دیگر فدراسیون های ورزشی در جهت پیشرفت هر چه سریعتر مورد استفاده قرار گیرد.
علیرضا زارع؛ حکیمه زارع؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران میباشد.روششناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به تعداد 420 نفر بود. که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران میباشد.روششناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به تعداد 420 نفر بود. که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بوده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای رایج و معتبر مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، تی مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد در مجموع میزان گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران در سطح متوسط حدود41 درصد بوده و رابطه معنیداری بین شاخصهای تحصیلات، وضعیت تاهل، احساس عدم اطمینان از بازی، اهمیت نتایج بازی، اضطراب قبل از بازی، قومیت، محل تولد و گرایش به خرافات وجود دارد.نتیجهگیری: افزایش سطح تحصیلات و تقلیل اضطراب ناشی از بازی میتواند نقشی اساسی در کاهش گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال داشته باشد.
محمود فاضل بخششی؛ نجف آقایی؛ حسین ا کبری یزدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل گسترش عملکرد کیفیت در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی برمبنای مدل سروکوال بود..روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-کاربردی بوده و به منظور گردآوری داده ها از روش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل (850=N نفر) در نیمسال اول و دوم 94-1393 ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل گسترش عملکرد کیفیت در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی برمبنای مدل سروکوال بود..روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-کاربردی بوده و به منظور گردآوری داده ها از روش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل (850=N نفر) در نیمسال اول و دوم 94-1393 بود. جهت انجام مصاحبهها، نمونه آماری به صورت نمونه گیری غیرتصادفی و با نظر تیم راهبردی تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری پاسخ ها تعداد (32 نفر) مشخص شد. همچنین نمونه آماری جهت تکمیل پرسشنامههای تحقیق با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران (265=n) نفر به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین گردید. پس از انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند تعداد 114 نیاز به عنوان صداهای مشتریان دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی شناسایی شد که پس از دسته بندی و تخلیص نیازها با استفاده مدل سروکوال به صورت یک پرسشنامه 50 سوالی دو بعد کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراک شده در 5 مولفه کیفیت منابع انسانی، خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، خدمات رفاهی و خدمات اداری و مدیریتی تهیه شد..یافته ها: . نتایج آزمون توصیفی و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، فریدمن و t همبسته) نشان از شکاف منفی و معنی داری در تمامی نیازها و مولفههای شناسائی شده داشت. علاوه بر این انتظارات و ادراکات مشتریان نیز رتبه بندی شدند.نتیجه گیری: در مجموع به مسئولین دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پیشنهاد می شود با عنایت به نتایج بدست آمده، شکاف موجود بین انتظارات و ادراکات دانشجویان را برطرف نموده و از این طریق به گسترش عملکرد کیفیت خدمات در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی بپردازند.
موسی علیزاده؛ مهرداد محرمزاده؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای مربوط به کلیه تماشاگران باشگاه تراکتورسازی، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقهی این تیم در استادیوم یادگار امام تبریز حضور یافتند، به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. روش تحقیق برای انجام این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها به روش همبستگی بود که در آن با استفاده از روشهای تعیین همبستگی و نیز پیشبینی (رگرسیون) هدف مذکور محقق شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه وفاداری(ماهونی،2000) و رفتار خرید(کیم،2008) بود. جهت تحلیل دادههای آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین وفاداری نگرشی و رفتاری با رفتار خرید تماشاگران وجود دارد (01/0>p و 43/0=r و 16/0=r). همچنین مؤلفهی وفاداری نگرشی دارای قابلیت پیشبینی بیشتری (18 درصد) نسبت به وفاداری رفتاری (2 درصد) برای رفتار خرید تماشاگران است.نتیجه گیری: از آنجا که مقدار وفاداری نگرشی بیشتر از وفاداری رفتاری بدست آمد مدیران باشگاه باید شرایط حضور راحتتر تماشاگران در ورزشگاه و دسترسی آسان آنها به اطلاعات و وقایع حول باشگاه را فراهم نمایند تا این وفاداری بالقوه یا همان وفاداری نگرشی تماشاگران منجر به وفاداری در عمل شود و در نتیجهی آن باعث رفتار خرید با همه مؤلفههایش شوند تا سودی نصیب سازمان شود و نیاز مشتریان تأمین شود.
مهدی سوادی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمدحسن قلی زاده؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته براساس مطالعه نظری (کتابخانهای) و تجربی (مصاحبه) شامل ایعاد اصلی محیطی، مدیریتی، منابع و رفتاری (66 گویه) بود. روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان (15 نفر)، پایایی توسط آلفای کرونباخ (94/0) و روایی سازه توسط تحلیل عامل تأییدی (برازش مطلوب) تأیید شد. جهت تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (Amos20) استفاده شد.یافتهها: تحلیل عاملی الگوی پژوهش نشان داد که ساخت نظری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. تحلیل مسیر ابعاد توسعه ورزش همگانی استان نشان داد عامل محیطی بر عوامل مدیریت، منابع و رفتاری به ترتیب با ضرایب 90/0، 56/0 و 45/0 تأثیر گذار است. همچنین عامل مدیریت بر عاملهای رفتاری و منابع به ترتیب با ضرایب 97/0 و 91/0 و عامل منابع با ضریب 66/0 بر سطح رفتاری اثرگذارند.نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که همگانی شدن ورزش در استان هرمزگان براساس چارچوب حمایت عوامل محیطی، مداخله مثبت عوامل مدیریتی، بسترسازی منابع و نهایتا از طریق عوامل رفتاری صورت میپذیرد. بنابراین ضرورت دارد خطمشیهای توسعه ورزش همگانی در این استان مبتنی بر الگو شناسایی و تحلیل شده باشد.
بهزاد احدی؛ میرحسن سیدعامری؛ مالک احمدی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیتبدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیتبدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفههای مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامهریزی و توسعه حرفهای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیتهای قانونی تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<)نتیجهگیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوتها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد میشود مسئولین امر با استفاده از روشهای مؤثر آموزشی مانند برگزاری دورههای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی این اختلافها را کاهش دهند.
شهرام شفیعی؛ هشام رستمی؛ حسین ممشلو؛ سمانه دهپناه
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی استراتژی فوتبال استان گلستان براساس تحلیل سوات و تدوین استراتژی مناسب بود.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و با هدف کاربردی انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل تمام صاحبنظران فوتبال استان گلستان بود و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی استراتژی فوتبال استان گلستان براساس تحلیل سوات و تدوین استراتژی مناسب بود.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و با هدف کاربردی انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل تمام صاحبنظران فوتبال استان گلستان بود و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش مدارس و دانشگاه، مربیان و بازیکنان پیشکسوت و داوران انتخاب شدند (50n=). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رستمی و همکاران (1393) بود که روایی آن براساس نظر متخصصان (محتوایی) تایید و پایایی آن (95/0=α) گزارش گردید. همچنین از ماتریس ارزیابی عوامل درونی (IFE)، ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی (EFE) و ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی جهت تحلیل یافتهها و استراتژی های مناسب استفاده شد.یافتهها: تعداد مناسب مدارس فوتبال در استان، کیفیت نامطلوب زمینهای فوتبال استان گلستان، جمعیت جوان استان و وجود استعدادهای فراوان در فوتبال گلستان، و تغییر سبک زندگی مردم به سمت عدم فعالیت بدنی وزندگی ماشینی به ترتیب بهعنوان مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند. همچنین براساس ماتریس عوامل درونی (32/2) و عوامل بیرونی (92/1) وضعیت راهبردی فوتبال استان گلستان در منطقه WT قرار دارد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت توسعه فوتبال استان گلستان استفاده شود.بنابراین استراتژیهای تدوین نظام جامع خصوصیسازی، تدوین و اجرای نظام جامع جذب، تربیت و به سازی نیروی انسانی متخصص، افزایش منابع و اعتبارات مالی هیأت فوتبال، وکمک به گسترش فوتبال پاک در استان جهت برونرفت از وضعیت موجود فوتبال استان گلستان شناسایی و پیشنهاد گردید.
رضا رجب زاده؛ مهدی طالب پور؛ علی اکبر میرزاپور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر برحضور تماشاگران مازندرانی در لیگ برتر والیبال تدوین شده است.روششناسی: این تحقیق به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی _پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه تماشاگران حاضر در مسابقات لیگ برتر والیبال مردان ایران در سال92-91 بین تیم کاله با تیمهای سایپا، متین ورامین و پیکان ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر برحضور تماشاگران مازندرانی در لیگ برتر والیبال تدوین شده است.روششناسی: این تحقیق به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی _پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه تماشاگران حاضر در مسابقات لیگ برتر والیبال مردان ایران در سال92-91 بین تیم کاله با تیمهای سایپا، متین ورامین و پیکان تشکیل دادند. تعداد361 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شامل عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در4حوزه اقتصادی، جذابیت بازی، اولویتهای تماشاگران و تسهیلات و امکانات با 26 گویه بود. روایی پرسشنامه توسط 9تن از متخصصین تربیت بدنی تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. در این تحقیق از آمار توصیفی برای طبقهبندی و خلاصه کردن یافتهها و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار استنباطی(آزمون تی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ) و (مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل) استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج تحقیق، عوامل جذابیت، اولویتهای تماشاگران و امکانات و تسهیلات ارتباط معناداری با تمایل به حضور و جذب تماشاگران داشتند اما عامل اقتصادی تأثیری بر حضور تماشاگران نداشت(p<0/05). نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عامل امکانات و تسهیلات (95/11 =t، بارعاملی 89/0) بیشترین تاثیر را در بین عاملها داراست و عامل جذابیت(61/7=t، بارعاملی 65/0) کمترین اثر را داشت.نتیجهگیری: توجه به عوامل جذابیت، اولویتهای تماشاگران و تسهیلات و برنامهریزی جامع و دقیق، جهت بهبود این عوامل، میتواند نقش پررنگی در جذب تماشاگران والیبال به سالنها در ایران داشته باشد.
غلامرضا شعبانیبهار؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران ...
بیشتر
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (1970) انتخاب شدند و به پرسشنامه 21 گویهای هنرآفرینی شغل تیمز و همکاران (2012) پاسخ دادند. همچنین روایی صوری و محتوایی اولیه پرسشنامه به وسیله 17 نفر از اساتید دانشگاه و بخشی از نمونه آماری مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بر اساس 64 درصد واریانس کل و با حذف دو گویه 6 و 21، همان چهار عامل افزایش منابع ساختاری، کاهش به تأخیر انداختن تقاضاهای شغلی، افزایش منابع اجتماعی و افزایش چالش در تقاضاهای شغلی منعکسکننده هنرآفرینی شغل در نیروی انسانی ورزشی به شمار میروند. به طور ویژه، عامل افزایش منابع اجتماعی شغل بهترین منعکسکننده هنرآفرین کردن شغل برای منابع انسانی در ورزش بود (65/0 R2=).نتیجهگیری: بر این اساس باید بیان کرد که محققان برای طراحی مطالعات خود در حوزه منابع انسانی در ورزش میتوانند نسخه 19 گویهای موجود در این پژوهش را با روایی و پایایی مناسبی استفاده نمایند.
مهربان پارسا؛ محمدرضا نیک نژاد؛ سید پویا رسولی نژاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فعالیت بدنی با سلامت اجتماعی در بین مردم شهر تالش انجام شده است.روششناسی: در این پژوهش که به روش پیمایش انجام شد، 380 نفر از ساکنان شهر تالش به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب (PPS) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس فعالیت بدنی از سبک زندگی سلامت محور و سلامت اجتماعی کییز (1998) بود. اعتبار ابزار ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فعالیت بدنی با سلامت اجتماعی در بین مردم شهر تالش انجام شده است.روششناسی: در این پژوهش که به روش پیمایش انجام شد، 380 نفر از ساکنان شهر تالش به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب (PPS) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس فعالیت بدنی از سبک زندگی سلامت محور و سلامت اجتماعی کییز (1998) بود. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و صوری تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 75/0، نشانگر مطلوبیت پایایی ابزار پژوهش بود.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سلامت اجتماعی به طور معنیداری در بین مردان (08/38) بیشتر از زنان (58/36) و در بین افراد متأهل (53/37) بیشتر از افراد مجرد (35/37) بود (05/0 ≤ P). نمرات فعالیت بدنی در مردان (37/9 = Mو 101/2 =SD) به طور معنیداری بیشتر از زنان با (86/8 = Mو 855/1=SD) بود (05/0 ≤ P). بین فعالیت بدنی و سلامت اجتماعی و ابعاد آن رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت؛ به طوریکه با بیشتر شدن میزان فعالیت بدنی میزان سلامت اجتماعی و ابعاد آن نیز افزایش می یابد.نتیجه گیری: مطابق با یافته های این تحقیق می توان ادعا نمود که ترویج، تقویت و توسعه فعالیت بدنی افراد جامعه به سلامت اجتماعی بیشتر آن ها و در نتیجه جامعه ای سالم و بهنجار منجر خواهد شد.
ملک محمد محمدی؛ محسن غفرانی
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش های بومی سنتی بلوچستان بود.روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ورزشکاران، خبرگان، داوران، مربیان، مدیران و کارشناسان ورزش های بومی سنتی بلوچستان بود. حجم نمونه آماری (370 نفر ) بود که با استفاده از جدول مورگان محاسبه شد و نحوه انتخاب نمونه ها به صورت طبقه ای تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش های بومی سنتی بلوچستان بود.روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ورزشکاران، خبرگان، داوران، مربیان، مدیران و کارشناسان ورزش های بومی سنتی بلوچستان بود. حجم نمونه آماری (370 نفر ) بود که با استفاده از جدول مورگان محاسبه شد و نحوه انتخاب نمونه ها به صورت طبقه ای تصادفی بود و با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف (7/3 = Z) مشخص شد که توزیع داده ها نرمال است (05/0P<). ابزار تحقیق پرسشنامه باز و بسته بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید خبره مدیریت ورزشی(5 نفر) و پایایی پرسشنامه بسته با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 93/0 تایید شد.یافته ها: داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون خی 2، آزمون فریدمن و تجزیه و تحلیل SWOT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتیجه گیری: پس از تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها و تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی، ورزش های بومی سنتی بلوچستان، محرز شد که اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان و هیات های ورزش روستایی عشایری بلوچستان می بایست از استراتژی WO (محافظه کارانه) در مورد توسعه ورزش های بومی سنتی بلوچستان استفاده نمایند.