• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

مدیریت و توسعه ورزش

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

فرم ها

بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب

    نویسندگان

    • بهزاد احدی 1
    • میرحسن سیدعامری 2
    • مالک احمدی 3

    1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

    2 استاد دانشگاه ارومیه

    3 استادیار رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

,
10.22124/jsmd.2018.2720
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیت­های حرفه­ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیت‌بدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفه‌های مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامه­ریزی و توسعه حرفه­ای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیت­های قانونی تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<)
نتیجه‌گیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوت­ها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت­های حرفه­ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد می­شود مسئولین امر با استفاده از روش­های مؤثر آموزشی مانند برگزاری دوره­های ضمن خدمت و کارگاه­های آموزشی این اختلاف­ها را کاهش دهند.

کلیدواژه‌ها

  • صلاحیت حرفه‌ای
  • معلم تربیت‌بدنی
  • وضعیت موجود
  • وضعیت مطلوب
  • XML
  • اصل مقاله 917.08 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  • امیر احمدی، مالک؛ کاشف، سیدمحمد و احدی، بهزاد (1392). مطالعه عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده فعالیت بدنی نوجوانان 12-17 سال استان آذربایجان غربی، اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی.
  • افشار نژاد، طاهر؛ همتی نژاد، مهر علی و رمضانی نژاد، رحیم (1384). بررسی اثر شرکت در مسابقات علمی - تخصصی روی عملکرد حرفه‌ای معلّمان تربیت‌بدنی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه گیلان.
  • ایرجی نقندر، رامین؛ مهرپویان، پیمان و پورسلطانی­زرندی، حسین (1390). سنجش میزان تعهد سازمانی معلمان تربیت‌بدنی جدید الاستخدام استان خراسان رضوی در سال 1389، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، صص: 11-1.
  • ایزدی یزدان آبادی، احمد و حاج محمدشفیع، فرزانه (1387). طراحی و تدوین استانداردهای عملکرد معلّمان در فرآیند یاددهی- یادگیری، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال نهم، شماره 17، صص: 154-131.
  • بنیان، عباس و کاشف، مجید (1393). تفاوت آگاهی‌های حقوقی و مسئولیت‌های مدنی مربیان ورزش زن و مرد در رویدادهای ورزشی، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 4(پیاپی 8)، صص: 90-79.
  • رضوی، سیّدمحمّدحسین؛ شعبانی بهار، غلامرضا و سجادی، احمد (1390). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه معلّمان ورزش، پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال هفتم، شماره 14، صص: 112-103.
  • رمضانی، علیرضا (1386). برنامه درسی تربیت‌بدنی، مجله رشد تربیت‌بدنی، دوره 7، شماره 4، صص: 12.
  • زندی، بهمن و فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش ایران با کشورهای آمریکا و کانادا، دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، جلد دوم، شماره 12، صص: 109-97.
  • سبحانی نژاد، مهدی و زمانی منش، حامد (1391). شناسایی ابعاد معلّم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفه‌های آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 5 (پیاپی 32)، صص: 81-68.
  • سلیمان پور، محبوبه و دایی زاده، حسین (1391). بررسی تطبیقی ضوابط جذب معلّم در آموزش‌وپرورش ایران، ژاپن، آلمان و انگلستان، مجموعه مقالات همایش ملی رسالت معلّم در چشم‌انداز ایران 1404، دانشگاه فرهنگیان (مرکز تربیت معلّم شهید رجائی)، بابل، صص: 15-1.
  • طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن و قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرآیند توسعه حرفه­ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده بنیاد، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، سال دوازدهم، شماره 45، صص: 176-149.
  • ظهرابی، هاشم؛ شهلایی، جواد؛ سلمان، زهرا و باقری، مهدی (1390). رابطه بین آموزش‌های ضمن خدمت و عملکرد معلّمان تربیت‌بدنی استان فارس، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، صص: 8-1.
  • قورچیان، نادرقلی و محمودی، امیرحسین (1383). تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دوره راهنمایی و ارائه الگوی مناسب، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، سال سوم، شماره 8، صص: 134-107.
  • قهرمانی فرد، کامیار و سید عباس زاده، میرمحمد (1391). طراحی و اعتبارسنجی مدل بومی استانداردهای حرفه‌ای معلّمان در محیط‌های یاددهی-یادگیری در مدارس متوسطه دولتی پسرانه شهر تبریز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات.
  • کریمی، فریبا (1387). مطالعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلّمان دوره ابتدایی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 4، صص: 166-151.
  • کریمی، فریبا (1390). صلاحیت‌های حرفه‌ای معلّم در عصر جهانی‌شدن، مجموعه مقالات سومین همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، صص: 10-1.
  • ملکی، حسن (1388). صلاحیت‌های حرفه معلمی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مدرسه.
  • همتی نژاد، مهرعلی؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ رضایی کمنی، امیر؛ افشارنژاد، طاهر و شفیعی، شهرام (1387). ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلّمان تربیت‌بدنی، نشریه حرکت، شماره 38، صص: 128-111.
    • Ø AL-Busafi, M., Larion, A., & Dearing, J (2013). Coach education – a developing international discipline of knowledge. International Journal of Sport Studies, 3(1): 1-19.
    • Ø Bahrami, A., Shetab Booshehri, S.N., Aslani, N., & Rahmani, N (2012). How to use Physical education teachers from Ahvaz about information technology (capabilities, obstacles and solutions). International Journal of Sport Studies, 2(11): 537-541.
    • Ø Chroinin, D.N., Tormey, R., & Sullivan, M.O (2012). Beginning teacher standards for physical education: Promoting a democratic ideal, Journal of Teaching and Teacher Education, 28: 78-88.
    • Ø Cimer, A (2007). Effective teaching in science: A review of literature, Journal of Turkish Science Education, 4(1): 20-44.
    • Ø Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7): 1-70.
    • Ø Haney, J.E (2005). The Influence of Professionalization on the Recruitment of Prospective Teachers as Perceived by Texas Teachers of the Year, Phd Dissertation, Texas University.
    • Ø Hayes, S., Capel, S., Katene, W., & Cook, P (2008). An examination of knowledge prioritisation in secondary physical education teacher education courses, Journal of Teaching and Teacher Education, 24: 330–342.
    • Ø Hemmati Nejad, M.a., & Hassani, M (2014). A Survey of Safety Behaviors in High School Physical Education Teachers in Markazi Province of Iran. International Journal of Sport Studies, 4(6): 686-693.
    • Ø Huntly, H. (2008). Teachers` Work: Beginning Teachers` Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher. 35(1): 235-252.
    • Ø Huo, J (2013). The Research of the Implementation and Innovation of PE Teaching Methods, Journal of Beijing Sport University, 1: 84-90.
    • Ø John, C. K. L., Wing, P. L., & Yuk, Y. L (2003). Teachers Evaluation and Effectiveness in Hong Kong: Issues and Challenges, Journal of Personnel in Education, 17(1): 41-65.
    • Ø Knijnik, J., & Curry, Ch (2014). “I know PE is important but I don’t feel confident teaching it”: Australian Primary pre-service teachers’ feelings and thoughts about teaching Physical Education. International Journal of Sport Studies, 4(3): 289-296.
    • Ø Koster, B., & Mieke, B. (2005). Quality requirements for Teacher educators. Teaching and Teacher Education. 21(2), 45-55.
    • Ø Namvar, M., & Razavi, S.M.H (2014). Study of physical education teachers capabilities in Farhangian University in providing active teaching methods. International Journal of Sport Studies, 4(6): 706-710.
    • Ø NASPE. (2009). National Association for Sport and Physical Education, Available from: http://www.aahperd.org/naspe/standards/nationalStandards: 1-35.
    • Ø Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Ludtke, O., & Baumert, J (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities, Teaching and Teacher Education, 27(1): 116-126.
    • Ø Unesco (2008). ICT Competency standards for teachers Competency Standards Modul, Available from: http://www.unesco.org/en/competency-standards-teachers: 8-9.
    • Ø Yin, Z.H., Mao, L.H., Wang, X.Z., Ji. L., & Phillip, C.W (2013). Dialogue, Discipline and Power: An Analysis of Three-dimensional Framework for PE Teachers Professional Development, Journal of Beijing Sport University, 2: 100-104.
    • Ø Zare, A., Nouraii, T., & Sharifian, E (2014). Evaluation of the Physical Education curriculum of the elementary school from viewpoint of Physical Education teachers of Kerman province (Iran). International Journal of Sport Studies, 4(5): 623-630.

    • تعداد مشاهده مقاله: 1,561
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,208
مدیریت و توسعه ورزش
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 11
آبان 1396
صفحه 103-117
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 917.08 K
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,561
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,208

APA

احدی, بهزاد, سیدعامری, میرحسن, & احمدی, مالک. (1396). بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب. مدیریت و توسعه ورزش, 6(2), 103-117. doi: 10.22124/jsmd.2018.2720

MLA

بهزاد احدی; میرحسن سیدعامری; مالک احمدی. "بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب". مدیریت و توسعه ورزش, 6, 2, 1396, 103-117. doi: 10.22124/jsmd.2018.2720

HARVARD

احدی, بهزاد, سیدعامری, میرحسن, احمدی, مالک. (1396). 'بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب', مدیریت و توسعه ورزش, 6(2), pp. 103-117. doi: 10.22124/jsmd.2018.2720

VANCOUVER

احدی, بهزاد, سیدعامری, میرحسن, احمدی, مالک. بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب. مدیریت و توسعه ورزش, 1396; 6(2): 103-117. doi: 10.22124/jsmd.2018.2720

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب