نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه
2
استاد دانشگاه ارومیه
3
استادیار رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیتبدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفههای مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامهریزی و توسعه حرفهای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیتهای قانونی تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<)
نتیجهگیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوتها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد میشود مسئولین امر با استفاده از روشهای مؤثر آموزشی مانند برگزاری دورههای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی این اختلافها را کاهش دهند.
- امیر احمدی، مالک؛ کاشف، سیدمحمد و احدی، بهزاد (1392). مطالعه عوامل تسهیلکننده و بازدارنده فعالیت بدنی نوجوانان 12-17 سال استان آذربایجان غربی، اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی.
- افشار نژاد، طاهر؛ همتی نژاد، مهر علی و رمضانی نژاد، رحیم (1384). بررسی اثر شرکت در مسابقات علمی - تخصصی روی عملکرد حرفهای معلّمان تربیتبدنی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی دانشگاه گیلان.
- ایرجی نقندر، رامین؛ مهرپویان، پیمان و پورسلطانیزرندی، حسین (1390). سنجش میزان تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی جدید الاستخدام استان خراسان رضوی در سال 1389، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، صص: 11-1.
- ایزدی یزدان آبادی، احمد و حاج محمدشفیع، فرزانه (1387). طراحی و تدوین استانداردهای عملکرد معلّمان در فرآیند یاددهی- یادگیری، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال نهم، شماره 17، صص: 154-131.
- بنیان، عباس و کاشف، مجید (1393). تفاوت آگاهیهای حقوقی و مسئولیتهای مدنی مربیان ورزش زن و مرد در رویدادهای ورزشی، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 4(پیاپی 8)، صص: 90-79.
- رضوی، سیّدمحمّدحسین؛ شعبانی بهار، غلامرضا و سجادی، احمد (1390). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیتبخشی درس تربیتبدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه معلّمان ورزش، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال هفتم، شماره 14، صص: 112-103.
- رمضانی، علیرضا (1386). برنامه درسی تربیتبدنی، مجله رشد تربیتبدنی، دوره 7، شماره 4، صص: 12.
- زندی، بهمن و فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیتبدنی آموزشوپرورش ایران با کشورهای آمریکا و کانادا، دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، جلد دوم، شماره 12، صص: 109-97.
- سبحانی نژاد، مهدی و زمانی منش، حامد (1391). شناسایی ابعاد معلّم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 5 (پیاپی 32)، صص: 81-68.
- سلیمان پور، محبوبه و دایی زاده، حسین (1391). بررسی تطبیقی ضوابط جذب معلّم در آموزشوپرورش ایران، ژاپن، آلمان و انگلستان، مجموعه مقالات همایش ملی رسالت معلّم در چشمانداز ایران 1404، دانشگاه فرهنگیان (مرکز تربیت معلّم شهید رجائی)، بابل، صص: 15-1.
- طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن و قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرآیند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده بنیاد، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال دوازدهم، شماره 45، صص: 176-149.
- ظهرابی، هاشم؛ شهلایی، جواد؛ سلمان، زهرا و باقری، مهدی (1390). رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و عملکرد معلّمان تربیتبدنی استان فارس، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، صص: 8-1.
- قورچیان، نادرقلی و محمودی، امیرحسین (1383). تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دوره راهنمایی و ارائه الگوی مناسب، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال سوم، شماره 8، صص: 134-107.
- قهرمانی فرد، کامیار و سید عباس زاده، میرمحمد (1391). طراحی و اعتبارسنجی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلّمان در محیطهای یاددهی-یادگیری در مدارس متوسطه دولتی پسرانه شهر تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات.
- کریمی، فریبا (1387). مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلّمان دوره ابتدایی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 4، صص: 166-151.
- کریمی، فریبا (1390). صلاحیتهای حرفهای معلّم در عصر جهانیشدن، مجموعه مقالات سومین همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، صص: 10-1.
- ملکی، حسن (1388). صلاحیتهای حرفه معلمی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مدرسه.
- همتی نژاد، مهرعلی؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ رضایی کمنی، امیر؛ افشارنژاد، طاهر و شفیعی، شهرام (1387). ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلّمان تربیتبدنی، نشریه حرکت، شماره 38، صص: 128-111.
- Ø AL-Busafi, M., Larion, A., & Dearing, J (2013). Coach education – a developing international discipline of knowledge. International Journal of Sport Studies, 3(1): 1-19.
- Ø Bahrami, A., Shetab Booshehri, S.N., Aslani, N., & Rahmani, N (2012). How to use Physical education teachers from Ahvaz about information technology (capabilities, obstacles and solutions). International Journal of Sport Studies, 2(11): 537-541.
- Ø Chroinin, D.N., Tormey, R., & Sullivan, M.O (2012). Beginning teacher standards for physical education: Promoting a democratic ideal, Journal of Teaching and Teacher Education, 28: 78-88.
- Ø Cimer, A (2007). Effective teaching in science: A review of literature, Journal of Turkish Science Education, 4(1): 20-44.
- Ø Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7): 1-70.
- Ø Haney, J.E (2005). The Influence of Professionalization on the Recruitment of Prospective Teachers as Perceived by Texas Teachers of the Year, Phd Dissertation, Texas University.
- Ø Hayes, S., Capel, S., Katene, W., & Cook, P (2008). An examination of knowledge prioritisation in secondary physical education teacher education courses, Journal of Teaching and Teacher Education, 24: 330–342.
- Ø Hemmati Nejad, M.a., & Hassani, M (2014). A Survey of Safety Behaviors in High School Physical Education Teachers in Markazi Province of Iran. International Journal of Sport Studies, 4(6): 686-693.
- Ø Huntly, H. (2008). Teachers` Work: Beginning Teachers` Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher. 35(1): 235-252.
- Ø Huo, J (2013). The Research of the Implementation and Innovation of PE Teaching Methods, Journal of Beijing Sport University, 1: 84-90.
- Ø John, C. K. L., Wing, P. L., & Yuk, Y. L (2003). Teachers Evaluation and Effectiveness in Hong Kong: Issues and Challenges, Journal of Personnel in Education, 17(1): 41-65.
- Ø Knijnik, J., & Curry, Ch (2014). “I know PE is important but I don’t feel confident teaching it”: Australian Primary pre-service teachers’ feelings and thoughts about teaching Physical Education. International Journal of Sport Studies, 4(3): 289-296.
- Ø Koster, B., & Mieke, B. (2005). Quality requirements for Teacher educators. Teaching and Teacher Education. 21(2), 45-55.
- Ø Namvar, M., & Razavi, S.M.H (2014). Study of physical education teachers capabilities in Farhangian University in providing active teaching methods. International Journal of Sport Studies, 4(6): 706-710.
- Ø NASPE. (2009). National Association for Sport and Physical Education, Available from: http://www.aahperd.org/naspe/standards/nationalStandards: 1-35.
- Ø Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Ludtke, O., & Baumert, J (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities, Teaching and Teacher Education, 27(1): 116-126.
- Ø Unesco (2008). ICT Competency standards for teachers Competency Standards Modul, Available from: http://www.unesco.org/en/competency-standards-teachers: 8-9.
- Ø Yin, Z.H., Mao, L.H., Wang, X.Z., Ji. L., & Phillip, C.W (2013). Dialogue, Discipline and Power: An Analysis of Three-dimensional Framework for PE Teachers Professional Development, Journal of Beijing Sport University, 2: 100-104.
- Ø Zare, A., Nouraii, T., & Sharifian, E (2014). Evaluation of the Physical Education curriculum of the elementary school from viewpoint of Physical Education teachers of Kerman province (Iran). International Journal of Sport Studies, 4(5): 623-630.