محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب؛ انوشیروان کاظمنژاد
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 1-17
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ راهبردهای توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی تفریحی در ایران است. روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعۀ آماری متشکل از دویست نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها در دو حوزه گردشگری و ورزش و همچنین مدیران عالی فدراسیونها، وزارتخانه ورزش و جوانان و کمیتۀ ملی المپیک و مدیران عالی سازمان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ راهبردهای توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی تفریحی در ایران است. روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعۀ آماری متشکل از دویست نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها در دو حوزه گردشگری و ورزش و همچنین مدیران عالی فدراسیونها، وزارتخانه ورزش و جوانان و کمیتۀ ملی المپیک و مدیران عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران بودند. انتخاب نمونۀ آماری بهصورت کل شماری بود. یافتهها: با مطالعۀ وضعیت موجود صنعت گردشگری ورزشی کشور و با استفاده از نظرات اعضای شورای راهبردی پرسشنامه تنظیم گردید. برای تعیین معنیداری گویهها از آزمون دوجملهای و برای رتبهبندی این گویهها از آمار توصیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از معنیدار بودن 11 قوت، 14 ضعف، 8 فرصت و 10 تهدید درگردشگری ورزشی تفریحی در ایران بود. با مقایسۀ زوجی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای شناخته شده و سود جستن از نظرات اعضای شورای راهبردی پژوهش، هشت راهبرد جهت توسعۀ گردشگری ورزشی تفریحی در ایران پیشنهاد گردید. این راهبردها عبارتاند از: توسعۀ استراتژی برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بینالمللی در مناطق دارای ظرفیت گردشگری ورزشی تفریحی، ایجاد سایتهای مخصوص گردشگری ورزشی تفریحی در مناطق مختلف کشور، تدوین سایتهای اینترنتی جهت تبلیغ و بازاریابی جاذبههای ورزشی تفریحی، تدوین نظامی جهت جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در گردشگری ورزشی تفریحی، تدوین و اجرای نظامی جامع جهت آنالیز و ارزیابی مداوم فواید مختلف گردشگری ورزشی تفریحی برای کشور، معرفی صنعت گردشگری ورزشی تفریحی به جامعه با انجام تبلیغات و بازاریابی در این زمینه، ایجاد نظامی جهت معرفی جاذبههای گردشگری ورزشی تفریحی در حاشیۀ رویدادهای ورزشی، پرورش نیروهای متخصص مدیریتی در بخشها، نهادها و سازمانهای مرتبط با گردشگری ورزشی و تدوین نظام جامع خصوصیسازی گردشگری ورزشی با توجه به سیاستهای اصل 44. نتیجهگیری: در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند. در این میان از تعامل آگاهانه و سازندهای که باید میان بخشها، نهادها و سازمانهای مختلف مؤثر و ذینفع در توسعه گردشگری ورزشی وجود داشته باشد نباید غافل ماند. واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، گردشگری ورزشی، جاذبههای ورزشی.
محمد احسانی؛ رحیم رمضانینژاد؛ فریبا عسکریان؛ مهدی آزادان
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 19-31
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد. نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلأها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: حمایت مالی، فوتبال حرفهای ایران، موانع مدیریتی.
افشار هنرور؛ مهدی خطیبزاده
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 33-47
چکیده
هدف: هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال است که آیا مدیریت ورزشی، خود باید به طراحی آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بپردازد؛ یا اینکه آمیزه بازاریابی از پیش طراحیشده را اجرا نماید. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری پژوهش شامل 362 نفر از خبرگان و کارشناسان و صاحبنظران در زمینه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال است که آیا مدیریت ورزشی، خود باید به طراحی آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بپردازد؛ یا اینکه آمیزه بازاریابی از پیش طراحیشده را اجرا نماید. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری پژوهش شامل 362 نفر از خبرگان و کارشناسان و صاحبنظران در زمینه گردشگری ورزشی و گردشگران ورزشی داخلی و خارجی شرکتکننده در رویدادهای ورزشی به میزبانی تهران بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساختهای است که حاوی 24 سؤال از نوع مقیاس 5 رتبهای «لیکرت» است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش «آلفایکرونباخ» مورد بررسی قرار گرفت (Cronbach'sAlpha=0.775). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستۀ نرمافزاری19 SPSS به منظور انجام آمار توصیف و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل برای انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل تأثیر مدیریت ورزشی بر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بهتر از شاخصهای برازش مدل تأثیر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بر مدیریت ورزشی بود. در این مدل ضریب اثر رابطۀ بین مدیریت ورزشی و آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی 21/1 است. علاوه بر این، از میان متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی شواهد فیزیکی بیشترین بار عاملی (84/0) را دارد. همچنین از عناصر مربوط به مدیریت ورزشی، عامل برگزاری مناسب رویداد بار عاملی (51/0) بیشتری دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت این مدیریت ورزش است که باید آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی را طراحی و سپس اجرا نماید. واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، آمیزه بازاریابی، مدیریت ورزش.
عباس خدایاری؛ حمید قاسمی؛ مهدی بابایی جعفری؛ بهمن عسگری؛ علی بابایی جعفری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 49-61
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در ردۀ سنی بزرگسالان از دیدگاه مدیران و مربیان این رشته است. روششناسی: نمونۀ آماری پژوهش حاضر شامل190 نفر از رئیسان هیأتهای کشتی استانها و مربیان فعال درجۀ یک و دو ایران میباشد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامۀ محقق ساخته بود که شامل 34 سؤال در 5 حیطۀ ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در ردۀ سنی بزرگسالان از دیدگاه مدیران و مربیان این رشته است. روششناسی: نمونۀ آماری پژوهش حاضر شامل190 نفر از رئیسان هیأتهای کشتی استانها و مربیان فعال درجۀ یک و دو ایران میباشد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامۀ محقق ساخته بود که شامل 34 سؤال در 5 حیطۀ تخصصی شامل حیطههای امکانات، مدیریت، آمادگی جسمانی، آسیبدیدگی و مسائل روانی بود. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از متخصصان رشته تربیتبدنی تأیید شد و پایایی آن در یک مطالعه راهنما روی 30 نفر از متخصصان با روش «آلفا کرونباخ» 80/0 به دست آمد. بهمنظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSSو در سطح معناداری 05/0≥p استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد امکانات، مدیریت فدراسیون کشتی، آمادگی جسمانی، آسیبدیدگی و مسائل روحی و روانی به ترتیب بر عدم تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران رده بزرگسالان کشتی از دیدگاه مدیران و مربیان تأثیرگذار هستند. نتیجهگیری: درنهایت، پیشنهاد میشود که مسئولان فدراسیون کشتی این حیطهها را برای تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در رده سنی بزرگسالان در اولویت قرار دهند. واژههای کلیدی: پرورش استعداد ورزشی، کشتیگیران نوجوان و جوان، موانع توسعۀ کشتی.
مهدی عمادی؛ مهتاب ناصح
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 63-75
چکیده
هدف: توجه به تماشاگران و جلب رضایت آنان فواید بیشماری برای باشگاههای ورزشی در سراسر جهان در پی دارد. لذا در این پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت و حضور تماشاگران در ورزشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران مورد بررسی قرار گرفت. روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعۀ آماری این تحقیق تمامی تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران است که بهصورت نمونه ...
بیشتر
هدف: توجه به تماشاگران و جلب رضایت آنان فواید بیشماری برای باشگاههای ورزشی در سراسر جهان در پی دارد. لذا در این پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت و حضور تماشاگران در ورزشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران مورد بررسی قرار گرفت. روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعۀ آماری این تحقیق تمامی تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران است که بهصورت نمونه در دسترس تعداد 1920 تماشاگر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از چارچوب نظری و پرسشنامۀ تحقیق تئودوراکیس و همکاران (2013) استفاده گردید که روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر مدرسان مدیریت ورزشی، روایی سازه آن از روش تحلیل عاملی و پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از روش آماری «آلفای کرونباخ» (86/0=α) تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل مسیر بهوسیله نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، کیفیت نتیجه (عوامل مربوط به کیفیت عملکرد تیمها و عوامل مربوط به کیفیت مسابقه) با ضریب تأثیر کلی 313/0 بیشترین تأثیر را بر رضایت تماشاگران دارد و همچنین رضایت تماشاگران با ضریب تأثیر کلی 462/0 بر حضور تماشاگران اثرگذار است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش افزایش کیفیت مسابقات و عملکرد تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران میتواند سبب افزایش شمار تماشاگران در ورزشگاههای فوتبال ایران گردد. واژههایکلیدی: رضایت تماشاگران، حضور تماشاگران، لیگ برتر فوتبال ایران، استادیوم.
اسماعیل شریفیان؛ وحید ساعتچیان؛ مسعود یمینی فیروز؛ منصور فیروزی؛ زینب محمدعلی نسب
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 77-90
چکیده
هدف: امروزه کیفیت خدمات اماکن ورزشی برای کسب رضایت مشتری و تداوم حضور آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین کیفیت خدمات استخرهای شنا با رضایتمندی و وفاداری مشتریان بهقصد حضور آتی آنها است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی مشتریان ...
بیشتر
هدف: امروزه کیفیت خدمات اماکن ورزشی برای کسب رضایت مشتری و تداوم حضور آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین کیفیت خدمات استخرهای شنا با رضایتمندی و وفاداری مشتریان بهقصد حضور آتی آنها است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی مشتریان استخرهای شنای استان مازندران با حداقل یک سال سابقه فعالیت ورزشی تشکیل دادهاند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد کیفیت خدمات الکساندریا (1999)، وفاداری مشتری آلن (1990)، رضایت مشتری ویکتور (2002) و رفتار آتی مشتریان بریو (1996) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان در سطح معناداری(05/0α=) استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد که میانگین تمام متغیرهای وارد در پژوهش، بالاتر از سطح مطلوب قرار داشت که به ترتیب متغیر رضایتمندی (36/5M= ) بالاترین و متغیر وفاداری (49/4M=) کمترین میانگین مربوط را داشتند. همچنین نتایج نشان داد بین متغیر کیفیت خدمات با وفاداری، رضایتمندی و قصد حضور آتی، رضایتمندی با وفاداری و قصد حضور آتی مشتریان و در نهایت بین وفاداری با قصد حضور آتی مشتریان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت (05/0p≤). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، متغیرهای پیشبین کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری، توانایی تبیین رفتار آتی مشتریان به استخرها را دارا میباشند، بنابراین مسئولان و مدیران استخرهای شنا علاوه بر افزایش کمی و کیفی نحوه ارائۀ خدمات باید در جهت حفظ مشتریان، وفاداری فعلی و جذب گروههای جدید اهتمام خاصی ورزند. واژههای کلیدی: وفاداری، رضایتمندی، استخر شنا، کیفیت خدمات، حضور آتی.
جواد حسین پور؛ سید عماد حسینی؛ مرتضی دوستی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 91-104
چکیده
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، ...
بیشتر
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، رئیسان و نواب ادارات ورزش و جوانان شهرستانها و رئیسان و نواب هیأتهای ورزشی استان گیلان، شامل 121 نفر تشکیل داده بودند. نمونۀ آماری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد که تعداد 99 پرسشنامه بهطور کامل وصول گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مهارت ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و پرسشنامه روابط بین فردی سی گُل، اسمیت و موسکا (2001) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط10 نفر از مدرسان مدیریت ورزشی کشور به تأیید رسید و پایایی درونی آنها از روش «آلفای کرونباخ» به ترتیب81/0 و 83/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش بین مهارتهای ارتباطی مدیران با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مؤلفۀ مهارت کلامی، مهارت ارتباطی، قدرت بیشتری برای پیشبینی روابط بینفردی مدیران دارد. نتیجهگیری: هر چه مدیران مهارتهای ارتباطی خود را بهتر تقویت کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد که با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند، احساسات دیگران را بهتر برانگیزد، افراد را بهتر قانع کند و بر آنان بهتر تأثیر بگذارند و نهایت به دیگران اطمینان خاطر بیشتر دهند. لذا با تقویت و آموزش این مهارتها مدیران میتوانند در حوزۀ فعالیت مدیریتی خود از عملکرد و موفقیت لازم برخوردار شده و اعتماد مسئولان مافوق، همکاران و زیردستان را نسبت به خود جلب کنند. واژههای کلیدی:مهارت ارتباطی، روابط بین فردی، مدیران ورزشی.
اسماعیل ملکاخلاق؛ ناهید درستکار احمدی؛ مهران مهدیزاده؛ ناصر اخوان توکلی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 105-128
چکیده
هدف: انتخاب مربیان زبده مستلزم شناسایی معیارهای اساسی مربیگری است تا با استفاده از آنها مناسبترین فرد برای هدایت یک تیم برگزیده شود. لذا هدف پژوهش حاضر حول دو محور یعنی تعیین معیارهای اساسی گزینش مربی و انتخاب بهترین مربی برای تیمهای ورزشی قرار گرفت. روششناسی: جهت دستیابی به اهداف پژوهش؛ ابتدا با مطالعات کتابخانهای، بیست ...
بیشتر
هدف: انتخاب مربیان زبده مستلزم شناسایی معیارهای اساسی مربیگری است تا با استفاده از آنها مناسبترین فرد برای هدایت یک تیم برگزیده شود. لذا هدف پژوهش حاضر حول دو محور یعنی تعیین معیارهای اساسی گزینش مربی و انتخاب بهترین مربی برای تیمهای ورزشی قرار گرفت. روششناسی: جهت دستیابی به اهداف پژوهش؛ ابتدا با مطالعات کتابخانهای، بیست معیار بهعنوان معیارهای انتخاب مربی شناسایی گردید و سپس با استفاده از روش دلفی فازی و نظرخواهی از طریق پرسشنامهای با طیف پنجگانهی لیکرت از 32 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری تربیتبدنی دانشگاه گیلان و بر اساس قانون پارتو، یازده معیار که نمرۀ بالای 80/0 کسب کردند بهعنوان معیارهای اساسی تعیین شدند؛ سپس پرسشنامهای تخصصی بر اساس معیارهای اساسی و 3 گزینۀ موردنظر مربیگری از سوی باشگاه داماش گیلان تهیه و میان 5 نفر از تصمیمگیران اصلی انتخاب مربی باشگاه توزیع و پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در پژوهش حاضر پس از شناسایی معیارهای گزینش مربی و تعیین معیارهای اساسی نظیر مهارتهای فنی، مدیریتی و رهبری، ذهنی- روانی، اجتماعی، ارتباطی، ورزشی، انگیزشی، توانایی برنامهریزی، ابتکار و خلاقیت و هوش، سوابق و ویژگیهای شخصیتی؛ ساختار تصمیمی در سه سطح طراحی شد و بر اساس آن فرایند گزینش مربی با بهرهگیری از تکینک تصمیمگیری چند معیاره تاپسیس توسعهیافته انجام گرفت و نتایج نشان داد که گزینۀ مربیگری اول باشگاه (A1) بهعنوان بهترین مربی انتخاب گردید. نتیجهگیری: از ویژگیهای رویکرد پیشنهادی به حداقل رساندن دخالت قضاوتهای ذهنی در گزینش مربی میباشد؛ همچنین این رویکرد میتواند تصمیمگیران و مدیران باشگاه را در شناسایی و تعیین معیارهای اساسی پیش از گزینش مربی یاری رساند و اتخاذ تصمیم جهت گزینش بهترین مربیِ ورزشی بر اساس معیارها و گزینههای چندگانه را، میسر نماید. همچنین روش پژوهش پیشنهادی را میتوان در سایر تیمهای ورزشی نیز به کار گرفت. واژههای کلیدی: معیارهای اساسی گزینش مربی، روش دلفی فازی، تکنیک تاپسیس، باشگاه ورزشی داماش گیلان.
اصغر مشبکی اصفهانی؛ علی یاراحمدی؛ عاطفه کاشیپزان جوان؛ علی ناصری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 129-150
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نیازهای خود تعریفی طرفداران باشگاههای ورزشی بر قصد خرید آنها از محصولات و خدمات شرکتهای حامی باشگاه بود. روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از جنبه روش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ سنجش نیازهای خود تعریفی طرفداران از مطالعۀ استوکبرگر و همکاران (2009) با 9 سؤال و سنجش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نیازهای خود تعریفی طرفداران باشگاههای ورزشی بر قصد خرید آنها از محصولات و خدمات شرکتهای حامی باشگاه بود. روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از جنبه روش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ سنجش نیازهای خود تعریفی طرفداران از مطالعۀ استوکبرگر و همکاران (2009) با 9 سؤال و سنجش نیّات، نگرش و رفتار مصرفی طرفداران برگرفته از مطالعۀ کو (2009) با 9 سؤال بوده است. روایی پرسشنامه به تأیید سه نفر از اعضای هیأت علمی رشته مدیریت بازاریابی و دو نفر از مدرسان رشتۀ مدیریت ورزشی رسید. برای تأیید پایایی پرسشنامه نیز از ضریب «آلفای کرونباخ» استفاده شد که میزان این ضریب823/0 بهدست آمد تأیید گردید. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، با توجه به ممنوعیت حضور بانوان در مسابقات والیبال لیگ برتر کشور، تمامی مردان طرفدار باشگاه والیبال «پیکان» بودند که پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس (آسان) میان 400 نفر از طرفداران توزیع گردید. برای آزمودن فرضیههای تحقیق از تحلیل رگرسیون و همبستگی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تأمین دو نیاز خود تداومی (احساس شباهت) و خود تمایزی (متمایز بودن) طرفداران از طریق باشگاهها بر تعلق آنها به باشگاه تأثیر مثبت دارد و تعلق طرفداران به باشگاه و استفاده شرکتها از ابزار حامیگری ورزشی بر تصویر برند شرکت حامیگر و قصد خرید آنها از محصولات و خدمات شرکتهای حامیگر تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: باشگاههای ورزشی میتوانند با نزدیک کردن خود به مخاطبان ورزشی و افزایش میزان مشابهتشان با آنها از طریق تقویت ارزشها و خصوصیات مشترک و همچنین متمایز ساختن خود از سایر باشگاهها با استفاده از خصوصیات و مزایای خاص سبب افزایش تعلق طرفداران به باشگاه شوند و از سوی دیگر همکاری شرکتهای تجاری با باشگاههای پرطرفدار سبب تقویت تصویر برند شرکت و نیت خرید طرفداران از محصولات و خدماتشان شوند. واژههای کلیدی: نیازهای خود تعریفی، تعلق به باشگاه، حامیگری ورزشی، تصویر برند، قصد خرید.
علی محمد صفانیا؛ نوشین بنار؛ میترا پورسهراب
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 151-165
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها توزیع شد و در نهایت 157 پرسشنامه کامل جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامههای محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط سه نفر از صاحبنظران و مدرسان مدیریت ورزشی و سه نفر از مربیان با سابقه تأیید شد و پایایی آن از طریق «آزمون آلفای کرونباخ» 96/0=r برآورد شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و از آزمونهای کالموگروف- اسمیرنوف، t یک نمونهای، ANOVA، تعقیبی LSD، کروسکال والیس، اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی در سطح معنیداری 05/0 p≤و نرمافزار SPSS نسخۀ 16استفاده شد. یافتهها: در تجزیه و تحلیل ابعاد رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی، 9 عامل شناسایی شد و سه عامل مدیریتی- برنامهریزی، منابع انسانی و عامل علمی-پژوهشی از دیدگاه کلیۀ آزمودنیها به عنوان مهمترین عوامل به ترتیب اولویتبندی شد. در بررسی عامل منابعمالی، متغیر میزان جذب منابع تخصیصی از اداره تربیتبدنی شهرستان (نقدی و غیرنقدی)، درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی در اختیار کمیته، اولین و دومین اولویت بوده و بیشترین تأثیر را در رضایت پاسخدهندگان داشته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود، مسئولان و برنامهریزان کمیتههای استانی استراتژیهای لازم برای استفاده از عوامل مدیریتی - برنامهریزی، عامل منابع انسانی، عامل علمی- پژوهشی بهکارگیرند و با در نظر داشتن اهمیت منابع مالی دولتی در جذب و تربیت نیروهای انسانی متخصص، فراهم نمودن امکانات و تجهیزات، زیرساختهای عمرانی، برنامهریزی سالانه، بالا بردن کیفیت خدمات، تحولات مثبت در کمیتهها ایجاد کنند. واژههای کلیدی: کمیته آمادگی جسمانی و ایروبیک، ارزیابی عملکرد، رضایتمندی، مدیریت برنامهریزی، مدیریت منابع انسانی.