نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: انتخاب مربیان زبده مستلزم شناسایی معیارهای اساسی مربیگری است تا با استفاده از آنها مناسبترین فرد برای هدایت یک تیم برگزیده شود. لذا هدف پژوهش حاضر حول دو محور یعنی تعیین معیارهای اساسی گزینش مربی و انتخاب بهترین مربی برای تیمهای ورزشی قرار گرفت.
روششناسی: جهت دستیابی به اهداف پژوهش؛ ابتدا با مطالعات کتابخانهای، بیست معیار بهعنوان معیارهای انتخاب مربی شناسایی گردید و سپس با استفاده از روش دلفی فازی و نظرخواهی از طریق پرسشنامهای با طیف پنجگانهی لیکرت از 32 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری تربیتبدنی دانشگاه گیلان و بر اساس قانون پارتو، یازده معیار که نمرۀ بالای 80/0 کسب کردند بهعنوان معیارهای اساسی تعیین شدند؛ سپس پرسشنامهای تخصصی بر اساس معیارهای اساسی و 3 گزینۀ موردنظر مربیگری از سوی باشگاه داماش گیلان تهیه و میان 5 نفر از تصمیمگیران اصلی انتخاب مربی باشگاه توزیع و پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در پژوهش حاضر پس از شناسایی معیارهای گزینش مربی و تعیین معیارهای اساسی نظیر مهارتهای فنی، مدیریتی و رهبری، ذهنی- روانی، اجتماعی، ارتباطی، ورزشی، انگیزشی، توانایی برنامهریزی، ابتکار و خلاقیت و هوش، سوابق و ویژگیهای شخصیتی؛ ساختار تصمیمی در سه سطح طراحی شد و بر اساس آن فرایند گزینش مربی با بهرهگیری از تکینک تصمیمگیری چند معیاره تاپسیس توسعهیافته انجام گرفت و نتایج نشان داد که گزینۀ مربیگری اول باشگاه (A1) بهعنوان بهترین مربی انتخاب گردید.
نتیجهگیری: از ویژگیهای رویکرد پیشنهادی به حداقل رساندن دخالت قضاوتهای ذهنی در گزینش مربی میباشد؛ همچنین این رویکرد میتواند تصمیمگیران و مدیران باشگاه را در شناسایی و تعیین معیارهای اساسی پیش از گزینش مربی یاری رساند و اتخاذ تصمیم جهت گزینش بهترین مربیِ ورزشی بر اساس معیارها و گزینههای چندگانه را، میسر نماید. همچنین روش پژوهش پیشنهادی را میتوان در سایر تیمهای ورزشی نیز به کار گرفت.
واژههای کلیدی: معیارهای اساسی گزینش مربی، روش دلفی فازی، تکنیک تاپسیس، باشگاه ورزشی داماش گیلان.