رضا اندام؛ رحیمه مهدیزاده؛ مژگان علیآبادی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 1-13
چکیده
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی ...
بیشتر
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند. از این تعداد 341 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد چین لیو (2008) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آن را استادان متخصص تایید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (98/0=α).یافتهها: بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین کیفیت ارائۀ خدمات و مولفههای آن از جمله اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاههای خصوصی و دولتی وجود دارد (05/0α≤). همچنین بین رضایتمندی مشتریان از باشگاه و مولفههای ظاهر باشگاه، پرسنل، راحتی و تسهیلات و تجهیزات تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0α≤). همچنین یافتهها در مولفۀ وفاداری و نیز خردهمقیاسهای آن (نگرشی و رفتاری) تفاوت معنیداری بین مشتریان باشگاهها نشان دادند (05/0α≤).نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است تا مسئولان و مدیران در جهت تحقق رضایت بیشتر مشتری و سودآوری مستمر باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی، با تعهد به قولهای داده شده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بارزتری را به منظور ارتباط بهتر با مشتری ایفا کنند.واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، خدمات، باشگاههای ورزشی، مشتریان
سیدمحمدحسین رضوی؛ عادله عظیمیدلارستاقی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 15-24
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور است.روششناسی: روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اعضای هیئت ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور است.روششناسی: روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در رشتۀ شهرسازی (گرایش طراحی شهری) با مرتبۀ علمی استادیار و بالاتر به تعداد 37 نفر بود که از این میان بر اساس جدول تعیین حجم نمونۀ مورگان مجموعا 33 استاد بهصورت تصادفی به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بود که پس از تایید روایی، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 83%، به دست آمد و با توزیع آن در میان نمونههای پژوهش به صورت ارسال به پست الکترونیکی استادان، دادهها جمعآوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی مانند فراوانی، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از آزمونهای کلموگراف اسمیرنوف و t تک نمونه ای استفاده شد.یافتهها: نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور، تمامی شاخصهای محوطهسازی بیرونی مورد بررسی در این پژوهش که شامل ابعاد کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی است، در محوطهسازی بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی شهری مهم و تاثیر گذارند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که اگرچه دیدگاههای ارائه شده در زمینۀ این موضوع در بسیاری از موارد واجد جنبههایی مشترک بودهاند، اما با تثبیت اهمیت نقشهای کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی محوطههای بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی (در قالب یک نوع فضای عمومی)، تاکید بسیار بر رویکردهای تامین امنیت، ایجاد فضاهای مناسب و کافی، امکان انجام فعالیتهای متنوع و ایجاد سرزندگی و مفرح بودن در اینگونه فضاهاست.واژههای کلیدی: محوطهسازی بیرونی، فضاهای عمومی، طراحی شهری، اماکن و فضاهای ورزشی.
رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ حسین عیدی؛ آکوابراهیم فقی محمود
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 35-49
چکیده
چکیده\r\nهدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای ورزشی منتخب عراق بر مبنای مدل ارزشهای رقابتی بود.\r\nروششناسی: جامعۀ آماری تحقیق 221 نفر از روسا، کارمندان متخصص، ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسالان و داوران درجۀ ملی چهار فدراسیون منتخب فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و دو و میدانی بودند، که 184 نفر (82%) از آنها به پرسشنامه ...
بیشتر
چکیده\r\nهدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای ورزشی منتخب عراق بر مبنای مدل ارزشهای رقابتی بود.\r\nروششناسی: جامعۀ آماری تحقیق 221 نفر از روسا، کارمندان متخصص، ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسالان و داوران درجۀ ملی چهار فدراسیون منتخب فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و دو و میدانی بودند، که 184 نفر (82%) از آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامه اثربخشی سازمانی عیدی و همکاران (1390) با مقیاس پنج ارزش لیکرت برای تحقیق استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن را 12 نفر از اساتید صاحب نظر دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد (97/0 =r ). از نرم افزار لیزرل برای تحلیل عاملی تاییدی و تایید بر ازش مدل و روابط بین عاملها استفاده شد.\r\nیافتهها: نتایج نشان داد که عاملهای نیروی انسانی متخصص (88/0)، تعامل سازمانی (88/0)، بهرهوری (87/0)، انسجام نیروی کار (84/0)، برنامهریزی (84/0)، ثبات سازمانی (81/0)، انعطافپذیری (78/0) و منابع سازمانی (74/0) بیشترین تاثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند. از طرف دیگر، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوهای فرایندهای داخلی (تعامل و ثبات سازمانی) و اهداف عقلایی (برنامهریزی و بهرهوری) اصلیترین الگوهای رویکرد ارزشهای رقابتی و تعیینکنندههای اثربخشی فدراسیونهای منتخب عراق بودند. همچنین، فدراسیونهای فوتبال، دوومیدانی، وزنهبرداری و بسکتبال به ترتیب بالاترین میانگین اثربخشی سازمانی را داشتند.\r\nنتیجهگیری: بر مبنای نتایج تحقیق، محققان پیشنهاد کردند که برای رسیدن به اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی باید شاخصهای گوناگونی را مورد توجه قرار دهند که مهمترین آنها به کارگیری و استخدام نیروی انسانی ماهر و متخصص هستند.\r\nواژههای کلیدی: اثربخشی سازمانی، مدل ارزشهای رقابتی، فدراسیونهای ورزشی عراق.
هاشم کوزهچیان؛ محمد احسانی؛ سید مرتضی عظیمزاده؛ اسدا... کردنائیج؛ برندا پیتز
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 51-68
چکیده
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان ...
بیشتر
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.
فریبا عسکریان؛ شبنم صدقی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 69-81
چکیده
چکیده:هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع و مشکلات سرمایهگذاری در ورزش از دیدگاه مالکان باشگاههای خصوصی در استان آذربایجان شرقی است.روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته اجرا شده است که روایی آن را متخصصان تایید کردند و اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 درصد تایید شد. جامعۀ آماری این ...
بیشتر
چکیده:هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع و مشکلات سرمایهگذاری در ورزش از دیدگاه مالکان باشگاههای خصوصی در استان آذربایجان شرقی است.روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته اجرا شده است که روایی آن را متخصصان تایید کردند و اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 درصد تایید شد. جامعۀ آماری این پژوهش، موسسان باشگاههای ورزشی خصوصی استان آذربایجان شرقی بودند که طبق جدول مورگان 172 نفر آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای کلموگروفاسمیرنف، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن در سطح 05/0 = α استفاده شد.یافتهها: نتایج حاکی است، رابطۀ منفی و معنیداری بین موانع مربوط به امور بانکی (38/0 = r و 041/0=p) و موانع استفاده از ظرفیتهای بالقوه (26/0 = r و 05/0=p) با میزان سرمایهگذاری ورزشی خصوصی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد. همچنین غیر از بخش موانع مربوط به امور بیمهای، تفاوت معنیداری بین اولویت موانع مختلف از دیدگاه صاحبان سرمایه وجود دارد، ولی موانع بانکی مهم ترین مانع موجود است.نتیجهگیری: با کاهش موانع مربوط به امور اقتصادی و بانکی به عنوان مهمترین مانع و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه میتوان بر میزان سرمایهگذاری خصوصی در ورزش استان آذربایجان شرقی افزود.واژههایکلیدی: سرمایه گذاری خصوصی، مانع بانکی، مانع اداری، ظرفیت بالقوه، استان آذربایجان شرقی.
شهرام شفیعی؛ مهدی کهندل؛ مهدی منتظرعلیه؛ غلام رضا رادینیا
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 83-98
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی، وزندهی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی تهران بود.روششناسی: فرایند انجام پژوهش در این مطالعه در دو مرحله صورت پذیرفته است. در مرحله اول، شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی از طریق مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، با نظرخواهی از 15 خبره، شامل اساتید، ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی، وزندهی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی تهران بود.روششناسی: فرایند انجام پژوهش در این مطالعه در دو مرحله صورت پذیرفته است. در مرحله اول، شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی از طریق مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، با نظرخواهی از 15 خبره، شامل اساتید، متخصصان، کارشناسان و صاحبنظران در مدیریت ورزشی و به کمک روش تصمیمگیری دلفی شناسایی شده است. در این مرحله، 6 شاخص و 33 زیرشاخص تعیین گردیدند. در مرحله دوم، وزن نسبی و رتبه هریک از شاخصها و زیرشاخصهای شناسایی شده در مرحله قبل، از طریق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با نظرخواهی از 57 تن از اساتید مدیران باشگاههای شهر تهران بهکمک نرم افزار Expert Choice محاسبه شده است. یافتهها: نتایج یافتههای پژوهش نشان داد، مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای شهر تهران به ترتیب منابع انسانی، منابع مالی، منابع کالبدی و تجهیزاتی، محیط برنامهریزی، سازماندهی و ارزیابی، امور فنی و ورزشی، و محیط حقوقی میباشند. همچنین مهمترین زیرشاخصهای کلی نیز به ترتیب شامل ثبات مدیریتی، ثبات مربیگری، میزان دستمزد پرداختی به بازیکن، مربی و کارمندان، کمیت و کیفیت کادر تخصصی باشگاه و تعیین استانداردهای ارزیابی عملکرد بودند.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت بالای منابع به عنوان مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای شهر تهران، توجه به منابع در این باشگاه ها باید در اواویت قرار گیرد.واژههای کلیدی: شاخص، ارزیابی عملکرد، باشگاهای ورزشی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی.
حمید قاسمی؛ سارا کشکر؛ لیلا محمدی؛ ابوالفضل بجانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 99-115
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رفتار شرکتکنندگان در پیشبینی رقابتهای فوتبال و بررسی نحوۀ بازاریابی شرکتهای متولّی این رقابتها بود.روششناسی: روش پژوهش از نظر راهبرد، توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ پژوهش عبارت بود از 20000 نفر شرکتکننده در مسابقات پیشبینی در شهر رشت که طبق جدول مورگان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رفتار شرکتکنندگان در پیشبینی رقابتهای فوتبال و بررسی نحوۀ بازاریابی شرکتهای متولّی این رقابتها بود.روششناسی: روش پژوهش از نظر راهبرد، توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ پژوهش عبارت بود از 20000 نفر شرکتکننده در مسابقات پیشبینی در شهر رشت که طبق جدول مورگان 380 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت شرکتکنندگان را جوانانی تشکیل می دادند که هدف آنها از شرکت در این مسابقات تفریح و سرگرمی بود و درصد کمی از افراد نیز به شکل بیمارگونه و مشکلساز در این مسابقات شرکت میکردند. بین سطوح جنسیت، تاهل، تحصیلات و سن افراد شرکتکننده از نظر رفتار شرطبندی تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین از نظر روند بازاریابی این مسابقات، یافتهها نشان داد که شرکتکنندگان به این مسابقات وفادار بودند، ولی میزان وفاداری آنها تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییرپذیر بود. مطالعۀ عناصر آمیختۀ بازاریابی مورد استفاده شرکتهای برگزار کنندۀ این مسابقات نشان داد که از نظر مشتریان این عناصر بهطور مطلوبی استفاده میشدند.نتیجهگیری: اکثر شرکت کنندگان فقط به دلیل تفریح و سرگرمی در مسابقات پیش بینی شرکت می کنند و شدت این امر در گروه های مختلف اجتماعی متفاوت است. علاوه بر آن اشراف مسئولین شرکت های برگزارکننده این مسابقات بر روش های مطلوب و اثرگذار بازاریابی که به جذب هر چه بیشتر جامعه به شرکت در این مسابقات می گردد، جای تامل است. لذا لزوم برنامه ریزی مناسب برای تامین نیازهای سرگرمی و تفریحات جوانان در اوقات فراغت و لزوم اطلاع رسانی در مورد مضرات شرط بندی و شرکت های برگزارکننده آن از طریق رسانه های گروهی و فرهنگ سازی در جهت استفاده از فرصت ها برای انجام فعالیت های ارزشمند و مفید اهمیت دارد.واژههای کلیدی: رفتار، پیشبینی، شرطبندی، مسابقات ورزشی، آمیختۀ بازاریابی.
محمد مازیاری؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سید عامری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 117-134
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بینفردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامۀ بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیتها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعۀ معنیدار را بین حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان نشان داد که در آن، مجموعۀ حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعۀ بیانگیزگی را تبیین میکند.نتیجهگیری: دبیران تربیتبدنی که محیط حمایتی برای دانشآموزان فراهم کنند، میتوانند بر بیانگیزگی دانشآموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی افزایش دهند.واژههای کلیدی: انگیزش، حمایت اجتماعی، تربیتبدنی، تحلیل کانونی.
لقمان کشاورز؛ ندا قیاثوند
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 135-148
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: جامعۀ آماری تحقیق چهل نفر از بانوان تکواندوکار تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حاضر در اردوهای تدارکاتی برای شرکت در رقابت های بین المللی در سال 1391 بود که تمام آن ها به طور کل شمار برای ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: جامعۀ آماری تحقیق چهل نفر از بانوان تکواندوکار تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حاضر در اردوهای تدارکاتی برای شرکت در رقابت های بین المللی در سال 1391 بود که تمام آن ها به طور کل شمار برای نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ اطلاعات فردی و استرس سازمانی محققساخته استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصّصیان رسید و پایایی آنها در یک مطالعۀ مقدماتی با حضور سی ورزشکار با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوریشده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونهای، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرمافزارSpss استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان استرس سازمانی در بین بانوان تیم ملی در حد بالا قرار دارد (86/20=t، 05/0≥p). بین استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بین المللی رابطۀ معنیدار معکوس وجود دارد (732/0=r، 05/0≥p). همچنین از بین مولفههای استرس سازمانی، عوامل تیمی (456/2=t، 05/0≥p) و محیطی (106/2=t، 05/0≥p) قابلیت پیشبینی عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران را در رویدادهای بین المللی دارند. اما عوامل رهبری (770/0=t، 05/0>p) و فردی ( P>1/793, t=0/770) چنین قابلیتی را ندارند.نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن سطح استرس سازمانی در بانوان تکواندوکار و تاثیر منفی آن بر عملکرد آنها، شناخت دقیق و مهار آن زیر نظر مسئولان فدراسیون تکواندو ضروری به نظر میرسد.واژههای کلیدی: استرس سازمانی، تکواندو، بانوان، رویدادهای بین المللی.
حمیده یاقوتی؛ محمد جوادیپور؛ علی اکبر خسروی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 149-160
چکیده
چکیدههدف: هدف عمدۀ این پژوهش ضرورت و امکان سنجی به کارگیری رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی است.روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را 18 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی و 21 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی و آشنا به برنامه درسی تربیت بدنیِ ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف عمدۀ این پژوهش ضرورت و امکان سنجی به کارگیری رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی است.روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را 18 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی و 21 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی و آشنا به برنامه درسی تربیت بدنیِ دانشگاه های دولتی شهر تهران تشکیل می دهند که به صورت نمونه گیری هدفمند یا مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامۀ محقق ساختۀ 25 سوالی جمع آوری شده و با استفاده از دو روش آماری خطی لگاریتمی و t تک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفته است.یافتهها: نتایج تحقیق نشن داد که دیدگاه متخصصان با توجه به جنسیت و میزان موافقت آنان نسبت به تدوین برنامۀ درسی تربیت بدنی به صورت تلفیقی معنیدار است و دیدگاه متخصصان با توجه به سابقه تدریس و تعامل این سه عامل معنیدار نیست. همچنین از دیدگاه متخصّصان امکان تلفیق برنامه درسی تربیت بدنی با تمام دروس مقطع ابتدایی در پنج مولفه از مولفههای برنامهریزی درسی (اهداف، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا، روش تدریس و تجربیات یادگیری) معنیدار است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش از نظر متخصّصان با توجه به عامل جنسیت و میزان موافقت میتوان برنامه درسی تربیت بدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین نمود و با توجه به عامل سابقه تدریس و تعامل سه عامل تهیۀ برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی از نظر متخصّصان اختلاف نظر وجود دارد. همچنین از نظر متخصصان با توجه به مولفههای برنامه ریزی درسی میتوان برنامه درسی تربیتبدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین نمود.واژههای کلیدی: تلفیق، برنامه درسی تلفیقی، تربیت بدنی، برنامه درسی تریت بدنی تلفیقی.