وحید فرزام؛ فاطمه طالقانی؛ ازاده یوسفی
چکیده
هدف: از آنجایی که پاسخ به تقاضا داخلی و خارجی کالاهای ورزشی به عنوان عاملی برای رونق بازار ورزش و کسب توانایی رقابت در عرصههای بینالمللی به حساب میآید، این مطالعه توان رقابتی کشور ایران در زمینه صادرات کالاهای ورزشی با مهمترین شریکهای تجاری را بررسی میکند.روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف: از آنجایی که پاسخ به تقاضا داخلی و خارجی کالاهای ورزشی به عنوان عاملی برای رونق بازار ورزش و کسب توانایی رقابت در عرصههای بینالمللی به حساب میآید، این مطالعه توان رقابتی کشور ایران در زمینه صادرات کالاهای ورزشی با مهمترین شریکهای تجاری را بررسی میکند.روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای اسنادی است. جهت تحقق هدف، شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA)، مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA)، پلان تجاری (TM) و شاخص سهم ثابت بازار (CMS) برای دادههای صادرات ورزشی منتخب ایران و 8 شریک تجاری ایران در در دورۀ زمانی 2000-2015 به کار برده شده است.یافتهها: یافتهها نشان میدهند که اگرچه مزیت نسبی براساس شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) وجود ندارد؛ اما مطابق با پلان تجاری (TM)، ایران در سالهای 2009، 2012 و 2014 توانسته است جزء برندگان در بازارهای رو به صعود قرار گیرد. براساس اثر رقابتمندی در شاخص سهم ثابت بازار (CMS) دو نتیجه حاصل گردید که سهم کشور ایران از بازار کالاهای ورزشی کشورهایی همچون گرجستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان در دوره زمانی 2015-2012 رو به افزایش است. همچنین کشور ایران در سال 2015 نسبت به سالهای 2014-2012 توانسته است توان رقابتی خود را افزایش دهد.نتیجهگیری: کشور ایران با وجود نداشتن مزیت نسبی در صادرات کالاهای ورزشی و روند ناپایدار مزیت رقابتی میتواند با همگرایی منطقهای در چارچوب منطقهای شدن قدم بردارد و توانایی تولید و صدور کالاهای ورزشی با قیمت ارزانتر را در خود تقویت کند.
فاطمه احمدی؛ مجتبی اسکندری پور؛ مصطفی رشیدی نیا
چکیده
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان میباشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرمافزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیهوتحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، مهارتهای اجتماعی نیکرفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار تأیید شد.یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارتهای اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنیداری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش مهارتهای اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی میتواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند.
زهرا احمدی ناطور؛ عباس منصور آبادی؛ محمد ابراهیم شمس ناتری؛ سید محمود میرخلیلی
چکیده
هدف: این پژوهش، ضمن مرور اجمالی میزان شیوع شرطبندی ورزشی درایران، سیاستها و رویکردهای قانونی موجود در حقوق کیفری ایران درخصوص این پدیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر روش تحلیل و تفسیر مواد قانونی مبتنی بوده و با مراجعه به منابع کتابخانهای و مرور پژوهش های پیشین انجام شده است.یافتهها: درایران، ...
بیشتر
هدف: این پژوهش، ضمن مرور اجمالی میزان شیوع شرطبندی ورزشی درایران، سیاستها و رویکردهای قانونی موجود در حقوق کیفری ایران درخصوص این پدیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر روش تحلیل و تفسیر مواد قانونی مبتنی بوده و با مراجعه به منابع کتابخانهای و مرور پژوهش های پیشین انجام شده است.یافتهها: درایران، علیرغم اینکه شرطبندی ورزشی طی چند سال اخیر رو به فزونی گذاشته و گزارشات مراجع سیاسی و قضایی، از تبدیل شدن آن به مسئلهای اجتماعی حکایت دارد، رویکرد قانونی مشخص و سیاست منسجمی در برخورد با آن وجود ندارد و رویه قضایی ایران، عمدتا شرطبندی ورزشی را مشمول حکم ماده 705 قانون مجازات اسلامی دانسته و مرتکبین آن را با عنوان مجرمانه قماربازی تحت پیگیری و مجازات قرار میدهد.نتیجهگیری: به نظر میرسد شرطبندی ورزشی به دلیل عدم تطابق میان ارکان و عناصر آن با جرم قماربازی موضوع ماده 705، در شمول ماده مذکور نمیگنجد. بنابراین با توجه به شرایط قانونی فعلی، تنها مستمسک قانونی، ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و تعقیب مرتکبین شرطبندی ورزشی تحت عنوان مجرمانه «تحصیل مال از طریق نامشروع» میباشد.
حسین منصوری؛ زهره رضایی؛ سید نصرالله سجادی؛ مرتضی محمدی
چکیده
هدف: شناسایی و اولویتبندی شاخصهای فساد مالی در سازمانهای ورزشی کشور با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی بود.روششناسی: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) کیفی از نوع مصاحبه آزاد انجام گرفت و کمی با استفاده از مقایسات زوجی در محیط نرمافزاری اکسپرت چویس. جامعه آماری، کلیه اساتید مدیریت ورزشی در سطح کشور بود و بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: شناسایی و اولویتبندی شاخصهای فساد مالی در سازمانهای ورزشی کشور با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی بود.روششناسی: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) کیفی از نوع مصاحبه آزاد انجام گرفت و کمی با استفاده از مقایسات زوجی در محیط نرمافزاری اکسپرت چویس. جامعه آماری، کلیه اساتید مدیریت ورزشی در سطح کشور بود و بهصورت نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند.یافتهها: در مرحله کیفی 9 شاخص استخراج گردید که در مرحله کمی به اولویتبندی آنها پرداخته شد. یافتهها نشان داد که عدم شفافیتسازی با وزن نسبی 158/0، ضعف قوانین و مقررات 137/0، رسانه 132/0، عدم تفکر سیستمی 129/0، شرطبندی 119/0، دولتی بودن 118/0، عوامل فرهنگی 092/0، دوپینگ 063/0 و شاخص انحصارطلبی با وزن نسبی 052/0، به عنوان شاخصهای فساد مالی در ورزش کشور از دیدگاه خبرگان قرار گرفتند.نتیجهگیری: بطورکلی سازمانهای ورزشی باید شفافیتسازی را سرلوحه خود قرار دهند، زیرا این عامل خود سبب کاهش سایر شاخصهای فسادزا در سازمانهای ورزشی خواهد شد. همچنین اجرای سریع و روشن قوانین و مقررات نسبت به افراد یا سازمان خاطی کاهش فساد را در پی خواهد داشت. در این رابطه رسانه نقش کلیدی دارد و باید برای جلوگیری از فساد شخصی و فساد سازمانیافته به رسالت خود یعنی اطلاعرسانی و آگاهی دقیق دست بزند.
حبیب اله فصیحی
چکیده
هدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت انجام سفرهای پیاده و پیادهروی ورزشیروششناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهدهای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شدهاند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهدهگر به طور ...
بیشتر
هدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت انجام سفرهای پیاده و پیادهروی ورزشیروششناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهدهای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شدهاند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهدهگر به طور جداگانه از صفر تا 10 ارزش گذاری شدهاند و میانگین رقم، در محاسبات منظور گردیده است. سپس با استفاده از روش AHP برای هر سنجه ضریب اهمیتی به صورت نسبتی از عدد 1 تعریف شده و رقم سنجه در آن ضرب شده است. وضعیت هر محله از نظر قابلیت پیاده روی، به صورت درصدی از حالت استاندارد و مطلوب محاسبه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.یافتهها: شاخص قابلیت پیاده روی در کل منطقه 76/45 درصد بهدست آمده که می رساند معابر و خیابان ها به لحاظ سنجه های مورد بررسی، قابلیت های ضعیفی برای پیاده روی دارند. در این منطقه، محلات تازه احداث شده شرایط بهتری نسبت به وضعیت میانگین منطقه داشته اند، هرچند وضعیت در این محلات نیز چنان که باید مطلوب نبوده و در بهترین حالت، محله حمزهآباد تنها 47/57 درصد از شرایط مطلوب را دارا بوده است. محلاتی که طی سه تا پنج دهة قبل بدون برنامهریزی و با معاملات غیررسمی و قطعه بندی ها و گذربندی های خودخواسته شکل گرفته اند، پایین ترین قابلیت پیاده روی را به خود اختصاص داده اند. پایین ترین میزان مربوط به محله شهادت است که در حدود سه دهة قبل مخصوصا با اسکان معاودین عراقی شکل گرفته و رقم31/36 درصد در شاخص مربوط را به خود اختصاص داده است.نتیجهگیری: معابر منطقه 20 شهرداری تهران در مجموع برای پیادهروی و انجام سفرهای پیاده جذاب نبوده و از شرایط مناسبی برخوردار نیستند. اصلاح، تسطیح، تعریض و ایمنسازی پیادهروها مهمترین اقداماتی است که خواهد توانست در تشویق سفرهای پیاده مؤثر افتد.
طیبه یانپی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی ورزش سوارکاری استان گلستان بود.روششناسی: برای شناسایی چالشها و فرصتها ورزش سوارکاری، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبهبندی عوامل، از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان هیئت سوارکاری (17 نفر)، مربی سوارکاری (300 نفر)، مالکین اسب (600 نفر)، چابکسواران ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی ورزش سوارکاری استان گلستان بود.روششناسی: برای شناسایی چالشها و فرصتها ورزش سوارکاری، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبهبندی عوامل، از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان هیئت سوارکاری (17 نفر)، مربی سوارکاری (300 نفر)، مالکین اسب (600 نفر)، چابکسواران (60 نفر)، تولید و پرورشدهندگان اسب (1000 نفر) و تماشاگران برای هر مسابقه (تقریباً 5000 نفر) که از بین این تعداد 17 نفر به تفکیک، کارشناسان هیئت سوارکاری (4 نفر)، مربی سوارکاری (4 نفر)، مالکین اسب (3 نفر)، چابکسواران (2 نفر)، تولید و پرورشدهندگان اسب (2 نفر) و تماشاگران (2 نفر) که در استان گلستان فعالیت میکنند و در دسترس بودند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته و در تحلیل دادههای آماری به روش استنباطی و از آزمون فریدمن استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید تعدادی از اساتید مدیریت ورزشی رسید که پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (78/0=α).یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که در بخش چالشها محور برنامهریزی، مهمترین محور میباشد؛ همچنین در بخش فرصت، محور تبلیغات و رسانه ، مهمترین محور میباشد. نتیجهگیری: توسعه ورزش سوارکاری، حمایت مالی برنامهریزی مدون، بازاریابی و اطلاعرسانی و استفاده از تجهیزات مدرن در مجموعه سوارکاری بر رونق این رشته ورزشی در استان گلستان میافزاید.
سید حسن هراتی؛ فریده اشرف گنجویی؛ عبدالرضا امیرتاش؛ زینت نیک آئین
چکیده
هدف: نظر به این که امنیت برگزاری مسابقات والیبال از اهمیت بالایی برخوردار است، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارتقای امنیت سالنهای والیبال ایران انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی بود که تعداد 115 نفر از مدیران و دستاندرکاران سالنهای والیبال ایران، رؤسا و کارشناسان هیئتهای والیبال استانها و نیز اساتید ...
بیشتر
هدف: نظر به این که امنیت برگزاری مسابقات والیبال از اهمیت بالایی برخوردار است، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارتقای امنیت سالنهای والیبال ایران انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی بود که تعداد 115 نفر از مدیران و دستاندرکاران سالنهای والیبال ایران، رؤسا و کارشناسان هیئتهای والیبال استانها و نیز اساتید متخصص در زمینه اماکن و رویدادهای ورزشی و خشونت و پرخاشگری به پرسشنامهی تعدیل یافته امنیت ورزشگاه (فرجی، 1393) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی امنیت سالنهای والیبال ایران حول چهار محور اصلی شامل مدیریت و برنامهریزی مسابقه، حفاظت فیزیکی ورزشگاه، زیرساختار و پرسنل و کارکنان به ترتیب با بارهای عاملی 94/0، 84/0، 84/0 و 83/0 قرار میگیرد. همچنین عامل فرعی فناوری بیشترین بار عاملی (89/0) را برای زیرساختار ، عامل فرعی کنترل مواد سمی و شیمیایی ورزشگاه بیشترین بار عاملی (91/0) را برای حفاظت فیزیکی، عامل فرعی آموزش و تمرین بیشترین بار عاملی (85/0) را برای پرسنل و کارکنان و در نهایت عامل فرعی مدیریت ریسک و بحران بیشترین بار عاملی (87/0) را برای مدیریت و برنامهریزی مسابقه داشت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج باید بیان کرد که توسعه امنیت سالنهای والیبال کشور در گرو مدیریت و برنامهریزی صحیح قرار دارد. به همین دلیل توجه بر مفاهیم عملیاتی مدیریت بحران، مدیریت ارتباطات و تعاملات، کیفیت خدمات روز مسابقه و نیز اقدامات فرهنگی از الزامات مؤثر در حوزه امنیت سالنهای والیبال ایران است.
شهرام شفیعی؛ امین رحیمی پردنجانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایهگذاری برند بر وفاداری با میانجیگری اعتبار و آگاهی برند در هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه پرسپولیس بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایهگذاری برند بر وفاداری با میانجیگری اعتبار و آگاهی برند در هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه پرسپولیس بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس ۳، 208 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه استاندارد سرمایهگذاری برند، آگاهی و اعتبار برند چن (۲۰۱۳) و وفاداری لیو (۲۰۰۸) پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد بین سرمایهگذاری برند با وفاداری هواداران به صورت مستقیم رابطه معنیداری وجود ندارد اما این رابطه در صورت وجود متغییرهای میانجی اعتبار و آگاهی برند به صورت غیر مستقیم معنیدار شد.نتیجهگیری: نتیجهگیری میشود سرمایهگذاری برند از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران میشود، مدیران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به اثرگذاری سرمایهگذاری برند تمرکز کنند تا از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران شوند.
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ وحید دلشب؛ سارا غریبی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشیهای هوشمند در مصرف ورزش است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل میدادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشیهای هوشمند در مصرف ورزش است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل میدادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ادراک نسبت به گوشیهای هوشمند از هوانگ و چوانگ (2015)، عوامل خاص ورزش از هور و همکاران (2012)، عوامل خاص گوشیهای هوشمند از ها و همکاران (2017) بودند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. جهت آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان دادند مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است. وهمچنین عوامل ادراک نسبت به گوشیهای هوشمند به ترتیب با ضرایب، سهولت استفاده (85/0)، مفیدی درک شده (71/0)، و لذت درک شده (41/0)، و عوامل مربوط به ورزش، درگیری ورزشی (67/0)، تعهد روانی (32/0)، و درنهایت عوامل مختص به گوشهای هوشمند، وابستگی شخصی(70/0)، چند رسانهای (64/0) و نفوذ اجتماعی (24/0) بیشترین تأثیر را در قصد استفاده از گوشیهای هوشمند برای مصرف ورزش داشتند.نتیجهگیری: از کاربردها و پیامدهای مثبت پژوهش حاضر این است که مدیران ورزشی و توسعهدهندگان نرمافزارهای ورزشی از درک اهداف و انگیزههای کاربران این گوشیها در زمینه ورزش بهرهمند میشوند، در حین حال نیز بازاری برای مصرف برنامهها و کاربردهای تلفنهای هوشمند در زمینه ورزش را پدید میآورد.
جواد مرادی چالشتری؛ رسول نظری؛ محمدرضا مرادی
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار درصنعت فوتبال ایران است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از روش پژوهش کیفی برای شناسایی مهم ترین موانع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28 نفر از خبرگان امر صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش داده ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار درصنعت فوتبال ایران است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از روش پژوهش کیفی برای شناسایی مهم ترین موانع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28 نفر از خبرگان امر صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش داده بنیاد، نمونة تحقیق به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شد.یافتهها: نتایج تحقیق 45 مانع اقتصادی و مالی را بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران اثرگذار دانست.نتیجهگیری: بنا به یافته های تحقیق می توان موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران را به دو دسته کلی عوامل برون محیطی و عوامل درون محیطی تقسیم نمود. بر این اساس عوامل برون محیطی به عواملی اطلاق می شوند که خارج صنعت فوتبال ایران هستند و عواملی هستند که مدیران و مسئولان فوتبال ایران توانایی اثرگذاری بر آنها را ندارند. عوامل داخلی عواملی هستند که مدیران و دست اندرکاران ارکان صنعت فوتبال توانایی اثرگذاری بر کارکرد آنها دارند.
سعید امینی پور؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محمد حامی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از فرمول جدول مورگان حجم نمونه تعداد 221 نفر برآورد گردید. در این پژوهش سه مرحله کدگذاری اجرا شد: باز، محوری و انتخابی. فرآیند کدگذاری طی دو مرحله انجام شده که ابتدا کدگذاری باز و سپس محوری انجام شد.. بر اساس مقولههای اصلی و زیر مقولهها پرسشنامه محقق ساخته تهیه و طراحی شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامه با نظر 15 تن از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 72/0 گزارش شد.یافتهها: 13 مقوله و 36 زیرمقوله بعد از فرآیند کدگذاریها به دست آمد که بعد از تجزیه و تحلیل دوباره به 4 مقوله و 16 زیرمقوله ریزش کرد. در این بین شاخص سیاسی رتبه اول و شاخص اقتصادی رتبه آخر را کسب کردند.نتیجهگیری: احتمالا مدیران بخاطر اینکه بتوانند نفوذ و اختیارات بیشتری داشته باشند به ناچار در اعضای هیئت رئیسه خود از افراد با نفوذ که در دولت هستند استفاده میکنند.
منا فرزادفر؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی انجام شد.روششناسی: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل ورزشکاران زن مسلمان است که سابقه و تجربه (زیسته) در رویدادهای بزرگ برون مرزی را داشتند. روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی انجام شد.روششناسی: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل ورزشکاران زن مسلمان است که سابقه و تجربه (زیسته) در رویدادهای بزرگ برون مرزی را داشتند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شد و در نهایت با 7 نفر از ورزشکاران مصاحبه شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و گردآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (2+7). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری و ایجاد کدهای سرشاخه تا رسیدن به مدل سلسله مراتبی استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی ان ویوو نسخه 10 استفاده شدیافتهها: یافتهها نشان داد پیامدهای موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در روایدادهای بین المللی، در دو طبقه: 1.پیامدهای ملی، که شامل افزایش غرور و اعتماد به نفس در جامعه و 2.پیامدهای بین المللی که شامل، شناساندن دین اسلام به سایر ملل، ارتباط و استحکام ملتها و عدم ایجاد محدودیت حجاب و پوشش زنان ورزشکار مسلمان است. نتیجهگیری: با توجه به نیازی که جامعه ما به خودباوری و حس اعتماد به تواناییهای زنان خود دارد، موفقیتهای ورزش بانوان جایگاه ویژهای می یابد. موفقیت زنان در میادین بین المللی ورزشی از مهم ترین عوامل خنثی کننده تبلیغات دروغین و تصحیح نگاه جهانیان به جایگاه زن مسلمان میشود.