نویسندگان
1
دانشیاردانشگاه ولیعصر رفسنجان
2
دانشگاه شهید باهنر کرمان
3
کارشناسی ارشد اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان (عج)
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: از آنجایی که پاسخ به تقاضا داخلی و خارجی کالاهای ورزشی به عنوان عاملی برای رونق بازار ورزش و کسب توانایی رقابت در عرصههای بینالمللی به حساب میآید، این مطالعه توان رقابتی کشور ایران در زمینه صادرات کالاهای ورزشی با مهمترین شریکهای تجاری را بررسی میکند.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای اسنادی است. جهت تحقق هدف، شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA)، مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA)، پلان تجاری (TM) و شاخص سهم ثابت بازار (CMS) برای دادههای صادرات ورزشی منتخب ایران و 8 شریک تجاری ایران در در دورۀ زمانی 2000-2015 به کار برده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهند که اگرچه مزیت نسبی براساس شاخصهای مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) وجود ندارد؛ اما مطابق با پلان تجاری (TM)، ایران در سالهای 2009، 2012 و 2014 توانسته است جزء برندگان در بازارهای رو به صعود قرار گیرد. براساس اثر رقابتمندی در شاخص سهم ثابت بازار (CMS) دو نتیجه حاصل گردید که سهم کشور ایران از بازار کالاهای ورزشی کشورهایی همچون گرجستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان در دوره زمانی 2015-2012 رو به افزایش است. همچنین کشور ایران در سال 2015 نسبت به سالهای 2014-2012 توانسته است توان رقابتی خود را افزایش دهد.
نتیجهگیری: کشور ایران با وجود نداشتن مزیت نسبی در صادرات کالاهای ورزشی و روند ناپایدار مزیت رقابتی میتواند با همگرایی منطقهای در چارچوب منطقهای شدن قدم بردارد و توانایی تولید و صدور کالاهای ورزشی با قیمت ارزانتر را در خود تقویت کند.
- Ø Abbas, S. (2017). Comparative Advantage of Pakistan in Selected Manufacturing Industries: The RCA Approach. Pakistan Business Review, 19(3), 579-591.
- Ø Ashrafi, M., Karbasi, A., & Sadrolashrafi, S. (2007). Production and Export Comparative Advantage of Raisins in Iran. Journal of Agricultural Economics and Development, 15, 39-59. (Persian)
- Ø Askariyan, F., & Jafari, A. (2007). The Study of the Amount of International Trade in Sports Goods of Iran in 1998 and 2001. The Quarterly Olympics, 4, 97-103. (Persian)
- Ø Askariyan, F., Asgharpour, H., & Sarlab, R. (2016). A Comparative Study of Comparative Advantage of Iran's Sports Goods Export.
Sport Management Studies, 35, 67-82. (Persian)
- Ø Chen, Y. S., Lin, M. J. J., & Chang, C. H. (2009). The Positive Effects of Relationship Learning and Absorptive Capacity on Innovation Performance and Competitive Advantage in Industrial Markets. Industrial Marketing Management, 38, 152-158.
- Ø Farzin, M. R., & NadeAli, Z. (2011). Factors Affecting the Competitive Advantage of Tourism Destinations in Iran, Tourism Studies, 14, 41-67. (Persian)
- Ø Hammond, B. (2011). NSGA Releases Sporting Goods Market in 2011 Report. www.nsga.org.
- Ø Hatof, H., Daneshvar Kakhkei, M., & Sarvari, A. (2011). A Comparative Study of the Comparative Advantage of Exports of Its Major Cultivar Products (Period 1390-1340). Journal of Economics and Agricultural Development, 2, 227-236. (Persian)
- Ø Hooley, G. J., Greenley, G. E., Cadogan, J. W., & Fahy, J. (2005). The Performance Impact of Marketing Resources. Journal of Business Research, 58, 18-27.
- Ø Hosseini, S. S., & Ehatiati, E. (2006). Competitive Advantage and Measurement: Case Study of Iran Methanol, Iranian Journal of Economic Research, 28. (Persian)
- Ø Jalaee Esfand Abadi, S. A., Taleghani, F., Mangali, H., & Aramesh, H. (2012). Simulation and Forecasting of Non-Oil Exports until 1404 Horizons. Journal of Economic Strategy, 4, 147-166.(Persian)
- Ø Kazem, M. (2001). My view of football is this, the Ministry of Culture and Islamic Guidance, the Printing and Publishing Organization, 46-69. (Persian)
- Ø Kermanshahi, P. (2014). The annual growth of 12 percent global market sporting goods, https://www.smtnews.ir/report/3828.html.(Persian)
- Ø Khandozzi, S. E. (2005). Porter's Idea in Business and Competitive Advantage. Rahbord Tousse Quarterly, 4, 83-102. (Persian)
- Ø Kocourek, A. (2015). Structural Changes in Comparative Advantages of the BRICS. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 10-17.
- Ø Leromain, E., & Orefice, G. (2014). New Revealed Comparative Advantage Index: Dataset and Empirical Distribution. International Economics, 139, 48-70.
- Ø Ma, H. X. (2012). An Economical Analysis on the Lack of Credit Standing in On-line Transactions of Sports Goods. Physics Procedia, 2, 659-665.
- Ø Mehrabi Basharabadi, H., Pakranan, M. R., & Shakibai, A. R. (2010). The Comparative Advantage and Business Mapping of Iranian Date Export. Journal of Agricultural Economics, 2, 63-81. (Persian)
- Ø Mehrara, M., & Rastmian, A. (2005). Iran, the Degree of Integration in the Global Economy and Relative Benefits, Journal of Economic Research, 72, 131-162. (Persian)
- Ø Papadimitriou, D. (2009). Olympic Sponsorship Activation and the Creation of Competitive Advantage. Journal of Promotion Management, 15, 90-117.
- Ø Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press New York.
- Ø Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
- Ø Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Harvard business review, 68, 73-93.
- Ø Rajabali Baglou, R. (2012). Competitive Advantage and its Role in the Economy of Libraries and Information Centers. Librarianship and Information Science, 15, 75-79. (Persian)
- Ø Zhou, K. Z., Brown, J. R., & Dev, C. S. (2009). Market Orientation, Competitive Advantage, and Performance: A Demand-Based Perspective. Journal of Business Research, 62, 1063-1070.