علی صابری؛ قدرت الله باقری؛ حمید رضا یزدانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ محمد حسین قربانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ابتدا به شکل هدفمند و قضاوتی بود و در ادامه به منظور جمع آوری اطلاعات از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش با مصاحبه از 13 نفر از نمونه های مورد نظر به اشباع نظری رسیده شد. ابزار گردآوری داده ها در مرحله اول مصاحبه بود و بعد از کدگذاری و شناسایی مضمونها و شاخصها، پرسش نامه تدوین و برای طراحی و اعتبار بخشی مدل استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار های SPSSو LISREL انجام شد.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل 6 پی (محصول، مکان، قیمت، ترفیع، افراد و شواهد فیزیکی) بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش مناسب مدل پژوهش نشان داد. همچنین نتایج کمی حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل شناسایی شده از دیدگاه کارشناسان برای توسعه ورزش همگانی دارای وضعیت مطلوبی نیستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، داشتن نگاه بازاریابی و مشتری مداری به منظور توسعه ورزش همگانی، لازم و ضرروی است. یکی از عوامل موثر در این امر توجه به عناصر آمیخته بازاریابی است که مسئولان و متصدیان امر توسعه ورزش همگانی و ارتقاء سلامت در کشور جهت افزایش مشارکت مردم در ورزش و فعالیت بدنی می توانند از آن استفاده کنند.
سید حسین مرعشیان؛ امین خطیبی؛ اسماعیل ویسیا
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش ورزش در واگرایی دینی، فرقهای و مذهبی مردم استان خوزستان بود. روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند با خبرگان انجام شد و با استفاده از نمونهگیری نظری، مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. بر اساس نتایج بدست آمده در این مرحله، پرسشنامهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش ورزش در واگرایی دینی، فرقهای و مذهبی مردم استان خوزستان بود. روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند با خبرگان انجام شد و با استفاده از نمونهگیری نظری، مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. بر اساس نتایج بدست آمده در این مرحله، پرسشنامهای برای نقش ورزش و واگرایی تهیه شد. روایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از متخصصین بررسی و تائید شد. پایایی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد (7/0< α). در بخش کمی، جامعة آماری شامل کلیه افراد رده سنی 14 تا 65 سال ساکن در استان خوزستان بود (4853000=N). با توجه به جدول مورگان اندازه نمونه 384 نفر تعیین شد و برای انتخاب این افراد از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد ورزش حرفهای بر هویت دینی و قومی تاثیر معناداری دارد و از طریق تاثیر بر هویت دینی میتواند در کاهش واگرایی دینی و همچنین واگرایی فرقهای و مذهبی تاثیرگذار باشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا با اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه ورزش (بخصوص ورزش حرفهای) در استان خوزستان به کاهش واگرایی دینی و مذهبی در این استان کمک شود.
مینا ملائی؛ لیلا بیرامی جغناب
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم ورزشی کشور تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر به عنوان نمونۀ آماری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم ورزشی کشور تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ خوشنامی رسلر (2010) بود. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس نسخه 24 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد هشت عامل (وجه احساسی، عملکرد مالی، چشم انداز و رهبری، شفافیت اداری، ساختار تیمی، تولیدات و خدمات، منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی) بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأثیرگذار هستند که از میان این عوامل، بعد ساختار تیمی بیشترین تأثیر را در خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی داشته است. همچنین دانشگاه تهران، دانشگاه گیلان و دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سایر دانشگاهها در میان دانشجویان از خوشنامی بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها، به رؤسای دانشکدههای علوم ورزشی تمامی دانشگاهها پیشنهاد میشود جهت افزایش خوشنامی دانشکدههای خود در توسعۀ تمامی ابعاد خود بالاخص محصولات و خدمات، عملکرد مالی، شفافیت اداری، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی به دلیل پایینتر بودن میانگین این ابعاد نسبت به سایر عوامل تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند دانشجویان دارای رتبه های برتر را جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب نمایند.
مهرعلی همتی نژاد؛ احمد تاجی فایندری؛ کاظم هژبری؛ ابوذر سوری
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری و در محیط GIS، پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید. سپس برای هر یک از شاخصهای تأثیرگذار در مکانیابی اماکن ورزشی لایهها تهیه شد. پس از ترکیب و تحلیل تمامی لایهها با یکدیگر، موقعیت فعلی مکانهای ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از 148 مکان ورزشی، 26 مورد یک، دو یا سه حریم (رودخانه، لولههای گاز و خطوط انتقال نیرو) را رعایت نکرده بودند که معادل 18 درصد از کل مکانهای ورزشی رشت میباشد و 122 مکان، معادل 82 درصد، هر سه حریم را رعایت کرده بودند. از نظر شعاع کاربری تعداد کمی از اماکن (29 مکان ورزشی)، استانداردهای موردنظر را رعایت کرده بودند و همچنین از جنبه تراکم جمعیتی توزیع اماکن ورزشی بزرگ نسبت به اماکن کوچک و متوسط نامناسب بودند.نتیجهگیری: نتایج نهایی به دست آمده از پژوهش نشان میدهد اغلب اماکن ورزشی موجود در محدوده، از لحاظ مکانی دارای وضعیت نامناسب و متوسط و در برخی موارد اندک، دارای وضعیت مناسب و بسیار مناسباند. این مسئله را میتوان گواهی بر عدم استفادة مدیران از روشهای نوین و رایانهای در مکانیابی و ساخت اماکن ورزشی دانست.
مرضیه لعل بیداری؛ ژاله معماری؛ مهسا سعادتی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بازشناسی متغیرها و حوزههای امنیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته با 45 گویه بود که توسط 7 نفر از خبرگان، روایی محتوایی آن تأیید و ضریب پایایی آن براساس آلفای کرونباخ معادل 870/0 تعیین شد. نمونهها شامل 300 نفر از مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال، مسئولین و ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بازشناسی متغیرها و حوزههای امنیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته با 45 گویه بود که توسط 7 نفر از خبرگان، روایی محتوایی آن تأیید و ضریب پایایی آن براساس آلفای کرونباخ معادل 870/0 تعیین شد. نمونهها شامل 300 نفر از مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال، مسئولین و برخی کارشناسان فدراسیون فوتبال و هیئتهای فوتبال، اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مسئولین ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات لیگ برتری و باشگاههای لیگ برتر کشور بودند. عوامل تبیینکنندۀ امنیت در رویدادهای ورزشی شناسایی و بارهای عاملی متغیرهای تبیین کنندۀ هر یک، محاسبه شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برازش مدل مسیری به ترکیب از نرمافزار SPSS نسخه 22 و LISREL نسخه 8/8 استفاده استفاده شد.یافتهها: در مدل اکتشافی امنیت، شاخصهای امنیتی، امکانات و خدمات امنیتی، کیفیت استانداردها، مستندسازی امنیت، حفاظت فیزیکی، میدیریت کیفیت امنیت، مدیریت سختافزار و نرمافزار اماکن، مدیریت و برنامهریزی، شواهد فیزیکی، اقدامات پیشگیرانه، آموزش، تعامل و ارتباطات شناسایی شدند.نتیجهگیری: مناسب است مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی در جهت برگزاری هر چه امنتر مسابقات ورزشی به اقدامات پیشگیرانه، در کنار توجه به عاملهای آشکار شدۀ فوق و بارهای عاملی متغیرهای هریک، به آموزش و نیز مدیریت و برنامهریزی، توجه ویژهای داشته باشند.
محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان
چکیده
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: تحقیق با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و بر اساس 23 مصاحبۀ عمیق با خبرگان مرتبط با موضوع، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس تحلیل تماتیک، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشاندهندۀ وجود چالشها در قالب 57 مفهوم بود. این مفاهیم در مرحله دوم کدگذاری به 14 مفهوم ثانویه و در نهایت در مرحله سوم به 5 مقوله عمده یا تم با عناوین ساختار، رفتار، سیاستگذاری، مسائل اجتماعی-فرهنگی و هویت مدیریت جمعیت تبدیل شدند.نتیجهگیری: آشنایی دستاندرکاران و برگزارکنندگان لیگ برتر فوتبال با چالشهای شناسایی شده میتواند آن ها را به تلاش و برنامهریزی برای مدیریت مطلوب چالشها ترغیب نماید. این موضوع در آینده سبب افزایش رضایتمندی و تمایل تماشاگران به بازگشت مجدد، افزایش سطح ایمنی و امنیت و در نهایت مزایای مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر، ارائه مدلی از تاثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش شامل مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند که براساس نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر، ارائه مدلی از تاثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش شامل مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند که براساس نمونهگیری خوشهای، 5 منطقه از شهر تهران انتخاب و سپس از هر منطقه 10 باشگاه و در نهایت نیز 12 نفر از مشتریان هر باشگاه که حائز شرایط مورد نظر بودند، با نمونهگیری تصادفی گزینش شدند. برای سنجش روایی سؤالات نیز، روایی محتوا و روایی سازه بررسی شد که بار عاملی در تمامی موارد بالاتر از 7/0 بود. جهت پاسخ به سوالات از همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که تجربه و آگاهی از برند دارای ضریب تاثیر 53/0 و 47/0 بر عشق به برند و ضریب تاثیر 61/0 و 57/0 بر قصد مشتری است. همچنین مدل دارای برازش و تناسب مناسبی بود و نشان داد که روابط تنظیم شده متغیرها منطقی بوده است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بایستی عواملی را که موجب ایجاد عشق و علاقه بین مشتری و برند میشود شناسایی و با تقویت این عوامل بر رفتارها و تصمیمات مشتریان جهت خرید و استفاده از خدمات تاثیر گذاشت
فاطمه دنکوب؛ اکرم اصفهانینیا؛ ناصر بای؛ حبیب اصغر پور
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر ارزشهای درک شده از رویداد و تصویر از رویداد بر تمایل به بازگشت تماشاگران مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن شامل کلیه تماشاگران مسابقات اسبدوانی دوره بهاره گنبدکاووس در هفته هشتم این مسابقات (3480 تماشاگر) در سال 1397 بود که بر حسب فرمول ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر ارزشهای درک شده از رویداد و تصویر از رویداد بر تمایل به بازگشت تماشاگران مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن شامل کلیه تماشاگران مسابقات اسبدوانی دوره بهاره گنبدکاووس در هفته هشتم این مسابقات (3480 تماشاگر) در سال 1397 بود که بر حسب فرمول کوکران، 347 تماشاگر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای ارزشهای درک شده از رویداد ورزشی یوئهیینگ (2015)، تصویر رویداد ورزشی حسین (2016) و تمایل به بازگشت تماشاگران ورزشی ریو و همکاران (2011) استفاده شد. روایی پرسشنامههای توسط 5 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 86/0و 81/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق، مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پیالاس استفاده شد.یافتهها: در بخش نتایج پژوهش، تأثیر مثبت و معنیدار ارزش عاطفی رویداد، اثر آموزشی، ارزش اجتماعی و اثر تصویر مثبت از رویداد بر تمایل به بازگشت تماشاگران تأیید شد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که ارزشهای درک شده از رویداد و تصویر رویداد میتوانند نقش مهمی در تمایل به بازگشت تماشاگران ایفا نمایند
عباس قشمی میمند؛ محمد پورکیانی؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف از نگارش این مقاله، تعریف فرهنگ ورزش و ارائه الگویی بومی از مولفههای مرتبط با آن طبق تعریف انسان شناختی از فرهنگ، با استفاده از نظریه های متخصصان است.روششناسی: این مقاله در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک و مصاحبه با 10 نفر از مدیران تربیت بدنی و فرهنگی و 5 نفر از کارشناسان فرهنگی فدراسیونها به صورت ...
بیشتر
هدف: هدف از نگارش این مقاله، تعریف فرهنگ ورزش و ارائه الگویی بومی از مولفههای مرتبط با آن طبق تعریف انسان شناختی از فرهنگ، با استفاده از نظریه های متخصصان است.روششناسی: این مقاله در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک و مصاحبه با 10 نفر از مدیران تربیت بدنی و فرهنگی و 5 نفر از کارشناسان فرهنگی فدراسیونها به صورت نمونه گیری هدفمند، ابتدا بر اساس وجوه مشترک، تمهای مرتبط، اصلی و در نهایت تمهای مرکزی هر کدام از مقولات موضوع تحقیق را شناسایی و در نهایت شبکه مضامین مرتبط با چیستی فرهنگ ورزش را ترسیم و تحلیل می کند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز «روایی تفسیری»، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران برای تائید نهایی آن است.یافتهها: نتایج ترسیم شبکه مضامین چیستی فرهنگ ورزش نشان می دهد؛ بین دو موضوع فرهنگ ورزشی و ورزش فرهنگی تفاوت وجود دارد، و این دو مضمون فراگیر حول مضامین سازمان دهنده ارزشهای عام اخلاقی، ارزشهای ذاتی ورزش، ارزشهای مادی و جسمی ورزش، ارزشهای ملی و تاریخی، ارزشهای مذهبی، ارزشهای زندگی مدرن و ناهنجاریهای فرهنگی ورزش؛ الگوی فرهنگ ورزش در ایران را تعریف میکنند.نتیجهگیری: طبق یافته های تحقیق، فرهنگ ورزش به معنای« مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها، باورها، آداب و سنن فرهنگی و تاریخی موثر بر رفتار ورزشی و همچنین ارزش های خاص منبعث از رشته های ورزشی(جنگجویی رشته های رزمی، جوانمردی ورزش پهلوانی و...) موثر بر فرهنگ افراد در محیط ورزشی و جامعه» است.
مهدی رسولی؛ علیرضا الهی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان مؤثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستی ها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود..نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاه های فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.
رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند؛ سهیلا نتاج؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیتبدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد.یافتهها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ2= 25; P= .001) و دانشآموختگان کارشناسیارشد به طور معنیداری بیشتر از سایر دانشآموختگان (λ2= 26.83; P= .001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی مشغول به کار شدهاند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، نگرش دانشآموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی (دانشآموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P= .009)، تنوع مهارت (P= .001)، تخصص (P= .03)، حل مسئله (P= .001) و کل نگرش شغلی (P= .001) مثبت بود؛ و دانشآموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P= .001) و استقلال (P= .004) نگرش مثبتتری داشتند. علاوه بر این، دانشآموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیتبدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ2= 14.28; P= .001) و کارت مربیگری (λ2= 14.54; P= .001) از سایر دانشآموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که ظرفیت اشتغال دانشآموختگان تربیتبدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانستهاند مهارتهای شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند
معصومه زارع؛ نوشین بنار؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق از انواع تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامهی محقق ساخته با 88 سوال پنجگزینهای لیکرتی در سه بعد عوامل محیطی، استراتژی و آمیخته و با 12 متغیر بدست ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق از انواع تحقیقات کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامهی محقق ساخته با 88 سوال پنجگزینهای لیکرتی در سه بعد عوامل محیطی، استراتژی و آمیخته و با 12 متغیر بدست آمد. جامعه آماری ذینفعان فوتسال بانوان بودند و نمونه پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس و تصادفی از بین افراد جامعه تحقیق انتخاب شد که تعداد 185 پرسشنامه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 19SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که بین عوامل محیطی با آمیخته بازاریابی و راهبردهای عمومی پورتر با آمیخته بازاریابی به صورت مستقیم رابطه معنیداری وجود دارد و همچنین رابطه بین عوامل محیطی و آمیخته بازاریابی در صورت وجود متغییر میانجی راهبردهای عمومی پورتر به صورت غیر مستقیم معنیدار شد.نتیجهگیری: در جمعبندی این پژوهش باید گفت که براساس مدل تاییده شده آمیخته بازاریابی از راهبردهای عمومی پورتر و نیز عوامل محیطی تاثیر میپذیرد که نشان از توجه به این متغیرها به صورت همهجانبه است. در حال حاضر بهترین گزینه را در بازاریابی لیگ برتر فوتسال بانوان، میتوان استفاده از بهسازی نیروهای انسانی داخل با نیروهای موفق ورزش زنان کشورهای اسلامی پیشنهاد کرد.