مدیریت و توسعه ورزش
شناسایی عوامل مؤثر در بروز و کنترل فساد در صنعت فوتبال ایران

محمد امین سواری؛ فرزام فرزان؛ محمد احسانی؛ یانگ جین یوون

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1404

https://doi.org/10.22124/jsmd.2025.30320.2976

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در بروز و کنترل فساد در صنعت فوتبال ایران و شناسایی عوامل نهادی، ساختاری و فرهنگی تأثیرگذار بر آن، به‌منظور ارائه الگویی مفهومی و راهبردی برای مقابله با فساد سیستماتیک در حکمرانی فوتبال است.روش‌شناسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و بهره‌گیری از نظریه داده‌بنیاد گلیزری (رهیافت نوخاسته) انجام شد. ...  بیشتر

از اشتیاق کارآفرینانه و خلاقیت فناورانه دانش‌ پژوهان تا تجاری‌ سازی پژوهش‌ های علوم ورزشی ایران

امیر رحیمی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی

دوره 11، شماره 3 ، آبان 1401، ، صفحه 132-150

https://doi.org/10.22124/jsmd.2022.6669

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساختاری اشتیاق کارآفرینانه، خلاقیت فناورانه و ادراک تجاری­‌سازی پژوهش­‌های علوم ورزشی انجام شده است.روش­‌شناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که در سال­‌های 1398-1397در دانشگاه­‌های شهر تهران مشغول به تحصیل ...  بیشتر

ارائه چارچوب مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور

مهران سرداری؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری

دوره 10، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 199-218

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5066

چکیده
  هدف:  هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده­ بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت­ ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ­ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ­ای و ...) بود. نمونه گیری به ...  بیشتر

توسعه پایدار ورزش؛ مفاهیم، موانع و راهکارها

زینب مندعلی زاده؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ حبیب هنری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5029

چکیده
  هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانه­‌ای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکت‌کنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی ...  بیشتر

طراحی مدل شایستگی‌های مدیران بازاریاب ورزشی (با استفاده از نظریه داده بنیاد)

طهماسب شیروانی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 62-78

https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4286

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی­های مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود.  روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. ...  بیشتر

چالش‌های مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران

محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان

دوره 8، شماره 2 ، مرداد 1398، ، صفحه 82-95

https://doi.org/10.22124/jsmd.1970.3451

چکیده
  هدف:  مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جدایی‌ناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت می‌تواند باعث خسارات جبران‌ناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالش‌های مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامه‌ریزی در این خصوص اقدام شود.روش‌شناسی: ...  بیشتر

طراحی و تدوین مدل قابلیت های بازاریابی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران

کریم زهره وندیان؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری

دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 68-85

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.3213

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران است.روش‌شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاه‌های فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه‌ها است که نمونه به روش نمونه‌گیری نظری و ...  بیشتر

تحلیل فرآیند صحه‌گذاری ورزشکاران ایرانی با استفاده از تئوری داده‌بنیاد

هادی باقری؛ هاشم کوزه‌چیان؛ مجتبی امیری؛ محمد احسانی

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 91-107

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری داده‌بنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحب‌نظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. داده‌های حاصل با نرم‌افزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.یافته­ها: ...  بیشتر

طراحی مدل تاثیر بازارگرایی بر رفتار آتی مشتریان در مجموعه‌های تفریحی‌ورزشی آبی با توجه به کیفیت خدمات

محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه‌چیان؛ حبیب هنری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 137-152

چکیده
  هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات می‌باشد. روش‌شناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحی‌ورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ به‌صورت هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب ...  بیشتر

بررسی نقش مدیریت در بهبود کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران

بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه‌چیان؛ فرشاد تجاری

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 57-70

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش‌شناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعه­ای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوری‌شده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار ...  بیشتر

مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفه‌ای ایران

محمد احسانی؛ رحیم رمضانی‌نژاد؛ فریبا عسکریان؛ مهدی آزادان

دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 19-31

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه‌ خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفه‌ای ایران است. روش‌شناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونه‌ای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 ‏درصد) ...  بیشتر

مدلی برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی

هاشم کوزه‌چیان؛ محمد احسانی؛ سید مرتضی عظیم‌زاده؛ اسدا... کردنائیج؛ برندا پیتز

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 51-68

چکیده
  چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب می‌شوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آن‌ها مهم است. از این‌رو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روش‌شناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان ...  بیشتر

نقش اقدامات مدیریت خطر در کاهش دادخواهی‌ها در استخرهای شهر تهران

هاشم کوزه‌چیان؛ بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا سلیمانی

دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 61-76

چکیده
  چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهی‌ها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روش‌شناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آن‌ها 119 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، ...  بیشتر