مدیریت و توسعه ورزش
محمد امین سواری؛ فرزام فرزان؛ محمد احسانی؛ یانگ جین یوون
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در بروز و کنترل فساد در صنعت فوتبال ایران و شناسایی عوامل نهادی، ساختاری و فرهنگی تأثیرگذار بر آن، بهمنظور ارائه الگویی مفهومی و راهبردی برای مقابله با فساد سیستماتیک در حکمرانی فوتبال است.روششناسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد گلیزری (رهیافت نوخاسته) انجام شد. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در بروز و کنترل فساد در صنعت فوتبال ایران و شناسایی عوامل نهادی، ساختاری و فرهنگی تأثیرگذار بر آن، بهمنظور ارائه الگویی مفهومی و راهبردی برای مقابله با فساد سیستماتیک در حکمرانی فوتبال است.روششناسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد گلیزری (رهیافت نوخاسته) انجام شد. دادهها از طریق ۱۳ مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه فوتبال در کشورهای ایران، آمریکا، ایتالیا، استرالیا، قطر و عراق گردآوری شده و با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و نظری تحلیل شدند. تحلیل دادهها در نرمافزار MAXQDA 2024 صورت گرفت و مدل نهایی باتکیهبر روش 6C گلیزری توسعه یافت.یافتهها: یافتهها نشان داد فساد در صنعت فوتبال ایران، ساختاری و نظاممند است و از تعامل مجموعهای از عوامل همچون ضعف حکمرانی، نفوذ سیاسی، اقتصاد غیرشفاف، فرهنگ فسادپذیر، نبود نظارت مؤثر، و ناکارآمدی نظامهای قضایی ناشی میشود. در نهایت، پدیده محوری پژوهش فساد سیستماتیک در ساختار حکمرانی فوتبال شناسایی و ده مضمون کلیدی در قالب مدل نهایی مفهومپردازی شد.نتیجهگیری: فساد در فوتبال تنها از طریق اصلاح ساختار حکمرانی، استقرار نهادهای مستقل نظارتی، بهرهگیری از فناوری اطلاعات، فرهنگسازی ضدفساد و اجرای دقیق و بیطرفانه قوانین قابلکنترل است. این مدل مفهومی، میتواند بهعنوان مرجع راهبردی برای سیاستگذاران و مدیران فوتبال جهت تدوین برنامههای مقابله با فساد بهویژه در کشورهایی با ساختار آسیبپذیر مورداستفاده قرار گیرد.
امیر رحیمی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساختاری اشتیاق کارآفرینانه، خلاقیت فناورانه و ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که در سالهای 1398-1397در دانشگاههای شهر تهران مشغول به تحصیل ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساختاری اشتیاق کارآفرینانه، خلاقیت فناورانه و ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که در سالهای 1398-1397در دانشگاههای شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان، 385 نفر به عنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود. روایی این پرسشنامهها با کمک نظرات اصلاحی اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه ورزش مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شد.یافتهها: نتایج بهدست آمده از نرمافزار SMART PLS 3 نشان داد که اشتیاق کارآفرینانه (همراه با ابعاد پنجگانه خود) و خلاقیت فناورانه هرکدام رابطه مستقیم و معنیداری با ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آنکه اشتیاق کارآفرینانه به عنوان عامل محرک خلاقیت فناورانه شناخته شد.نتیجهگیری: دانشجویان علوم ورزشی لازم است همراستایی متوازنی بین اهداف علمی و تجاری برقرار سازند و برای حرکت در مسیر تجاریسازی، از احساسات مثبت شدید و هویتبخش خویش در راستای تبدیل ایدهها (دانش) به پدیدههای نوآورانه استفاده نمایند.
مهران سرداری؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (21 نفر، 44 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی نظامند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری چندمرحله ای با رویکرد تحلیل ماتریسی و سیستمی استفاده شد.یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل سه سطح بود. کدگذاری مرحله اول براساس ماهیت ساختاری مولفه ها انجام گرفت و شامل جامعه، بازار، مدیریت، تجاری، مصرف و تعامل بود. کدگذاری مرحله دوم براساس نقش بود و شامل محیط، شرکت و مشتری تعیین گردید. کدگذاری سطح سوم نیز براساس ماهیت پارادایمی مولفه ها انجام گرفت و شامل مفروضات و ارزش ها، مسئولیت ها و هنجارها، چالش ها و مسائل، استراتژی ها و راهکارها و نتایج و پیامدهای بازاریابی اخلاقی بود. نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با بازنگری ارزش ها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژی ها، رفع چالش ها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
زینب مندعلی زاده؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی نمونهگیری موارد حاد بود که در این رابطه از تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود. راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند.نتیجهگیری: توجه مدیران و سیاستمداران و مشارکت تمامی نهادها میتواند زمینه را برای توسعه اهداف پایداری در توسعه ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه و نهادها فراهم آورد.
طهماسب شیروانی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان
چکیده
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: تحقیق با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و بر اساس 23 مصاحبۀ عمیق با خبرگان مرتبط با موضوع، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس تحلیل تماتیک، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشاندهندۀ وجود چالشها در قالب 57 مفهوم بود. این مفاهیم در مرحله دوم کدگذاری به 14 مفهوم ثانویه و در نهایت در مرحله سوم به 5 مقوله عمده یا تم با عناوین ساختار، رفتار، سیاستگذاری، مسائل اجتماعی-فرهنگی و هویت مدیریت جمعیت تبدیل شدند.نتیجهگیری: آشنایی دستاندرکاران و برگزارکنندگان لیگ برتر فوتبال با چالشهای شناسایی شده میتواند آن ها را به تلاش و برنامهریزی برای مدیریت مطلوب چالشها ترغیب نماید. این موضوع در آینده سبب افزایش رضایتمندی و تمایل تماشاگران به بازگشت مجدد، افزایش سطح ایمنی و امنیت و در نهایت مزایای مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
کریم زهره وندیان؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد احسانی؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سوالات باز استفاده شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش نظریه دادهبنیاد، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 709 کد بود که پس از تلخیص به 128 کد و سپس به 18 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری حاصل در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه از قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای ورزش فوتبال، قابلیتهای زیرساختی، قابلیتهای استراتژیک و قابلیتهای عملیاتی جای گرفتند. مدل حاصل با توجه به ارتباطات بین چهارگروه قابلیتها بصورت هرمی تدوین شد.نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال و بهرهگیری از این قابلیتها مورد استفاده قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت
هادی باقری؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ محمد احسانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 91-107
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.یافتهها: در سه مرحلۀ کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی صحهگذاری ورزشکاران شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: شرایط علّی (عوامل فردی و اجتماعی، عوامل مرتبط با شرکتهای تجاری، عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانه)؛ شرایط زمینهای (عوامل جامعهشناختی، نهادی، تجاری-اقتصادی و عوامل مرتبط با رسانه)؛ استراتژیهای عمل (اقدامات حاکمیتی، فرهنگی-اجتماعی، نهادهای حرفهای ورزش، مرتبط با قرارداد تجاری و حوزه رسانه)؛ و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، اقتصاد ملی، حرفهای، بازاریابی و رسانهای). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه نهایی شکل گرفت.نتیجهگیری: محدودیت موجود صحهگذاری در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. این وضعیت میتواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ اما، استفاده از برخی استراتژیهای عملی، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم میسازد و میتواند تا حدود زیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 137-152
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.
بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ فرشاد تجاری
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 57-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.
محمد احسانی؛ رحیم رمضانینژاد؛ فریبا عسکریان؛ مهدی آزادان
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 19-31
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد. نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلأها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: حمایت مالی، فوتبال حرفهای ایران، موانع مدیریتی.
هاشم کوزهچیان؛ محمد احسانی؛ سید مرتضی عظیمزاده؛ اسدا... کردنائیج؛ برندا پیتز
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 51-68
چکیده
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان ...
بیشتر
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.
هاشم کوزهچیان؛ بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا سلیمانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 61-76
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه بود که پرسشنامه اول متغیرهای عینی را اندازه گیری می کرد و دیگری مربوط به مراحل مدیریت خطر بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان مجرب و اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز بهصورت حضوری در محل فعالیت مدیران استخرها جمعآوری شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ttest برای بررسی رابطه و مقایسه میزان وقوع حوادث در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تجربه و عملیات مدیریت خطر رابطۀ معنیداری وجود ندارد. البته بین میزان وقوع حوادث در استخرها و دادخواهیها رابطۀ معنیداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین میزان دادخواهیها و عملیات مدیریت خطر در استخرها وجود دارد.نتیجهگیری: بهکارگیری اقدامات مدیریت خطر در استخرها میتواند میزان وقوع حوادث و دادخواهیها را کاهش دهد و محیطی امن را برای استفادهکنندگان از این اماکن فراهم کند.واژههای کلیدی: مدیریت خطر، دادخواهی، استخر.