زهرا تقی پور؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی مضامین کلیدی و ارائه چارچوب مفهومی ظرفیتسازی توسعه ورزش همگانی در ایران بود. روش تحقیق از نوع مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (تماتیک) بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانها) موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناسایی مضامین کلیدی و ارائه چارچوب مفهومی ظرفیتسازی توسعه ورزش همگانی در ایران بود. روش تحقیق از نوع مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (تماتیک) بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانها) موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 15 نفر بود. نمونهگیری به روش نظری (قضاوتی) انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای تکمیلی آن بود. روایی ابزار و نتایج براساس شایستگی نمونه، روایی محتوای سوالات، و توافق بین مصححان کدگذاری ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای استفاده شد. چارچوب مستخرج از یافتههای کیفی شامل 4 سطح، 9 منظر، 30 بُعد و 88 مولفه بود. چهار سازه مفهومی به توالی اثرگذاری-اثرپذیری کلی مضامین زیرمجموعه آنها در مدل شامل؛ بستر محیطی ظرفیتسازی (پیشرانهای و بازدارندهها)، قابلیت سیستم فرابخشی ظرفیتسازی (راهبردها، فرایند و سطوح)، ظرفیتسازی محورهای توسعه (محورهای منابع و سازوکارهای) و کارکردهای ظرفیتسازی ورزش همگانی (توسعه ظرفیتهای ورزش همگانی و ورزش همگانی برای توسعه پایدار) میباشد. براساس یافتههای میتوان گفت ظرفیتسازی توسعه ورزش همگانی فرایندی نظاممند مبتنی بر ظرفیتها و چالشهای محیطی، کارآمدی راهبردی و فرایندی سیستمی، محورهای منابع و سازوکارهای توسعه و بازخورد کارکردهای آن در محورهای یاد شده است. از این رو پیشنهاد میشود در برنامهریزی کلان توسعه ورزش همگانی از ظرفیتسازی به عنوان یک راهبرد ویژه و از نتایج این پژوهش به عنوان یک چارچوب راهنما و منبع اطلاعاتی استفاده نمایند.
مدیریت و توسعه ورزش
فاطمه قانع؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ مصطفی ملائی نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین اثرات اجتماعی درک شده ورزش قهرمانی و میزان رابطه با تمایل به حمایت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. روششناسی: جامعه آماری دانشجویان در حال تحصیل دانشگاههای شهر رشت بودند که تعداد 456 دانشجو بهعنوان نمونه تحقیق بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش تعیین اثرات اجتماعی درک شده ورزش قهرمانی و میزان رابطه با تمایل به حمایت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. روششناسی: جامعه آماری دانشجویان در حال تحصیل دانشگاههای شهر رشت بودند که تعداد 456 دانشجو بهعنوان نمونه تحقیق بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ورزشی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (87/0=ɑ) تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS20 استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون فریدمن، بین اثرات اجتماعی درک شده ورزش قهرمانی در دانشجویان دانشگاههای شهر رشت تفاوت معنیداری وجود دارد که بیشترین اثر اجتماعی درک شده مربوط به اعتبار بین المللی و قدرت سیاسی با میانگین رتبه (21/7) و کمترین مربوط به توانایی و کیفیت زندگی ورزشکاران با میانگین رتبه (52/2) بود. همچنین بین اثرات اجتماعی درک شده، ابعاد احساس خوب و اشتیاق، مشارکت ورزشی و سلامتی با تمایل به صرف مالیات پرداختی رابطه معنی داری وجود دارد و در تمایل به پیگیری اخبار و اطلاعات ورزشی ابعاد برابری و شمول اجتماعی، احساس خوب و اشتیاق و مصرف محلی و شرایط زندگی معنی دار بود همچنین در تمایل به تماشای مسابقات و رویدادهای ورزشی از تلویزیون، ابعاد برابری و شمول اجتماعی، احساس خوب و اشتیاق، مشارکت ورزشی و سلامتی، مصرف محلی و شرایط زندگی رابطه مثبت و معنیداری بود.نتیجهگیری: میزان تمایل شهروندان در حمایت از ورزش تحت تاثیر عوامل خاصی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده که میتواند مورد توجه قرار گرفته و در برنامهریزیهای کلان استفاده گردد.
سمانه نظری؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ محمد مهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی رویکردهای حاکم بر ورزش زنان با تأکید بر تحلیل جنسیتی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر بهصورت نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی- یعنی رویکرد جنسیتی در ورزش- انتخاب و سپس مورد تحلیل و کدگذاری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی رویکردهای حاکم بر ورزش زنان با تأکید بر تحلیل جنسیتی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر بهصورت نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی- یعنی رویکرد جنسیتی در ورزش- انتخاب و سپس مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز بر اساس ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحبنظران برای تائید نهایی آن اعمال شد.یافتهها: در تحلیل مضمون دادههای پژوهش، از 11 مضمون پایه، سه مضمون اصلی شامل سیطره هنجارهای جنسیتی در ورزش، بازنمایی رسانهای ورزش زنان و شکاف جنسیتی در ورزش، بهعنوان مضمونهای اصلی در رویکردهای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان شناسایی شدند.نتیجهگیری: بر اساس سه مضمون پایه، تغییر در نقشها، نگرشها و باورهای جامعه به ورزش زنان میتواند به تغییر هنجارهای جنسیتی در ورزش؛ بازنمایی کمی و کیفی مناسب ورزش زنان در رسانهها و شبکههای اجتماعی به نمایش بهینه مشارکت زنان؛ و در نهایت استقرار برابری جنسیتی در حقوق و مزایا، منابع، آموزش و مدیریت میتواند موجب درک بهتر ورزش زنان و در نتیجه، ایجاد سیاستها و برنامهریزیهای راهبردی در این زمینه راهگشا باشد.
حمیدرضا گوهررستمی؛ علی نظریان؛ صلاح دستوم؛ فرامرز دباغ
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود. روایی ابزارها ابتدا بر اساس اعتبار حقوقی و علمی منابع اطلاعاتی و انسانی، روایی محتوایی (9 نفر) و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید (ارزیابی: 0/88، چالش: 0/85، راهکار: 0/91). روش تحلیل یافتهها شامل آمار توصیفی در نرمافزار spss بود.
یافتهها: چارچوب تحلیل تعیین شده شامل مؤلفهها و رویکردهای ارزیابی، چالشها و راهکارها به تفکیک هشت منظر اشتغال و آموزش منجیان، مالی و تأمینی، امکانات و خدمات، ساختاری و نهادی، فرهنگی و مشارکتی، عملیات ساحلی، مدیریت اجرایی و زیستمحیطی بود. نتایج بخش ارزیابی نشان داد که منظر عملیات ساحلی (4/38) دارایی بهترین وضعیت و منظر زیستمحیطی (1/98) دارای بدترین وضعیت بودند. در بخش چالشها بیشترین تأثیر برای چالشهای فرهنگی و مشارکتی (5/13) و کمترین تأثیر برای چالشهای امکانات و خدمات (4/28) ارزیابی شد. در بخش راهکارها نیز راهکارهای اشتغال و آموزش منجیان (5/20) دارای بیشترین اولویت و راهکارهای زیستمحیطی (4/01) دارای کمترین اولویت بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که در همه منظرهای هشتگانه وضعیت پایینتر از انتظار و چالشهای اساسی و متنوع وجود دارد و همه راهکارهای پیشنهادی دارای اهمیت اجرایی بالا هستند. بهطور مشخص پیشنهاد میشود مدیران به تناظر شاخصها، چالشها و راهکارهای بین منظرهای هشتگانه توجه نمایند.
فاطمه رجبی زاده؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ مصطفی ملائی نژاد
چکیده
هدف: بررسی ادراک ذینفعان از عوامل اثر گذار بر موفقیت ورزشهای تیمی استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، که به صورت میدانی انجامشده است، جامعه آماری پژوهش رؤسا، نواب رئیس و دبیران هیئت های ورزشی استان گیلان که دارای نماینده در لیگ برتر و دسته یک کشور میباشند به همراه کلیه مدیران، مربیان و بازیکنان تیمهای مربوطه ...
بیشتر
هدف: بررسی ادراک ذینفعان از عوامل اثر گذار بر موفقیت ورزشهای تیمی استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، که به صورت میدانی انجامشده است، جامعه آماری پژوهش رؤسا، نواب رئیس و دبیران هیئت های ورزشی استان گیلان که دارای نماینده در لیگ برتر و دسته یک کشور میباشند به همراه کلیه مدیران، مربیان و بازیکنان تیمهای مربوطه بود. روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند (217 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران تائید شد و پایایی آن (89/0) محاسبه شد.یافتهها: نتایج نشان داد بین عوامل درونی 021/0=p و عوامل بیرونی 041/0=p در موفقیت ورزشهای تیمی در مسابقات لیگ برتر و دسته یک استان گیلان در سه گروه مدیر، مربی، ورزشکار تفاوت وجود دارد. در ابعاد درونی در ابعاد مربی 006/0=p، بازیکن 021/0=p و تیم 013/0=p و در ابعاد بیرونی در بعد رسانهها 047/0=p در موفقیت ورزشهای تیمی در مسابقات لیگ برتر و دسته یک استان گیلان در سه گروه مدیر، مربی، ورزشکار تفاوت وجود دارد. نتایج نشان داد بین عوامل درونی عامل بازیکنان و بین عوامل بیرونی عامل هواداران تأثیر بیشتری داشتهاند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود به عواملی مانند تجربه مربی، کیفیت بازیکن از نظر تکنیکی و تاکتیکی، مکان ورزشی اختصاصی برای تمرین و مسابقه، هماهنگی و انسجام تیمی و تعصب بازیکنان به تیم، ثبات مدیریتی، وجود حامیان مالی قوی، حضور بیشتر تماشاچیان و هواداران با افزایش تعداد و ظرفیت ورزشگاههای میزبان مسابقات، عدم حاشیهسازی برای تیم و باشگاه توسط رسانهها و مطبوعات برای کسب موفقیت تیمها بیشتر توجه شود.
شاهرخ بهمئی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ حسین ملتفت
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی مفهومی برای تحلیل سیستم توسعه بسکتبال در ایران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران، مربیان و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه، و ...) مربوط به بسکتبال بود. نمونه به تعداد قابل کفایت ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی مفهومی برای تحلیل سیستم توسعه بسکتبال در ایران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران، مربیان و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه، و ...) مربوط به بسکتبال بود. نمونه به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب و به روش نظری (قضاوتی) نمونه گیری شد (21 نفر و 56 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای اکتشافی بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین متخصصان کدگذار ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد.یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل چهار سطح منظرها، عوامل، ابعاد و مولفههای آنها بود. منظرها و عوامل زیرمجموعه آنها شامل سطح زمینه (تحولات و توسعه بینالمللی، ویژگی ها و قابلیتها، پیشینه و سابقه ملی، توسعه ملی ورزش)، قابلیت (مدیریت راهبردی و اجرایی، منابع فیزیکی و امکانات، مدیریت مالی و منابع اقتصادی، علمی و فناوری)، مشارکت (رویداد و مشارکت، مدیریت منابع انسانی متخصص، مدیریت استعداد و ورزشکاران، مدیریت ذینفعان بیرونی) و پیامد (توسعه پایدار بسکتبال) است. روابط بین عوامل در مدل مفهومی ترسیم گردید.نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش می توان گفت که سیستم توسعه بسکتبال یک فرایند راهبردی است که تحت تاثیر عوامل مذکور ونهایتا از طریق مولفههای مشارکتی صورت میگیرد و مطلوبیت آن در این است که سبب توسعه پایدار این رشته شود.
حمیدرضا گوهررستمی؛ مهدی محمدزادگان؛ سمانه نظری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت فرایند ساخت استادیومهای فوتبال کشور است. روش شناسی: روش تحقیق؛ توصیفی– پیمایشی با هدف کاربردی بود. جامعه آماری الف) مدیران و کارشناسان شرکت نگهداری و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی ب) پیمانکاران و مهندسان پروژههای عمرانی ورزشی، ج) مدیران هیأتهای فوتبال استانها و د) مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت فرایند ساخت استادیومهای فوتبال کشور است. روش شناسی: روش تحقیق؛ توصیفی– پیمایشی با هدف کاربردی بود. جامعه آماری الف) مدیران و کارشناسان شرکت نگهداری و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی ب) پیمانکاران و مهندسان پروژههای عمرانی ورزشی، ج) مدیران هیأتهای فوتبال استانها و د) مدیران و کارشناسان معاونت مدیریت منابع ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و در دسترس از استانهای کشور انتخاب شد (127 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته براساس کتابچه راهنمای کیفیت استادیوم یوفا اخذ شد. روایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد بررسی و از روش آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامهها محاسبه و تأیید شد (90/0). همچنین از آزمون کالموگراف اسمیرنف، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.یافته ها: براساس نتایج، عوامل طراحی (95/0)، سایت و مکان (89/0)، استفادهکنندگان (89/0)، استراتژی تدارکات (85/0)، نصب و تجهیزات (80/0) و ساختار (63/0)، به ترتیب در فرایند ساخت استادیومها، اثرگذار و دارای اهمیت است. همچنین در آزمون فریدمن، ترتیب اولویت براساس میانگین رتبه برقرار و بین اولویت این عاملها تفاوت معنیداری بود.نتیجه گیری: به طور کلی، دامنهای از عوامل مختلف انسانی، ساختاری، برنامه ای و کالبدی در قالب استفادهکنندگان، استراتژیها، طراحی، تجهیزات و غیره به عنوان عوامل اثرگذار بر کیفیت ساخت استادیومها مطرح هستند. ازطرفی، مفهوم کیفیت و مدیریت کیفیت بعنوان رویکردی سیستمی بوده، ازاینرو عوامل فوق میتوانند در فرایندهای برنامهریزی تا ساخت، راهنمایی جامع برای طراحی و ایجاد استادیومهای با کیفیت در کشور باشد.
حمیدرضا گوهررستمی؛ جواد حاجی آقاپور؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شد. کلیهی جودوکاران پسر لیگ برتر نوجوانان کشور به صورت تمام شمار (250 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی استانداردمحیط توسعه استعداد مارتیندال (2008) بود که روایی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شد. کلیهی جودوکاران پسر لیگ برتر نوجوانان کشور به صورت تمام شمار (250 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی استانداردمحیط توسعه استعداد مارتیندال (2008) بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید تربیت بدنی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (94/0) تایید شد. از نرم افزار اس پی اس اس 22 ((spss22 وآزمون دو جمله ای برای مشخص شدن وضعیت هریک از ابعاد و از آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاداستفاده شد. همچنین از نرم افزار ایموس22 (Amos22) جهت تحلیل اهمیت هریک از ابعاداستفاده شد.یافتهها: یافته ها نشان داد تفاوت معنی داری در اولویت بندی ابعاد محیط توسعهی استعداد وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد میزان اهمیت ابعاد محیط توسعه استعداد به ترتیب بارهای عاملی عبارت از بعد اصول توسعه طولانی مدت (94/0)، بعد تمرکز برتوسعهی بلند مدت (73/0)، شبکهی حمایت محیطی (67/0)، ارتباطات (64/0) و درک شرایط ورزشکار (63/0) هستند.نتیجهگیری: پرورش استعداد و حفظ و نگه داشت آنها، در محیط و بستر خاصی رخ می دهد که توجه به این عوامل بستر ساز می تواند در شکوفایی استعدادهای ورزشی تاثیر گذار باشد. در واقع، بین ابعاد محیط توسعه استعداد؛ بعد ارتباطات دارای وضعیت مناسبی است و سایر ابعاد دارای وضعیت متوسطی هستند که در بین آنها بعد شبکهء حمایت محیطی دارای وضعیت ضعیف تری نسبت به سایر ابعاد بود و باید تمرکز بیشتری روی این بعد و گویه های آن از طرف مدیران ارشد فدراسیون جودو صورت گیرد.
محبوبه آمدی؛ نوشین بنار؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ فاطمه سعیدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.روششناسی: پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سؤالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.روششناسی: پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سؤالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه 23 سؤالی ارزش طول عمر مشتری طراحی شده است. جامعه آماری شامل مشتریان زن و مرد باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت، بوده است. نمونه آماری به صورت خوشهای از 5 منطقه شهر رشت نمونهگیری شده و در نهایت 460 نفر از مشتریان همکاری نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و پیالاس تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش مشتری تأثیر مثبت و معنیداری بر ارزش طول عمر مشتری و ابعاد آن داشته و بالا بودن ضرایب عاملی مدل مفهومی پژوهش نیز نشان میدهد که دستهبندی دانش مربوط به مشتری برجذب مشتری و حفظ ارتباط مشتری با باشگاه و همچنین میزان سودرسانی آنها به صورت مثبت تأثیرگذار است.نتیجهگیری: در نهایت با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان مؤثر بوده و قادر به ارائهی اطلاعات درست و بهنگام مرتبط با مشتریان به سازمان است که این امر خود امکان برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان را برای سازمان ها فراهم میکند. بدین وسیله مدیران باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میتوانند با بهکارگیری مدیریت دانش مشتری موجب سوددهی باشگاهها شوند.
راضیه عاشوری تسیه؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ منیژه صادقی
چکیده
هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش، تحلیل تاثیر ابعاد کیفیت بر رضایت ذینفعان در سیستم توسعه استعداد والیبال ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به منظور جمعآوری دادهها از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شدهاست. حجم نمونه پژوهش شامل 105 نفر از مربیان و مسئولین استعدادیاب شرکتکننده در ...
بیشتر
هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش، تحلیل تاثیر ابعاد کیفیت بر رضایت ذینفعان در سیستم توسعه استعداد والیبال ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به منظور جمعآوری دادهها از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شدهاست. حجم نمونه پژوهش شامل 105 نفر از مربیان و مسئولین استعدادیاب شرکتکننده در دومین دوره مسابقات مینی والیبال قهرمانی نونهالان کشور و مسئولین فدراسیون والیبال ایران است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه کیفیت سیستم توسعه استعداد اولریکه راجر و آلفرد روتن(2010) میباشد که بومی سازی شده و متغیر رضایت از عملکرد بینالمللی محقق ساخته است. برای تعیین روایی ابزار تحقیق از روایی محتوایی با نظر متخصصین و روایی سازه توسط مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS3 استفاده شده و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 84/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(میانگین و انحراف استاندارد و مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS3 ) استفاده شده است.یافتهها: نتایجِ تبیین ارتباط بین ابعاد کیفیت سیستم توسعه استعداد نشان داد رابطه متغیرهای ساختار بر فرآیند (03/7T-value=)، فرایند بر نتایج(76/13T-value=)، نتایج بر رضایت (73/2T-value= ) معنیدار بوده است. درحالیکه رابطه بین متغیر ساختار بر رضایت (70/1T-value=) و فرآیند بر رضایت (85/0T-value=) معنیدار نمیباشد.نتیجهگیری: در نهایت مدل کیفیت سیستم توسعه استعداد والیبال مسیری است که درآن ساختار، فرآیند و نتایج به طور سیستماتیک مدیریت میشوند و رضایت ذینفعان را به همراه دارد.
عذرا افتخاری؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی موانع مدیریتی توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران انجام شده است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام شد. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامه 9 عاملی توسعه ورزش قهرمانی دیبوسچر (2006) بود، که با مصاحبه و مبانی تحقیق توسعه پیدا کرد. جامعه آماری در بخش مصاحبه، مربیان تیم ملی فوتبال ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی موانع مدیریتی توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران انجام شده است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام شد. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامه 9 عاملی توسعه ورزش قهرمانی دیبوسچر (2006) بود، که با مصاحبه و مبانی تحقیق توسعه پیدا کرد. جامعه آماری در بخش مصاحبه، مربیان تیم ملی فوتبال بانوان ایران در ردههای مختلف سنی، بازیکنان ملی و داوران خبره زن بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به حد اشباء مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مربیان (22 نفر)، سرپرستان (22 نفر) و داوران (22 نفر) و بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان (150 نفر) میباشند. روش نمونهگیری در بخش داوران، سرپرستان و مربیان به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری و در بخش بازیکنان از نوع هدفمند بوده است که بر اساس جدول مورگان، نمونه آماری انتخاب شدند. در مجموع 152 نفر به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و بهرهگیری از آزمونهای آماری کلموگراف-اسمیرنف، فریدمن و تحلیل عاملی با نرمافزار AMOS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که از بین نه مولفة سطوح مدیریتی، بعد اماکن و تسهیلات ورزشی با بار عاملی 895/0، بیشترین و بعد حمایت مالی با بار عاملی 464/0، کمترین موانع توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران را تشکیل دادهاند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، عامل اماکن و تسهیلات ورزشی به عنوان مهمترین مانع مدیریتی توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران شناسایی شد. از آنجایی که ورزش زنان در ابتدای مسیر توسعه خود قرار دارد، در شرایط فعلی نیاز به توسعهی اماکن و تجهیزات ورزشی میباشد.
نوشین بنار؛ ابوالفضل کریمی؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که مقدار پایایی پرسشنامه 94/0 به دست آمد. در این پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل استفادهشده است.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی رابطهمند بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بازاریابی رابطهمند بر کیفیت ارتباط نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ولی کیفیت ارتباط بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.نتیجه گیری: با عنایت به یافتهها میتوان گفت، در بازاریابی رابطهمند، به ترتیب، عاملهای پیوند ساختاری، منافع اجتماعی، مدیریت تعارض و منافع مالی و در کیفیت ارتباط، عاملهای اعتماد، تعهد و رضایت مهمترین عوامل هستند که مدیران باشگاهها و هیئتهای ورزشی میتوانند با استفاده از این روشها و عاملهای بازاریابی، حامیان خود را وفادار نگهدارند
مهدی سوادی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمدحسن قلی زاده؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته براساس مطالعه نظری (کتابخانهای) و تجربی (مصاحبه) شامل ایعاد اصلی محیطی، مدیریتی، منابع و رفتاری (66 گویه) بود. روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان (15 نفر)، پایایی توسط آلفای کرونباخ (94/0) و روایی سازه توسط تحلیل عامل تأییدی (برازش مطلوب) تأیید شد. جهت تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (Amos20) استفاده شد.یافتهها: تحلیل عاملی الگوی پژوهش نشان داد که ساخت نظری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. تحلیل مسیر ابعاد توسعه ورزش همگانی استان نشان داد عامل محیطی بر عوامل مدیریت، منابع و رفتاری به ترتیب با ضرایب 90/0، 56/0 و 45/0 تأثیر گذار است. همچنین عامل مدیریت بر عاملهای رفتاری و منابع به ترتیب با ضرایب 97/0 و 91/0 و عامل منابع با ضریب 66/0 بر سطح رفتاری اثرگذارند.نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که همگانی شدن ورزش در استان هرمزگان براساس چارچوب حمایت عوامل محیطی، مداخله مثبت عوامل مدیریتی، بسترسازی منابع و نهایتا از طریق عوامل رفتاری صورت میپذیرد. بنابراین ضرورت دارد خطمشیهای توسعه ورزش همگانی در این استان مبتنی بر الگو شناسایی و تحلیل شده باشد.
فریدون منافی؛ رحیم رمضانینژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد نظر به صورت توصیفی بررسی، و به صورت کیفی با برنامهها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شد. همچنین روند تغییرات برنامههای کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشمانداز 1404 تحلیل و تفسیر گردید.یافتهها: . نتایج نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامههای توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامهها در برنامههای توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشت، ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیشبینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامهها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است. ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهمترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بود. به طور کلی، شاخصهای توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشمانداز 1404 و برنامههای پنج ساله توسعه کشور ندارد.نتیجهگیری: لذا پیشنهاد میشود برنامهها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزههای آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور، براساس معیارها و واقعیتهای جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.
نوشین بنار؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ حکیمه مهرعلی تبار
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 153-168
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ویژگیهای فردی، کیفیت خدمات ورزشی، رضایتمندی مشتری، وفاداری مشتری و قصد خرید مجدد بود که روایی آن مورد تأیید 8نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل 96/0=α محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان دادکه بین کیفیت خدمات با متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدت عضویت مشتریان در باشگاه تفاوت معناداری وجود داشت(05/0≥P). همچنین بین وفاداری مشتریان با دفعات حضور مشتریان در باشگاهها و بین قصد خرید مجدد با گروههای سنی مشتریان تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0≥P). نتیجهگیری: مدیران مراکز آمادگی جسمانی میتوانند با طبقهبندی مشتریان بر اساس ویژگیهای انسانی و شناسایی انتظارات و نیازهای متنوع آنان و ارائه محصولاتی مطابق با خواستههای مشتریان در جهت رضایتمندی، وفاداری دائم و تمایل به بازگشت دوباره آنان به باشگاه تلاش کنند.
حمیدرضا گوهر رستمی؛ سید مرتضی عظیم زاده
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 42-56
چکیده
هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل فرایندی رضایتمندی شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران بر اساس کیفیت خدمات ارائهشده بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را افراد شرکتکننده در ایستگاههای تندرستی پارکهای منطقه 6 شهرداری تهران تشکیل دادند که تعداد 210 نفر بهصورت ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل فرایندی رضایتمندی شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران بر اساس کیفیت خدمات ارائهشده بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را افراد شرکتکننده در ایستگاههای تندرستی پارکهای منطقه 6 شهرداری تهران تشکیل دادند که تعداد 210 نفر بهصورت تصادفی نمونهگیری شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین متغیرهای جمعیت شناختی با رضایت کلی شرکتکنندگان رابطه معنیداری وجود نداشت، ولی بین رضایت کلی افراد با دفعات حضور در ایستگاه در طول هفته تفاوت معنیداری مشاهده شد. همچنین متغیرهای کیفیت خدمات بر کیفیت نتایج حاصل از مشارکت در ورزش ، و کیفیت نتایج بر رضایت کلی شرکتکنندگان نیز تأثیرگذار بوده است. نتیجهگیری: درواقع کیفیت نتایج بهعنوان متغیر فرایندی و میانجی بین کیفیت خدمات و رضایت شرکتکنندگان میباشد که لزوم توجه به این عوامل در محیط ورزش را میطلبد.
حمیدرضا گوهررستمی؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ حبیب هنری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß).نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند.واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.