نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزش، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22124/jsmd.2025.28934.2937

چکیده

هدف: هدف پژوهش تعیین اثرات اجتماعی درک شده ورزش قهرمانی و میزان رابطه با تمایل به حمایت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.

روش‌شناسی: جامعه آماری دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه‌های شهر رشت بودند که تعداد 456 دانشجو به‌عنوان نمونه تحقیق بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ورزشی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (87/0=ɑ) تائید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS20 استفاده شد.

یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون فریدمن، بین اثرات اجتماعی درک شده ورزش قهرمانی در دانشجویان دانشگاه‌های شهر رشت تفاوت معنی‌داری وجود دارد که بیشترین اثر اجتماعی درک شده مربوط به اعتبار بین المللی و قدرت سیاسی با میانگین رتبه (21/7) و کمترین مربوط به توانایی و کیفیت زندگی ورزشکاران با میانگین رتبه (52/2) بود. همچنین بین اثرات اجتماعی درک شده، ابعاد احساس خوب و اشتیاق، مشارکت ورزشی و سلامتی با تمایل به صرف مالیات پرداختی رابطه معنی داری وجود دارد و در تمایل به پیگیری اخبار و اطلاعات ورزشی ابعاد برابری و شمول اجتماعی، احساس خوب و اشتیاق و مصرف محلی و شرایط زندگی معنی دار بود همچنین در تمایل به تماشای مسابقات و رویدادهای ورزشی از تلویزیون، ابعاد برابری و شمول اجتماعی، احساس خوب و اشتیاق، مشارکت ورزشی و سلامتی، مصرف محلی و شرایط زندگی رابطه مثبت و معنی‌داری بود.

نتیجه‌گیری: میزان تمایل شهروندان در حمایت از ورزش تحت تاثیر عوامل خاصی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده که می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و در برنامه‌ریزی‌های کلان استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Perceived social impacts of championship sport and its effect on willingness to support

نویسندگان [English]

  • Fateme Ghane
  • Hamidreza Goharrostami
  • Mostafa MolaeiNejad

Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Gilan University, Rasht, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of the research was to determine the perceived social effects of championship sports and the degree of relationship with the desire to support.

Methodology: The descriptive research method was correlation type. The statistical population of students studying in the universities of Rasht city was 456 students as a research sample. The data collection tool was a questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by sports management professors and reliability using Cronbach's alpha (ɑ = 0.87). SPSS20 software was used for data analysis.

Results: According to the results of Friedman's test, there is a significant difference between the perceived social effects of championship sports among university students in Rasht, and the highest perceived social effect is international prestige and political power with an average rank of (7.21) and the lowest with The average rating (2.52) was related to the ability and quality of life of the athletes. The commonality of all the effects and relationships in the surveys was good feeling and enthusiasm, sports participation and health, equality and social inclusion, local consumption and living conditions, which cause support for championship sports.

Conclusion: According to the results, sports managers and policymakers should pay attention to the social effects that explain the desire to support and use them in justifying the policies and investments of championship sports so that the policies are supported by the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: championship sports
  • social impacts
  • willingness to support