محمد علی صاحبکاران؛ مازیار کلاشی؛ سید محمدجواد رضوی؛ محمد قربانی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل ارزشگذاری اقتصادی باشگاه بسکتبال ایران با رویکرد آزمون انتخاب بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار گروه اعضای هیات علمی، مدیران باشگاه، مربیان و کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال بودند. سپس از هر گروه به تناسب جمعیت موجود، نمونه مورد نظر به روش تقسیم ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل ارزشگذاری اقتصادی باشگاه بسکتبال ایران با رویکرد آزمون انتخاب بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار گروه اعضای هیات علمی، مدیران باشگاه، مربیان و کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال بودند. سپس از هر گروه به تناسب جمعیت موجود، نمونه مورد نظر به روش تقسیم متناسب انتخاب شد. لذا در این مطالعه 85 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به ترتیب شامل 19 نفر عضو هیات علمی، 11 نفر مدیر باشگاه، 23 نفر مربی و 32 نفر کارشناس و پیشکسوت بسکتبال بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری و نیز ارائه الگوی پیشنهادی داراییهای نامشهود باشگاه بسکتبال ایران از آزمونهای انتخاب و لاجیت شرطی و نرمافزار STATA13 استفاده شد. یافتهها: نتایج ارزشگذاری اقتصادی شش الگو را برای ارزشگذاری نمایان کرد که با توجه به نظر خبرگان و متخصصان و نیز مسئولین و مدیران باشگاههای لیگ برتر بسکتبال ایران، الگوی چهارم اقتصادی، بیشتر به واقعیت نزدیکتر بوده که در آن بیشترین ارزش مربوط به تعداد هواداران یک باشگاه با شاخص تمایل به پذیرش 2130673014 تومان = WTA و بیشترین شاخص تمایل به پرداخت اهدای پیراهن به هواداران با 1984774741 تومان = WTP است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولین ورزش و باشگاههای بسکتبال ایران پیشنهاد میشود برای ارزشگذاری باشگاههای بسکتبال خود از مدل اقتصادی پیشنهادی داراییهای غیربازاری باشگاههای بسکتبال ایران استفاده کنند.
سعید کهنسال؛ فرشاد امامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه هویت برند سازمانی فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین بود. روش شناسی: تحقیق حاضر دارای رویکردی کیفی بر پایه استراتژی نظریه داده بنیاد بود. جمع آوری داده ها به شکل مصاحبه عمیق با 16 نفر از خبرگان بازاریابی و مدیران اجرایی فدراسیون بوده است. نمونه گیری به صورت نظری بوده و مصاحبه ها تا مرز اشباع نظری ادامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه هویت برند سازمانی فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین بود. روش شناسی: تحقیق حاضر دارای رویکردی کیفی بر پایه استراتژی نظریه داده بنیاد بود. جمع آوری داده ها به شکل مصاحبه عمیق با 16 نفر از خبرگان بازاریابی و مدیران اجرایی فدراسیون بوده است. نمونه گیری به صورت نظری بوده و مصاحبه ها تا مرز اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده ها توسط نرم افزار MAXQDA 18 انجام گردید. محقق از طریق فرآیند کدگذاری سه مرحله ای مفاهیم را استخراج نمود. سپس از طریق دسته بندی مقولات و کدگذاری گزینشی، مدلی بر پایه چارچوب اشتراس و کوربین طراحی نمود. یافتهها: یافته های کیفی نشان داد 89 گزاره اولیه با مجموع فراوانی 426 شامل مقولات مدیریت، رویکرد استراتژیک و شبکه ارتباطی و عملکرد سازمانی در بخش عوامل علی، زیرساخت های سخت افزاری، محیط جهانی، محیط فناوری، محیط سیاسی، محیط فرهنگی اجتماعی و محیط اقتصادی در بخش شرایط زمینه ای و مقولات نهادهای اجتماعی، رویکرد برند سازی سازمانی، رقابت و ساختار در بخش شرایط مداخله گر احصاء گردید. نتیجهگیری: ارتقاء میزان رضایتمندی در مخاطبان از طریق ایجادخوشنامی سازمانی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین کشور ارمغانی است که به واسطه تحلیل استراتژیک عوامل گوناگون موثر بر هویت برند فدراسیون قابل حصول است. لذا به مدیران این فدراسیون و سازمان های بالا دستی پیشنهاد می شود از طریق مدیریت بهینه هر یک از عوامل یاد شده و نیز اجرای بهینه راهبردهای تدوین شده به توسعه هویت برند این فدراسیون اقدام نمایند.
رضا حیدری؛ محمد کشتی دار؛ عمر علیزایی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر برونرفت از درماندگی مالی باشگاههای فوتبال حرفهای ایران مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با ماهیت توصیفی ـ تحلیلی میباشد و از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش ساختاری تفسیری انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر برونرفت از درماندگی مالی باشگاههای فوتبال حرفهای ایران مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با ماهیت توصیفی ـ تحلیلی میباشد و از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش ساختاری تفسیری انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و مسئولین ورزش کشور، اساتید و خبرگان دانشگاهی آشنا به فوتبال، بازیکنان و پیشکسوتان فوتبال تشکیل دادند که از این تعداد 65 نفر به شیوه هدفمند و گلولهبرفی در هر بخش از پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد.یافتهها: 69 شاخص موثر بر برونرفت از درماندگی مالی باشگاههای فوتبال ایران شناسایی شد، که در 7 بعد عوامل مدیریتی، عوامل زیرساختی، سرمایه انسانی، بازاریابی و تبلیغات، تکنولوژی و فناوری، عوامل حقوقی و عوامل ارتباطی و در 4 سطح قرار گرفتند که عوامل مدیریتی به عنوان سطح چهارم مدل که پایهایترین سطح و زیربنای مدل است، شناسایی شد.نتیجهگیری: در نهایت با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد ثبات در مدیریت باشگاه، واگذاری باشگاه به بخش خصوصی، به کارگیری مدیران و متخصصان بازاریابی، ارتباط سازمانیافته با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، تعامل با مدیران و متخصصان در باشگاههای موفق اروپایی و آشنایی با مسائل حقوقی باشگاه جهت خارج شدن از درماندگی مالی به باشگاهها توصیه میشود.
سیده زهرا میرزمانی؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بکارگیری فناوریهای نوین بر عملکرد باشگاههای فوتبال ایران با نقش میانجی سواد فناوری بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع توصیفی - همبستگی، هدف کاربردی و روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری مدیران، مربیان، بازیکنان و کادر اجرایی و فنی باشگاههای فوتبال ایران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بکارگیری فناوریهای نوین بر عملکرد باشگاههای فوتبال ایران با نقش میانجی سواد فناوری بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع توصیفی - همبستگی، هدف کاربردی و روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری مدیران، مربیان، بازیکنان و کادر اجرایی و فنی باشگاههای فوتبال ایران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی انتخاب شد. ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه محقق ساخته (بکارگیری فناوریهای نوین، سواد فناوری و عملکرد باشگاههای فوتبال) با طیف پنج ارزشی لیکرت بود. روایی محتوایی و صوری این ابزارها توسط اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان، ورزشکاران و مربیان باشگاههای ورزشی تأیید شد (9 نفر) و پایایی ترکیبی، روایی سازه، روایی همگرا و واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تحلیل مسیر بین متغیرها از نرم افزار اس.پی.اس.اس و اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بکارگیری فناوریهای نوین و سواد فناوری اعضای باشگاه بر عملکرد باشگاههای فوتبال اثر معنیداری داشت. اثر بکارگیری فناوریهای نوین بر سواد فناوری اعضای باشگاه معنیدار بود و همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که فناوریهای نوین از طریق سواد فناوری بر عملکرد باشگاه-های فوتبال اثر معنیداری دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که فناوری نوین میتوانند با فراهم کردن اطلاعات کیفی برای مربیان و مسئولان ورزشی و آماده کردن ابزارهای ارزشمند در بهبود عملکرد ورزشکاران نقش کلیدی ایفا کنند. به همین دلیل باشگاههای فوتبال ایران میتوانند با بکارگیری فناوریهای نوین، امکان آموزش مؤثرتر و زمینه را برای ارتقاء و بهبود عملکرد باشگاه فراهم کنند.
فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین
چکیده
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی ...
بیشتر
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی در بین هواداران فوتبال ایران مورد مطالعه قرارگیرد.روششناسی: روش پژوهش، از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. برای انجام این پژوهش، با هواداران فوتبال ایران از قومیتهای ترک، فارس و عرب مصاحبه شد. روش نمونهگیری ملاکی بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پدیده قومگرایی بین هواداران فوتبال ایران تلفیقی از دو مضمون اصلی قومگرایی واکنشی و سهوی و قومگرایی کنشی و تعمدی است.نتیجهگیری: مضمون قومگرایی واکنشی و سهوی نمایانگر رفتارهای واکنشی است؛ یعنی افراد به حوادث موجود در جامعه واکنش نشان داده و نارضایتی خود را در بسترهای ورزشی با شعارهای قومیتی نشان میدهند اما در مضمون قومگرایی کنشی و تعمدی، بیانگر استفاده افراد از ورزشگاهها برای تبلیغ عقاید سیاسی خود هست. با توجه به نتایج به دستآمده پیشنهاد میشود به مواجه سلبی و ایجابی این پدیده در ورزشگاههای فوتبال تا باعث بروز ناهنجارهای مخرب در جامعه و تخریب وجه فوتبال ایران نگردد.
سهیلا مرادی؛ سعید صادقی بروجردی؛ عابد محمودیان
چکیده
هدف: توسعه ورزش در سطح کلان به توسعه رشتههای ورزشی وابسته است. ورزش تیراندازی نیز بهعنوان یک رشته مدالآور، ملی و مذهبی میتواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز ...
بیشتر
هدف: توسعه ورزش در سطح کلان به توسعه رشتههای ورزشی وابسته است. ورزش تیراندازی نیز بهعنوان یک رشته مدالآور، ملی و مذهبی میتواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمونی و فاز کمی با استفاده از تکنیک رتبهبندی سوارا انجام شد. جامعه آماری شامل؛ خبرگان رشته تیراندازی در ایران بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و برای رتبهبندی موانع از روش سوارا استفاده شد. مشارکتکنندگان در مرحله کیفی شامل 12 نفر از ورزشکاران، مربیان، داوران و مسئولان اجرایی رشته تیراندازی و در بخش کمی نیز شامل 6 نفر از همین افراد بودند.یافتهها: نتایج نشان داد که اصلیترین موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران در مجموع شامل تعداد 127 زیرمقوله کلیدی در قالب 17 مضمون فرعی بوده که بهترتیب اولویت، در 6 مضمون اصلی؛ موانع اقتصادی، حمایتی، امکاناتی و تجهیزاتی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی و انسانی دستهبندی شدهاند.نتیجهگیری: توسعه رشته تیراندازی در ایران نیازمند آگاهی کامل مدیران مربوطه از موانع اقتصادی، حمایتی، امکاناتی و تجهیزاتی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی و انسانی بهعنوان موانع توسعهیافتگی این رشته و تدوین برنامه راهبردی برای رفع و تسهیل آنها است.
مهدی جوکار؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمود مرادی؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، مدلسازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاههای لیگ برتر فوتبال بود.روششناسی: که به روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. 456 نفر به عنوان نمونهآماری از میان هواداران باشگاه استقلال ساکن شهر تهران به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، مدلسازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاههای لیگ برتر فوتبال بود.روششناسی: که به روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. 456 نفر به عنوان نمونهآماری از میان هواداران باشگاه استقلال ساکن شهر تهران به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روایی محتوایی آن توسط 19 تن از صاحبنظران ورزشی و پایایی سازه آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ (89/0) تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart PLS3 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اعتماد به سیاستگذاران باشگاه استقلال و برند سرمایه انسانی باشگاه استقلال اثر معنیداری روی منافع فردی(0.383)،(0.366) و منفعت اجتماعی(0.361)،(0.275) هواداران و اثر منفی و معنیداری روی خطرات و ریسکهای(0.531-)،(0.448-) ادراک شده از توسعه باشگاه برای هواداران دارد. به علاوه برند سرمایه انسانی و منافع فردی و اجتماعی هواداران استقلال از موفقیت باشگاه بروی تمایل به پرداخت بر پذیرش باشگاه استقلال(0.235)،(0.190)،(0.265) اثر معنیداری داشت. در نهایت ریسکهای باشگاه(0.278-) اثر منفی و معنیداری روی تمایل به پرداخت WTP باشگاه گذاشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که برای به دست آوردن حمایت و پذیرش عمومی، مسئولین و سیاستگذاران باشگاه باید اعتماد عمومی را افزایش دهند و از طرف دیگر، باید به سمت پرورش و حفظ ورزشکاران الگو و دارای برند قدم بردارند، چون این دو عامل موجب افزایش پذیرش و تمایل به پرداخت پول به صورت عمومی برای موفقیت باشگاه خواهند شد.
زلیخا علیزاده؛ مهرزاد حمیدی؛ سید احسان امیرحسینی
چکیده
هدف پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد فدارسیون اسکی ایران با تلفیق رویکردهای BSC و ISM بود. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون اسکی، سرپرستان و مربیان تیم های ملی و رؤسا و نواب رئیس هیات های اسکی استان ...
بیشتر
هدف پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد فدارسیون اسکی ایران با تلفیق رویکردهای BSC و ISM بود. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون اسکی، سرپرستان و مربیان تیم های ملی و رؤسا و نواب رئیس هیات های اسکی استان ها، برابر با 82 نفر و در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه به تایید رسید و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (96/0=α). برای طراحی مدل از روش های ISM و BSC استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برای توسعه مدیریت عملکرد فدراسیون اسکی، 12 بُعد و 40 مؤلفه وجود دارد و ابعاد در هفت سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، مشتری و مالی قرار گرفتند. ابعادِ استقرار نظام رشد آفرین و انگیزشی و دوره های آموزش مربیگری، داوری و مدیریت در سطح زیربنایی قرار گرفتند.نتیجه گیری: می توان گفت که توسعه دوره های آموزشی و اقدامات انگیزشی، تسهیل گر دستیابی به دیگر ابعاد مدیریت عملکرد و بهبود عملکرد فدراسیون اسکی خواهد شد.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای ...
بیشتر
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی مازندران بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه-بندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد.
مریم خارکن؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد.یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 199 نشان میتوانند در اقتصاد مقاومتی در ورزش دانشگاهی مؤثر باشند. سپس، در مرحلهی کدگذاری محوری، نشانها در 33 مفهوم طبقهبندی شدند. در نهایت، 8 مقولهی شناساییشدهی حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقولهی قانون مداری، مدیریت مصرف، آموزش و اطلاعرسانی، تحرک و پویایی، توسعه اجتماعی، مشارکت فعال، اتکای به خود و برنامهریزی طبقه بندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی شناسایی شدند که میتوان با تقویت آنها موجب توسعه ورزش دانشگاهی کشور شد، علاوه بر این سیاستگذاران تربیتبدنی آموزش عالی کشور میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقوله های شناساییشده در برنامه ریزیهای آتی خود برای عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی استفاده کنند.