چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل ارزشگذاری اقتصادی باشگاه بسکتبال ایران با رویکرد آزمون انتخاب بود.
روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار گروه اعضای هیات علمی، مدیران باشگاه، مربیان و کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال بودند. سپس از هر گروه به تناسب جمعیت موجود، نمونه مورد نظر به روش تقسیم متناسب انتخاب شد. لذا در این مطالعه 85 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به ترتیب شامل 19 نفر عضو هیات علمی، 11 نفر مدیر باشگاه، 23 نفر مربی و 32 نفر کارشناس و پیشکسوت بسکتبال بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری و نیز ارائه الگوی پیشنهادی داراییهای نامشهود باشگاه بسکتبال ایران از آزمونهای انتخاب و لاجیت شرطی و نرمافزار STATA13 استفاده شد.
یافتهها: نتایج ارزشگذاری اقتصادی شش الگو را برای ارزشگذاری نمایان کرد که با توجه به نظر خبرگان و متخصصان و نیز مسئولین و مدیران باشگاههای لیگ برتر بسکتبال ایران، الگوی چهارم اقتصادی، بیشتر به واقعیت نزدیکتر بوده که در آن بیشترین ارزش مربوط به تعداد هواداران یک باشگاه با شاخص تمایل به پذیرش 2130673014 تومان = WTA و بیشترین شاخص تمایل به پرداخت اهدای پیراهن به هواداران با 1984774741 تومان = WTP است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولین ورزش و باشگاههای بسکتبال ایران پیشنهاد میشود برای ارزشگذاری باشگاههای بسکتبال خود از مدل اقتصادی پیشنهادی داراییهای غیربازاری باشگاههای بسکتبال ایران استفاده کنند.