نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3
. استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه هویت برند سازمانی فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر دارای رویکردی کیفی بر پایه استراتژی نظریه داده بنیاد بود. جمع آوری داده ها به شکل مصاحبه عمیق با 16 نفر از خبرگان بازاریابی و مدیران اجرایی فدراسیون بوده است. نمونه گیری به صورت نظری بوده و مصاحبه ها تا مرز اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده ها توسط نرم افزار MAXQDA 18 انجام گردید. محقق از طریق فرآیند کدگذاری سه مرحله ای مفاهیم را استخراج نمود. سپس از طریق دسته بندی مقولات و کدگذاری گزینشی، مدلی بر پایه چارچوب اشتراس و کوربین طراحی نمود.
یافتهها:
یافته های کیفی نشان داد 89 گزاره اولیه با مجموع فراوانی 426 شامل مقولات مدیریت، رویکرد استراتژیک و شبکه ارتباطی و عملکرد سازمانی در بخش عوامل علی، زیرساخت های سخت افزاری، محیط جهانی، محیط فناوری، محیط سیاسی، محیط فرهنگی اجتماعی و محیط اقتصادی در بخش شرایط زمینه ای و مقولات نهادهای اجتماعی، رویکرد برند سازی سازمانی، رقابت و ساختار در بخش شرایط مداخله گر احصاء گردید.
نتیجهگیری: ارتقاء میزان رضایتمندی در مخاطبان از طریق ایجادخوشنامی سازمانی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین کشور ارمغانی است که به واسطه تحلیل استراتژیک عوامل گوناگون موثر بر هویت برند فدراسیون قابل حصول است. لذا به مدیران این فدراسیون و سازمان های بالا دستی پیشنهاد می شود از طریق مدیریت بهینه هر یک از عوامل یاد شده و نیز اجرای بهینه راهبردهای تدوین شده به توسعه هویت برند این فدراسیون اقدام نمایند.
- Aaker, D. A. & Joachimsthaler, E. (2000). Brand leadership. New York: The Free Press.
- Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity. New York: The Free Press.
- Aghazdeh, H., Estiri, M., Mohamadi, A. (1387). Evaluation of marketing organization barriers in Iran’s sport organization. Journal of Sport Management (Harekat), 36: 129-150. (Persian).
- Ahmadi, P., Jafarzade Kenari, M. & Bakhshi, A. (2014). Take a look at on brand identity and its impact on brand loyalty and brand equity. Quarterly Journal of Business Management, 6 (71): 65–93. (Persian).
- Ashforth, E. & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review. 14(1): 20-39.
- Azar, A. & Bayat, K. (2008). Design process-centric business model with interpretive modeling structural approach. Journal of Information Technology Management, 1(1): 3-18.
- Azimzadeh, SM. & Razavi, SM. (2018). Brand associations and identity with emphasis on the mediating role of citizenship behavior among experts in the Head Office of Sports and Youth of Khorasan and the presentation of the brand equity model. New Trends in Sports Management; Volume 5, Number 19; Pp. 53 to 66 (Persian).
- Bahmani, M. (2017). Investigating the impact of branding on brand performance considering the intermediary role of market orientation and entrepreneurial approach (case study: managers of firms based in shiraz industrial city).
- Behabadi, F. (2009). Secret Flying of Brands, top entrepreneur, Tehran. (Persian).
- Beverland, M., Napoli, J. & Lindgreen, A. (2007). Industrial global brand leadership: A capabilities view. Industrial Marketing Management, 36(8): 1082–1093.
- Bridson, K., & Evans, J. (2004). The secret to a fashion advantage is brand orientation. International Journal of Retail & Distribution Management, 32(8): 403-411.
- Coleman, D., De Chernatory, L. & Christodoulides, G. (2011). (B2B) service brand identity: Scale development and validation, industrial marketing management, 40(7): 1063-1071.
- De Chernatony, L. (1999). Brand management through narrowing the gap between brand identity and brand Journal of Marketing Management, 15(1/3): 157-179.
- Ekmekci, R. (2013). “New Era Sport Sponsorship in Turkey”. Journal of Business and Management Sciences, Vol. 1, No. 1, 10-13
- Essamri, A., McKechnie, S., Winklhofer, H., (2018). Co-creating corporate brand identity with online brand communities: A managerial perspective, Journal of Business Research, In Press.
- Gladden J. M., Funk D.C., (2002). "Developing and understanding of brand association in team sport"; Journal of Sport Management, No. 6.
- Harris, L. C. & Ogbonna, E. (2001). Strategic human resource management, market orientation, and organizational performance. Journal of Business Research, 51(3): 157–166.
- Hasanzade, M., Orouji, M., & Hoseinpor, M. (2013). B2B Brand, Business Marketing, Brand management. 3th National Conference of modern management.
- Higman J, Hinch, T. Sport space and time: Effect of the hight Andres franchise on tourism. Gournal of sport. 2003: 121-129
- Hogg, M.A. & Abrams, D. (2004). The Social Identity Perspective: Intergroup Relations, Self-Conception, and Small Groups. Small Group Research, 35 (32): 246-276.
- Jaberi, A., Asadi Dastjerdi, H., Mazloumi Swini & Khazaei, J. (2016). The effect of team brand identity dimensions on the behavioral loyalty of soccer fans in the Iranian Premier League. Quarterly Journal of Sport Development and Management; Vol 1, Pp. 2 to 20 (Persian).
- Jenni, M. L. (2011). “Marketing communication plan, case DNA Finland Ltd: How to gain more Russian prepaid subscription customers?” Degree Program in International Business Thesis, Lahti, Finland: Lahti University of Applied Sciences, pp: 93-98.
- Kapferer J.N., (2008). “The New Strategic Brand Management, Creating and Sustaining Brand Equity Long Term”. London: Kogan Page.
- Kchen، k & James، Z (2011)، “Examining Consumer Attributes Assciated with Collegiate Athletic Facility Naming Rights Sponsorship: Development of Atheoretical Frame Work”، Sport Management Review. P: 24
- Kim, A.C., Dongchul, H. & Aeung-Bae, P. (2001). The effect of brand personality and brand identification on brand loyalty: applying the theory of social identification. Japanese Psychological Research, 43(7): 195-206.
- Lacey, R., Close, A.G., Finney, R.Z. (2009). “The pivotal roles of product knowledge and corporate social responsibility in event sponsorship effectiveness”. Journal of business research, in press, corrected pfoof.
- Morrison, A. & Anderson, D. (2002). Destination branding. Available from: http:// macvb.org/intranet/presentation/DestinationBrandingLOzarks6-10-02. ppt Accessed 18.05.03.
- Moshabbeki Esfahani, A., Vahdati, H., Khodadad Hosseini, SH. & Ehsani, M. (2014). Designing the Brand Identity Model of Iranian Sports Industry (Case Study: Football Premier League). Management Researches in Iran, Vol 17, No.4, Pp. 203 to 223 (Persian).
- Muhonnen, T., Hirvonen, S., and Laukkanen, T., (2017). SME brand identity: its components, and performance effects. Journal of Product & Brand Management 26(1):52-67.
- O'Regan, N., Ghobadian, & Sims, M. (2006), Fast tracking innovation in manufacturing SMEs, Technovation, 26(2): 251-261.
- Parvari, P., Sohrabi, R. and Asghari Najib, M. (2016). Identify the most important determinants of brand identity and its consequences. Journal of Business Reviews, Vol 74, Pp. 61 to 71 (Persian).
- Pitts, B. G., Stotlar, D. K. (1996). Fundamentals of sport marketing. Morgantown, WV: Fitness
- Rusta, A., Venus, D. & Ebrahimi, A. (1998). Marketing Management. Tehran: Organization of the study and drafted Books Social Sciences (SAMT). (Persian).
- Sajjadi, S. N., Khabiri, M. Alizadeh, G., (2014). Factors affecting Fans’ Loyalty to the Popular Teams; Iranian Premier Soccer League. Journal of Sport Management Studies; No: 18. Pp.: 11. (Persian).
- Sin, L. Y. M., Tse, A. C. B. & Yim, F. K. K. (2005). CRM: Conceptualisation and scale de- velopment. European Journal of Marketing, 39(11/12): 1264-1290.
- Stotlar, D.K. (1996). “Fundamental of sport marketing”. Morgantown, fitness information technology, ISBN 1-885693-02-8.
- Trail, G.T. Anderson, D.F. 2003. Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: Gender and team differences. Sport Marketing Quarterly, 11: 8-19.
- Urde, M. and Greyser, S. A. (2015). (2015). The nobel prize: the identity of a corporate heritage brand, Journal of Product & Brand Management, Vol. 24. 4: 318-332.