سارا کشکر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، مدیران و مهندسین فنی استادیومهای لیگ برتر فوتبال در سالهای 1398تا 1399 ایران بودند. انتخاب آزمودنیها به روش هدفمند و در ادامه روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری بود که درنهایت با 12 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیهوتحلیل مصاحبهها در بخش موانع ،31کد باز به دست آمد که در سه مقوله محوری قرار گرفتند. همچنین در بخش فرصتها 9 کد باز شناسایی شد که در دو مقوله محوری قرار گرفتند. مقولههای بخش موانع ، شامل موانع مدیریتی، موانع سیاسی و اقتصادی، وموانع عمرانی، و در بخش فرصتها نیز شامل فرصت های جغرافیایی و فرهنگی ،بازاریابی و منابع انسانی) بودند.نتیجهگیری: استادیوم های ورزشی به دلیل استقرار در شهرهای مختلف کشور از فرصت های منحصر به فرد منابع جغرافیایی و فرهنگی و همچنین منابع انسانی و در نتیجه شیوه های بازاریابی وابسته به فرهنگ برخوردارند. به منظور بهره برداری مؤثر از این منابع در جهت استفاده از منابع تجدید پذیر نیاز به رفع مشکلات حاصل از سوء مدیریت این اماکن توسط مدیران ناآگاه و غیرمتخصص، کنترل محدودیت های سیاسی در منطقه، رفع موانع اقتصادی برای تأمین زیرساختهای لازم و نهایتا ایجاد زیرساخت های عمرانی برای استقرار تجهیزات لازم به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استادیومهاست. در این خصوص لازم است برای ارتقای سطح آگاهی مدیران استادیومها و شناسایی فرصتهای طبیعی و سرمایههای فرهنگی و نحوه بهره برداری از آنها برای استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و مدیریت بهینه انرژی در استادیومها اقدام کرد.
ابوذر سوری؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل میدادند که در زمینه پژوهش های حقوق ورزشی فعالیت داشتند. نمونه آماری با استفاده از روش گلولهبرفی دردسترس انتخاب شدند (220 نفر). جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (9 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد آموزش و توانمندسازی حقوقی در ورزش (677/0)، امور علمی و پژوهش حقوقی در ورزش (438/0)، فرهنگ حقوقی در ورزش (415/0) و نظارت و بازرسی حقوقی در ورزش (192/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه حقوقی در ورزش بودند. همچنین اثر مؤلفههای برنامهای و اسنادی حقوقی در ورزش (179/0)، حرفه و نقش حقوقی در ورزش (308/0)، حقوق تجارت در ورزش (624/0)، حقوق مالکیت فکری معنوی در ورزش (459/0)، ساختار و نهاد حقوقی در ورزش (183/0)، قرارداد و ثبت حقوقی در ورزش (259/0)، قوانین بازدارنده و تنبیهی در ورزش (229/0) و قوانین حمایتی در ورزش (183/0) دارای نقش مستقیم و معنیداری در تبیین سیستم اجرایی حقوقی در ورزش بودند.نتیجهگیری: به طور کلی، بر اساس یافتههای پژوهش می توان گفت که توجه به عوامل آموزشی- علمی، سیستم اجرایی حقوقی، فرهنگسازی و توانمندسازی نیروی متخصص انسانی میتواند به پیامدهای مطلوب توسعهای حقوقی در ورزش بیانجامد.
سعید صادقی بروجردی؛ حسین منصوری؛ سالار فاتحی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اثر شخصیسازی رسانه اجتماعی بر وفاداری با نقش میانجی ارزش درک شده و دلبستگی به برند در بین هواداران باشگاه پرسپولیس میباشد.روششناسی: روش تحقیق، توصیفی-همبستگی از نظر زمانی، مقطعی و از نظر جمع آوری داده، کمی، از لحاظ مورد مطالعه، نمونه از جامعه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه هواداران تیم پرسپولیس بود. جهت ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر اثر شخصیسازی رسانه اجتماعی بر وفاداری با نقش میانجی ارزش درک شده و دلبستگی به برند در بین هواداران باشگاه پرسپولیس میباشد.روششناسی: روش تحقیق، توصیفی-همبستگی از نظر زمانی، مقطعی و از نظر جمع آوری داده، کمی، از لحاظ مورد مطالعه، نمونه از جامعه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه هواداران تیم پرسپولیس بود. جهت برآورد حجم نمونه از نرمافزار اسپیاساس سمپلپاور بهره گرفته شد، در نهایت 348 نمونه گرداوری شد. ابزار اندازهگیری: پرسشنامه شخصیسازی رسانه از سرینیواسان و همکاران (2002)، وفاداری به برند و ارزش درکشده از یو و دانته (2001) و دلبستگی به برند توماسون و همکاران (2005) استفده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که شخصیسازی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به برند، ارزش درک شده و دلبستگی به برند اثر معناداری داشت (p<0.05)، دلبستگی به برند بر وفاداری به برند اثرمعناداری داشت(p<0.05)،. ارزش درک شده بر وفاداری به برند اثرگذار بود(p<0.05)،. در نهایت اثر غیر مستقیم شخصیسازی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به برند با نقش میانجی ارزش درکشده و دلبستگی به برند مورد تایید قرار گرفت(p<0.05).نتیجهگیری: شخصیسازی رسانه باید بخشی از یک استراتژی بازاریابی و تبلیغات موفق باشگاه-های ورزشی باشد که بر این اساس شخصیسازی رسانه نتایج مثبتی در وفاداری، ارزش درک شده و دلبستگی به برند را دارد. بنابراین شخصیسازی به باشگاهها اجازه میدهد تا تعامل خود را با کاربران تنظیم کنند تا کالایی خاص را که کاربر در آن تحقیق کرده است، برجسته کنند و همچنین باعث افزایش آگاهی از برند، وفاداری مشتری، رضایت مشتری و حفظ مشتری می شود.
جلیل پورزرنگار؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه ...
بیشتر
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه آماری شامل 15 نفر از اساتید و صاحبنظران آگاه به موضوع تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری به دست آمد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: در نتیجه تجزیهوتحلیل دادهها، 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 162 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. عوامل علّی: (نیروی انسانی، کاربران، ورزشکاران و تعامل افراد)؛ عوامل زمینهای: (پیشرفت فناوری، سهولت دسترسی، کثرت اطلاعات، پویایی، آزادی بیان و قیمت بهینه)؛ عوامل تأثیرگذار: (بازدارندهها، فیلترینگ)، راهبردها: (مدیریت رسانه، معرفی ورزشهای نوین، بهرهگیری از فرصتها، سرمایهگذاری، اقدامات فرهنگی - اجتماعی) و پیامدها (توسعه ورزش همگانی، مقبولیت رسانههای اجتماعی، مشارکت مردمی) معرفی شدند.نتیجهگیری: با توجه به طراحی مدل این تحقیق، بهنظر میرسد با اجرای الگوی تحقیق و بهرهمندی از دستاوردهای آن میتوان در توسعه ورزش همگانی از طریق رسانههای اجتماعی بهره برد.
محمدرضا فروحی تملی؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمان زاده؛ سیمین اسگندری دستگیری
چکیده
شهرهای فعال، یک منبع سرمایه گذاری در توسعة هرچه بیشتر سرمایه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند.. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی تحقق شهرهای فعال و دوستدار ورزش با تاکید بر سیاستگذاری باز مدیریت شهری بر اساس مدل استراوس و کوربین است گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از طریق مطالعه ...
بیشتر
شهرهای فعال، یک منبع سرمایه گذاری در توسعة هرچه بیشتر سرمایه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند.. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی تحقق شهرهای فعال و دوستدار ورزش با تاکید بر سیاستگذاری باز مدیریت شهری بر اساس مدل استراوس و کوربین است گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. نمونه آماری ب ه تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (به تعداد 22 نفر) که به روش گلوله برفی نظرخواهی گردیدکه داده خام 1290، کدگذاری 324 باز و کدگذاری انتخابی بدست آمد در بخشی دیگر پرسشنامه تهیه شده از مقوله های از طریق روش دلفی درسه مرحله به خبرگان داده شد.نتایج نشان داد تفاوت انحراف معیارهای دور دوم و سوم کمتر از 1 بدست امده که می توان به این نتیجه رسید که این مقوله ها تاییدوبه عنوان شاخص های نهایی تحقیق پذیرفته شدند و مدل پارادایمی نهایی ترسیم شد. به طور کلی با توجه به موقعیت کنونی کشور و فقدان انگیزه کافی برای تحقق شهر فعال پیشنهاد می شود، که مدیریت شهری باید در راستای انعطاف پذیری خود تلاش بیشتری کند و سیستم یاز را گسترش دهد ایجاد فضای غیر رسمی در حین رعایت رسمیت،وحدت رویه،سلسه مرانب پایین، قوانین تسهیل کننده،شفافیت پاسخگویی،رسانه اجتماعی،فضای مشارکت،و تمرکز بر ایجاد شهر های فعال می تواند باعث عدالت اجتماعی در جامعه شود و فضارا برای توسعه مشارکت نهادها و سازمانهای عمومی و مردمی جهت توسعه ورزش همگانی ایجاد کند.
امیر حسام رحیمی؛ احمدعلی آصفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مراحل بنیادی موثر بر نهادینه سازی فعالیت بدنی اوقات فراغت بود.روششناسی: روش انجام تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی بود که در دو بخش کیفی و کمی و به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی کلیه افرادی بودند که به مدت 5 سال فعالیت بدنی مداوم داشتند که با 16 نفر به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مراحل بنیادی موثر بر نهادینه سازی فعالیت بدنی اوقات فراغت بود.روششناسی: روش انجام تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی بود که در دو بخش کیفی و کمی و به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی کلیه افرادی بودند که به مدت 5 سال فعالیت بدنی مداوم داشتند که با 16 نفر به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری در بخش کیفی مصاحبه شد و طبق جدول مورگان 384 نفر برای اجرای بخش کمی به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه حاصل از مصاحبه بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان احساس نیاز یک مرحله زیربنایی موثر بر نهادینه کردن فعالیت بدنی اوقات فراغت بود که برای شکل گیری این مرحله هفت عامل شناسایی شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از این است که، افرادی که فعالیت بدنی اوقات فراغت در آنها نهادینه شده است، احساس نیاز به لذت، سلامتی، تفریح، موفقیت، توجه و برقراری ارتباط با دیگران، حضور و همراهی در گروه همسالان را عنصر اساسی و مهم در پرداختن مستمر به این رفتار مطلوب می دانند. بنابراین، با ایجاد شرایط مساعد و کمک به افراد برای شناخت نیازهای جسمی و روحی، زمینه قدم نهادن آنها در مسیر فعال بودن بدنی را فراهم نماییم و در نهایت به نهادینه شدن فعالیت بدنی اوقات فراغت در افراد و جامعه کمک کنیم.
محسن ابوالقاسم پور؛ رضا صابونچی؛ عباس شعبانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش نقش توسعه گردشگری ورزشی بر اشتغالزایی فارغالتحصیلان ورزش میباشد.روششناسی:روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. نحوه جمعآوری اطلاعات میدانی و در دوره زمانی سال 1397 الی 1398 است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید مدیریت ورزشی دارای مقالات مرتبط با موضوع، فعالان حوزه گردشگری و کارآفرینی ورزشی تشکیل میدهند. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش نقش توسعه گردشگری ورزشی بر اشتغالزایی فارغالتحصیلان ورزش میباشد.روششناسی:روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. نحوه جمعآوری اطلاعات میدانی و در دوره زمانی سال 1397 الی 1398 است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید مدیریت ورزشی دارای مقالات مرتبط با موضوع، فعالان حوزه گردشگری و کارآفرینی ورزشی تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به صورت طبقهای- خوشهای انجام و تعداد 138 نفر بر اساس فرمول Q کوکران به عنوان نمونههای تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته 48 سوالی برگرفته از رساله اصفهانی(2009) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 8 نفر از متخصصی این حوزه تایید و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. برای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری به ترتیب از نرمافزارهایSPSS و Lisrel استفاده گردید.یافتهها: نتایج نقش گردشگری ورزشی را در اشتغالزایی فصلی و پارهوقت فارغالتحصیلان علوم ورزشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تایید می نماید، اما این نقش در اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دائمی تایید نشد. توسعه گردشگری ورزشی به عبارتی ساخت کمپ ها و برگزاری رویدادهای ورزشی، بهینه سازی امکانات اسکان و حمل و نقل، ایجاد ساختار اداری منسجم و ... در اشتغال زایی جامعه آماری به طور مستقیم 35/0 و در کل 42/0 اثر دارد. نتیجهگیری: توسعه صنعت گردشگری ورزشی بیشترین اثر را در اشتغالزایی موقت و فصلی فارغ التحصیلان علوم ورزشی دارد. لذا برای اشتغالزایی دائمی می بایستی راهکارهای دیگری همچون نقش این قشر در سلامت جامعه و ... مورد مطالعه قرار گیرد.
احمد موتاب؛ وجیهه جوانی؛ ابوعلی ودادهیر
چکیده
هدف: با عنایت به عقبه غنی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزش زورخانهای و پهلوان، ضرورت دارد که این ورزش غنی از منظر سلامت اجتماعی نیز مورد کاوش قرارگیرد.. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین ورزش زورخانهای از منظر نظریه سلامت اجتماعی بود.روششناسی: در این پژوهش از تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکتکنندگان در مصاحبههای نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف: با عنایت به عقبه غنی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزش زورخانهای و پهلوان، ضرورت دارد که این ورزش غنی از منظر سلامت اجتماعی نیز مورد کاوش قرارگیرد.. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین ورزش زورخانهای از منظر نظریه سلامت اجتماعی بود.روششناسی: در این پژوهش از تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکتکنندگان در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شامل؛ پهلوانان صاحب نظر که هم از نظر عملی و هم علمی آشنا با فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم زورخانه بودند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبهها با رسیدن به اشباع نظری در مضامین در مصاحبه شانزدهم خاتمه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، ورزش زورخانهای مبین پنج بعد نظریه سلامت اجتماعی یعنی؛ انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق اجتماعی، مشارکت اجتماعی و شکوفایی اجتماعی است. نتیجهگیری: ورزش زورخانهای میتواند سلامت اجتماعی را توسعه دهد. بدین معنی که تناظر میان ابعاد حاصل از مطالعه ورزش زورخانه و کردار اصحاب آن نمایانگر پناسیل بالای آن در رشد و بالندگی ارتباط بین فردی، سلامت اجتماعی است که در نهایت میتواند به ارتقاء جامعه کمک کند.
علیرضا زارع؛ بهزاد ایزدی؛ دنی راشر؛ جیف دیکسون
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تدوین ارائه چارچوب راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روششناسی: در این پژوهش با بهره گیری از روش ترکیبی ـ اکتشـافی، راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور بودند. و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل 13نفر) ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تدوین ارائه چارچوب راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روششناسی: در این پژوهش با بهره گیری از روش ترکیبی ـ اکتشـافی، راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور بودند. و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل 13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل دیپلماسی اقتصادی، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروههای کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تأمین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده گردید. و با روش الگوسازی ساختاری ـ تفسیری، الگـوی نهـایی ارائـه شد. یافتهها: الگوی به دست آمده در مجموع شامل 22 مؤلفه به عنوان راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور در سـه مرحلـه اقتصاد اجتماعی، تسلط ساختاری و ترفیع اهداف بود.نتیجهگیری: جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول به یک سند مشخص برای دیپلماسی اقتصادی نیاز دارد. در این خصوص، باید توجه شود که توفیق دیپلماسی اقتصادی مستلزم یک چشم انداز مناسب از منافع ملی در سطوح منطقه ای و جهانی است. واژههای کلیدی: توسعه، راهبرد، کلان، دیپلماسی اقتصادی، ورزش.
اکرم قبادی یگانه؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی؛ فرزاد امیری
چکیده
هدف: بررسی آثار اقتصادی و تدوین سناریو حضور بانوان بر توسعه اقتصاد فوتبال لیگ برتر برای افق سال 1416 بود.روششناسی: با انجام 25 مصاحبه با خبرگان و متخصصان ، عوامل مؤثر بر توان مالی لیگ شناسایی شد. براساس نمودار های حلقه علی بر مبنای مصاحبه ها و پیشینه پژوهش، ترسیم و توان مالی لیگ به عنوان متغیر حالت در نظر گرفته شد. یافتهها : مدل پویا ...
بیشتر
هدف: بررسی آثار اقتصادی و تدوین سناریو حضور بانوان بر توسعه اقتصاد فوتبال لیگ برتر برای افق سال 1416 بود.روششناسی: با انجام 25 مصاحبه با خبرگان و متخصصان ، عوامل مؤثر بر توان مالی لیگ شناسایی شد. براساس نمودار های حلقه علی بر مبنای مصاحبه ها و پیشینه پژوهش، ترسیم و توان مالی لیگ به عنوان متغیر حالت در نظر گرفته شد. یافتهها : مدل پویا سیستمی سیاست حضور بانوان در مسابقات لیگ بر اساس عوامل شناسایی شده طراحی گردید. شرایط اقتصادی دو لیگ بر اساس روند کنونی، برای چند سال آینده تخمین زده شد و سپس استراتژی راهبردی مناسب تخمین حضور بانوان در کل مسابقات بر اقتصاد لیگ تأیید گردید.نتیجهگیری: با روند کاهش تماشاگران و بحران اقتصادی، حضور بانوان در لیگ برتر فوتبال میتواند به عنوان یک استراتژی راهبردی مهم در حل این معضل در اختیار سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و باشگاههای ورزشی قرار داده شود.