نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضئ هیئت علمی دانشگاه مازندران

2 دانشگاه مازندران.دانشکده تربیت بدنی

3 دانشگاه مازندران - دانشکده علوم ورزشی

10.22124/jsmd.2019.11068.1822

چکیده

هدف: فوتبال ساحلی علی‌رغم اینکه سال‌های زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمی‌گذرد، اما به خاطر سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کرده‌اند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های اقتصادی باشگاه‌های فوتبال ساحلی مازندران می‌باشد.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی مازندران بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالش‌های اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالش‌های شناسایی‌شده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ‌ماندند. در مرحله نهایی رتبه-بندی چالش‌های شناسایی‌شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه‌ای لیکرت انجام شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking the Economic Challenges of Beach Soccer Clubs in Mazandaran

نویسندگان [English]

  • morteza dousti 1
  • ali mohsenifar 2
  • saeid tabesh 3

1 University of Mazandaran

2 Mazandaran University. Faculty of Physical Education

3 university of mazandaran

چکیده [English]

Objective: Beach Soccer has made many advances in Asia and the rest of the world, despite the fact that many years have passed since its presence in the country's football field, due to the investment of clubs and domestic talent. However, the activists of this sport have reported many problems in this sport, especially economic problems; Therefore, the aim of this study is to identify and rank the economic challenges of beach soccer clubs in Mazandaran.
Methodology: This research is applied and its method is mixed. Sampling method was targeted and available. The statistical population of the study included all university elites, sports managers, coaches, referees and athletes, managers and economic experts of Mazandaran. In the first stage, economic challenges were identified by interviewing 25 people from the statistical population. In the second and third stages, the challenges identified by the Delphi group (25 people) were examined; in these two stages, factors that had at least 60% positive response remained for the next stage. In the final stage, the ranking of the identified challenges in the previous three stages was done using the Five Likert Options Questionnaire. The collected data were analyzed using TAPSIS technique.
Results: The results of the study showed that the lack of the right to broadcast television and the lack of interest due to the lack of coaching fees in remote villages and towns is the least effective economic challenge among the internal components in the economic challenges of the coastal football clubs of Mazandaran.
Conclusion: According to the findings of the research, the provider of the television rights, the proposed strategies for the privatization of the clubs, the proposed strategy to facilitate the sponsorship of the clubs and ... strategic planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenge
  • Club
  • beach soccer
  • economic
  • Mazandaran

Zafar, F., Nawaz, I., Aqib, M., Shahzad, N., & Yasir, M. (2017). Contribution of Sports Goods Industry towards Economic Growth of Pakistan. Advances in Social Sciences Research Journal, 4(13).