چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بکارگیری فناوریهای نوین بر عملکرد باشگاههای فوتبال ایران با نقش میانجی سواد فناوری بود.
روششناسی: این پژوهش از نظر نوع توصیفی - همبستگی، هدف کاربردی و روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری مدیران، مربیان، بازیکنان و کادر اجرایی و فنی باشگاههای فوتبال ایران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی انتخاب شد. ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه محقق ساخته (بکارگیری فناوریهای نوین، سواد فناوری و عملکرد باشگاههای فوتبال) با طیف پنج ارزشی لیکرت بود. روایی محتوایی و صوری این ابزارها توسط اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان، ورزشکاران و مربیان باشگاههای ورزشی تأیید شد (9 نفر) و پایایی ترکیبی، روایی سازه، روایی همگرا و واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تحلیل مسیر بین متغیرها از نرم افزار اس.پی.اس.اس و اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بکارگیری فناوریهای نوین و سواد فناوری اعضای باشگاه بر عملکرد باشگاههای فوتبال اثر معنیداری داشت. اثر بکارگیری فناوریهای نوین بر سواد فناوری اعضای باشگاه معنیدار بود و همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که فناوریهای نوین از طریق سواد فناوری بر عملکرد باشگاه-های فوتبال اثر معنیداری دارد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که فناوری نوین میتوانند با فراهم کردن اطلاعات کیفی برای مربیان و مسئولان ورزشی و آماده کردن ابزارهای ارزشمند در بهبود عملکرد ورزشکاران نقش کلیدی ایفا کنند. به همین دلیل باشگاههای فوتبال ایران میتوانند با بکارگیری فناوریهای نوین، امکان آموزش مؤثرتر و زمینه را برای ارتقاء و بهبود عملکرد باشگاه فراهم کنند.
. Research in sports management and movement behavior., 12(24), 56-75 (Persian).