نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شاهرود
2 دانشیار/ شاهرود
3 عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.
روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد.
یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 199 نشان میتوانند در اقتصاد مقاومتی در ورزش دانشگاهی مؤثر باشند. سپس، در مرحلهی کدگذاری محوری، نشانها در 33 مفهوم طبقهبندی شدند. در نهایت، 8 مقولهی شناساییشدهی حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقولهی قانون مداری، مدیریت مصرف، آموزش و اطلاعرسانی، تحرک و پویایی، توسعه اجتماعی، مشارکت فعال، اتکای به خود و برنامهریزی طبقه بندی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی شناسایی شدند که میتوان با تقویت آنها موجب توسعه ورزش دانشگاهی کشور شد، علاوه بر این سیاستگذاران تربیتبدنی آموزش عالی کشور میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقوله های شناساییشده در برنامه ریزیهای آتی خود برای عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
identifying Components of Resistive Economy in College sport of Iran
نویسندگان [English]
- maryam kharkan 1
- reza andam 1
- hasan bahrololoum 2
- hossein zareian 3
1 shahrood
2 shahrood
3 Assistant Professor of Sport Management Sport Science Research Institute (SSRI), Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: The purpose of the present study was to identifying Components of Resistive Economy in College sport of Iran.
Methodology: Due to the qualitative and exploratory nature of the subject, qualitative research, Glaser (1992) approach of grounded theory methods was used. Initially, preliminary list of effective indices was identified from prior studies. Then semi-structured interviews (n= 30) conducted in elites who were aware of the subject.
Results: The results showed that 199 indexes can be effective in resistive economy in the in College sport. Then in axial coding process 33 concepts were classified. Finally, 8 categories through selective coding was identified including The rule of law, Consumption management, Training and information, Mobility and dynamics, Social Development, Active participation, Reliance on yourself and planning.
Conclusion: According to the findings of the study, strategies have been identified that can by strengthening them, it helped develop College sport of Country, moreover Physical education policy makers’ can use identified signs, concepts and categories in future planning to operate resistive economy in sport College.
کلیدواژهها [English]
- Resistive Economy
- College sport
- Mobility and dynamics
- Consumption management