سارا جورکش؛ رسول نظری
چکیده
هدف: امروزه با توجه به رشد جمعیت سالمندان و تغییرات هرم جمعیتی کشور؛ آیندهنگاری بر روی نیازهای سالمندان به عنوان یک گروه آسیب پذیر جامعه قابل تامل است. بدین جهت در این مقاله به بحث در خصوص تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران پرداخته است.روششناسی: نوع تحقیق حاضر، کاربردی و روش بررسی آن با استفاده از روش آینده پژوهی ...
بیشتر
هدف: امروزه با توجه به رشد جمعیت سالمندان و تغییرات هرم جمعیتی کشور؛ آیندهنگاری بر روی نیازهای سالمندان به عنوان یک گروه آسیب پذیر جامعه قابل تامل است. بدین جهت در این مقاله به بحث در خصوص تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران پرداخته است.روششناسی: نوع تحقیق حاضر، کاربردی و روش بررسی آن با استفاده از روش آینده پژوهی است. در این تحقیق براساس ماهیت آن، اطلاعات لازم به دو شیوه کتابخانهای و پرسشنامهای گردآوری شد. با توجه به اینکه از نرمافزار Micmac و Scenario Wisard برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد، نوع پرسشنامه به صورت ماتریس آثار متقابل و به پیمایش نظرات کارشناسان و متخصصان بود.یافتهها: برای تدوین سناریو، 6 عامل کلیدی موثر با تعیین حالتهای عدم قطعیت در پرسشنامه توسط خبرگان وارد نرمافزار سناریوویزارد گردیده و 2 سناریوی پیش روی آینده ورزش سالمندی ایران، مشخص گردید.نتیجهگیری: سناریوی پیشرونده اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلوب در ورزش سالمندی را نشان میدهند، ولی از طرف دیگر وقوع سناریوی بازدارنده را دور از انتظار نمیداند.
احمد نظری ترشیزی؛ علی بنسبردی؛ محمدرضا معین فرد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه در دو مرحله توزیع گردید. ابتدا پرسشنامه بین همه هواداران توزیع گردید و در مرحله دوم به 5 گروه 20 نفری تقسیم شدند که گروه کنترل بدون خواندن هیچ سناریویی به پرسشنامه پاسخ داد و 4 گروه آزمایشی بعد از خواندن هر یک از سناریوها به پرسشنامه پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.
سید بهادر زکی زاده؛ مهدی کهندل
چکیده
هدف: هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری بدمینتون نخبه ایران با تأکید بر موفقیتهای بینالمللی بود.روششناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی - پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل خانوادۀ بدمینتون (اعضای فدراسیون، هیأتهای استانی، روسای هیأتهای شهرستان و مربیان) بودند که نمونۀ مورد نیاز به صورت تصادفی- ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری بدمینتون نخبه ایران با تأکید بر موفقیتهای بینالمللی بود.روششناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی - پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل خانوادۀ بدمینتون (اعضای فدراسیون، هیأتهای استانی، روسای هیأتهای شهرستان و مربیان) بودند که نمونۀ مورد نیاز به صورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از بررسی روایی و پایایی و با توجه به طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شد. به منظور ارائه مدل معادلات ساختاری در این پژوهش از نرمافزار ایموس استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتهها، حمایت مالی، توسعه سیستم استعدادیابی، شرکت در رقابتها، حمایت همهجانبه از ورزشکاران، امکانات تمرینی مناسب، توسعه مربیان، مشارکت عمومی، دیدگاه یکپارچه و توسعه تحقیقات علمی در کسب موفقیتهای بینالمللی نقش معنیداری داشتند.نتایج: بر اساس یافتهها، توجه به نتایج ضعیف بینالمللی و تقابل اهداف بدمینتون نخبه و همگانی، توجه به نقش دولت در ساخت اماکن تخصصی بدمینتون، ایجاد نظام اطلاعاتی در فرآیند مدیریت استعداد بهوسیلۀ مراکز پژوهشی و بهکارگیری مربیان بینالمللی باید در سیاستگذاری آیندۀ فدراسیون بدمینتون استفاده شوند.
فرشته ادیب روشن؛ حسین پیمانی زاد؛ مهدی طالب پور؛ علی اصغر پورعزت
چکیده
هدف: این تحقیق با توجه به چشمانداز پیش روی آن در زمره تحقیقات آیندهپژوهی به شمار میرود. هدف آن گشودن باب تعامل و برنامهریزی هرچه بیشتر برای جوانان کنونی ایران که در سال2050 سالمند هستند، میباشد. با این امید که منجر به خلق و بازنویسی تصاویر مطلوبتر از آنچه در این پژوهش شناسایی شده است، گردد. روششناسی: به منظور ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با توجه به چشمانداز پیش روی آن در زمره تحقیقات آیندهپژوهی به شمار میرود. هدف آن گشودن باب تعامل و برنامهریزی هرچه بیشتر برای جوانان کنونی ایران که در سال2050 سالمند هستند، میباشد. با این امید که منجر به خلق و بازنویسی تصاویر مطلوبتر از آنچه در این پژوهش شناسایی شده است، گردد. روششناسی: به منظور شناسایی این تصاویر از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. در این راستا با استفاده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان حوزههای علوم ورزش، آیندهپژوهی و جمعیتشناسی با این تاکید که در حوزه سالمندی صاحب نظر بودند، تصاویر اصلی شناسایی شدند. یافتهها: در مرحله اول تحقیق 37 کد از بین 181 کد دریافتی از مصاحبهها استخراج گردید، در مرحله کدگذاری محوری، کدهای احصا شده در مرحله قبل در قالب 7 کد و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی ظهور کسب و کارهای جدید و پویا، جسم سالم و پویا، روابط پویا و اقتصاد پویا به عنوان کدهای انتخابی و تصاویر آینده حوزه سالمندی مشخص شدند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد قرار داشتن ورزش در ذهن جوانان ایران2020 و درک و توجه به تصاویر احصا شده برای تصاویر سالمندان2050، آنها را قادر به فهم آیندههای پیش روی خود میکند و برای ارائه پاسخ مناسب به این شرایط میتوانند با توجه به تصاویر اجتماعی و اقتصادی سالمندان از تصویر سالمندان فعال و پویا بهره گیرند.
محمد رضا فتحی؛ محمد حسین ملکی؛ علی صابری؛ عاطفه زندآگاهی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی ورزش دانشگاهی ایران میباشد.روششناسی: در این پژوهش با استفاده از دو روش آیندهپژوهی شامل تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا عدم قطعیتهای کلیدی ورزش دانشگاهی ایران شناسایی شد و سپس سناریوهای آتی پیش روی ورزش دانشگاهی ایران تدوین گردید. دادههای اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی ورزش دانشگاهی ایران میباشد.روششناسی: در این پژوهش با استفاده از دو روش آیندهپژوهی شامل تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا عدم قطعیتهای کلیدی ورزش دانشگاهی ایران شناسایی شد و سپس سناریوهای آتی پیش روی ورزش دانشگاهی ایران تدوین گردید. دادههای اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان ورزش دانشگاهی و مرور مبانی و پیشینه تحقیق جمع آوری شد و در قالب پرسشنامه خبرهسنجی و با استفاده از نرم افزار میک مک تجزیه و تحلیل شدند. تعداد خبرگان تحقیق در این پژوهش 45 نفر از اساتید و متخصصین ورزشی بودند.یافتهها: از میان هفده عامل موثر، ده عامل با اهمیت شناسایی گردید و با تجزیه و تحلیل نرم افزار میک مک در نهایت دو عامل کلیدی حمایتهای مالی و اقتصادی و سبک زندگی مشخص شد. براساس این عوامل و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد و ماتریس اثرات متقابل چهار سناریو بدست آمد. این سناریوها شامل سناریوی عصر شادی، دنیای بی تفاوتی، دنیای تنبل ها و دنیای افسرده می باشند.نتیجهگیری: در سناریوی عصر شادی که بهترین وضعیت را نشان میدهد حمایت مالی زیاد و سبک زندگی مناسب آینده خوبی را برای ورزش دانشگاهی رقم میزند. سناریوی دنیای افسرده هم بدترین وضعیت را نشان میدهد که در آن حمایت مالی کم، زیرساختهای نامناسب و عدم فرهنگسازی برای سبک زندگی پویا جوانان و دانشجویان را به سمت ورزش سوق نمیدهد. از طریق شناخت بهترین و مطلوبترین آینده میتوان برنامههای فعلی را به سمت تحقق آن سوق داد.
ولی ناصری پلنگرد؛ شهاب بهرامی؛ شیرین زردشتیان؛ بهرام یوسفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده گردید. بعد از جمع آوری دادهها به منظور تجزیه و تحلیل آنها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: بر مبنای مصاحبههای انجام شده با استفاده از نظر خبرگان، حمایتهای مالی خانوادهها و مدارس، حمایتهای عمومی و خیریه ای، عوامل انگیزشی، بهداشتی، تعلق اجتماعی و تایید و همراهی به عنوان عوامل اثر گذار در توسعه استعدادهای ورزشی دانشآموزان شناسایی شد.نتیجهگیری: بر مبنای نتایج، نقش حمایتی خانواده ها در قالب حمایت های مالی و انگیزشی و اجتماعی کلیدی می باشد و همچنین همراهی های لازم از جانب مدارس نیز می توان به توسعه استعدادهای ورزشی کمک شایانی داشته باشد.
مریم نیازی تبار؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ ژاله معماری؛ عباس رضایی پندری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد.یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
جعفر گنج خانلو؛ فریبا عسکریان؛ فرامرز طهماسبی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مخارج دولت بر هزینههای ورزشی خانوارهای ایرانی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی با استفاده از دادهکاوی میباشد و بهدلیل ماهیت موضوع، جمعآوری اطلاعات آن با استفاده از روش کتابخانهای صورت گرفته است. اثرات کوتاهمدت و بلندمدت مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مخارج دولت بر هزینههای ورزشی خانوارهای ایرانی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی با استفاده از دادهکاوی میباشد و بهدلیل ماهیت موضوع، جمعآوری اطلاعات آن با استفاده از روش کتابخانهای صورت گرفته است. اثرات کوتاهمدت و بلندمدت مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایرانی با استفاده از آمار و اطلاعات سالانة متغیرهای مربوطه، طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ و از طریق آزمونهای خود رگرسیونی با وقفههای توزیعی، الگوی بلندمدت و الگوی تصحیح خطا بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای اقتصاد سنجی EViews (نسخة ۹) و Microfit (نسخة۱/۴) انجام گرفت.یافتهها: نتایج تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنیدار مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایران در کوتاهمدت داشتند؛ اما نتایج تحقیق اثرات بلند مدت مخارج دولت بر مصرف ورزشی خصوصی در ایران را تأیید نکردند.نتیجهگیری: اتخاذ سیاستهای مالی مناسب توسط دولتها میتواند به توسعة مصرف ورزشی خانوارها و متعاقب آن افزایش مشارکت همگانی در امر ورزش کمک کند.
سردار محمدی؛ محمد سلطان حسینی؛ مجتبی قاسمی سیانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای مبلمان ورزشی پارکهای شهر اصفهان بود.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ استفادهکنندگان از پارکهای ورزشی شهر اصفهان که حداقل 2 سال و هفتهای 3 مرتبه از این پارکها برای ورزش استفاده میکردند، تشکیل میدادند. از 15 منطقۀ شهر اصفهان، 6 منطقه (1، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای مبلمان ورزشی پارکهای شهر اصفهان بود.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ استفادهکنندگان از پارکهای ورزشی شهر اصفهان که حداقل 2 سال و هفتهای 3 مرتبه از این پارکها برای ورزش استفاده میکردند، تشکیل میدادند. از 15 منطقۀ شهر اصفهان، 6 منطقه (1، 4، 5، 9، 10، 12) با توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق، و از هر منطقه 2 پارک (در مجموع 12 پارک) انتخاب شد و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی با 46 نفر از استفادهکنندگان از پارکها (با توجه به جنسیت و سن آنها) مصاحبه صورت گرفت. بعد از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مقولهها استخراج گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از نرم افزار NVIVO10 استفاده شد.یافتهها: مولفههای استخراج شده به 5 عامل فرهنگی- آموزشی، عامل اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی، عامل زیرساختی و مالی، عامل انگیزشی و عامل اجتماعی طبقهبندی گردید.نتیجهگیری: متولیان امر ورزش در شهر اصفهان میتوانند با بهبود وضعیت اماکن رفاهی، ورزشی در پارکها، نهادینهسازی ورزش در بین زنان و مردان، آگاهسازی مردم و ... زمینۀ حضور تمام اقشار را برای فعالیت ورزشی در پارکها فراهم کنند.
محسن طیبی؛ امیر حسام رحیمی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی، علوم ورزشی و علوم دینی) بودند که تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه تحقیق به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصین تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (94/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم) استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد مهمترین نقشهای فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی به ترتیب شامل ارزشهای بنیادین (90/0)، جامعهپذیری و کنترل رفتار (89/0)، هویتبخشی (86/0)، ایجاد تغییر (82/0)، عوامل و شیوههای انگیزشی (78/0) و ایجاد ثبات اجتماعی (67/0) بودند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت با داشتن فرهنگ غنی و گسترش آن در تمامی سطوح جامعه، میتوان از شرطبندی در ورزش پیشگیری نمود.
ابوالفضل بجانی؛ احسان قائم مقامی؛ سارا کشکر؛ مازیار کلاشی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که دادههای آن به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه تحقیق عبارت بودند از 700 نفر بازیکن شرکت کننده در بزرگترین مسابقه سیمولتانه تاریخ کشور در تبریز بود و حجم نمونه بنابر جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که دادههای آن به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه تحقیق عبارت بودند از 700 نفر بازیکن شرکت کننده در بزرگترین مسابقه سیمولتانه تاریخ کشور در تبریز بود و حجم نمونه بنابر جدول مورگان-کرجسای برابر با 248 نفر تعیین شد که به دلیل پیشگیری از اثر افت آزمودنی در تحقیق تعداد 300 پرسشنامه توزیع گردید. روایی صوری پرسشنامه محققساخته که با اقتباس از پرسشنامه ولز و ویلیامز (1383) تهیه شده بود، توسط اساتید مدیریت ورزشی و شطرنج تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه مقدماتی 783/0 محاسبه گردید که گویای پایایی مناسب ابزار بود.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد تمام رنگها اعم از رنگهای سرد و رنگهای گرم بر توجه بازیکنان اثر دارند. نتایج کلی تحقیق حاضر نشانگر اثر رنگهای مختلف بر متغیرهای «توجه و آگاهی»، «ایجاد علاقه»، «ایجاد اشتیاق» و «اقدام و عمل» بود.نتیجهگیری: برای امکان جلب توجه، علاقه، اشتیاق و نهایتا اقدام به تصمیم به خرید کالای تبلیغ شده، شایسته است بازاریابان از نقش رنگهای سرد و گرم آگاهی کافی داشته باشند.
محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ رحیم خسرومنش؛ آمنه اسدالهی؛ علی تلخابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایرانی بود.روششناسی: روش تحقیق، نظریه داده بنیاد و رهیافت نظاممند بود. ابزار گردآوری دادهها بررسی متون و اسناد مربوطه و مصاحبه بود. روش نمونهگیری نظری بود. روش تحلیل دادهها: پرسش و مقایسه مستمر در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بعد از بررسی متون و اسناد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایرانی بود.روششناسی: روش تحقیق، نظریه داده بنیاد و رهیافت نظاممند بود. ابزار گردآوری دادهها بررسی متون و اسناد مربوطه و مصاحبه بود. روش نمونهگیری نظری بود. روش تحلیل دادهها: پرسش و مقایسه مستمر در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بعد از بررسی متون و اسناد مربوطه همزمان با انجام پانزده مصاحبه عمیق با تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ورزشی ایرانی؛ اشباع نظری حاصل شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد نیرویانسانی، سرمایه، فنآوری و مواد اولیه روی تولید و بازاریابی و برندسازی، رسانهملی، مسئولخرید و اجناسخارجی روی فروش کالاهای ورزشی ایرانی تاثیر میگذارند و نهادهای حاکمیتی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم روی همه این مقولات تاثیرات مهمی دارند. نتیجهگیری: تولید و فروش؛ مقولات اساسی صنعت کالاهای ورزشی هستند که بر یکدیگر تاثیر متقابل میگذارند و هر کدام تحت تاثیر مقولات دیگری هستند. از آنجا که نهادهای حاکمیتی تاثیر بزرگی در همه این مقولات دارند یا میتوانند داشته باشند؛ پیشنیاز توسعه این صنعت نیز اقدامات استراتژیک نهادهای حاکمیتی در جهت بهبود شرایط در هر کدام از این مقولات میباشد.