ذبیح اله نقی لو؛ مهرعلی همتی نژاد؛ مهدی نادری نسب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) میباشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابتپذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رقابتپذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنیداری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابتپذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود.نتیجهگیری: براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش میتوان گفت که رقابتپذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیتهای کارکردی بازار میباشد اما در نهایت توسط مولفههای مدیریت بازار صورت میگیرد.
مسعود محمدی عسکرآبادی؛ حسین عیدی؛ همایون عباسی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 83/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها:بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافتهعوامل مختلفی بر توسعه اقتصاد ورزش تاثیر گذار هستند این عوامل در قالب 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند. مقولهها شامل: توسعه ورزش، عوامل تجاری اقتصادی، فعالیتهای تجاری، الزامات حقوقی- حمایتی، الزامات مدیریتی و میزبانی رویدادهای بین المللی میشوند. که این 6 مورد خود شامل 13 مفهوم و 45 عامل یا کد باز هستند.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم برای توسعه اقتصاد ورزش ایران باید بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که در این صورت میتوانیم اقتصادی پویا در زمینه ورزش داشته باشیم.
محمد صادق افروزه
چکیده
هدف: هر جامعه علاوه بر دو نوع جنس مرد و زن شامل بخشهای دیگری است که دچار اختلالات جنسی هستند که بر مشارکت آنان در ورزش موثر میباشد، بنابراین هدف این تحقیق شناسایی موانع مشارکت افراد تراجنسیتی در ورزش است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و به شیوه گلیسر استفاده شد که شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مصاحبههای نیمه ساختار یافته ...
بیشتر
هدف: هر جامعه علاوه بر دو نوع جنس مرد و زن شامل بخشهای دیگری است که دچار اختلالات جنسی هستند که بر مشارکت آنان در ورزش موثر میباشد، بنابراین هدف این تحقیق شناسایی موانع مشارکت افراد تراجنسیتی در ورزش است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و به شیوه گلیسر استفاده شد که شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مصاحبههای نیمه ساختار یافته با (13 = n نفر) از افراد با مشکلات جنسیتی و آفراد آگاه در این حوزه بود که دادهها با روش استقرای منطقی در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بخش دوم مطالعه نیز شامل اولویتبندی نتایج به روش ISM بود که توسط نخبگان صورت گرفت.یافتهها: نتایج کدگذاری نشان داد که نه مولفه و 19 مقوله حاصل مصاحبهها بود که شامل شرم بدنی، هراس پوشش در قالب مولفه خود پنداره بدنی، مقولههای پذیرش اجتماعی، داغ ننگ و طرد اجتماعی در قالب مولفه هراس اجتماعی، دغدغه آینده و مشکلات مالی در قالب مولفه امنیت اقتصاد، مشاوره و زیرساخت در قالب توسعه فنی، رواج خشونت و تبعیض در قالب بیعدالتی، مقولات توهم، آگاهی و بی تجربگی در قالب پیش فرضهای ذهنی، مقولات انحراف و جداسازی در قالب مولفه سبک های رفتاری مربیان، اعتماد به نفس، فرار اجتماعی و انگیزه در قالب مولفه حقارت اجتماعی و رسانه و قوانین در قالب مولفه ابزارهای اجتماعی بود. در نهایت نیز در کدگذاری گزینشی چهار بخش شامل خود، ورزش، اقتصاد و جامعه دربرگیرنده موانع مشارکت تراجنسیتی ها شناسایی شدند.نتیجهگیری: با توجه به شناسایی مولفههای متنوع به عنوان موانع مشارکت در چهار بخش خود، ورزش، ساختار و جامعه بنطر میرسد اولویت در اصلاحات رفتاری و فرهنگی از بخش اجتماع باشد که پیشنهاد میگردد بخشهای آموزش جامعه مانند رسانهها، آموزش پرورش و نیز دانشگاهها به این فرهنگ سازی و بهبود مشارکت کمک نمایند.
جمیل ناوخاصی؛ سعید صادقی بروجردی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار SPSS Sample Power برای هر تیم به تفکیک برابر با 277 نفر در مجموع (554 نفر) برآورد گردید. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و پس از پایان بازی هنگام خروج از ورزشگاه (ورزشگاه آزادی تهران) انجام شد. برای آزمون مدل از روش مدلسازی معادله ساختاری و آزمون کائی اسکوئر استفاده شد.یافتهها: با استناد به نتایج آزمون کائی اسکوئر مشخص گردید که روابط ساختاری موقعیتهای برد و باخت در ارتباط بین هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت متفاوت است. براین اساس میتوان گفت که موقعیتهای برد و باخت نتیجه تأثیر هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت را تعدیل میکند. در این بین با استناد به نتایج مدل ساختاری مشخص گردید که تأثیر هیجانهای منفی بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (676/0-= ضریب بتا) بیشتر از موقعیت برد (406/0-= ضریب بتا) است، تأثیر هیجانهای مثبت بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (145/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (203/0= ضریب بتا) است، تأثیر رضایت از بازی بر قصد بازگشت در موقعیت باخت (460/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (720/0= ضریب بتا) بود.نتیجهگیری: براین اساس باشگاههای ورزشی نیازمند آن هستند که حالت عاطفی و احساسی هواداران ورزشی را طی بازی با استفاده از افزایش خدمات فرعی از طریق پیشبرد بهتر رویدادهای ورزشی تقویت کنند.
رسول نوروزی سید حسینی؛ مهلا حکمتی
چکیده
هدف: ورزش بهعنوان یکی از مفاهیم اجتماعی و با توجه به کارکردهای خاص خود در زمینههای مختلف موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. یکی از مهمترین کارکردهای این پدیده اجتماعی، نقش مهم آن در ایجاد سلامت جوامع است. این موضوع را میتوان از طریق درک تجربه مشارکت ورزشی و برساخت سلامت از آن مورد بررسی قرار داد. ازاینرو هدف از ...
بیشتر
هدف: ورزش بهعنوان یکی از مفاهیم اجتماعی و با توجه به کارکردهای خاص خود در زمینههای مختلف موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. یکی از مهمترین کارکردهای این پدیده اجتماعی، نقش مهم آن در ایجاد سلامت جوامع است. این موضوع را میتوان از طریق درک تجربه مشارکت ورزشی و برساخت سلامت از آن مورد بررسی قرار داد. ازاینرو هدف از اجرای این تحقیق ارائه درک تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار در خصوص کارکردهای سلامتی ناشی از مشارکت ورزشی بود.روششناسی: این تحقیق: بهصورت کیفی و با استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 15 مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و پدیدارشناسانه دادهها جمعآوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحلهای کلایزی دادهها تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: بهصورت کلی نتایج نشان داد که درک تجربه سلامت ناشی از مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار عبارتاند از کارکردهای سلامت روحی- روانی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی.نتیجهگیری: این کارکردهای سلامتی دارای مفاهیم و مقولههایی بوده که تبیینگر این امر هستند که مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار تجربه سلامت با اشکال مختلف را ایجاد میکند که در صورت استمرار مشارکت این کارکردها معانی و عرصههای دیگر زندگی زنان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
ولی علیزاده؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند صورت گرفت که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تئوری زمینهیابی در سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها بیانگر وجود 195 گویه مؤثر در بخش راهبردها بود که در 17 مقوله فرعی(مؤلفه)؛ تقویت بخش خصوصی و حرفهایسازی، حمایت مالی، تقویت منابع مالی، برنامهریزی، اجرایی، ارتباطی، ساختاری، نظارتی، منابع انسانی، آموزشی– پژوهشی، تبلیغاتی– رسانهای، مشارکت ورزشی، مدیریت استعداد، حمایتی، نگرشی، اماکن ورزشی و تجهیزات ورزشی بود که در پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. در بخش پیامدها نیز، 108 گویه در پنج مقولۀ ؛ هندبالی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، راهبردها و پیامدهای ارائهشده میتواند به مسئولین حاکمیّتی در راستای توسعه همه جانبه هندبال کشور کمک شایانی نماید.
شمس الدین رضایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی پنهان حاکم بر خصوصیسازی در صنعت ورزش ایران بود.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث بود. روایی این پژوهش توسط ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی پنهان حاکم بر خصوصیسازی در صنعت ورزش ایران بود.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث بود. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درون موضوعی 84/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: در نتیجه تحلیل مصاحبهها و اسناد بالادستی 118 مفهوم کلیدی در قالب 51 مقوله و 11 طبقة اصلی استخراج گردید. طبقههای اصلی شامل الزامات قوانین بالادستی؛ مدیریت تغییر، تحول و تعارض؛ اصلاح ساختار؛ تجاریسازی؛ حرفهایگرایی؛ خصوصیسازی؛ عوامل بیرونی و فضای سازمانی؛ فقدان عزم ملی و ظاهرسازی؛ ارتقاء نظام نظارت و کنترل؛ بسترسازی و انضباط حرفهای و توسعه و بینالمللی شدن صنعت ورزش میباشند.نتیجهگیری: به نظر میرسد در شرایط موجود، ساختار صنعت ورزش کشور آمادگی لازم برای خصوصیسازی را ندارد و در همة ابعاد خود و با الهام از قوانین بالادستی نیاز جدی به مهندسی مجدد دارد.
محمد کشتی دار؛ بهادر عزیزی؛ عبدالرحمان جامی الاحمدی؛ مصطفی امینیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اثربخشی تیمی ورزشکاران رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال بر اساس آیینهای خرافهپرستی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان حرفهای حاضر در لیگهای برتر رشتههای فوتبال و فوتسال ایران میباشد که به دلیل مشخص نبودن تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اثربخشی تیمی ورزشکاران رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال بر اساس آیینهای خرافهپرستی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان حرفهای حاضر در لیگهای برتر رشتههای فوتبال و فوتسال ایران میباشد که به دلیل مشخص نبودن تعداد دقیق این افراد از فرمول کوکران بهمنظور تعیین حجم نمونه (325 نفر) استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد آیینهای خرافی در ورزش (فلانگان، 2013) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی تیمی (کشتی دار و همکاران، 1397) استفاده گردید که روایی صوری آن توسط خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. همچنین، در این پژوهش از آزمونهای تی تک نمونهای، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس 22 و لیزرل 80/8 استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سطح متغیر خرافهپرستی و تمامی مؤلفههای آن غیر از مؤلفه آیین تیمی کمتر از میانگین فرضی است (05/0P<). همچنین، متغیر اثربخشی تیمی و مؤلفههای آن وضعیتی بالاتر از میانگین فرضی داشتند (05/0P<) و بین خرافهپرستی و اثربخشی تیمی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). همچنین، مؤلفههای خرافهپرستی توانایی پیشبینی اثربخشی تیمی را دارا هستند (56/0=r). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سطحی از خرافات میتواند موجب افزایش اثربخشی در ورزشکاران حرفهای شود. همچنین، تنها درصورتیکه فرد پس از چندین تلاش نتیجه موفق نگیرد، رفتار خرافی را کنار میگذارد. با توجه به این مدلِ رفتاری شاید برخی از ورزشکاران این تحقیق با رفتار خرافی آشنا شدهاند، اما به دلیل عدم کسب موفقیت آن رفتار را ترک کردهاند.
حمید طهماسبی شاه منصوری؛ امین خطیبی؛ سید حسین مرعشیان؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی در کشور و همچنین برخی مدیران ارشد فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به تعداد 65 نفر بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی آنان به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته 31 سوالی بود. روایی این پرسشنامه به وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص شد. به منظور تحلیل داده های تحقیق حاضر از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 31 عامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران از طریق مصاحبه های انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در 6 عامل فنی، مدیریتی، فرهنگی، باشگاهی، قانونی و انگیزشی دسته بندی گردیدند.نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران تاثیر معناداری دارد. در این بین عوامل فنی با تاثیر 967/0 بیشترین تاثیر و عوامل انگیزشی با 647/0 کمترین تاثیر بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای را دارا بودند.
رضا قاسم نژاد؛ محمد خبیری؛ مرجان صفاری؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های موثر در مدل برون سپاری رویدادهای ورزشی می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها میدانی و روش پژوهش توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد . براساس نظریه برخاسته از داده ها به روش گراندد تئوری (داده بنیاد) مبتنی بر گلیزر یعنی روش نوخاسته است. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های موثر در مدل برون سپاری رویدادهای ورزشی می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها میدانی و روش پژوهش توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد . براساس نظریه برخاسته از داده ها به روش گراندد تئوری (داده بنیاد) مبتنی بر گلیزر یعنی روش نوخاسته است. جامعه آماری صاحب نظران حوزه صنعت ورزش، اعضای هیات علمی دانشگاهها ، روسا و دبیران فدراسیون های ورزشی، مدیران سازمان های ورزشی و مدیران تربیت بدنی دانشگاههای کشور می باشند تعداد 15 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفته است. یافته های تحقیق: در مجموع 20 مصاحبه با متخصصان و بررسی متون و پژوهش ها 35 کد باز احصاء گردید . و کدهای باز در 6 مفهوم مرتبط با مقوله شاخص های برون سپاری رویدادهای ورزشی ارائه گردید.نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از بازنشستگان در واگذاری، تعیین الزامات واگذاری، ساختارمندکردن، واگذاری تدریجی، الگوی معین و مشخص و هماهنگی کارکردی منابع سازمانی مهمترین شاخص های موثر در برون سپاری رویدادهای ورزشی می باشند. و به مدیران سازمانهای ورزشی پیشنهاد می گردد در واگذاری فعالیت ها به بنگاهها و شرکت های متقاضی به شاخص های موثر بعنوان یکی از کلیدی ترین عناصر در واگذاری توجه ویژه نمایند.
علیرضا صفر علیزاده؛ رضا نیکبخش؛ اکبر افرینش خاکی
چکیده
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، تدوین روابط علی و معلولی استراتژیها در مناظر 4 گانه و طراحی نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کارت امتیازی متوازن و تکنیک ساختاری مقایسات زوجی دیمتل بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۹۰ نفر از کارشناسان، ...
بیشتر
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، تدوین روابط علی و معلولی استراتژیها در مناظر 4 گانه و طراحی نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کارت امتیازی متوازن و تکنیک ساختاری مقایسات زوجی دیمتل بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۹۰ نفر از کارشناسان، اعضای مجمع عمومی فدراسیون، بودند که ۷۳ نفر طبق جدول مورگان بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته تعیین مناظر بود که روایی آن به تائید 5 نفر از اساتید و پایایی ان با آزمون آلفای کرونباخ و ضریب 82/0 مورد تابید قرار گرفت. آزمون فرضیهها بهوسیله آزمون خی دو و SPSS23 انجام شد و در ترسیم نقشه استراتژیک از تکنیک دیمتل و مدل اصلی نقشه استراتژیک طراحیشده توسط کاپلان و نورتون در سازمانهای غیرانتفاعی بهره گرفته شد.یافتهها: در این پژوهش مناظر، نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، روابط علی و معلولی مستقیم و غیرمستقیم راهبردها، شدت میزان تأثیرگذاری هرکدام از استراتژیها در دستیابی به برنامههای فدراسیون در افق در نظر گرفتهشده و نیز تقدم و تأخر آن در دستیابی به هدف ترسیم گردید.نتیجهگیری: نقشه طراحیشده تسهیلگر مسیر دستیابی به مأموریت و استراتژیهای مشخصشده برای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان از مجرای جاریسازی و پیادهسازی استراتژیهاست.