محمد مازیاری؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است.نتیجهگیری: برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.
مینا ملائی؛ سمانه نظری؛ محمد صادق وقار؛ حکیمه افروزه
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، برنامهریزی توسعهای فضاهای ورزشی استان گیلان مبتنی بر رویکرد اصلاح سرانه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی استان گیلان میباشد. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد موجود در ادارات و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، برنامهریزی توسعهای فضاهای ورزشی استان گیلان مبتنی بر رویکرد اصلاح سرانه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی استان گیلان میباشد. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد موجود در ادارات و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری گردید. در بخش آمار استنباطی، از تحلیل خوشهای و روش کی مینز در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد.یافتهها: از نظر سرانه فضاهای ورزشی در استان گیلان، هفت شهرستان در وضعیت خوب (44%)، هشت شهرستان در وضعیت متوسط(50%) و یک شهرستان در وضعیت بد(6%) قرار دارند. به طور کلی، در بحث سرانه فضاهای ورزشی، استان گیلان مانند سایر استانهای کشور با کمبودهای بسیار بالایی مواجه بوده و اختلاف معنیداری با شاخص سرانه استاندارد کشور دارد.نتیجهگیری: میزان سرانه فضاها ورزشی در استان گیلان با استانداردهای تعریف شده تطابق کامل ندارند. باوجود آنکه وضعیت نسبی سرانه بعضی از مناطق نسبت به سایرین بهتر بوده ولی سرانة ورزشی تمام مناطق، کمتر از سرانة ورزشی استاندارد است. در نتیجه به رویکردهای اصلاح سرانه جهت رفع این کمبودها نیازمند است.
شهاب حسیبی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، تحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی بوده است.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به شیوه پیمایشی و با رویکرد جامع اجرا شده است. 230 نفر از مدیران سازمانهای ورزشی و گردشگری، مدیران دفاتر جهانگردی، راهنمایان گردشگری و خبرگان دانشگاهی در حوزه های مدیریت ورزشی و گردشگری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، تحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی بوده است.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به شیوه پیمایشی و با رویکرد جامع اجرا شده است. 230 نفر از مدیران سازمانهای ورزشی و گردشگری، مدیران دفاتر جهانگردی، راهنمایان گردشگری و خبرگان دانشگاهی در حوزه های مدیریت ورزشی و گردشگری به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامه محقق ساخته 57 سوالی روا و پایا(0.792= α) را به صورت داوطلبانه تکمیل نمودند. با بهره گیری از آزمون تی تک نمونه ای، موقعیت خرده مقیاس های عناصر 7 گانه بازاریابی گردشگری ورزشی استان محاسبه شد.یافتهها: یافته ها نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان بر اساس اولویت، تفاوت معنی داری با هم دارند. عنصر قیمت بالاترین اولویت(4.51 = Mean Rank Price) و عنصر فرآیند یا برنامه ریزی پایین ترین اولویت(3.68 = Mean Rank Process/Planning) را به خود اختصاص دادهاند. سایر عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی استان به ترتیب اولویت عبارت از محصول، توزیع، شواهد فیزیکی، افراد و ترویج بودند.نتیجهگیری: توسعه جامع و پایدار صنعت گردشگری ورزشی تحت تأثیر اتخاذ رویکردی سیستمی و متناسب با لحاظ نمودن کلیه عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی میباشد.
محمد علی صاحبکاران؛ رحیم رمضانی نژاد؛ احمد میر محمدتبار؛ معصومه خسروی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی ورزشکاران ایران، در تحقیقات انجام شده پیشین بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر فراتحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، تمام مقالات علمی-پژوهشی با موضوع رضایت ورزشکاران ایران بود که در نهایت 28 مقاله با این معیار انتخاب شدند. ضمناً این مقالات با نرم افزار CMA2 مورد تجزیه و تحلیل قرار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی ورزشکاران ایران، در تحقیقات انجام شده پیشین بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر فراتحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، تمام مقالات علمی-پژوهشی با موضوع رضایت ورزشکاران ایران بود که در نهایت 28 مقاله با این معیار انتخاب شدند. ضمناً این مقالات با نرم افزار CMA2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتههای پژوهش: نتایج مرور نظاممند نشان داد، تحقیقات این حوزه، عمدتاً توصیفی- تحلیلی و تنوع روشها نیز پایین بوده است. از بین عوامل اثرگذار بر رضایت ورزشکاران، سبک رهبری و قدرت مربی اثرگذارترین عوامل بودند. همچنین نتایج نشان داد که سبکهای رهبری آموزش و تمرین (با اندازه اثر 50/0) و بازخورد مثبت (با اندازه اثر 33/0) و همچنین قدرت پاداش(با اندازه اثر 32/0) و تخصص (با اندازه اثر 30/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رضایت ورزشکاران داشتند.بحث و نتیجهگیری: به طور کلی، سبک رهبری آموزش و تمرین و بازخورد مثبت و قدرت مربی بر رضایتمندی ورزشکاران ایران تأثیر بسیاری دارند. بنابراین، مربیان ایرانی میتوانند با ترکیب این سبک های رهبری و قدرت پاداش، بیشتر سبب رضایت ورزشکاران شوند.
افشین ملایی سفیددشتی؛ مهرزاد حمیدی؛ حسین رجبی؛ محمد مهدی ذوالفقارزاده
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش، تدوین سناریوها، راهبردها و سیاست های نوین مبتنی بر آینده های ورزش قهرمانی کشور می باشد.روششناسی: روش تحقیق این پژوهش آیندهنگاری با تاکید بر روش تحلیل تاثیر متقابل و سناریونویسی است. نمونه گیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر شانزده نفر بود. از نرم افزار میکمک برای تحلیل اثرات متقابل استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش، تدوین سناریوها، راهبردها و سیاست های نوین مبتنی بر آینده های ورزش قهرمانی کشور می باشد.روششناسی: روش تحقیق این پژوهش آیندهنگاری با تاکید بر روش تحلیل تاثیر متقابل و سناریونویسی است. نمونه گیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر شانزده نفر بود. از نرم افزار میکمک برای تحلیل اثرات متقابل استفاده شد.یافته ها: نیروهای پیشران تاثیرگذار با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با پنل خبرگان استخراج شد. میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر یک از آنها در مصاحبه های پنل خبرگان به دست آمد. نهایتاً، سه پیشران کلیدی ثبات مدیریت و نظام شایستهسالاری، استراتژی ملی برای میزبانی رویدادهای بزرگ و نگاه ویژه حاکمیت به ورزش بانوان ارائه، سناریوها تدوین و آینده های ممکن ترسیم گردید.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند چشم اندازی متفاوت پیش روی مدیران ورزش در بخش قهرمانی قرار دهد. ثبات در دوره تصدی مدیریتی، فرصت لازم را برای اجرای برنامه ها فراهم میکند؛ شایسته سالاری در انتخاب منابع انسانی، اهرمهای اجرایی را برای مدیر فراهم می کند؛ میزبانی رویداد باعث توسعه زیرساختها و توجه مسئولین به ورزش میشود؛ نهایتا، با توجه به اهمیت جهانی رشد ورزش زنان، باید به پتانسیل زنان در ورزش توجه کرد.
نگار قلی پور؛ حسین عیدی؛ بهرام یوسفی؛ فرزاد امیری
چکیده
هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.روششناسی: جامعه ...
بیشتر
هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.روششناسی: جامعه آماری کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، پیکان- استقلال، سپیدرود- پرسپولیس بودند. با توجه به تعداد گویه ها400 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید و در نهایت 373پرسشنامه صحیح موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. ابزار تحقیق ا پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات بررسی شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی 5 بعد مورد شناسایی قرارگرفت که با استفاده از روابط خاکستری مورد اولویت بندی قرار گرفتند. این ابعاد به ترتیب شامل امکانات فیزیکی، عوامل مدیریتی، اتمسفر، امکانات جانبی و رسانه و اطلاع رسانی بودند.نتیجهگیری: به مدیران توصیه میگردد که با اقدامات خلاقانه و برنامه ریزی صحیح که چندان هزینه بر و زمان بر نباشد، رضایت هواداران ورزشی را جلب نمایند.
حمیدرضا گوهررستمی؛ جواد حاجی آقاپور؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شد. کلیهی جودوکاران پسر لیگ برتر نوجوانان کشور به صورت تمام شمار (250 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی استانداردمحیط توسعه استعداد مارتیندال (2008) بود که روایی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شد. کلیهی جودوکاران پسر لیگ برتر نوجوانان کشور به صورت تمام شمار (250 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی استانداردمحیط توسعه استعداد مارتیندال (2008) بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید تربیت بدنی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (94/0) تایید شد. از نرم افزار اس پی اس اس 22 ((spss22 وآزمون دو جمله ای برای مشخص شدن وضعیت هریک از ابعاد و از آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاداستفاده شد. همچنین از نرم افزار ایموس22 (Amos22) جهت تحلیل اهمیت هریک از ابعاداستفاده شد.یافتهها: یافته ها نشان داد تفاوت معنی داری در اولویت بندی ابعاد محیط توسعهی استعداد وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد میزان اهمیت ابعاد محیط توسعه استعداد به ترتیب بارهای عاملی عبارت از بعد اصول توسعه طولانی مدت (94/0)، بعد تمرکز برتوسعهی بلند مدت (73/0)، شبکهی حمایت محیطی (67/0)، ارتباطات (64/0) و درک شرایط ورزشکار (63/0) هستند.نتیجهگیری: پرورش استعداد و حفظ و نگه داشت آنها، در محیط و بستر خاصی رخ می دهد که توجه به این عوامل بستر ساز می تواند در شکوفایی استعدادهای ورزشی تاثیر گذار باشد. در واقع، بین ابعاد محیط توسعه استعداد؛ بعد ارتباطات دارای وضعیت مناسبی است و سایر ابعاد دارای وضعیت متوسطی هستند که در بین آنها بعد شبکهء حمایت محیطی دارای وضعیت ضعیف تری نسبت به سایر ابعاد بود و باید تمرکز بیشتری روی این بعد و گویه های آن از طرف مدیران ارشد فدراسیون جودو صورت گیرد.
حسین اکبری یزدی؛ حمید رودباری؛ سلیمان عبدالهی
چکیده
هدف: امروزه هواداران از مهمترین عوامل موفقیت باشگاههای ورزشی محسوب میشوند و توجه به تمایلات رفتاری هواداران ضروری به نظر میرسد و باید عوامل تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران شناسایی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد تأثیرگذار بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری هواداران است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی ...
بیشتر
هدف: امروزه هواداران از مهمترین عوامل موفقیت باشگاههای ورزشی محسوب میشوند و توجه به تمایلات رفتاری هواداران ضروری به نظر میرسد و باید عوامل تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران شناسایی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد تأثیرگذار بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری هواداران است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان هوادار باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود که از بین آنها 388 نفر به عنوان نمونه به سئوالات پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بازاریابی تجربی رضایی و همکاران(1394) و پرسشنامه تمایلات رفتاری یوشیدا و جیمز(2010) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شدیافتهها: نتایج نشان داد که مدل اندازهگیری و ساختاری مناسب میباشد. مدل ساختاری نشان داد تجربه همبستگی مهمترین بعد تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران فوتبال بود و سپس تجربه شناختی و عملکردی بر تمایلات رفتاری هواداران تأثیر معنیداری داشتند.نتیجهگیری: . بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاههای فوتبال و بازاریابان ورزشی پیشنهاد میشود برای افزایش تمایلات رفتاری هواداران به تجربه همبستگی، شناختی و عملکردی هواداران توجه ویژه داشته باشند.
محمد حسین قربانی؛ حمید رضا صفری جعفرلو؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی برازش و تبیین مدل رهبری 360 درجه دنیسون در فدراسیونهای ورزشی بود.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی به تعداد320 نفر بود و بر اساس جدول مورگان تعداد 171 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی برازش و تبیین مدل رهبری 360 درجه دنیسون در فدراسیونهای ورزشی بود.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی به تعداد320 نفر بود و بر اساس جدول مورگان تعداد 171 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 96 سوالی رهبری 360 درجهای دنیسون (2007) بهره گرفته شد. پایایی (آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی)، روایی همگرا و روایی واگرای پرسشنامهها پس از تأیید روایی محتوا توسط 11 نفر از استادان و خبرگان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. علاوه بر این، برازش مدل کلی با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و از طریق نرمافزار Smart PLS 2 مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی گویهها دارای سطح مطلوبی (بالاتر از 4/0) هستند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که مؤلفههای درگیرشدن در کار (77/0)، یکپارچگی (85/0)، سازگاری (81/0) و مأموریت (74/0) از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند. مقدار برازش کلی مدل نیز برابر با (726/0=GOF) به دست آمد که بیانگر برازش قوی آن بود.نتیجهگیری: درنهایت الگوی توسعه رهبری دنیسون که شامل 4 بعد و 12 مؤلفه بود در فدراسیونهای ورزشی ایران مورد تأیید قرار گرفت. این ابزار ارزشمند میتواند برای برقراری یک رهبری اثربخش، در اختیار مدیران این فدراسیونها قرار گیرد.
مهران نصیری؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی در شهر انزلی و برنامهریزی توسعه آن بود.روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری-کارکردی در سطح راهبردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (31 نفر) و جامعه اطلاعاتی (37 نسخه) بود. روش گردآوردی اطلاعات شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی در شهر انزلی و برنامهریزی توسعه آن بود.روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری-کارکردی در سطح راهبردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (31 نفر) و جامعه اطلاعاتی (37 نسخه) بود. روش گردآوردی اطلاعات شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحیه اکتشافی و تکنیک دلفی بود. روایی ابزارها براساس تعیین اعتبار منابع و افراد نظرخواهی شده، رواییسنجی محتوایی و صوری چارچوب مصاحبه، محاسبه ضرایب توافق بین مصصحان کدگذاری مطلوب ارزیابی گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد که ابعاد اکوسیستم ورزش شهروندی انزلی شامل چند منظر کلی شامل فرد شهروند، خانواده، محیط زندگی شهروندی، فضای رسانهای، سازمانهای متولی، بازار ورزش، قابلیتهای ورزش، جهانی شدن ورزش و مشارکت ورزشی است. علاوه بر شناسایی اجزای اکوسیستم ورزش شهروندی چالشها و ضعفهای موجود در بستر آن نیز شناسایی شد. در نهایت راهکارهای مناسب و عملیاتی به همراه الگوی تقسیم کار بین سازمانهای متولی ارائه شد.نتیجهگیری: دستیابی به سطح مطلوب از توسعه ورزش شهروندی نیازمند یک رویکرد مدیریت اکوسیستمی است تا بتواند به طور مناسب همه نهادها و ذینفعان را جهت ایفای نقش فعال و همافزا مشارکت دهد.
فاطمه اصغری؛ علی محمد صفانیا؛ حبیب هنری؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ حسین پورسلطانی
چکیده
هدف:هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر ازنظر ماهیت پژوهش اکتشافی- بنیادی ؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری شامل مربیان ورزش، اساتید تربیت بدنی، ورزشکاران ...
بیشتر
هدف:هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر ازنظر ماهیت پژوهش اکتشافی- بنیادی ؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری شامل مربیان ورزش، اساتید تربیت بدنی، ورزشکاران بازنشسته و ورزشکاران بودند. نمونهها هدفمند و سهمیهای برای مصاحبه اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه با 22 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودا، ضمن کدگذاری باز، محوری و گزینشی سیر عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی ترسیم و نظریه خلق شد.یافتهها: بر اساس نتایج 261 کدباز با 21 مقوله اصلی و 49 مقوله فرعی در قالب ارائه مدل پارادایمی عوامل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان شامل: شرایط اقتصادی، شرایط فردی، شرایط ورزشی، شرایط اجتماعی، شرایط مدیریتی و شرایط سیاسی استخراج شد.نتیجهگیری: عملکرد مدیران، مربیان و ورزشکاران نسبت به بازنشستگی ورزشی، میتواند شرایط را جهت ایجاد برنامههایی در جهت سازگاری فردی و سازمانی با بازنشستگی ورزشی به دور از بحرانهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی تسهیل نماید. نظریه تحقیق حاضر با ارائه مقولاتی در خصوص شرایط علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه گردید.