نویسندگان
1
دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شاهرود
2
دانشیار دانشگاه صنعتی شاهرود
3
دانشیار دانشگاه الزهرا
4
دانش آموخته دکتری دانشگاه تربیت مدرس
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.
روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد.
یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
- افروزه، محمد صادق ؛ مظفری، سیدامیراحمد؛ آقایی نجف.صفاری، مرجان (1393). شناسایی حیطه ها و عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران، مدیریت و توسعه ورزش، ش 2، پیاپی 9، صص69-90
- خادمی، مژگان ؛ محمدی، عیسی ؛ ونکی، زهره (1393). مروری روایتی بر مضامین و ویژگی های اساسی در نظریه بنیادی کلاسیک، مجله آموزش در علوم پزشکی، 14( 6)، صص 549 -539
- امیری. مجتبی؛ نوروزی سید حسینی، رسول (1393)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، صص 78-120.
- شجیع، رضا (1392) جامعه شناسی فوتبال. رویکردها و نظریه های نوین، انتشارات نقد افکار
- منتظری، امیر (1395). مدلسازی مسئولیت اجتماعی و نگرش هواداران نسبت به تیم در صنعت ورزش کشور، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد
- Babiak, K. (2010). The role and relevance of corporate social responsibility in sport: A view from the top, Journal of Management and Organization, 16(4), 528-549.
- Benson,P (2017). Big Football: Corporate Social Responsibility and the Culture and Color of Injury in America’s Most Popular Sport, Journal of Sport & Social Issues DOI: 10.1177/0193723517707699
- Bradley,S.M (2014). Corporate social responsibility and sporting events.published by IGI Global.ISSN: 2327-5502. e ISSN: 2327-5529
- Carroll,A B (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance , Academy of management review 4(4): 497-505.
- Costa,T (2017). Corporate social responsibility within professional football clubs: an international multiple case study, .master degree project international business and trade, university of Gotenburg.
- Filizoz, B.,fisne, M (2011). corporate social responsibility: a study of striking corporate social responsibility practices in sport management, procedia social behave sci, 24:1405-1417
- Forney, W(2018). Corporate social responsibility, understanding the strategy and impact of CSR implementation, dissertation for the degree of doctor of philosophy in management, Sullivan university.
- Glaser,B,G (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory, Mill Valley,C A: sociology press
- Glaser, B.G (2008). Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory.international journal qualitative methods, 1(2):23-38.
- Henderson,C. O .,Hara,S., Thornicroft T,G.,Webber M (2014). Corporate social responsibility and mental health: the premier league football imagine your goals programmer , International Review Psychiatry,26(4).PP:460-6.
- Holton J.A (2010). The coding process and its challenges,Grounded Theory Review,an international journal, 9(1):21-38.
- Idowu.S., Filipo W (2009). Global practices of corporate social responsibility,springer- Verlag Berlin Heidelberg.508p
- Jayne,M (2017). Bigger than football: corporate social responsibility, domestic violence and the national football league, Master of arts in communication,the university of Texas at san Antonio.
- Kolyperas,D (2012). Corporate and social responsibility in professional football club organizations , University of stirling-stir ling.
- Lin ,C.H.,Yong ,H.L.,Lion ,D.Y .(2009). The impact corporate social responsibility on financial performance: Evidence from business in Taiwan.tecnology of society,vol 31(1),p p:56-63.
- Mohr, L. A., Webb, D. J., & Harris, K. E. (2001). Do Consumers Expect Companies To Be Socially Responsible? The Impact Of Corporate Social Responsibility On Buying Behavior. Journal Of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
- Mokgadi,J.N (2018). Perspectives on corporate social responsibility as a route to citizen empowerment, development southern Africa.DOI:1080/0376835X.2018.1428084
- Reiche ,D (2013). Drivers behind corporate social responsibility in the professional football sector: a case study of the German Bundesliga , soccer & society,15(4), pp: 57-81.
- Salcines, J. L .P.,Grady, J & Down ,PH.(2014). Growing the football game: the increasing economic and social relevance of older fans and those with disabilities in European football industry , soccer & society,15(6), pp:864-882.
- Sherry, E., Schulenkorf, N., Chalip,L (2015). Managing sport for social change: The state of play , Sport Management Review, 18(1), pp: 1-5
- Chen,B.H.,Chen, M.H., Tai,P.N., Hsiung W.C (2015). Constructing corporate social responsibility indicators of professional sport organization, International Journal of Business Administration,6(5):75-81.
- Mellat parast, M.,Adams,S.G (2012). Corporate social responsibility,benchmarking,andorganizational performance in the petroleum industry.A quality management perspective ,international journal of production economics,139(2),447-468.