نویسندگان
1
دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
3
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که دادههای آن به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه تحقیق عبارت بودند از 700 نفر بازیکن شرکت کننده در بزرگترین مسابقه سیمولتانه تاریخ کشور در تبریز بود و حجم نمونه بنابر جدول مورگان-کرجسای برابر با 248 نفر تعیین شد که به دلیل پیشگیری از اثر افت آزمودنی در تحقیق تعداد 300 پرسشنامه توزیع گردید. روایی صوری پرسشنامه محققساخته که با اقتباس از پرسشنامه ولز و ویلیامز (1383) تهیه شده بود، توسط اساتید مدیریت ورزشی و شطرنج تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه مقدماتی 783/0 محاسبه گردید که گویای پایایی مناسب ابزار بود.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد تمام رنگها اعم از رنگهای سرد و رنگهای گرم بر توجه بازیکنان اثر دارند. نتایج کلی تحقیق حاضر نشانگر اثر رنگهای مختلف بر متغیرهای «توجه و آگاهی»، «ایجاد علاقه»، «ایجاد اشتیاق» و «اقدام و عمل» بود.
نتیجهگیری: برای امکان جلب توجه، علاقه، اشتیاق و نهایتا اقدام به تصمیم به خرید کالای تبلیغ شده، شایسته است بازاریابان از نقش رنگهای سرد و گرم آگاهی کافی داشته باشند.
- Andrews, J., & Smith, D.C. (1996). In search of the marketing imagination: Factors affecting the creativity of marketing programs for mature products, Journal of Marketing Research, 33: 87-174.
- Atkinson, RL & Atkinson, RC. (1999). Hilgard's Introduction to Psychology. International Thomson Publishing.
- Farzan, N. (2005). The Art of Painting: Part of the knowledge of colors. second edition. Tehran, Tehran Publishers. [Persian]
- Ganog, W. F. (1991). Generalities of Medical Physiology, translated by Farrokh Shadan and Fereshteh Motamedi. First Edition, Tehran, Chehr Publications. [Persian]
- Garber, L.L & Hyatt, E.M. (Eds.). (2000). Color as a Tool for Visual Persuasion, in Batra, R. and Scott, L.M., Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Grossman, P.R., & Wisenblit, Z.J. (1999). What We Know about Consumers’ Color Choices, Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5(3): 78-88.
- Guyton, A. (1989). Medical Physiology, translated by Farrokh Shadan, first edition of Tehran, Chehr Publications. [Persian]
- Hall-Zazueta F. (2011). The effect of screen background color on reaction time. California state science fair. Project Number j0705.
- Hatta, T; Yoshida, H; Kawakami, A & Okamoto, M. (2002). Color of computer display frame in work performance, mood, and physiological response. Perceptual and Motor Skills, 94(1): 39-46.
- Hettiarachchi, A. A & Silva, N. D. (2012). Color associated emotional and behavioral responses: A study on the associations emerged via imagination. Built - Environment - Sri Lanka, 11(1): 21-27.
- Itten, J. (2009). Elements of color, translated by Behrouz Jaleh Dostsani. Ninth edition. Tehran, Afaf Publications. [Persian]
- Jansen-Osmann, P & Wiedenbauer, G. (2004). Way finding Performance in and the Spatial Knowledge of a Color-coded Building for Adults and Children. Spatial Cognition and Computation, 4(4): 337-358.
- Khajoei Ravari, E., Farokhi, A., Abas Gholi, A., Karshenas Najaf Abadi, N., Soheilipour, S. (2013). The Effect of Environmental Color on Simple Reaction Time to Auditory Stimulus. Journal of Motor Learning and Movement, 5(3(13)), 27-40. [Persian]
- LeGrice, M. (2001). Experimental cinema in the digital age. London: British Film Institute.
- Lohse, G.L., & Rosen, D.L. (2001). Signaling Quality and Credibility in yellow pages advertising: The Influence of Color and Graphics on Choice, Journal of Advertising, 30(2): 73-85.
- Najafian, M & Ketabi, S. (2011). Advertising social Semiotic representation: A critical approach. International journal of industrial marketing, 1 (1): 63-78.
- Okkes A. Gencay & Suat Karakucuk. (2014). Colors and Cultural Interactions in the Turkish Sport Clubs. By U.S. Sports Academy in Contemporary Sports Issues, Sports Management, Sports Studies and Sports Psychology.
- Sage, G. (2000). Learning and motor control from the perspective of neuropsychology, translated by Hassan Mortazavi, first edition, Tehran, Sanboleh Publications. [Persian]
- Sarmad Saeedi, S; Saffar, R. (2010). The effect of colors in advertising. Business Management Quarterly, 2 (7): 123-99. [Persian]
- Skinner, N. F. (2004). Differential Test Performance from Differently Colored Paper: White Paper Works Best. Teaching of Psychology, 31(2): 111-113.