چکیده
چکیده
هدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند. از این تعداد 341 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد چین لیو (2008) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آن را استادان متخصص تایید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (98/0=α).
یافتهها: بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین کیفیت ارائۀ خدمات و مولفههای آن از جمله اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاههای خصوصی و دولتی وجود دارد (05/0α≤). همچنین بین رضایتمندی مشتریان از باشگاه و مولفههای ظاهر باشگاه، پرسنل، راحتی و تسهیلات و تجهیزات تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0α≤). همچنین یافتهها در مولفۀ وفاداری و نیز خردهمقیاسهای آن (نگرشی و رفتاری) تفاوت معنیداری بین مشتریان باشگاهها نشان دادند (05/0α≤).
نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است تا مسئولان و مدیران در جهت تحقق رضایت بیشتر مشتری و سودآوری مستمر باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی، با تعهد به قولهای داده شده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بارزتری را به منظور ارتباط بهتر با مشتری ایفا کنند.
واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، خدمات، باشگاههای ورزشی، مشتریان
کلیدواژهها