سید رضا موسوی بیوکی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلام علی کارگر
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل موثر بر تحقق اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت بدنی و ورزش ج.ا. ایران می باشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از نظر استراتژی کیفی می باشد. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه با خبرگان و روش اسنادی استفاده گردید. برای تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شد؛که شامل مطالعات ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل موثر بر تحقق اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت بدنی و ورزش ج.ا. ایران می باشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از نظر استراتژی کیفی می باشد. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه با خبرگان و روش اسنادی استفاده گردید. برای تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شد؛که شامل مطالعات کتابخانهای، روش تحلیل محتوا وبررسی27پژوهش(داخلی و خارجی) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با19 نفر خبره و صاحبنظر در حوزه مدیریت ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان مرتبط با مدیریت ورزشی شامل مدیریت کلان ورزشی و سیاسی کشور، اساتید و اعضا هیئت علمی دانشگاه ها رشته مدیریت ورزشی می باشند.افراد مصاحبهشونده به روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد در این روش بر اساس دیدگاه آترید استرلینگ(2001) از ابزار تحلیل شبکه مضامین استفاده گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد عوامل موثر بر اقتصاد در ورزش و تربیت بدنی کشور در چهار حیطه (منابع انسانی، منابع فیزیکی، منابع مالی، کارآفرینی) با 58 مضامین پایه می باشد.
نتیجه گیری: رفع عیوب ساختار اقتصادی ورزش کشور و هدایت نقدینگی ورزش به سمت کارهای اقتصادی می باشد و با ایجاد زیر ساخت ها، کارآفرینی در ورزش ایجاد گردد.
زهرا محمدی؛ سارا کشکر؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف: روند سالمندی جمعیت در دنیا چالشهای زیادی را پیش روی کشورها قرار خواهد داد. یکی از این چالشها پدیده تبعیض سنی است. هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت تبعیض سنی علیه سالمندان در ورزش بود. روششناسی: پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نظر هدف بنیادی بود و با استفاده از روش گرندد تئوری مبتنی بر رویکرد نظاممند استراوس کوربین (1997) انجام گرفت. ...
بیشتر
هدف: روند سالمندی جمعیت در دنیا چالشهای زیادی را پیش روی کشورها قرار خواهد داد. یکی از این چالشها پدیده تبعیض سنی است. هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت تبعیض سنی علیه سالمندان در ورزش بود. روششناسی: پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نظر هدف بنیادی بود و با استفاده از روش گرندد تئوری مبتنی بر رویکرد نظاممند استراوس کوربین (1997) انجام گرفت. جامعه تحقیق شامل سالمندان منتخب دارای تجربه تبعیض، متخصصان حوزههای مدیریت ورزشی و تربیت بدنی، جامعهشناسی فرهنگی، سالمندی، پیریشناسی و روانشناسی بودند، نمونههای تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند و در نهایت تعداد 20 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و اشباع نظری حاصل گردید. اعتبار دادهها براساس معیارهای پیشنهادی لینکولن و گوبا تأیید شد.یافتهها: با تجزیه و تحلیل مصاحبهها در ابتدا گزارههای مفهومی و سپس کدهای باز و کدهای محوری در قالب ابعاد ششگانه یعنی عوامل علی (7عامل)، زمینهای (4عامل)، مداخلهگر(5عامل)، راهبردها (4عامل)، پیامدها (4پیامد) و مقوله محوری مدیریت تبعیض سنی ارائه گردیدند.نتیجهگیری: اجرای الگوی ضدتبعیض سنی میتواند بهبود شرایط و فرصتهای ورزشی سالمندان را به همراه داشته باشد. این الگو شامل رویکردهای سیاستی، تشویق و حمایت، آگاهیبخشی و فرهنگسازی سازمانی است. با سیاستگذاری مناسب، توسعه فضاهای ورزشی عاری از تبعیض میسر خواهد بود که به افزایش کیفیت زندگی سالمندان کمک میکند.
مهدی علییاری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و به شیوه کیفی بود که با رویکرد تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). صاحبهشوندگان متشکل مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحبنظران با سابقه علمی (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و به شیوه کیفی بود که با رویکرد تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). صاحبهشوندگان متشکل مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحبنظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان ورزشی صاحبنظر) و ورزشی (ورزشکاران حرفهای با سابقه فعالیت سیاسی) بودند.یافتهها: در بخش راهبردها، تعداد 43 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی راهبردهای رسانه-ای، قانونگذاری، ساختاری، نیروی انسانی، برنامهریزی، ارزیابی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، ارتباطی و تشویقی قرار گرفت. در بخش پیامدها، تعداد 29 مقوله فرعی بدست آمد که در 6 مقوله اصلی پیامدهای فردی، سازمانی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و پیامدهای منفی قرار گرفت.نتیجهگیری: ورزشکاران و مدیران ذیربط میتوانند از نتایج این تحقیق در جهت ورود موفق ورزشکاران به حوزه سیاست، بهرهمند شوند.
مهدی علییاری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود.روششناسی: تحقیق حاضر به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحب نظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود.روششناسی: تحقیق حاضر به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحب نظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان ورزشی صاحبنظر) و ورزشی (ورزشکاران حرفهای با سابقه فعالیت سیاسی) بودند.یافتهها: در بخش راهبردها، تعداد 43 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی راهبردهای رسانهای، قانونگذاری، ساختاری، نیروی انسانی، برنامهریزی، ارزیابی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، ارتباطی و تشویقی قرار گرفت. در بخش پیامدها، تعداد 29 مقوله فرعی بدست آمد که در 6 مقوله اصلی پیامدهای فردی، سازمانی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و پیامدهای منفی قرار گرفت.نتیجهگیری: ورزشکاران و مدیران ذیربط میتوانند از نتایج این تحقیق در جهت ورود موفق ورزشکاران به حوزه سیاست، بهره مند شوند.
مهدی محمودی یکتا؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند که این افراد شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی (شامل کارآفرینان برتر ورزشی و اساتید این حوزه) اعضای هیأت علمی نخبه و صاحبنظر دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک) تشکیل میدادند.روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (19 مصاحبه). یافتههای پژوهش از طریق فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع 27 عامل اثرگذار در قالب چهار مقوله فرعی (مؤلفه)؛ مدیریت ارتباط بخش علمی و اجرایی ورزش کشور، برنامه ریزی اصولی و کاربردی دروس و سرفصل ها،سیستم آموزشی دانشگاه ها و توجه به واحد کارورزی و کارآفرینی و در دو مقوله کلی (مفهوم) برنامه و ساختار مناسب و نظام آموزشی و تربیتی دستهبندی شدند.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که مهم ترین علل توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور، داشتن برنامه و ساختار مناسب و استفاده از نظام آموزشی و تربیتی به روز و کارآمد در دانشگاه ها است که می تواند تأثیر مثبتی برکارآمدی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی در بازار کار داشته باشد.
زینب مندعلی زاده؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی نمونهگیری موارد حاد بود که در این رابطه از تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود. راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند.نتیجهگیری: توجه مدیران و سیاستمداران و مشارکت تمامی نهادها میتواند زمینه را برای توسعه اهداف پایداری در توسعه ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه و نهادها فراهم آورد.
ولی علیزاده؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند صورت گرفت که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تئوری زمینهیابی در سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها بیانگر وجود 195 گویه مؤثر در بخش راهبردها بود که در 17 مقوله فرعی(مؤلفه)؛ تقویت بخش خصوصی و حرفهایسازی، حمایت مالی، تقویت منابع مالی، برنامهریزی، اجرایی، ارتباطی، ساختاری، نظارتی، منابع انسانی، آموزشی– پژوهشی، تبلیغاتی– رسانهای، مشارکت ورزشی، مدیریت استعداد، حمایتی، نگرشی، اماکن ورزشی و تجهیزات ورزشی بود که در پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. در بخش پیامدها نیز، 108 گویه در پنج مقولۀ ؛ هندبالی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، راهبردها و پیامدهای ارائهشده میتواند به مسئولین حاکمیّتی در راستای توسعه همه جانبه هندبال کشور کمک شایانی نماید.
فاطمه اصغری؛ علی محمد صفانیا؛ حبیب هنری؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ حسین پورسلطانی
چکیده
هدف:هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر ازنظر ماهیت پژوهش اکتشافی- بنیادی ؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری شامل مربیان ورزش، اساتید تربیت بدنی، ورزشکاران ...
بیشتر
هدف:هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر ازنظر ماهیت پژوهش اکتشافی- بنیادی ؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری شامل مربیان ورزش، اساتید تربیت بدنی، ورزشکاران بازنشسته و ورزشکاران بودند. نمونهها هدفمند و سهمیهای برای مصاحبه اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه با 22 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودا، ضمن کدگذاری باز، محوری و گزینشی سیر عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی ترسیم و نظریه خلق شد.یافتهها: بر اساس نتایج 261 کدباز با 21 مقوله اصلی و 49 مقوله فرعی در قالب ارائه مدل پارادایمی عوامل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان شامل: شرایط اقتصادی، شرایط فردی، شرایط ورزشی، شرایط اجتماعی، شرایط مدیریتی و شرایط سیاسی استخراج شد.نتیجهگیری: عملکرد مدیران، مربیان و ورزشکاران نسبت به بازنشستگی ورزشی، میتواند شرایط را جهت ایجاد برنامههایی در جهت سازگاری فردی و سازمانی با بازنشستگی ورزشی به دور از بحرانهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی تسهیل نماید. نظریه تحقیق حاضر با ارائه مقولاتی در خصوص شرایط علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه گردید.
احمد محمودی؛ حبیب هنری؛ جلیل یونسی؛ جواد شهلایی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردها و پیامدهای سلامت اداری در صنعت فوتبال ایران بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که به صورت پی در پی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 17نفر ازصاحبنظران (با یکی از نمونهها دو بار مصاحبه شد) حوزه فوتبال به صورت مصاحبه عمیق ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردها و پیامدهای سلامت اداری در صنعت فوتبال ایران بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که به صورت پی در پی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 17نفر ازصاحبنظران (با یکی از نمونهها دو بار مصاحبه شد) حوزه فوتبال به صورت مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تئوری زمینهیابی (گرندد تئوری) در سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها بیانگر وجود 54 گویه مؤثر در بحث راهبردها بود که در یازده مقوله فرعی (مؤلفه)؛ آموزش تخصصی و عمومی، تدوین قوانین ارتقاء، ایجاد نظارت و ارزیابی، برخورد قضائی با تخلّفات، اصول مدیریتی و فردی، ایجاد ساختار، کاهش انحصارطلبی، تصمیمگیری مشارکتی و برنامه محوری بود که در پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. همچنین در بحث پیامدها نیز در دو مقولۀ فرعی جنبه فوتبالی و جنبه اجتماعی در مقولۀ اصلی توسعه و پیشرفت فوتبال طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: به طور کلی بر اساس یافتههای این پژوهش، راهبردها و پیامدهای ارائه شده میتواند به مسئولین حاکمیّتی در راستای بهبود سلامت اداری و مقابله با بروز فساد و در نتیجه توسعه و بالندگی صنعت فوتبال کمک شایانی نماید.
غلامرضا شعبانی بهار؛ حمید رضا مقصودی؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از اجرای این تحقیق،تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر همبستگی بودو برای تدوین مدل از معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر)استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) و پرسشنامه چابکی ...
بیشتر
هدف: هدف از اجرای این تحقیق،تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر همبستگی بودو برای تدوین مدل از معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر)استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) و پرسشنامه چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007)بود. روایی پرسشنامهها به صورت صوری و محتوایی و ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه چابکی سازمانی96/0و تفکر راهبردی 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل850 نفر از مدیران و کارکنان22 فدراسیون موفق و منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. نمونه آماری شامل 269 نفر با استفاده جدول کرجسی مورگان تعیین گردیدکه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدندو برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادکه مولفههای نگرش سیستمی (86/0=β)، عزم راهبردی (91/0=β)، تفکر فرضیه محور (87/0=β)، فرصت طلبی هوشمندانه (92/0=β) و تفکر به موقع (88/0=β) بر تفکر راهبردی اثر مستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). در ضمن مولفههای سرعت (92/0=β)، شایستگی (92/0=β)، انعطافپذیری (85/0=β)، پاسخگویی (85/0=β) برچابکی سازمانی اثرمستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). همچنین تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری داشت(01/0>P 82/17=t 94/0=β). شاخصهای آزمون دارای برازش مطلوب و مبین تاثیر تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی بود.نتیجهگیری: با عنایت به نتایج بدست آمده نتیجه گیری می شود با تدوین اهداف و استراتژی منسجم برای توسعه تفکر راهبردی بین مدیران و کارکنان فدراسیون های ورزشی، زمینه توسعه چابکی سازمانی در بین فدراسیون های ورزشی را می توان در آینده فراهم نمود
زهرا بیگمی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع گردید. از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات فردی، سیاستهای مدیریت منابع انسانی، کارایی سازمانی پین پریانگ و سینگ سای(2012) و اثربخشی سازمانی هسو(2002) بود. از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش متعامد، برای شناسایی عوامل متغیرهای تحقیق و روایی ساختاری ابزار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای KMO وکرویت بارتلت، همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل برای سیاستهای مدیریت منابع انسانی و دو عامل برای عملکرد سازمانی شناسایی نمود که به ترتیب 61 و 44 درصد واریانس کل را تبیین می نمودند. ضریب همبستگی چندگانه (مولتیپل رگرسیون) بین ابعاد سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد، معنی دار و حدود 51 درصد تغییرات عملکرد سازمانی متأثر از مؤلفههای سیاستهای مدیریت منابع انسانی بود. مدل تحقیق نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل مسیر نشان داد سیاستهای مدیریت منابع انسانی دارای ضریب اثر 61/0 بر عملکرد سازمانی می باشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج، سیاستهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن، قدرت تبیین اثربخشی و کارایی سازمانی را دارا می باشند و در سیاستگذاری های منابع انسانی باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.
محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 137-152
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.
حمیدرضا گوهررستمی؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ حبیب هنری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß).نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند.واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.