چکیده
هدف: هدف این پژوهش تدوین ارائه چارچوب راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود.
روششناسی: در این پژوهش با بهره گیری از روش ترکیبی ـ اکتشـافی، راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور بودند. و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل 13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل دیپلماسی اقتصادی، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروههای کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تأمین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده گردید. و با روش الگوسازی ساختاری ـ تفسیری، الگـوی نهـایی ارائـه شد.
یافتهها: الگوی به دست آمده در مجموع شامل 22 مؤلفه به عنوان راهبردهای کلان دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور در سـه مرحلـه اقتصاد اجتماعی، تسلط ساختاری و ترفیع اهداف بود.
نتیجهگیری: جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول به یک سند مشخص برای دیپلماسی اقتصادی نیاز دارد. در این خصوص، باید توجه شود که توفیق دیپلماسی اقتصادی مستلزم یک چشم انداز مناسب از منافع ملی در سطوح منطقه ای و جهانی است.
واژههای کلیدی: توسعه، راهبرد، کلان، دیپلماسی اقتصادی، ورزش.
کلیدواژهها