نویسندگان
1
دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.
نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.
- Akbari, N., Shajari, H., & Bidram, R. (2006). Estimate the willingness of car consumers to pay for gasoline prices. Quarterly Journal of Economic Research, 79, 58-39. [Persian]
- Azadian, M., & Askarian, F. (2011). Obstacles to attracting sponsors in Iranian professional football, Research in Sports Management and Motor Sciences, 2 (4), 59-69. [Persian]
- Bidram, R., Safari, B., & Darvar, D. (2018). Estimation of economic value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. urban economy, 1, 37-50. [Persian]
- Burch, L. M., Frederick, E. L., Zimmerman, M. H., & Clavio, G. E. (2011). Agenda-setting and La Copa Mundial: Marketing through agenda-setting on soccer blogs during the 2010 World Cup. International Journal of Sport Management and Marketing, 10(3-4), 213-231.
- Cambridge Econometrics and the Sport Industry Research Centre at Sheffield Hallam University. (2013). Analysing the value of football to Great Manchester.
- Castellanos, P., & Sanchez, J. M. (2007). The economic value of a sport club for a city: empirical evidence from the case of a Spanish football team. Urban Public Economic Review. 7, 13-38.
- Castellanos, P., García, J., & Sánchez, J. M. (2011). The willingness to pay to keep a football club in a city: how important are the methodological issues?. Journal of Sports Economics, 12(4), 464-486.
- Castellanos, P., Sanchez, J. M., & Garcia Villar, J. (2014). Economic crisis, sport success and willingness to pay: the case of a football club. Sport, Business and Management: An International Journal, 4, 237-249.
- Coates, D. (2007). Stadiums and arenas: economic development or economic redistribution?. Contemporary economic policy(ISSN 1074-3529), 25(4), 565-577.
- Coates, D., & Humphreys, B. R. (2003). Professional sports facilities, franchises and urban economic development. Public Finance and Management, 3(3), 335-357.
- Crompton, J. (2004). Beyond economic impact: An alternative rationale for the public subsidy of major league sports facilities. Journal of sport management, 18(1), 40-58.
- Davies, L. E. (2002). Sport in the city: Measuring economic significance at the local level. European Sport Management Quarterly, 2(2), 83–112.
- Deloitte. (2016).Deloitte Football Money League 2016.Direct access: http://www2.deloitte.com/uk/en/pages/sports-business group/articles/deloitte-football-money league.html
- Eidipour, K., Abbasi, H., Azadi, Y., Heydarian, A., & Amiri, J. (2013). Challenges and obstacles to the development and progress of football in the western provinces of the country, the Second International Congress of Science and Football, National Football Academy of Iran. [Persian]
- Elahi, A., Goodarzi, M., & Khabiri, M. (2006). A Study of the Performance of the Organization of the Professional Football League of the Islamic Republic of Iran and its Comparison with the Organization of the Professional Football League of Japan, Harakat Magazine, 2, 55-71. [Persian]
- Greene, W. (2003). Econometric Analysis. Prentice Hall.
- Hosseini, M., Mojtaheddi, H., Nadrian, M., & Abedin, H. (2010). A Study of the Economic Effects of Sports Venues on the Urban Environment, Olympic Quarterly, 3 (51), 59-67. [Persian]
- Hudson, I. (1999). Bright Lights, Big City: Do Professional Sports Teams Increase Employment? Journal of Urban Affairs. 21(4), 397-407.
- Johnson, B., & Whitehead, J. (2000). Value of Public Goods from Sport Stadiums: The CVM Approach. Contemporary Economic Policy, 18, 48-58.
- Kasimati, E. (2003). Economic aspects and the Summer Olympics: a review of related research. International journal of tourism research, 5(6), 433-444.
- Khodadad Kashi, F., & Karimnia, E. (2016). Investigating the Effect of Economic and Social Factors on Sports Success in Olympic Games (2012-1996), Quarterly Journal of Economic Modeling Research, 25, 44-60. [Persian]
- Kloow, C. (2011). The Economics of Sport: The impact of professional sports on the local economy.
- Leung, C. K., & Joseph, K. W. (2014). Sports data mining: predicting results for the college football games. Procedia Computer Science, 35, 710-719.
- MousaKhani, M., Manian, A., Hassan Gholipour, T., Mirbaha, O., & Abtin, A. (2011). Provide a model for the development of e-human resource management in Iranian government agencies. Public Management Research, 14, 41-62. [Persian]
- Orlowski, J., & Wicker, P. (2018). Monetary valuation of non-market goods and services: a review of conceptual approaches and empirical applications in sports. European Sport Management Quarterly, 1-25.
- Owen, J. (2006). The intangible benefits of sport teams. Journal of Public Finance and Management, 6, 321-345.
- Pyatunin, A. V., Vishnyakova, A. B., Sherstneva, N. L., Mironova, S. P., Dneprov, S. A., & Grabozdin, Y. P. (2016). The Economic Efficiency of European Football Clubs-Data Envelopment Analysis (DEA) Approach. International Journal of Environmental and Science Education, 11(15), 7515-7534.
- Ramezani, R. (2007). Research in Sports Economics and Investment, Football Mining, Report of Research Project, Physical Education Organization, National Office of Sports Management and Development. [Persian]
- Rostamzadeh, P., Sadeghi, H., Assari, A., & Yavari, K. (2014). The effect of government investment in sports on economic growth in Iran, Quarterly Journal of Economic Research, 4, 177-210. [Persian]
- Sadeghi, H., Asgharpour, H., & Golchinfar, N. (2009). Estimation of watching the Iranian Football Premier League, Quarterly Journal of Economic Research, 3, 183-202. [Persian]
- Sadeghi, S. (2010). Estimation of the willingness to pay to improve air quality in the metropolis of Tabriz, the first conference on urban economics in Iran, Mashhad, Ferdowsi University of Mashhad. [Persian]
- Santo, C. (2005). The economic impact sports stadiums: recasting the analysis in context. Journal of urban affairs, 27(2), pp: 177-191.
- SportsEconAustria. (2012). Study on the contribution of sports to economic growth and employment in the Eu, EU publications.
- Terekli, S., & Çobanoğlu, H. O. (2018). Developing Economic Values in Football: Example of Turkish Football Federation. Open Access Library Journal, 5(02), 1.
- Whitehead, J. C., & Wicker, P. (2018). Estimating willingness to pay for a cycling event using a willingness to travel approach. Tourism Management, 65, 160-169.
- Whittington, D., Briscoe, J., Mu, X., & Barron, W. (1990). Estimating the willingness to pay for water services in developing countries: A case study of the use of contingent valuation surveys in southern Haiti. Economic development and cultural change, 38(2), 293-311.
- Wicker, P., Whitehead, J. C., Johnson, B. K., & Mason, D. S. (2016). Willingness‐to‐Pay for Sporting Success of Football Bundesliga Teams. Contemporary Economic Policy, 34(3), 446-462.
- Yuen, B. (2008). Sport and urban development in Singapore. Cities, 25(1), 29-36.
- Zimbalist, A., & Noll, R. (1997). The economic impact of sports teams and facilities. Sports, jobs, and taxes: the economic impact of sports teams and stadiums, Brookings Institution Press, Washington, 55-91.