نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
3
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
4
استادیار دانشگاه صنعتی کرمانشاه
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.
روششناسی: جامعه آماری کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، پیکان- استقلال، سپیدرود- پرسپولیس بودند. با توجه به تعداد گویه ها400 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید و در نهایت 373پرسشنامه صحیح موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. ابزار تحقیق ا پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات بررسی شد.
یافتهها: در تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی 5 بعد مورد شناسایی قرارگرفت که با استفاده از روابط خاکستری مورد اولویت بندی قرار گرفتند. این ابعاد به ترتیب شامل امکانات فیزیکی، عوامل مدیریتی، اتمسفر، امکانات جانبی و رسانه و اطلاع رسانی بودند.
نتیجهگیری: به مدیران توصیه میگردد که با اقدامات خلاقانه و برنامه ریزی صحیح که چندان هزینه بر و زمان بر نباشد، رضایت هواداران ورزشی را جلب نمایند.
- Akbari Yazdi H, Hamidi M, Sajjadi SN, Khabiri M (2014). The analysis of service quality of I.R.Iran football premier league based on SERVQUAL. Sport Management Study. 6(25): 15-38. (in persion)
- Bakhtiari Mohammad (2009). Assessing the satisfaction of the soccer league from various services, Master's degree in Sport Management, Tehran University. (in persion).
- Chen, C. M., Lee, H. T., Chen, S. H., Huang, T. H. (2011). "Tourist behavioral intention to service quality and customer satisfaction in Kinmen National Park, Taiwan". International Journal of Tourism Research, 13(5), pp: 416-432.
- Da Silva, E. C., & Las Casas, A. L. (2017). Sport Fans As Consumers: An Approach To Sport Marketing. British Journal Of Marketing Studies, 5(4), 36-48.
- de Carvalho, M., Scheerder, J., Boen, F. & Sarmento J. P. (2014). What brings people into the soccer stadium? (Part 2) The case of Portugal from a marketing perspective (Sport Policy & Management 19). Leuven: KU Leuven/Policy in Sport & Physical Activity Research Group.
- EUROPEAN-FOOTBALL-STATISTICS.(2015). Espana attendances [Online]. Available: http://www.european-football-statistics.co.uk/attn.htm.
- Florez-Lopez, Raquel ; Ramon-Jeronimo, Juan M. , (2012), Managing logistics customer service under uncertainty: An integrative fuzzy Kano framework. Information Sciences (202) 41– 5
- Greenwell, T. C., Lee, J., & Naeger, D. (2009). Using the critical incident technique to understand critical aspects of the minor league spectator’s experience. Sport Marketing Quarterly, 16(4), 190-198.
- Karakaya, F., Yannopoulos, P., & Kefalaki, M. (2016). Factors impacting the decision to attend soccer games: an exploratory study. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3).
- Kelley, S. W., & Turley, L. W. (2001). Consumer perceptions of service quality attributes at sporting events. Journal of Business Research, 54, 161–166.
- Kennett P.A., Sneath, J.Z. & Henson, S. (2001) Fan satisfaction and segmentation: a case study of minor league hockey spectators, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing 10, 132-142.
- Ko, Y. J., Zhang, J., Cattani, K., & Pastore, D. (2011). Assessment of event quality in major spectator sports. Managing Service Quality, 21(3), 304–322.
- Koo,Gi- Yong et al (2009).Examination of the casual effects between the dimensions of service quality and spectator satisfaction in minor league baseball; International J. of sport marketing & sponsorship
- Lee, M. (2017). Motivated processing of commercial information in televised sports: How team performance influences cognitive information processing and attitude formations (Doctoral dissertation, Indiana University).
- Lee, M. (2017). Motivated processing of commercial information in televised sports: How team performance influences cognitive information processing and attitude formations (Doctoral dissertation, Indiana University).
- Rasouli S.M., Saatchian V., Elahi A(2013).Distribution Of Competitive Balance In Iran Football Pro League And Europe Pro League With Economically Indexes (K Top Team, Lorenz Curve And Gini Coefficient). Sport Management Review. Volume 10 , Number 17; Page(S) 175 To 190. (in persion)
- Schnitzer, M., Scheiber, S., Lang, M., Brandstetter, E., & Kopp, M. (2014). Perception of the new competition formats in the Innsbruck 2012 Youth Olympic Games sports programme—A spectators’ perspective. Sport Management Review, 17(4), 432-443.
- Shonk, D. J., & Chelladurai, P. (2009). Model of service quality in event sport tourism: Development of a scale. International Journal of Sport Management and Marketing, 6(3), 292-307.
- Slavich, M. A., Dwyer, B., & Rufer, L. (2018). An Evolving Experience: An Investigation of the Impact of Sporting Event Factors on Spectator Satisfaction. Journal of Global Sport Management, 3(1), 79-98.
- Talebpour, M., Rajabi, M., Mosalanezhad, M., Sahebkaran, M., & Samsami, M. (2016). Assessing the Behavioral Intentions of Iran's Premier Handball Spectators Based on the Quality of Performance and Outcome. New Approaches to Sport Management. Volume 4 , Number 13; Page(S) 23 To 34. (in persion)
- Taylan, O. (2013). A hybrid methodology of fuzzy grey relation for determining multi attribute customer preferences of edible oil. Applied Soft Computing, 13(5): 2981–2989.
- Theodorakis, N. D., Koustelios, A., Robinson, L., & Barlas, A. (2009). Moderating role of team identification on the relationship between service quality and repurchase intentions among spectators of professional sports. Managing Service Quality, 19, 456–473.
- Won, J., Kitamura, K. (2006). Motivational Factors Affecting Sports Consumption Behavior of K-League and J-League Spectators. International Journal of Sport and Health Science, 4: 233-251.
- Yoshida, M., & James, J. D. (2011). Service quality at sporting events: Is aesthetic quality a missing dimension?. Sport Management Review, 14(1), 13-24.