نویسندگان
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
2
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی/ دانشگاه گیلان
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی کشور انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم ورزشی کشور تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ خوشنامی رسلر (2010) بود. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس نسخه 24 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد هشت عامل (وجه احساسی، عملکرد مالی، چشم انداز و رهبری، شفافیت اداری، ساختار تیمی، تولیدات و خدمات، منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی) بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأثیرگذار هستند که از میان این عوامل، بعد ساختار تیمی بیشترین تأثیر را در خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی داشته است. همچنین دانشگاه تهران، دانشگاه گیلان و دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سایر دانشگاهها در میان دانشجویان از خوشنامی بیشتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها، به رؤسای دانشکدههای علوم ورزشی تمامی دانشگاهها پیشنهاد میشود جهت افزایش خوشنامی دانشکدههای خود در توسعۀ تمامی ابعاد خود بالاخص محصولات و خدمات، عملکرد مالی، شفافیت اداری، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی به دلیل پایینتر بودن میانگین این ابعاد نسبت به سایر عوامل تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند دانشجویان دارای رتبه های برتر را جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب نمایند.
- Jafari, P., Ali esmaeeli, A (2012). Factors Affecting Preschool Students' Selection of Islamic Azad University, Journal of Iranian Higher Education, 5(1): 187-210. (Persian)
- Ø Motahhari Nejad, H & Ahmadi Deh Ghotbaddini, M (2014). Effective factors on student loyalty: a relationship marketing approach, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 20(3): 121-140. (Persian)
- Ø Beyrami Eigder, J., Abbasian, A & Hatami, S (2016). Design of Brand Social Identity on Reputation of Club Fans, Sport Management Studies, 8(35): 83-96. (Persian)
- Ø Esmaeil Pour, R., Akbari, M & Masoudi Far, M (2017). Investigating the Effect of CSR on Brand Equity with the Mediating Role of Brand Personality and Brand Reputation: A case Study of Golrang, Journal of Business Administration Researches, 9(18): 83-106. (Persian)
- Ø Najm Roshan, S., nasrollahi, Z & tabatabaee nasab, S.M (2012). Identifying & Prioritizing Effective Parameters on Corporate Reputation in Home Appliances Industry, Journal of Business Administration Researches, 3(6): 75-104. (Persian)
- Ø Khosravi, KH & Ahmadi, K (2016). Investigating the relationship between company reputation and life insurance purchase intentions. Seminar on Life Insurance Development, 1-10. (Persian)
- Ø Ghobadi Yeganeh, A & Zardoshtian. Sh (2018). The Effect of Quotient Reputation with Customers' Expectations Sport Clubs, Sport Management Studies, 10(47), 167-84. (Persian)
- Ø Mallaei. M (2017). The Effect of Service Quality on Reputation of Faculties and Obtaining the Rank of Physical Education and Sport Science Faculty (Case Study: University of Guilan), Research on Educational Sport, 5(13): 135-54. (Persian)
- Ø Mohammadipur zarandi, H., Amir kabiri, A & Kajuri, H.R (2017). Determining the Relationship between Organizational Reputation and Citizens' Behavioral Intentions (Case Study:Shahr Bank Clients), Journal of Urban Economics and Management, 5(4): 99-111. (Persian)
- Ø Ghofrani, M (2015). The Relationship between Social Responsibility and Reputation in Gym Clubs of Sistan and Baluchestan, Sport management and development, 4(2): 71-81. (Persian)
- Ahearne, M., Hu, Y., Lam, S.K., & Schillewart, N (2010). Resistance tobrand switching whena radically new brand is introduced: A social identity theory perspective, American Marketing Association, 74(6): 146-158.
- Ø Alves, H (2010). Perceived value index in higher education, Innovative Marketing, 6(2): 33-42.
- Ø Chao, Ch., & Esanghbedo, M.O (2018). Evaluating University Reputation Based on Integral Linear Programming with Grey Possibility, Mathematical Problems in Engineering, 17. https://doi.org/10.1155/2018/5484326.
- Ø Cherchiello, P (2011). Statistical models to measure corporate reputation, The International Conference: Innovation and Society 2011, Statistical Methods forthe Evaluation of Services, Journal of applied quantitative methods, 6(4).
- Ø Dowling, G (1988). Measuring Corporate Images: A Review of Alternative Approaches, Journal of Business Research, 1(17): 27-34.
- Ø Durkin, M., & McKenna, S (2011). Informing the marketing of higher education to younger people, Irish Marketing Review, 21(1 &2): 41-48.
- Ø Fang, L.H (2005). Investment Bank Reputation and the Price and Quality of Underwriting Services, The Journal Of Finance, 60(6): 2729-2761.
- Ø Feldman, P., Bahamonde, R., & Bellido, I (2014). A new approach for measuring corporate reputation, RAE, São Paulo, 1(54): 53-66.
- Ø Feldner S., & Berg, k (2014). How Corporations Manage Industry and Consumer Expectations via the CSR Report, Public Relations Journal, 8(3):1-26.
- Ø Ferris, G.R., Perrewé, P.L., Daniels, S.R., Lawong, D., & Holmes, J.J (2017). Social Influence and Politics in Organizational Research: What We Know and What We Need to Know, Journal of Leadership & Organizational Studies, 24(1): 5-19.
- Ø Foroudi, P., Jim, Z., & Gupta, S (2016). Influence of innovation and loyalty, Journal of business research. Available at: http://www. slideshare.net/panteagraph/influence-of-innovation-capability-and-customerexperience (Accessed on lion).
- Ø Gajic, J (2012). Importance of marketing mix in higher education institutions, Singidunum Journal of Applied Sciences, 9(1): 29 -41.
- Ø Hong, Y., Shin, D., & Kim, J (2016). High/ low reputation companies? Dialogic communication Activities and semantic networks on Facebook: A comparative study, Journal of Technological forecasting and social change, 24: 1-12.
- Ø Kanto, D., Run, E., & Isa, A (2013). Developing an alternative measurement of corporate reputation within the Malaysian context, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(1): 730-8.
- Ø Kee Ming, J.S (2010). Institutional Factors Influencing Students, College Choice Decision in Malaysia: A Conceptual Framework, International Journal of Business and Social Science, 3(1). Retrieved from: www.mendeley.com/.../distinguishing-the-factors-influencingcollege.
- Ø Maringe, F (2006). University and course choice; Implications for positioning, recruitment and marketing, Retrieved from The International Journal of Educational Management, 20. Retrieved from: www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid:1567537.
- Ø Mishina, Y., Block, E.S., & Mannor, M.J (2012). The path dependence of organizational reputation: How social judgment influences assessments of capability and character, Strategic Management Journal, 33: 459–477.
- Ø Ressler, M.J (2010). An Examination of Belief and Attitude Based Reputation and its Impact on Behavioral Consequences. Nova Southeastern University, Doctoral Dissertation, Doctor of Business Administration, 20-25.
- Ø Shamma, H.M (2012). Toward a comprehensive understanding of corporate reputation: Concept, measurement and implications, International Journal of Business and Management, 7(16): 151–169.
- Ø SiaKee, M.J (2010). Institutional Factors Influencing Students’ College Choice Decision in Malaysia: A Conceptual Framework, International Journal of Business and Social Science, 1: 55.
- Ø Walsh, G., Walsh, G., Schaarschmidt, M., Schaarschmidt, M., Ivens, S., & Ivens, S (2017). Effects of customer-based corporate reputation on perceived risk and relational outcomes: empirical evidence from gender moderation in fashion retailing, Journal of Product & Brand Management, 26(3): 227-238.