نویسندگان
1
استادیار و هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی
2
دانشیار دانشگاه خوارزمی
3
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان مؤثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستی ها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود..
نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاه های فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.
- Ø Asadollahi, A., Heidarzadeh, K., Abdolvand, M., & Reshadatjooh, H. (2015). Developing a scale sport brand personality in Iranian sport teams. Reserch jouranl of recent sciences, 4(11), 83-87. [Persian].
- Ø Avichai, S.-A. (2016). Brand equity for football club organization. International journal of organizational analysis, 24(4), 706-724.
- Ø Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Schnitt, P. (2005). Customer-based brand equity in the team sport industry: Operationalization and impact on the econpmic success of sport teams. European Journal of Marketing, 39(5), 496-516.
- Ø Bazargan, A. (2009). Introduction to quality and combined research approch. Tehran: Didar.
- Ø Blumrodt, J. (2014). Enhancing football brands brand equity. The journal of Applied Business Research, 30(5), 1551-1558.
- Ø Bodet, G., & Chanavat, N. (2010). Building global football brand equity: Lessons from the Chinese market. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22(1), 55-66.
- Ø Carlene, E. C. (2007). The development and application of a systematic approach to evaluating an academic departments brand meaning. Mossouri-: Published doctoral dissertation, university of Mossouri-Rolla.
- Ø Cateora, P., & John, G. (2004). International Marketing. Chicago: McGraw-Hill Education.
- Ø Dinvari, A., Allahyari, A., & Barari, M. (2011). Presenting a local model for implementing brnad strategic management in banking industries. The 8th international strategic management conference, (pp. 150-151). Tehran. [Persian].
- Ø Hamidi, M., Vajihe, J., & Takali, H. (2016). Brand management and ticketinking in sport organization. Tehran: sport sciences research institute. [Persian].
- Ø Hosseini, E. (2010). Designing optimised sport marketing model of Iran football league. Harkat, 38-50. [Persian].
- Ø Keller, K. I. (2008). Strategic brand management- building measuring, and managing brand equity. (3th ed.). United State: Pearson-prentice Hall.
- Ø Koo, J. J. (2009). Brand management strategy for Korean professional football teams. . London: Brunel University.
- Ø Marquez, M., & Martin, H. (2000). The new football business: A challenge for elite followers. Gothenburg: Gothenburg University.
- Ø Memari, J., Khabiri, M., Hamidi, M., Kazem nejad, A., & Yadolahi, J. (2008). Modelling the Marketing Mix in Sport Industry of Iran. Harkat, 35, 47-67. [Persian].
- Ø Ni, N., & Wan, F. (2008). A configurational perspective of branding capabilities development in emerging economies. Journal of brand management, 433-451.
- Ø Rasooli, M., Elahi, S., & Saatchian, V. (2013). Power distribution in Iran and europ footbal pro league using economic indice. Sport management studies Journal, 175-191. [Persian].
- Ø Rasooli, M., Khabiri, M., Elahi, A., & Aghaee, N. (2013). Developing a strategic brand management model for Irans pro league footbal clubs. Tehran: Kharazmi University. [Persian].
- Ø Rasooli, M., Khabiri, M., Elahi, A., & Aghaee, N. (2016). Internal factors and obstacles of brand management in Iran's pro league football clubs. Sport Management Studies, 35(8), 51-66. [Persian].
- Ø Rasooli, M., Saatchian, V., & Elahi, A. (2012). Estimation of Competitive Balance in Iran’s Football Pro League. Sport management and motor control journal, 136-148. [Persian].
- Ø Richelieu, A. (2003). Building the brand equity professional sport teams. Aline Guimont. Lava University. Canada: Lava University.
- Ø Schilhaneck, M. (2008). Schilhaneck, M (2008), brand management in the professional sport club setting. European Journal for sport and society, 5(1), 43-62.
- Ø Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Ground theory procedures and techniques, new bury Park, CA: Sage.
- Ø Thomson, L. T. (2013). Different brand strategies for football clubs, Aarhus: school of business and social science, Aarhus University.