مریم ملائی؛ علی محمد صفانیا؛ مهرداد محرم زاده؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول تعیین حجم نمونه، به روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شد (217 نفرn=). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ملائی کوهی و همکاران (1402) با 118 سوال بود. پایایی با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد که برابر با 85/0 بود و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی که از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار بودند. نتیجه گیری می شود مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای ورزشی میتواند به عنوان ابزاری کاربردی و موثر برای افزایش رقابتپذیری، آموزش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی انسانی، تدوین راهبردهای کارآفرینی، توسعه فرهنگ کارآفرینی و جذب منابع مالی و انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
شهناز رضاجو؛ رباب مختاری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی ...
بیشتر
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی استان آذربایجان شرقی به تعداد 8 نفر بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند و این طرح در سه مرحله اساسی کد گذاری انجام شد. نتایج تحلیل سوالات نشان داد که عوامل اثر گذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (نیروی انسانی، سیاستگذاری مدیران، برنامهریزیهای کلان اسپانسرگزینی، مشارکت همگانی مردم، تبلیغات و بازاریابی رسانهای و توسعه جاذبههای ورزشی)؛ عوامل زمینهای اثرگذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (عوامل ساختاری (نرمافزاری)، عوامل ساختاری (سختافزاری)، زیرساختهای فنی، اعطای مجوز، ثبات نسبی سیاستها و قوانین حاکم در جامعه، آییننامهها و قوانین اساسی و برندسازی بومی و پایه ای)؛ عوامل مداخلهگر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی(ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک، عوامل اقتصادی، عوامل حقوقی، عوامل سیاسی و عوامل اداری)؛ راهبردهای مؤثر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (آسیبشناسی و تحلیل موانع، ارزیابی عملکردی مستمر، قانونمداری، تخصیص بهینه سرمایه در مناطق سرمایهپذیر، خصوصیسازی و بازاریابی ورزش همگانی)؛ پیامدهای اجرایی ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (ریسک سرمایهگذاری اسپانسرشیپها، پیامدهای فرهنگی ـ ورزشی، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه، ناهنجاریهای درون سازمانی و ساختاری) مورد تایید قرار گرفتند.
زهرا سهرابی؛ مهرداد محرم زاده؛ رسول نظری
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی پیشرانها و عدم قطعیت های بحرانی باشگاه های حرفه ای ایران از طریق تحلیل ماتریس متقاطع بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای پارادایم پستمدرن و رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) و روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند و گلوله برفی بوده است. تجزیهوتحلیل پژوهش، با تحلیل محتوای 20 مصاحبه عمیق، تعداد کد باز ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی پیشرانها و عدم قطعیت های بحرانی باشگاه های حرفه ای ایران از طریق تحلیل ماتریس متقاطع بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای پارادایم پستمدرن و رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) و روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند و گلوله برفی بوده است. تجزیهوتحلیل پژوهش، با تحلیل محتوای 20 مصاحبه عمیق، تعداد کد باز در 114 شاخص تجمیع و دستهبندی گردید، شاخصها در قالب فهرستی از سؤالات بسته، بین 10 نفر از خبرگان با بهرهگیری از تکنیک دلفی به اشتراک گذاشته شد در و پس از سه دور مصاحبه دلفی و رسیدن به توافق گروهی، 20 عامل موثر بر باشگاه ها شناسایی گردید؛ سپس عوامل استخراج شده با تحلیل اثرات متقابل و استفاده از نرمافزار میکمک مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد و در نهایت نتایج بیانگر شناسایی تعداد 20 عامل کلیدی و راهبردی بوده است. با آیندهنگاری حول عوامل شناساییشده، گرایش به سمت آینده مطلوب باشگاه های حرفه ای ایران افزایش خواهد یافت و با تدوین راهبردهای مطلوب حول این عوامل، رسیدن به تعالی و مطلوبیت ورزش حرفه ای در راستای نهادینهکردن این مهم در ایران تضمین خواهد شد.نتیجهگیری: هسته اصلی باشگاه های حرفه ای ایران را باشگاه های ورزشی تشکیل می دهند، پیشران های موثر بر باشگاه های حرفه ای ورزش ایران شامل پیشران های فردی، مدیریتی، حقوقی و قانونی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، محیطی کالبدی و سیاسی و مهمترین عدم قطعیت شامل فنآوری و شرایط اقلیمی می باشد.
مدیریت و توسعه ورزش
علی مهری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزشکارگری ایران بود.
روششناسی: این تحقیق از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزشکارگری ایران بود.
روششناسی: این تحقیق از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری و کارگران ورزشکار دارای عنوان) تشکیل میدادند که با استفاده از تکنیک هدفمند گلولهبرفی تا مرحله اشباع نظری (17 نفر) بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. بمنظور جمعآوری دادههایکیفی از مصاحبه-های عمیق و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از 6 مرحله تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) با بهره-گیری از نرمافزار Maxqda10 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بعد از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 112 مفهوم اولیه، 23 تم فرعی و 15 تم اصلی (برنامهریزی راهبردی، فرهنگ سازی، برنامهریزی عملیاتی، منابع مالی، توجه رسانه-ها، بسترهای اقتصادی، جایگاه اجتماعی، تعاملات، ارتقای نظارت، نیازسنجی، ارتقای نوآوری، سیستم اطلاعاتی، توسعه زیر ساختها، تغییر نگرش، مدیریت کارآمد) عوامل موثر بر ورزشکارگری شناسایی شد.
نتیجهگیری: یکی از نتایج مهم ورزش و فعالیتهایبدنی ایجاد نشاط و سلامتی در بین کارگران و در جوامع است. شکی نیست که دستیابی به چنین اهداف بزرگی نیازمند نگرشاستراتژیک و فرهنگسازی در راستای حفظ و بهسازی منابع انسانی خواهد بود. این نتایج میتواند مبنایی برای تصمیمهای مدیران و برنامهریزان در راستای توسعه ورزش کارگری ایران باشد.
محمدرضا فروحی تملی؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمان زاده؛ سیمین اسگندری دستگیری
چکیده
شهرهای فعال، یک منبع سرمایه گذاری در توسعة هرچه بیشتر سرمایه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند.. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی تحقق شهرهای فعال و دوستدار ورزش با تاکید بر سیاستگذاری باز مدیریت شهری بر اساس مدل استراوس و کوربین است گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از طریق مطالعه ...
بیشتر
شهرهای فعال، یک منبع سرمایه گذاری در توسعة هرچه بیشتر سرمایه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند.. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی تحقق شهرهای فعال و دوستدار ورزش با تاکید بر سیاستگذاری باز مدیریت شهری بر اساس مدل استراوس و کوربین است گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. نمونه آماری ب ه تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (به تعداد 22 نفر) که به روش گلوله برفی نظرخواهی گردیدکه داده خام 1290، کدگذاری 324 باز و کدگذاری انتخابی بدست آمد در بخشی دیگر پرسشنامه تهیه شده از مقوله های از طریق روش دلفی درسه مرحله به خبرگان داده شد.نتایج نشان داد تفاوت انحراف معیارهای دور دوم و سوم کمتر از 1 بدست امده که می توان به این نتیجه رسید که این مقوله ها تاییدوبه عنوان شاخص های نهایی تحقیق پذیرفته شدند و مدل پارادایمی نهایی ترسیم شد. به طور کلی با توجه به موقعیت کنونی کشور و فقدان انگیزه کافی برای تحقق شهر فعال پیشنهاد می شود، که مدیریت شهری باید در راستای انعطاف پذیری خود تلاش بیشتری کند و سیستم یاز را گسترش دهد ایجاد فضای غیر رسمی در حین رعایت رسمیت،وحدت رویه،سلسه مرانب پایین، قوانین تسهیل کننده،شفافیت پاسخگویی،رسانه اجتماعی،فضای مشارکت،و تمرکز بر ایجاد شهر های فعال می تواند باعث عدالت اجتماعی در جامعه شود و فضارا برای توسعه مشارکت نهادها و سازمانهای عمومی و مردمی جهت توسعه ورزش همگانی ایجاد کند.
مهرداد نمازی؛ مسعود ایمان زاده؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد. داده های حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: تحلیل یافته های تحقیق حاصل از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدها در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(1990) نشان داد که؛ بالا بردن کیفیت کالاهای ورزشی، تبلیغات و فرهنگ استفاده مناسب، ساماندهی و بهسازی شرکت های ورزشی، اهداء لوح یادبود در مسابقات و خرید اینترنتی از مولفه های اصلی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی داخلی هستند.نتیجهگیری: به طور کلی نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ یک رویه و سیاست کلی و با ارتقاء کیفیت کالاهای ورزشی تولید داخل می توان ورزشکاران را به خرید کالاهای ورزشی ساخت داخل ترغیب نمود و با راهبردهای مناسبی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی، ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل؛ اطلاع رسانی و تبلیغ، رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را افزایش داد و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران رخ خواهد داد.
مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمان زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری در خصوص راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه در استان اردبیل بود.روششناسی: روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه مدیریت ورزشی و گردشگری در استان ادبیل بود. با استفاده از روش نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری در خصوص راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه در استان اردبیل بود.روششناسی: روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه مدیریت ورزشی و گردشگری در استان ادبیل بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی 12 نفر از این متخصصین برای مصاحبههای عمیق ساختار نیافته انتخاب شدند. مصاحبه ها تا رسیدن دادهها به اشباع نظری پیش رفت و با انجام 4 تحلیل محتوی در کنار مصاحبهها به اشباع نظری رسید. مصاحبه ها به صورت فایل های صوتی ضبط گردیده و سپس از طریق نرم افزار Nvivo10 مورد تحلیل قرار گرفت. در این راستا دادهها بهصورت همزمان با استفاده از مجموعهای از کد گذاری باز، گزینشی، نظری و یادداشت نگاری تحلیل گردید. روایی و پایایی کدگذاری از طریق کنترل کیفیت تحقیقات کیفی مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها به صورت نظاممند و با استفاده از روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به تقسیم بندی درون مایههای اصلی یا طبقات اصلی، این طبقات مشتمل بر 7 طبقه بود. که در این بین عوامل سیاسی و قانونی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی، محیطی و زیرساختی، اقتصادی، مدیریتی، امنیتی و ایمنی، فرهنگی و اجتماعی جزو طبقات اصلی بشمار میروند.نتیجهگیری: این پژوهش راهکار های مناسبی را برای سیاستگذاری و برنامه ریزی پیش روی قرار داده وبا اجرای آن می توان بر توسعه گردشگری ماجراجویانه در استان اردبیل سرعت بخشید.
مسعود ایمان زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ مهدی پاشائی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ورزش استان اردبیل بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان، ورزشکاران، و داوران دارای بیمه ورزشی در استان اردبیل بودند که تعداد کل حجم نمونه (25000) نفر بودند و نمونه آماری بر اساس جدول نمونهگیری مورگان به صورت تصادفی، تعداد 375 نفر در نظر گرفته شد. از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ورزش استان اردبیل بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان، ورزشکاران، و داوران دارای بیمه ورزشی در استان اردبیل بودند که تعداد کل حجم نمونه (25000) نفر بودند و نمونه آماری بر اساس جدول نمونهگیری مورگان به صورت تصادفی، تعداد 375 نفر در نظر گرفته شد. از پرسشنامه محققساخته اثربخشی برند ورزشی انسانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، ویلکاکسون و فریدمن و نرم افزار آماری 22SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف اثربخشی برند انسانی علی دایی، تفاوت معنیداری وجود دارد و ترتیب تاثیرگذاری هر یک از این ابعاد به ترتیب شامل اثربخشی ورزشی، اثربخشی فرهنگی، اثربخشی اجتماعی، اثربخشی سیاسی و اثربخشی اقتصادی بود. همچنین نتایج نشان داد که بین ابعاد مختلف اثربخشی برند انسانی حسین رضازاده، تفاوت معنیداری وجود دارد و ترتیب تاثیرگذاری هر یک از این ابعاد به ترتیب شامل اثربخشی ورزشی، اثربخشی فرهنگی، اثربخشی سیاسی، اثربخشی اقتصادی، و اثربخشی اجتماعی بود. به طورکلی در تمامی ابعاد اثربخشی برند انسانی علی دایی نسبت به حسین رضازاده به طور معنیداری بیشتر بود.نتیجهگیری: در کل یافتههای پژوهش نشان داد که برند انسانی علی دایی و حسین رضازاده در ابعاد ورزشی و فرهنگی تاثیرگذاری بیشتری دارد و در این بین تاثیرگذاری برند علی دایی بیشتر بود.
مهرداد محرم زاده؛ مژگان خدامرادپور؛ سید محمد کاشف
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال در سال94 براساس مدل کانو می باشد.روششناسی: بر اساس عناصر گشتالت موجود در خدمت با تعیین28ویژگی پرسشنامه محقق ساخته کانو بین 239 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. نرم افزار Excelو روش آماری میانگین موزون جدول فراوانی استفاده شد.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال در سال94 براساس مدل کانو می باشد.روششناسی: بر اساس عناصر گشتالت موجود در خدمت با تعیین28ویژگی پرسشنامه محقق ساخته کانو بین 239 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. نرم افزار Excelو روش آماری میانگین موزون جدول فراوانی استفاده شد.یافتهها: نیازهای استفاده از مربیان مجرب و حرفهای به روز، انجام تعهدات مالی توسط باشگاه در زمان مقرر در دسته بندی نیازهای الزامی و نیاز به پوشش بیمه درمانی در مصدومیت، برگزاری اردوهای آماده سازی به طور منظم در دسته بندی نیازهای تک بعدی جای می گیرند. نیاز به استعدادیابی در باشگاه واخذ شرایط لازم جهت ورود به تیم از دیدگاه بازیکنان لیگ برتر جزو الزامات انگیزشی قرار گرفت.نتیجهگیری: مدیران باشگاهها از طریق رفع نیازهای اساسی و الزامی به سمت نیازهای انگیزشی حرکت نمایند تا مشتریان وفادار را در مجموعه خود احساس کنند
موسی علیزاده؛ مهرداد محرمزاده؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای مربوط به کلیه تماشاگران باشگاه تراکتورسازی، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقهی این تیم در استادیوم یادگار امام تبریز حضور یافتند، به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. روش تحقیق برای انجام این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها به روش همبستگی بود که در آن با استفاده از روشهای تعیین همبستگی و نیز پیشبینی (رگرسیون) هدف مذکور محقق شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه وفاداری(ماهونی،2000) و رفتار خرید(کیم،2008) بود. جهت تحلیل دادههای آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین وفاداری نگرشی و رفتاری با رفتار خرید تماشاگران وجود دارد (01/0>p و 43/0=r و 16/0=r). همچنین مؤلفهی وفاداری نگرشی دارای قابلیت پیشبینی بیشتری (18 درصد) نسبت به وفاداری رفتاری (2 درصد) برای رفتار خرید تماشاگران است.نتیجه گیری: از آنجا که مقدار وفاداری نگرشی بیشتر از وفاداری رفتاری بدست آمد مدیران باشگاه باید شرایط حضور راحتتر تماشاگران در ورزشگاه و دسترسی آسان آنها به اطلاعات و وقایع حول باشگاه را فراهم نمایند تا این وفاداری بالقوه یا همان وفاداری نگرشی تماشاگران منجر به وفاداری در عمل شود و در نتیجهی آن باعث رفتار خرید با همه مؤلفههایش شوند تا سودی نصیب سازمان شود و نیاز مشتریان تأمین شود.
محسن وحدانی؛ مهرداد محرم زاده؛ میرحسن سید عامری
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر تحلیل رفتگی شغلی و استراتژیهای مقابله با آن در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد.روششناسی: تعداد 348 کارمند ادارات کل ورزش و جوانان از 7 استان ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند .و سه پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی (مسلچ و جکسون، 1981) را با 22 گویه، 3 بعد تکمیل کردند. ضمنا پرسشنامه های محقق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر تحلیل رفتگی شغلی و استراتژیهای مقابله با آن در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد.روششناسی: تعداد 348 کارمند ادارات کل ورزش و جوانان از 7 استان ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند .و سه پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی (مسلچ و جکسون، 1981) را با 22 گویه، 3 بعد تکمیل کردند. ضمنا پرسشنامه های محقق ساخته منابع تحلیل رفتگی و استراتژی های مقابله با تحلیل رفتگی نیز هر کدام با 48 گویه منابع و استراتژی های مقابله با تحلیل رفتگی شغلی را ارزیابی می کردند. اطلاعات با استفاده از آزمون های کالموگروف-اسمیرنوف یک نمونه ای، تجزیه و تحلیل واریانس، و تحلیل عاملی در سطح معنی داری p≤0.05 تحلیل شد.یافتهها: یافته ها نشان داد که بین سطوح تحلیل رفتگی کارکنان ادارت کل ورزش و جوانان در استان های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که مولفه های فردی، سازمانی و اجتماعی به عنوان منابع تحلیل رفتگی شغلی شناخته شدند که میانگین استراتژی های مربوطه نیز بالاتر از میانگین فرضی بود.نتیجهگیری: فراهم کردن یک جو سازمانی مناسب ، ترویج حمایت کاری ، تفویض اختیار ، برقراری روابط اجتماعی و دوستانه و غیره از جمله راهکارهایی است که مدیران سازمان های ورزشی می توانند برای مقابله با تحلیل رفتگی کارکنان خود اتخاذ کنند.
مهرداد محرمزاده؛ امید محمدی ثالث
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 147-160
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش، تعیین رتبه سطوح تکنولوژیک دانشکده تربیتبدنی دانشگاه ارومیه و مقایسه آن با سایر دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای کشور است. روششناسی: روش این پژوهش از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. از روش مشاهده و اطلس تکنولوژی برای تعیین رتبه سطوح تکنولوژیکی و از ابزار پرسشنامه و از نوع پنج گزینه لیکرت جهت گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش، تعیین رتبه سطوح تکنولوژیک دانشکده تربیتبدنی دانشگاه ارومیه و مقایسه آن با سایر دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای کشور است. روششناسی: روش این پژوهش از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. از روش مشاهده و اطلس تکنولوژی برای تعیین رتبه سطوح تکنولوژیکی و از ابزار پرسشنامه و از نوع پنج گزینه لیکرت جهت گردآوری دادهها استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشکده تربیتبدنی دانشگاه ارومیه میباشد. روش نمونهگیری نیز به صورت سرشماری است. در این پژوهش تعداد183 نفر از دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشکده تربیتبدنی دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدل اطلس تکنولوژی و آزمون تی یک نمونهای استفاده کردهایم. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که رتبه سطوح تکنولوژیکی و ضریب کمک تکنولوژی دانشکده تربیتبدنی دانشگاه ارومیه در مقایسه با سایر دانشکدههای تربیتبدنی کشور پایینتر از حد متوسط است. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت بالای اجزای سطوح تکنولوژی (فنافزار، انسانافزار، اطلاعاتافزار، سازمانافزار) به عنوان مهمترین شاخصهای تکنولوژی در دانشکده تربیت بدنی ارومیه باید در اولویت قرار گیرند.
مهرداد محرمزاده؛ میرحسن سیدعامری؛ محمد امین صیادی؛ میترا محمدی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 31-45
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی (50 نفر) بود، از اینرو نمونۀ پژوهش بهصورت تمامشمار و غیرتصادفی هدفمند (74N=n=) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ شاخصهای بازاریابی بیدختی و نظری (1388) با پایایی 82% بوده که براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. دادهها به وسیلۀ آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن در سطح معنیداری (p