نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل،ایران
2
عضو هیات علمی استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران
3
استاد گروه مدیریت وبرنامه ریزی ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایرا
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود.
روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد. داده های حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل یافته های تحقیق حاصل از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدها در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(1990) نشان داد که؛ بالا بردن کیفیت کالاهای ورزشی، تبلیغات و فرهنگ استفاده مناسب، ساماندهی و بهسازی شرکت های ورزشی، اهداء لوح یادبود در مسابقات و خرید اینترنتی از مولفه های اصلی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی داخلی هستند.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ یک رویه و سیاست کلی و با ارتقاء کیفیت کالاهای ورزشی تولید داخل می توان ورزشکاران را به خرید کالاهای ورزشی ساخت داخل ترغیب نمود و با راهبردهای مناسبی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی، ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل؛ اطلاع رسانی و تبلیغ، رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را افزایش داد و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران رخ خواهد داد.
- Ø Akdogan, M. S., Ozgener, S., Kaplan, M., & Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent: The moderating role of consumer loyalty. EMAJ: Emerging Markets Journal, 2(1), 1-12.
- Ø Anet, Z., Sajjadi, S. N., & Khabiri, M. (2013). Consumer Nationalism Relation with Conspicuous Consumption, Cultural Openness and Perceived Economic Threat in Assessment of Domestic and Foreign Goods. Applied Research of Sport Management, 2(5), 11-24.[persian]
- Ø Bahaee, M., & Pisani, M. J. (2009). Are Iranian consumers poised to “buy American” in a hostile bilateral environment? Business Horizons, 52(3), 223-232.
- Ø Bahmani, M. (2012). Examining the Level of Consuming Nationalism, Trust in Ads and Propensity towards Domestic Goods: A Case Study of 28 Iranian Provinces. Communication Research, 19(71), 159-182. doi: 10.22082/cr.2012.23405.[persian]
- Ø DanayiFard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering theory of organizational indifference: A grounded theory strategy. European Journal of Scientific Research, 40(3), 450-460.[persian]
- Ø Ehsan, A., Nazari, M., Hasan Gholipoor, T., & Samadi, M. (2016). Providing a Model for Encouraging Consumer in Tehran to buy Iranian products (appliances product as case). Iranian Business Management, 8(3), 529-548. [persian]
- Ø Fernández-Ferrín, P., & Bande-Vilela, B. (2013). Regional ethnocentrism: Antecedents, consequences, and moderating effects. Food Quality and Preference, 30(2), 299-308.
- Ø Lohano, R. (2014). Consumer Ethnocentrism and Willingness to Buy: Analyzing the Role of Three Demographic Factors in Karachi. IBT Journal oF Business Studise (JBS), 10(2).
- Ø Lu Wang, C., & Xiong Chen, Z. (2004). Consumer ethnocentrism and willingness to buy domestic products in a developing country setting: testing moderating effects. Journal of Consumer Marketing, 21(6), 391-400.
- Ø Niazi, M., Shafimoghaddam, E., & Nejadi, A. (2016). Explaining the Factors Affecting Consumer Nationalism Based on Partial Least Squares Modeling: PLS ؛ (Case Study of Kashan Citizens). Sociology and lifestyle management, 2(5).221-264. [Persian]
- Ø Norouzi, r., Ehsani, M., Kozehchian, H., & Amiri, M. (2018). Designing a Model of Human Capability Development in Sport (by Grounded Theory). Journal of Sport Management, 10(1), 49-63. doi:10.22059/jsm.2018.121424.1349. [Persian]
- Ø Ranjbarian, B., & Gholizadeh Shoghl Abad, R. (2009). Consumer Ethnocentrism and Its Relation with Patriotism and Cosmopolitanism Characteristics Among Students of University of Isfahan. Iranian Business Management, 1(3), 87-106.[Persian]
- Ø Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1994). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the academy of marketing science, 23(1), 26-37.
- Ø Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of marketing research, 24(3), 280-289.
- Ø Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Sage publications.
- Ø Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd ed. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
- Ø Tirelli, C., Pilar Martinez-Ruiz, M., & Gómez-Ladrón-De-Guevara, R. (2016). Assessing the Impact of Ethnocentrism in the Food Buying Decisions of International University Students. Journal of Food Products Marketing, 22(3), 279-303.