زهرا سبزی نژاد؛ مرتضی دوستی؛ فرزام فرزان؛ همایون عباسی
چکیده
چهدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی پدیده مهاجرت سرمایههای انسانی نخبه در ورزش کشور بود.روش شناسی: روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحبنظران، خبرگان، اساتید و مربیان در زمینه موضوع این تحقیق میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه ...
بیشتر
چهدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی پدیده مهاجرت سرمایههای انسانی نخبه در ورزش کشور بود.روش شناسی: روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحبنظران، خبرگان، اساتید و مربیان در زمینه موضوع این تحقیق میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 15 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 81/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شد.یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق حاضر عوامل تعیین کننده در مهاجرت نخبگان ورزشی کشور شامل: عوامل علی (جایگاه شغلی ضعیف در جامعه و سیستم مدیریتی ناکارآمد)، عوامل زمینهای (مشکلات اقتصادی_سیاسی و مشکلات فرهنگی_اجتماعی)، عوامل مداخلهگر (ویژگیهای فردی و محیطی)، راهبردها(بهبود وضعیت زیرساختی ورزش کشور و بهبود وضعیت اجتماعی جامعه) و در نهایت پیامدهای این تحقیق (افت کیفیت ورزش قهرمانی و کمبود الگوی ورزشی مناسب در جامعه) میباشد. که این مقولهها خود شامل 18 مفهوم و چندین عامل یا کد باز هستند.نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم با تاکید بر یافتههای پژوهش و چالشهای شناسایی شده، باید سیاست-گذاریهای کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی و حرفهای ورزشکاران نخبه صورت پذیرد.
سیده طاهره عظیم زاده؛ مرتضی دوستی؛ سید محمد حسین رضوی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف پژوهش طراحی الگوی هویتی و تاریخی ورزشهای بومی، ملی و آیینی بود.روش پژوهش حاضر کیفی (اشتراس و کوربین) و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین ورزش بومی محلی دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش همگانی، صاحبنظران و صاحب منصبان ورزش، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی الگوی هویتی و تاریخی ورزشهای بومی، ملی و آیینی بود.روش پژوهش حاضر کیفی (اشتراس و کوربین) و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین ورزش بومی محلی دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش همگانی، صاحبنظران و صاحب منصبان ورزش، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند وبا حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه با استفاده از روش اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در پژوهش حاضر جهت سنجش روایی از معیارهای درگیری طولانیمدت، مشاهده پایدار، بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات، چک کردن، مثلث سازی،مقایسه مستمر استفاده شد.برای محاسبه پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که پایایی بین کدگذاران برای مصاحبههای انجامگرفته در این پژوهش معادل 88 درصد بود. بر اساس یافتهها عوامل علی شامل هویت مذهبی و هویت اجتماعی؛ عوامل زمینهای شامل زیرساختی و برنامه ریزی؛ عوامله مداخله گر شامل مشارکت و حمایت؛پدیده محوری شامل هویتیابی در ورزش آیینی و ملی؛ راهبردها شامل اجرایی و ساختاری؛ پیامدها شامل کارکردهای اجتماعی و فرهنگی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی به شناسایی مفاهیم هویتی و تاریخی ورزشهای بومی، ملی و آیینی انجام شده و مدلی برای تبیین الگوی هویتی و تاریخی ورزش بومی و آیینی، در قالب یک نظریه ارائه نموده است .
وحید نظری؛ محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ فرزام فرزان
چکیده
هدف: ورزش حرفهای به بخش ثابتی در ساختارهای اقتصادی سودمحور تبدیل شده است و موجودیت خود را در باشگاههای ورزشی شکل میدهد، بنابراین توسعه و فعالیتهای گسترده آن، بدون باشگاههای ورزشی، امکانپذیر نیست. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی کیفی عوامل علی، زمینهای و مداخلهگر استقرار باشگاهداری حرفهای والیبال ایران بود. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: ورزش حرفهای به بخش ثابتی در ساختارهای اقتصادی سودمحور تبدیل شده است و موجودیت خود را در باشگاههای ورزشی شکل میدهد، بنابراین توسعه و فعالیتهای گسترده آن، بدون باشگاههای ورزشی، امکانپذیر نیست. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی کیفی عوامل علی، زمینهای و مداخلهگر استقرار باشگاهداری حرفهای والیبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع نظریـه دادهبنیـاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام خبرگان در حوزه باشگاهداری حرفهای والیبال کشور بود. مشارکتکنندگان شامل20 تن از خبرگان کلیدی و آگاه بود که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. برای روایی و پایایی مطالعه از معیار مقبولیت در 10 شاخص استفاده شد. مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. مجموعهای از مفـاهیم و مقولهها طی فرآیندهای کدگذاری باز، محوری وگزینشی به دست آمد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان عنوان کرد عوامل قانونی و اقتصادی در بخش شرایط علی، عوامل مالی و حقوقی در قسمت شرایط زمینهای و عامل سرمایهگذاری در بخش شرایط مداخلهگر تسهیل کننده و عامل مدیریتی در قسمت شرایط مداخلهگر محدود کننده بر استقرار باشگاهداری حرفهای والیبال ایران موثر هستند.نتیجهگیری: باشگاهداری حرفه ای والیبال ایران نیازمند بستری قانونی و حقوقی به منظور عقلایی کردن شرایط حضور تیمهایی با مالکیت خصوصی و تعاونی است؛ بستری که مبنی بر درآمدزایی فعالیتهای باشگاههای ورزشی باشد.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای ...
بیشتر
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی مازندران بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه-بندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد.
طیبه یانپی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
مقدمه: هدف طراحی مدل عوامل مؤثر بر پیشرفت ورزش شنای ایران است.روششناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران استخرها، داوران، مربیان، ناجیان غریق، شناگران، استفادهکنندگان از استخر، اعضای هیئتها و فدراسیون شنا، مربیان شنا و طلبهها که در رشته شنا فعالیت میکنند و در دسترسی بودند انتخاب شدند. نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف طراحی مدل عوامل مؤثر بر پیشرفت ورزش شنای ایران است.روششناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران استخرها، داوران، مربیان، ناجیان غریق، شناگران، استفادهکنندگان از استخر، اعضای هیئتها و فدراسیون شنا، مربیان شنا و طلبهها که در رشته شنا فعالیت میکنند و در دسترسی بودند انتخاب شدند. نمونهگیری به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. حجم نمونه با روش نمونهگیری طبقهای 265 نفر تشکیل دادند. ابزار پژوهش در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته پنج گزینهای لیکرت بود. پس از تائید روایی محتوای پرسشنامه توسط از اساتید مدیریت ورزشی، پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید. همچنین کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر در غالب نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرمافزار PLS 2 انجام گردید.یافتهها: تجزیه و تحلیل مدل پژوهش نشان داد، بین پنج مؤلفه، مؤلفه اقتصادی با بار عاملی (0.78) بیشترین و مؤلفه امکانات و تجهیزات با بار عاملی (0.51) کمترین مؤلفه در توسعه شنا را تشکیل دادهاند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی در سطح کلان، افزایش تبلیغات برای جذب حامی مالی، پخش مسابقات شنا از رسانه ملی، بهکارگیری مربیان داخلی و خارجی و استانداردسازی امکانات و تجهیزات استخرها شناسایی شد از آنجایی که ورزش شنا در اسلام هم تأکید فراوانی شده، این ورزش باید در مسیر توسعه قرار گیرد، در شرایط فعلی نیاز به حمایت کافی از طریق مسئولین و فدراسیون شنا در جهت بهتر شدن دارد.
فرزانه حسینی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر بود. برای این منظور پرسشنامهای طراحی گردید و بهوسیلهی آن تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال تهران در سطح کشور برای کالاها و منافع تولیدشده توسط این باشگاه و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت از آنها پرسیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل پروبیت رتبهای استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که 3/85 درصد از هواداران مایل به مشارکت در تأمین بودجه برای حضور تیم استقلال در سطوح رقابتی میباشند و تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال برای حضور و قهرمانی در رقابتهای لیگ برتر به ترتیب 2/77 درصد و 2/79 درصد، قهرمانی در جام حذفی و رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب 2/78 درصد و 84 درصد، تهیه بلیت تماشای مسابقات تیم فوتبال استقلال از استادیوم 9/93 درصد و میزان خرید محصولات این باشگاه 1/43 درصد میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداختهایی که هواداران بیان کردند نشان میدهد حضور تیم فوتبال استقلال در سطوح بالای رقابتی ورزش کشور ایران بر روی رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است؛ بهطوریکه هواداران مایلند حامی تیم محبوب خود شوند.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سید رضا حسینی نیا؛ سعید تابش
چکیده
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: این پژوهش تحلیلی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگاران، مدیران رسانه، مربیان، داوران، ورزشکاران و مدیران باشگاههای فوتبال در سطح کشور بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، عوامل حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TAPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که افزایش ناداوری در بازیهای لیگ برتر فوتبال مؤثرترین و عدم حضور مربیان و کادر فنی تیمهای لیگ برتر در برنامههای جایگزین برنامه نود کم اثرترین عامل تأثیر حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به مسئولان پیشنهاد میشود با تأکید بر برنامهریزی و پخش دوباره برنامه نود از صداوسیما باعث پیشرفت و شفافسازی در لیگ برتر فوتبال شوند.
ابوالفضل درویشی؛ آرمان طاهری؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی شدند. در مرحله دوم، عوامل شناسایی شده در مصاحبه، توسط گروه دلفی (20 نفر) و در دو مرحله بررسی شد؛ در این مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در دو مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت انجام شد. روایی پرسشنامه بوسیله اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد (86/0=α). برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: براساس یافته های این تحقیق مهمترین عوامل بروز فساد در فوتبال ایران به ترتیب شامل نبود اراده جمعی لازم برای مبارزه با فساد، گردش پول زیاد و بدون برنامه در فوتبال، نظارت ناکافی و کنترل نامناسب، دخالت سیاسیون و سوء مدیریت در برخورد با فساد بودند.نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت در فوتبال ایران عزمی جهت مبارزه اساسی با فساد وجود ندارد و همین عامل نیز دلیلی برای نبود نظارت کافی می باشد.
سارا بوژمهرانی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و محوری شناسایی و طبقه بندی شدند و در مرحله کمی، محورهای شناسایی شده در بخش کیفی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی که پرسشنامه مقایسات زوجی را هم تکمیل نمودند به صورت هدفمند و گلوله برفی از میان روسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی ورزش کشور و متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی و مدیریت کیفیت، انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر).یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری مصاحبههای انجام شده و همینطور مطالعات کتابخانه ای، منجر به شناسایی 59 مفهوم به عنوان مانع شد که در فرایند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله کلی دسته بندی شدند. همچنین 63 راهکار و اقدام موثر نیز در قالب 7 مقوله کلی، شناسایی و استخراج گردید.نتیجهگیری: محورهای شناسایی شده در بخش موانع به ترتیب اولویت عبارت بودند از فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیران، فرایندها و نوآوری، شرایط کلان جامعه و محیط ورزش، مدیریت و برنامه ریز، قوانین و ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و در بخش راهکارها، توسعه سیستم ارتباط با ذینفعان، توسعه سیستم ها و فرآیندها و آموزش و فرهنگ سازی بالاترین اولویت ها را داشتند. در این تحقیق نیز مشابه اکثر مدل های مدیریت کیفیت، شناسایی نیازها و انتظارات ذینفعان بالاترین اولویت را داشت.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.
سعید تابش؛ میثم نوری خان یوردی؛ مرتضی دوستی؛ حمید گنجائیان
چکیده
هدف: یکی از وظایف برنامهریزان شهری، توجه به مکانیابی زیرساختهای ورزشی است. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به تعیین جهات مناسب برای توسعه اماکن و زیرساختهای ورزشی شهر تبریز پرداخته شده است.روششناسی: در این تحقیق از مدل ترکیبی AHP و WLC استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان، پارامترهای ...
بیشتر
هدف: یکی از وظایف برنامهریزان شهری، توجه به مکانیابی زیرساختهای ورزشی است. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به تعیین جهات مناسب برای توسعه اماکن و زیرساختهای ورزشی شهر تبریز پرداخته شده است.روششناسی: در این تحقیق از مدل ترکیبی AHP و WLC استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان، پارامترهای لازم برای مکانیابی اماکن ورزشی (فاصله از راه ارتباطی، فاصله از اماکن ورزشی، کاربری اراضی، ارتفاع، شیب، جهت شیب، لیتولوژی و گسل) انتخاب شده است و سپس با استفاده از مدل AHP و نظرات کارشناسان به این پارامترها وزن داده شد . در نهایت در نرمافزار IDRISI با استفاده از مدل WLC با هم تلفیق و ترکیب شدهاند.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد شهر تبریز از نظر عوامل محیطی با محدودیتهای زیادی جهت توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختهای ورزشی مواجه است. مناطق شمالی محدوده شهری تبریز دارای کمترین تناسب؛ و مناطق حاشیه غریی این شهر دارای بالاترین تناسب از نظر ابعاد مکانیابی است.نتیجهگیری: با توجه به وضعیت ژئومورفولوژیکی شهر تبریز و لزوم توجه به پارامترهای مرتبط، لازم است در توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختها و اماکن ورزشی، پارامترهای تحقیق حاضر در نظر گرفته شود تا ضمن کم کردن هزینهها، از مخاطرات پیشروی زیرساختها جلوگیری شود.
طیبه یانپی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی ورزش سوارکاری استان گلستان بود.روششناسی: برای شناسایی چالشها و فرصتها ورزش سوارکاری، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبهبندی عوامل، از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان هیئت سوارکاری (17 نفر)، مربی سوارکاری (300 نفر)، مالکین اسب (600 نفر)، چابکسواران ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی ورزش سوارکاری استان گلستان بود.روششناسی: برای شناسایی چالشها و فرصتها ورزش سوارکاری، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبهبندی عوامل، از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان هیئت سوارکاری (17 نفر)، مربی سوارکاری (300 نفر)، مالکین اسب (600 نفر)، چابکسواران (60 نفر)، تولید و پرورشدهندگان اسب (1000 نفر) و تماشاگران برای هر مسابقه (تقریباً 5000 نفر) که از بین این تعداد 17 نفر به تفکیک، کارشناسان هیئت سوارکاری (4 نفر)، مربی سوارکاری (4 نفر)، مالکین اسب (3 نفر)، چابکسواران (2 نفر)، تولید و پرورشدهندگان اسب (2 نفر) و تماشاگران (2 نفر) که در استان گلستان فعالیت میکنند و در دسترس بودند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته و در تحلیل دادههای آماری به روش استنباطی و از آزمون فریدمن استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید تعدادی از اساتید مدیریت ورزشی رسید که پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (78/0=α).یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که در بخش چالشها محور برنامهریزی، مهمترین محور میباشد؛ همچنین در بخش فرصت، محور تبلیغات و رسانه ، مهمترین محور میباشد. نتیجهگیری: توسعه ورزش سوارکاری، حمایت مالی برنامهریزی مدون، بازاریابی و اطلاعرسانی و استفاده از تجهیزات مدرن در مجموعه سوارکاری بر رونق این رشته ورزشی در استان گلستان میافزاید.
مرتضی دوستی؛ ابوالفضل درویشی؛ علی اصغر خلیلی فر
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 178-192
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ایران 384 نفر(حداکثر حجم نمونه بر اساس جدول مورگان) به دست آمد و همچنین دادهها با استفاده از پرسشنامه بوگدانف (2005) جمعآوری گردید. علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی اسپیرمن و رتبهبندی فریدمن جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که غرور ملّی، هویت ملّی و تعلق ملّی، ارتباط با دیگر هموطنان از عوامل مهم در حضور هواداران تیم ملّی در ورزشگاهها میباشد. میتوان اذعان نمود که در حال حاضر بین ابعاد و مؤلفههای ملّیگرایی (غرور ملّی، هویت و تعلق ملّی و ارتباط با هموطنان) و رسانهها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: مسئولان در جهت حفظ و تقویت ارتباط آنها در بین هواداران اقدامات مؤثرتری را انجام دهند زیرا موضوع ملّی بودن در ورزش بهعنوان محور اصیل در ورزش شناخته شده است.
جواد حسین پور؛ سید عماد حسینی؛ مرتضی دوستی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 91-104
چکیده
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، ...
بیشتر
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، رئیسان و نواب ادارات ورزش و جوانان شهرستانها و رئیسان و نواب هیأتهای ورزشی استان گیلان، شامل 121 نفر تشکیل داده بودند. نمونۀ آماری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد که تعداد 99 پرسشنامه بهطور کامل وصول گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مهارت ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و پرسشنامه روابط بین فردی سی گُل، اسمیت و موسکا (2001) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط10 نفر از مدرسان مدیریت ورزشی کشور به تأیید رسید و پایایی درونی آنها از روش «آلفای کرونباخ» به ترتیب81/0 و 83/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش بین مهارتهای ارتباطی مدیران با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مؤلفۀ مهارت کلامی، مهارت ارتباطی، قدرت بیشتری برای پیشبینی روابط بینفردی مدیران دارد. نتیجهگیری: هر چه مدیران مهارتهای ارتباطی خود را بهتر تقویت کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد که با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند، احساسات دیگران را بهتر برانگیزد، افراد را بهتر قانع کند و بر آنان بهتر تأثیر بگذارند و نهایت به دیگران اطمینان خاطر بیشتر دهند. لذا با تقویت و آموزش این مهارتها مدیران میتوانند در حوزۀ فعالیت مدیریتی خود از عملکرد و موفقیت لازم برخوردار شده و اعتماد مسئولان مافوق، همکاران و زیردستان را نسبت به خود جلب کنند. واژههای کلیدی:مهارت ارتباطی، روابط بین فردی، مدیران ورزشی.