نویسندگان
1
دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2
. استاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
3
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
4
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران
5
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.
روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و محوری شناسایی و طبقه بندی شدند و در مرحله کمی، محورهای شناسایی شده در بخش کیفی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی که پرسشنامه مقایسات زوجی را هم تکمیل نمودند به صورت هدفمند و گلوله برفی از میان روسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی ورزش کشور و متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی و مدیریت کیفیت، انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر).
یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری مصاحبههای انجام شده و همینطور مطالعات کتابخانه ای، منجر به شناسایی 59 مفهوم به عنوان مانع شد که در فرایند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله کلی دسته بندی شدند. همچنین 63 راهکار و اقدام موثر نیز در قالب 7 مقوله کلی، شناسایی و استخراج گردید.
نتیجهگیری: محورهای شناسایی شده در بخش موانع به ترتیب اولویت عبارت بودند از فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیران، فرایندها و نوآوری، شرایط کلان جامعه و محیط ورزش، مدیریت و برنامه ریز، قوانین و ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و در بخش راهکارها، توسعه سیستم ارتباط با ذینفعان، توسعه سیستم ها و فرآیندها و آموزش و فرهنگ سازی بالاترین اولویت ها را داشتند. در این تحقیق نیز مشابه اکثر مدل های مدیریت کیفیت، شناسایی نیازها و انتظارات ذینفعان بالاترین اولویت را داشت.
- Abou Elfadl Hegazy, Ahmed (2012). Obstacles to Applying Total Quality Management to Sport Clubs in Al-Jouf, Saudi Arabia. World Journal of Sport Sciences, 6(1), 1-5.
- Akbari Yazdi, Hossein; Hamidi, Mehrzad, Sajjadi, Seyyed Nasrollah, Khabiri, Mohammad, (2015); Quality management in sport based on SERVQUAL and QFD, Elm-va-Danesh Pub. Tehran. [Persian]
- Alidoost Ghahfarrokhi, Ebrahim; Sajjadi, S.Nasrollah; Mahmoodi, Ahmad; Saatchian, Vahid; (2015); Assessment the priorities and ways of progress in Judo elite sport; Sport Management; 6 (2); PP. 231-246; [Persian]
- Anil, Anu.p ; Satish, K.P (2016). Investigating the relationship between TQM practices and Firm’s performance: A conceptual framework for Indian organizations. International Conference on Emerging Trends in Engineering, Science and Technology (ICETEST- 2015); p 554-561.
- Bagheri, Koroush, (2008); Comparison the acceptance rate of TQM principals in Weightlifting and Wrestling federations of Iran, Master thesis of sport management, Tehran University. [Persian]
- Bakhtiyari, M.Hashem; Taleb pour, Mehdi; Marefati, Akbar (2015); assessment the TQM situation in Sport and Youth offices of Khorasan- Razavi Province, physiology and Management researches in sport, 6(1); 53-71; [Persian]
- Bazargan, Abbas, (2013); an introduction to Qualitative and Mixed method of research, Nashre Didar, Tehran. [Persian]
- Chuanfang, T., Chuanxin, L., Jianhua, T (2010). New Perspective on the Development of China’s Sports Industry. Proceedings of 7th International Conference on Innovation and Management- China, Wuhan University of Technology Press, 477-482.
- De Knop, P., Hoecke,J., De Bosscher, V (2004). Quality Management in Sports Clubs. Sport Management Review, 7(1), 57-77.
- Faridfathi, Akbar (2011); Assessment the relationship of IT and TQM dimentions in sport federations; Master thesis of sport management, Allame Tabatabaee University. [Persian]
- Fattahi, Parviz; (2014); Quality management and productivity; Payam-e-Noor University, 4th edition; [Persian]
- Fotopoulos, C.V. and Psomas, E.L (2010). The structural relationships between TQM factors and organizational The TQM Journal, 22(5): 539- 552.
- Freimuth, Uwe (2010). Vietnamese track and field athletes are heroes. Interviews to Vietnam track and field federation.
- Ghodrati, Robabeh; Ostadi, Bakhtiyar; Hossein zadeh, Ali; (2015); CSFs in organizational excellence; tovse’e sazemani police; 11(50), PP61-82; [Persian]
- Hadavi, Farideh; Farahani, abolfazl; Seyfi, Hamid; (2016); Codification the TQM structural pattern in wrestling federation; Strategic studies in sport, No.29. PP 215-229; [Persian]
- Horri, Sadegh; Akbari, Hasan; Ghergherchi, Majid (2010); assessment the benefits of EFQM implementation in Universities; Basirat Quarterly, 16 (44). 97-124; [Persian]
- Hosseini, S.Jamaloddin; (2017); Total Quality Management; Daneshgahe Ghom; First edition; [Persian]
- Jefreez, David; Onz, Bail; Reynolds, Piter (2001); Teaching the TQM; translated by: Kakooie, Hossein, Sazeman-e-Behzisti, Tehran. [Persian]
- Karastathis, D., Afthinos, Y., Gargalianos, D., Theodorakis, N (2014). The EFQM Excellence Model: An Exploratory Attempt for Assessing the Hellenic National Sport Federations. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, 14, 38-67.
- Karastathis, Dimitris. Afthinos, Υiannis. Gargalianos, Dimitris. Theodorakis, Nicholas D (2015). “The EFQM Excellence Model: An Exploratory Attempt for Assessing the Hellenic National Sport Federations”. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism.
- Karimi, Reza (2017); The reasons of TQM defeats; E.J of Vista; 229821; http://vista.ir/article; [Persian]
- Khanifar, Hossein; Heydarnia, Zahra; (2007); the relation between TQM and customer satisfaction in service sector; Farhang-e-Modiriat; 4,14, 87-116; [Persian]
- Kos, Anton; Umek, Anton (2018); the role of technology and sciences in sport. Procedia Computer Sciences; Vol 129. 489-495.
- Majidiparast, Masoomeh (2017); Codification the CRM pattern of Iran football professional clubs; Ph.D thesis of sport management; Kharazmi University; [Persian]
- Martínez‑Moreno, Alfonso; Suárez, Arturo Díaz (2016); Level of quality management in the Municipal Sports Services, contrast trough EFQM Excellence Model. SpringerPlus (2016) 5:1855
- Mohammadi, Alireza; (2007); the TQM concepts and philosophy; Tadbir; No.129; PP 12-18; [Persian]
- Nova, Jana (2013). Current Concepts of the Quality in Sport and their Utilization in the Czech Republic. Ekonomika a management, vol. 4; pp 73-80
- Oboyle, Ian, (2015). Developing a Performance Management Framework for a National Sport Organization. Sport Management Review, 18, 308-316.
- Pinho, J (2008). TQM and performance in small medium enterprises: The mediating effect of customer orientation and innovation. International Journal of Quality & Reliability management 25 (3), 256-275.
- Ramchandani, Girish, Taylor, Peter (2011). Quality Management Awards and Sports Facilities Performance. Local Governments Studies, 37(2), 121-143.
- Rashidian A, Eccles MP, Russell I (2008). Falling on stony ground? A qualitative study of implementation of clinical guidelines' prescribing 2008. 85(2), pp.148-161.
- Rial, Belia Méndez; Carral, José María Cancela (2015). Quality Management of Olympic, Non-Olympic and Paralympic Sport Federations. Journal of Sports Research, 2(4): 141-151.
- Saadi, Hamidreza; (2018); Concurrent Engineering; Sanat-E-Khodro; online: http://vista.ir/article; [Persian]
- Salis, David; (2002); TQM in Education. Translated by: Hadighi, Ali; Havaye-Tazeh, Tehran; [Persian]
- Salsali, Mahvash, Parvizi, Sarvar; Adib.H.B, Mohsen; (2004), Qualitative research methods, Bashari Pub; pp44. [Persian]
- Skandari, Alireza, (2008), Excellence model EFQM and National Quality Award of Iran, Tehran, Asre Keyfiat Pub. [Persian]
- Talebi, Davood; Dabir, Parviz, Emami, Parnian; (2016); Strategic analysis of TQM effects on costumer’s behaviors; Strategic management studies, No.22. PP 153-172; [Persian]
- Taleghani, Mohammad; Esmaeelpour, Fariba; (2014); TQM (concepts, applications and methods); Management Engineering; 6(51); PP 12-19; [Persian]
- Yegane, Sajjad; Forghani, M.Bagher; Moosavi, Jafar; (2016); Assessment the probability of TQM systems in Physical educations offices. Sport management studies, No.29, PP 85-98; [Persian]
- Yoshida, Masayuli; (2017); Consumer experiences quality, a review & extension of the sport management literature. sport management review; Vo;.20; Issue 5; 427-442