نویسندگان
1
دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران میباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر بود. برای این منظور پرسشنامهای طراحی گردید و بهوسیلهی آن تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال تهران در سطح کشور برای کالاها و منافع تولیدشده توسط این باشگاه و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت از آنها پرسیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل پروبیت رتبهای استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که 3/85 درصد از هواداران مایل به مشارکت در تأمین بودجه برای حضور تیم استقلال در سطوح رقابتی میباشند و تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال برای حضور و قهرمانی در رقابتهای لیگ برتر به ترتیب 2/77 درصد و 2/79 درصد، قهرمانی در جام حذفی و رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب 2/78 درصد و 84 درصد، تهیه بلیت تماشای مسابقات تیم فوتبال استقلال از استادیوم 9/93 درصد و میزان خرید محصولات این باشگاه 1/43 درصد میباشد.
نتیجهگیری: تمایل به پرداختهایی که هواداران بیان کردند نشان میدهد حضور تیم فوتبال استقلال در سطوح بالای رقابتی ورزش کشور ایران بر روی رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است؛ بهطوریکه هواداران مایلند حامی تیم محبوب خود شوند.
- Barajas, A., Coates, D., & Sanchez-Fernandez, P. (2016). Beyond retrospective assessment. Sport event economic impact studies as a management tool for informing event organization. European Research on Management and Business Economics, 22(3), 124-130.
- Bidram, R., Safari, B., Darvar,D. (2018). Estimation of economic value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. urban economy, 1, 37-50. {Persian}
- Bond, A. J., & Addesa, F. (2020). Competitive Intensity, Fans’ Expectations, and Match-Day Tickets Sold in the Italian Football Serie A, 2012-2015. Journal of Sports Economics, 21(1), 20-43.
- Castellanos, P., & Sánchez, J. M. (2007). The economic value of a sports club for a city: empirical evidence from the case of a Spanish football team. Urban public economics review, (7), 13-38.
- Castellanos, P., Garcia, P. C., Villar, J. G., & Santos, J. M. S. (2014). Economic crisis, sport success and willingness to pay: the case of a football club. Sport, business and management: an international journal, 4(3), 237-249.
- Dashtbany, Y., Abrishami, H., Sajadi, S.N. (2016). Influence of ambiguity as a result of increased level of competitive balance on audience demand in Iranian Premier League. Sport Management, 5, 637-654. {Persian}
- de Boer, W. I., Koning, R. H., & Mierau, J. O. (2019). Ex ante and ex post willingness to pay for hosting a large international sport event. Journal of Sports Economics, 20(2), 159-176.
- Deldar, E., Kargar, Gh., & Ghafouri, F. (2017). Investigation of economic barriers to privatization of professional soccer league clubs in Iran. Journal of Sport Management and Development, 2(9), 53-68. {Persian}
- Ghaderpour, E., Sephrivand,A., & Soltanhoseini, M. (2016). Investigating the economic status of professional stadiums and sports teams on the index of income. Sport Management, 2, 265-279. {Persian}
- Greene, W. H. (2003). Econometric analysis. Pearson Education India.
- Javani, V. (2018). Explaining the Basics of Implementing Resistance Economics in the Sports Industry. Sport Management, 3, 567-580. {Persian}
- Johnson, B. K., Whitehead, J. C., Mason, D. S., & Walker, G. J. (2012). Willingness to pay for downtown public goods generated by large, sports-anchored development projects: The CVM approach. City, Culture and Society, 3(3), 201-208.
- Kalashi, M., Eydi, H., Abbasi, H., & Rajaei, M.H. (2019). Estimated of Gross Domestic Sport Product and Changes in its components (1996-2015). Sport Management Studies, 11(54), 17-32. {Persian}
- KhodadadKashi, F., KarimNia, E. (2016). The Impact of Economic and Social Factors on Countries' Sports Success at the Olympics (1996- 2012). Journal of Economic Modeling Research, 25, 43-67. {Persian}
- Morgan, O. A., & Whitehead, J. C. (2018). Willingness to pay for soccer player development in the United States. Journal of Sports Economics, 19(2), 279-296.
- Nalbantis, G., Pawlowski, T., & Coates, D. (2017). The fans’ perception of competitive balance and its impact on willingness-to-pay for a single game. Journal of Sports Economics, 18(5), 479-505.
- Núñez-Pomar, J. M., Calabuig-Moreno, F., & Rodríguez-Guerrero, P. (2019). Sports economics and management: An analysis of five journals indexed in the JCR. Journal of Sports Economics & Management, 8(3), 150-171.
- Poria, M., khabiri, K. (2018). The Impact of Sponsors on Badminton Athletes. Strategic Studies of Sport and Youth, 36, 69-76. {Persian}
- Potts, J., & Thomas, S. (2018). Toward a new (evolutionary) economics of sports. Sport, Business and Management: An International Journal, 8(1), 82-96.
- Rezaei, Sh., & Esmaeili, M. (2019). Broadcasting Rights in the Iranian Football Industry. Journal of Sport Management and Development, 1, 86-101. {Persian}
- Royuela, V., & Gásquez, R. (2019). On the Influence of Foreign Players on the Success of Football Clubs. Journal of Sports Economics, 20(5), 718-741.
- Sadeghi, H., Asgharpour, H., & Golchinfar, N. (2009). Estimates of watching the Iranian Premier League. Journal of Economic Research, 3, 183-202. {Persian}
- Soltani, M., Kargar,Gh., Keshkar, s., & Ghafori, F. (2019). Designing the Revenue Model for Iranian Professional Football Clubs. Journal of Sport Management and Development, 4(16), 42-54. {Persian}
- Whitehead, J. C., & Wicker, P. (2018). Estimating willingness to pay for a cycling event using a willingness to travel approach. Tourism Management, 65, 160-169.
- Whittington, D., Briscoe, J., Mu, X., & Barron, W. (1990). Estimating the willingness to pay for water services in developing countries: A case study of the use of contingent valuation surveys in southern Haiti. Economic development and cultural change, 38(2), 293-311.
- Wicker, P., Prinz, J., & von Hanau, T. (2012). Estimating the value of national sporting success. Sport Management Review, 15(2), 200-210.
- Wicker, P., Whitehead, J. C., Johnson, B. K., & Mason, D. S. (2016). Willingness‐to‐Pay for Sporting Success of Football Bundesliga Teams. Contemporary Economic Policy, 34(3), 446-462.
- Yılmaz, M., Aksezer, Ç., & Atan, T. (2018). Dynamic frontier estimation for monitoring team performances: A case on Turkish first division football league. Team Performance Management: An International Journal, 25(3), 212-228.
- Zare, A., BabaeianAhmadi, A., Moradi,Gh., & Hoseini, A. (2015). Identify and rank challenges in the process of privatizing the country's football clubs based on the PEST model. Sport Management, 4, 575-593. {Persian}
- Zawadzki, K. (2015). Estimation of The Willingness-to-Pay for Preserving The Football Arena in Gdansk. e-Finanse, 11(1), 44-55.
- Zohrevandian, K., Koozechian, H., Ehsani, M., & Amiri, M. (2018). Designing and formulation of model of Identification of marketing capabilities in Iran Premier League Football clubs. Journal of Sport Management and Development, 1(13), 67-86. {Persian}