توسعه پایدار ورزش؛ مفاهیم، موانع و راهکارها

زینب مندعلی زاده؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ حبیب هنری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5029

چکیده
  هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانه­‌ای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکت‌کنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی ...  بیشتر

تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد

عباس سبحانی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ رسول فرجی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 2-13

https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.12495.1955

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی در کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحب‌نظران، اساتید و پژوهشگران، برگزارکنندگان ، تأمین‌کنندگان امنیت ، ورزشکاران و تماشاگران رویدادهای ورزشی بود که نمونه‌گیری با استفاده از ...  بیشتر

آینده‌پژوهی مشارکت در ورزش همگانی با رویکرد تحلیل ساختاری

بصیر عبدالصالحی؛ زهرا نوبخت رمضانی؛ فریبا محمدیان

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 16-29

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5050

چکیده
  هدف: آینده­­‌پژوهی مشارکت در ورزش همگانی با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل هدف اصلی این پژوهش است. این رویکرد با تحلیل تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نیروهای پیشران کلیدی ورزش همگانی کشور برای برنامه­‌ریزی در آینده بکار می رود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روش­‌های جدید علم آینده­‌پژوهی، تحلیلی ...  بیشتر

کارکردهای ورزش و تربیت بدنی در راستای توسعه پایدار ایران (یک نظریه داده بنیاد)

محمد حسین قربانی؛ حمید رضا صفری جعفرلو

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 32-46

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5048

چکیده
  هدف: هدف از تحقیق حاضر، تدوین الگوی جامع کارکردهای ورزش و تربیت بدنی در راستای توسعه پایدار ایران بود.روش‌شناسی: این پژوهش یک تحقیق کیفی بود که بر اساس نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان در تحقیق شامل 21 نفر از خبرگان و صاحب­نظران در حوزه توسعه پایدار ورزش بود که با استفاده از دو روش نمونه­‌گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. ...  بیشتر

نگاشت مدل تاثیر حکمرانی خوب با اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی

شیرین احمدی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 62-75

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5068

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. ...  بیشتر

شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال با استفاده از روش داده‌بنیاد

احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 78-96

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5047

چکیده
  هدف: مالکیت باشگاه­‌ها به وسیله­‌ی هواداران یکی از شکل­‌های رایج اداره­‌ی باشگاه­‌های فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روش‌شناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی داده­‌بنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونه­‌گیری ...  بیشتر

بررسی ارزش ویژه برند ورزشی در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران

مجتبی قربانی آسیابر؛ مهدی نادری نسب؛ احمد راه چمنی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 98-109

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5035

چکیده
  هدف: هدف اصلی در این مطالعه بررسی ارزش ویژه برند ورزشی در تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود.روش‌شناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم‌ های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه های ...  بیشتر

برندسازی از طریق شبکه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: صفحه اینستاگرام باشگاه استقلال تهران)

شهرزاد نیری؛ وجیهه جوانی؛ حمید قاسمی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 112-127

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5049

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی این موضوع بود که تیم‌های ورزشی چگونه از ابزار شبکه اجتماعی اینستاگرام برای اهداف برندسازی خود استفاده می‌کنند و طرفداران این تیم‌ها به چه میزان نسبت به این برند از خود واکنش نشان می‌دهند.روش‌شناسی: ابتدا به حساب رسمی باشگاه استقلال تهران در صفحه اینستاگرام مراجعه شد و تعداد 500 پست مورد تحلیل محتوای کیفی ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی

امین رضا بخشی چناری؛ محمود گودرزی؛ سید نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 130-140

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5046

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود.روش‌شناسی: کل فرآیند پژوهش شامل دو مرحله بود، مرحله اول پژوهش شامل: تحقیق کیفی (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل: تحقیق کمی از نوع توصیفی- ...  بیشتر

موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیون های ورزشی

سارا بوژمهرانی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 142-160

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5032

چکیده
  هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیون‌های ورزشی ایران انجام شد.روش‌شناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبه‌های عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و ...  بیشتر

مدل‌یابی رابطه باورپذیری تبلیغ محصولات غیرورزشی توسط صحه‌گذاران ورزشی با اعتماد به محصول، خرید مجدد و وفاداری مشتریان

جواد ادبی فیروزجاه؛ حسین علی محمدی؛ عاطفه عادلی؛ هادی باقری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 162-174

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5061

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش خرید مجدد و وفاداری مشتریان بر اساس نقش صحه گذاران ورزشی بود. این مطالعه از نوع علت و معلولی است و یک پژوهش‌ کاربردی به شمار می‌آید که به‌صورت پیمایشی انجام شد.روش‌شناسی: نمونه آماری پژوهش شامل 400 نفر از مشتریان محصولات غیرورزشی در مراکز خرید و فروشگاه‌های شهر اصفهان بود که به‌صورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار ...  بیشتر

مطالعه تحلیلی آسیب های زمینه ای ساختاری در عدم توجه به شایستگی منابع انسانی در مدیریت تربیت بدنی دانشگاه های دولتی

علیرضا خادم لو؛ مهدی طالب پور؛ محمد کشتی دار؛ وحید ساعت چیان

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 176-191

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5045

چکیده
  هدف: منابع انسانی در ورزش به عنوان مجریان ورزش دانشگاهی هر کشور بر روی تمام بخش‌های صنعت ورزش تأثیر گذارند، از این رو شناخت آسیب‌های عدم توجه به شایستگی‌های ضروری برای آنها هدف اصلی این پژوهش است.روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و به روش کیفی شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان تربیت بدنی در ...  بیشتر