جعفر خوشبختی؛ مهتاب ناصح؛ محسن نخ زری مقدم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد و از لحاظ نتیجه از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد و از لحاظ نتیجه از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران، خبرگان و کارشناسان در زمینه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند آغاز شد و براساس شیوه نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت.یافتهها: نتایج نشان داد که مواردی چون مسائل مدیریتی و تشکیلاتی، حمایت، و منابع انسانی به عنوان شرایط علی، و از آن سو شرایط اجتماعی و بومی-جغرافیایی به عنوان عوامل زمینه ای با مداخله عامل انگیزش سبب ایجاد چالش های جدی در روند توسعه ورزش قهرمانی استان در بخش های اماکن و تجهیرات، مدیریت استعداد و قوانین و آیین نامه ها شده است؛ که برای برون رفت از شرایط حاضر راهکارهایی در بخش های مالی و تجهیزاتی، آموزشی و پژوهشی و همچنین در بخش ارتباطات و تعاملات ارائه گردید.نتیجهگیری: به نظر می رسد توسعه ورزش قهرمانی در استان با مسائل و چالش های فراوانی مواجه است که بسیاری از این چالش ها خارج از کنترل های سازمانی در درون استان است؛ از این رو تقویت راهکارهای انگیزشی به عنوان یک عامل مداخله گر و همچنین تمرکز بر توسعه مسیرهایی جهت افزایش تعاملات درون و برون سازمانی، توسعه مسیرهای جذب سرمایه و تمرکز بر آموزش و پژوهش های کاربردی به عنوان راهکارهای مؤثر پیشنهاد می گردد.
مهدی محمودی یکتا؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند که این افراد شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی (شامل کارآفرینان برتر ورزشی و اساتید این حوزه) اعضای هیأت علمی نخبه و صاحبنظر دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک) تشکیل میدادند.روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (19 مصاحبه). یافتههای پژوهش از طریق فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع 27 عامل اثرگذار در قالب چهار مقوله فرعی (مؤلفه)؛ مدیریت ارتباط بخش علمی و اجرایی ورزش کشور، برنامه ریزی اصولی و کاربردی دروس و سرفصل ها،سیستم آموزشی دانشگاه ها و توجه به واحد کارورزی و کارآفرینی و در دو مقوله کلی (مفهوم) برنامه و ساختار مناسب و نظام آموزشی و تربیتی دستهبندی شدند.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که مهم ترین علل توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور، داشتن برنامه و ساختار مناسب و استفاده از نظام آموزشی و تربیتی به روز و کارآمد در دانشگاه ها است که می تواند تأثیر مثبتی برکارآمدی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی در بازار کار داشته باشد.
علی نظریان؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.
طیبه زرگر؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف از این مقاله آنالیز حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران با استفاده از مدل نرو فازی می باشد.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع آمیخته است که در مرحله کیفی برای شناسایی شاخص های مسیولیت اجتماعی از 30 نفر آگاه به فعالیت اجتماعی به شکل هدفمند، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. 365 نفر از مدیران، ...
بیشتر
هدف: هدف از این مقاله آنالیز حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران با استفاده از مدل نرو فازی می باشد.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع آمیخته است که در مرحله کیفی برای شناسایی شاخص های مسیولیت اجتماعی از 30 نفر آگاه به فعالیت اجتماعی به شکل هدفمند، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. 365 نفر از مدیران، کارشناسان، مربیان و بازیکنان باشگاه های ورزشی لیگ برتر ایران (والیبال، بسکتبال، فوتبال و فوتسال) به صورت نمونه گیری در دسترس بر اساس فرمول کوکران پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل کردند. سپس با استفاده از شبکه نرو فازی حساسیت پارامترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی ایران محاسبه گردید.یافتهها: بررسی نروفازی ابعاد مسئولیت اجتماعی بیانگر این است که بعد "فرهنگی" دارای بیشترین اهمیت و تاثیرپذیری بر شکلگیری مسئولیت اجتماعی را دارد. همچنین تاثیرگذاری ابعاد "اجتماعی" بر "قانونی" ،"سیاسی" و "ساختاری" بیش از سایر ابعاد است.نتیجهگیری: آنالیز حساسیت پارمترهای مختلف در برآورد مسئولیت اجتماعی به مدیران باشگاهها این امکان را میدهد تا با اولویتها ابعاد مسئولیت اجتماعی در باشگاهشان آشنا شوند و راهبردهای لازم در این زمینه را طراحی و در پیش گیرند.
رقیه سرلاب؛ محمدرسول خدادادی؛ میرمحمد کاشف
چکیده
هدف: قیمتگذاری کارکردهای اماکن ورزشی که عموماً بدون قیمت میباشند، گام مهمی برای تصحیح تصمیمات اقتصادی در راستای توسعه و رشد صنعت ورزش میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و جزء تحقیقات توصیفی-تحلیلی بود که بهصورت میدانی انجام گرفت. پژوهش حاضر مجموعههای ورزشی استادیوم تختی واقع در چهار راه باغشمال تبریز، میرداماد ...
بیشتر
هدف: قیمتگذاری کارکردهای اماکن ورزشی که عموماً بدون قیمت میباشند، گام مهمی برای تصحیح تصمیمات اقتصادی در راستای توسعه و رشد صنعت ورزش میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و جزء تحقیقات توصیفی-تحلیلی بود که بهصورت میدانی انجام گرفت. پژوهش حاضر مجموعههای ورزشی استادیوم تختی واقع در چهار راه باغشمال تبریز، میرداماد و منظریه تبریز را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل مراجعهکنندگان به سالنهای ورزشی بود که بر اساس جدول مورگان 384 نفر به صورت تصادفی طبقهای و خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود. بهمنظور بررسی سوالات تحقیق از روش ارزشمشروط با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و نرم افزار ایویوز نسخه 9 استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین میزان تمایل به پرداخت افراد برای اماکن ورزشی در مناطق باغشمال، منظریه و میرداماد به ترتیب عبارتاند از: 44910/47 تومان، 34043/52 تومان و 15000/42 تومان بودند. همچنین ارزش کل تمایل به پرداخت برای مناطق مذکور به ترتیب برابر با 95087796 تومان، 59039520 تومان و در نهایت برابر با 60696000 تومان در طول یک سال می باشد.نتیجهگیری: موقعیت جغرافیایی و حضور مربیان مجرب و کارآموزده از دلایل افزایش تمایل به پرداخت میباشد.
مهدی زنده بودی؛ سیده ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل تسهیلکننده توسعه گردشگری ماجراجویانه با رویکرد ورزشهای آبی در استان خوزستان اجرا شد.روششناسی:این تحقیق پژوهشیکاربردی و از نوع تحقیقات کیفی بود که گردآوری اطلاعات با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه انجام گردید. بدین منظور تعداد 16 مصاحبه کیفی نیمه ساختار یافته با اساتید مدیریت ورزشی و ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل تسهیلکننده توسعه گردشگری ماجراجویانه با رویکرد ورزشهای آبی در استان خوزستان اجرا شد.روششناسی:این تحقیق پژوهشیکاربردی و از نوع تحقیقات کیفی بود که گردآوری اطلاعات با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه انجام گردید. بدین منظور تعداد 16 مصاحبه کیفی نیمه ساختار یافته با اساتید مدیریت ورزشی و اعضای هیئت علمی، مدیران سازمانهای ورزشی مرتبط و صاحبنظران حوزه صنعت گردشگری ورزشی ترتیب داده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمونی دادههای حاصل از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچهسازی از طریق مضامین فراگیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محاسبة پایـایی از طریق روش توافـق درون موضـوعیو با مشخصکردن پروتکل مصاحبه و محورهای اصلی مصاحبه و آزاد بودن پژوهشگر برای طرح پرسشها، روایی پژوهش حاصل شد.یافتهها:در مجموع 69 مضمون توصیفی، 17 مضمون تفسیری تولید شدند که در نهایت در قالب 3 مضمون فراگیر محیطی، مدیریتی و رفتاری، عوامل تسهیلکننده توسعه گردشگری ورزشهای ماجراجویانه آبی در استان خوزستان را تبیین میکردند.نتیجهگیری:عوامل تسهیلکننده شناخته شده در این پژوهش در سه دسته عوامل زمینهای یا محیطی، سازمانی یا مدیریتی و عوامل رفتاری میشوند که در تعامل پویا با یکدیگر قرار دارند.
محسن احمدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد عدالت ورزشی و اولویت بندی آنها در بین دانشجویان پسر عضو تیم های ورزشی دانشگاههاست.روششناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا از روش دلفی و نظر30 نفراز متخصصین مدیریت برای طراحی و ساخت پرسش نامه عدالت ورزشی استفاده گردید و سپس به صورت ازمایشی و جهت تعیین پایایی برروی دانشجویان عضو تیم های ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد عدالت ورزشی و اولویت بندی آنها در بین دانشجویان پسر عضو تیم های ورزشی دانشگاههاست.روششناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا از روش دلفی و نظر30 نفراز متخصصین مدیریت برای طراحی و ساخت پرسش نامه عدالت ورزشی استفاده گردید و سپس به صورت ازمایشی و جهت تعیین پایایی برروی دانشجویان عضو تیم های ورزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان اجرا شد و پایایی( 78/. ) بدست امد و روایی آن توسط اساتید مدیریت و مدیریت ورزش مورد تایید قرار گرفت. سپس بصورت کمی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به شکل میدانی پژوهش اجرا شد. جامعه پژوهش،دانشجویان عضو تیمهای ورزشی دانشگاه دولتی سراسر کشورند که به صورت هدفمند از بین مناطق مختلف کشور7 دانشگاه انتخاب و با استفاده از جدول مورگان تعداد 305 نفر به عنوان نمونه از بین تیم های ورزشی فوتبال 109، والیبال 97 ،کشتی62 و رزمی57 نفر پژوهش انتخاب شدند. داده ها ی تحقیق با استفاده از روش های اماری توصیفی و استنباطی و نرم افزار آموس تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های پژوهش علاوه بر تایید 3 بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای موجب شناسایی بعد عدالت حق مدار گردید، همچنین الگوی طراحی شده ابعادعدالت مورد تایید قرار گرفت، علاوه بر این در بعد عدالت توزیعی ، بین دو دسته ورزش های گروهی و انفرادی تفاوت معنی دار مشاهده شد. همچنین عدالت در بعد رویه ای در ورزش های انفرادی بیش از ورزش های گروهی بود.نتیجه گیری: ابعاد عدالت رویه ای، مراوده ای، حق مدار و توزیعی به ترتیب بیشترین نقش را در شاخص عدالت دارا می باشند و بعد رویه ای اولویت اول را در بین ابعاد عدالت برای ورزشکاران دارد.
رامش رامشینی؛ حسین پیمانی زاد؛ حسن فهیم دوین؛ محمدرضا اسماعیل زاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل توسعه ورزشهای پایه بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی- اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان مرتبط با ورزشهای پایه در استان خراسان رضوی در سال 1398 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 35 نفر از آنها انتخاب شدند. بخش کمی نیز مدیران باشگاهها، مربیان ردههای سنی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل توسعه ورزشهای پایه بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی- اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان مرتبط با ورزشهای پایه در استان خراسان رضوی در سال 1398 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 35 نفر از آنها انتخاب شدند. بخش کمی نیز مدیران باشگاهها، مربیان ردههای سنی در ورزشهای پایه (333 نفر) بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامهای حاوی 2 بعد و 63 گویه بود. اعتبار ابزار با روایی همگرا و پایایی با ضرایب آلفای کرونباخ(80/0) حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل مضمون و برای پاسخ به سوالات پژوهش از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرمافزار SPSS نسخه 21 و LISREL نسخه 8/8، استفاده شد. یافتهها: یافتههای کیفی پژوهش به شکلگیری دو بعد محوری یعنی راهبردهای سازمانی با 5 مؤلفه (راهبردهای مدیریتی، مالی، پژوهشی، نرمافزاری و سختافزاری) و راهبردهای فراسازمانی با 3 مؤلفه (راهبرد اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی، راهبرد رسانهای و راهبرد قانونی و دولتی) منجر شد که ذیل مضمون کلان راهبردهای توسعه ورزشهای پایه قرار دارند. همچنین آزمون برازش مدل پژوهش نشان داد که ارزیابی کلی مدل راهبردهای توسعه ورزشهای پایه دارای برازش قوی و مطلوب است(54/0=GOF).نتیجهگیری: مدل نهایی توسعه ورزشهای پایه با دو راهبرد سازمانی و فراسازمانی میتواند برای مسئولین و مدیران حوزه سیاستگذاری ورزشی در جهت توسعه ورزشهای پایه در مدارس مورد توجه قرار گیرد.
نرگس بنکدار؛ رسول نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش انجام شد.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش گلیزری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش انجام شد.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش گلیزری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد مورد نظر به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیکهای هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. استدر این پژوهش از 14 نفر مصاحبه به عمل آمد و از مصاحبه 11 به بعد تکرار در دادههای دریافتی مشاهده و در مصاحبه 13 به اشباع رسید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. پایایی و روایی از طریق درصد توافق درون موضوعی و تایید گروه آماری و مصاحبه شونده ها مورد تایید قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل مختلفی نظیر عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و عوامل ساختاری بر تجاری سازی ورزش اثر دارد. نتیجهگیری: به طور کلی باید اذعان نمود در سیاستهای مدیران سازمان های ورزشی این عوامل باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.
فاطمه احمدی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی ...
بیشتر
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) داخلی و خارجی و سامانه نشریات داخلی مرتبط گردآوری شد.یافته ها: مقالات در سه سطح کلان، میانی و خرد؛ 5 محور کلی و 17 موضوع تقسیمبندی شدند که بیشترین مقالات بر سطح کلان و محور توسعه گردشگری (45/45 %) و کمترین مقالات بر سطح خرد و روانشناختی (78/3 %)دتمرکز داشتند. در سطح میانی نیز دو موضوع اشتغال و درآمدزایی و کیفیت خدمات بیشتر موردتوجه محققان بوده است. یافتهها نشان داد از بین نشریات مدیریت ورزشی، بیشترین تعداد مقالات (28/10 %) در نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان وزارت ورزش و از میان نشریات غیر مدیریت ورزشی، بیشترین مقاله در فصلنامه فضای گردشگری (6/5 %) چاپشده است. ازنظر روششناسی، اکثر مقالات از روش کمی و از پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد و روش آماری توصیفی و تحلیل عاملی (66/41 %) استفاده کردهاند. نمونه غالب مطالعات شامل اساتید، مدیران و کارشناسان تربیتبدنی؛ و گردشگری (24/24 %) بودند. ازنظر توزیع جغرافیایی، بیشترین مقاله با موضوع ملی (48/23 % و سپس روی استانهای تهران، اصفهان و مازندران (64/13 %) انجامگرفته است. ضمناً حدود 90 درصد از مقالهها مربوط به دهه ۱۳90 است.نتیجهگیری: تحلیل روند مقالات حوزه گردشگری ورزشی نشان میدهد چالش اصلی محققان این حوزه، ابعاد استراتژیک و سپس عوامل طبیعی و اقلیمی در سطح کلان؛ کیفیت خدمات و اشتغال و کارآفرینی در سطح میانی است. در ادامه مسیر، پژوهشهای آتی میتوانند بر برنامهریزی روی مناطق خاص گردشگری و برخی مسائل جامعهشناختی این حوزه متمرکز شوند.