نویسندگان
1
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.
روششناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای حکمرانی خوب مقیمی و اعلایی اردکانی(1390)، اعتماد عمومی نرگسیان و همکاران (1394)، سکوت سازمانی وکولا و بوراداس (2005) و آوای سازمانی هامس (2012) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که حکمرانی خوب تأثیر منفی و معکوسی بر سکوت (669/0-) و سکوت تأثیر منفی و معکوسی بر اعتماد عمومی (098/0-)، کارکنان دارد و همینطور حکمرانی خوب تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد عمومی (507/0)، کارکنان دارد. همچنین مدل تحقیق مبنی بر تاثیر حکمرانی خوب با اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری با در نظر گرفتن نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی، از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: در جلسات مدیران میتوانند با استفاده از آوا سازمانی، اثرات سکوت را از بین ببرند. مدیر با تحریک آوای سازمانی کارکنان، خواستههای آنان را درمییابد و در صورت پاسخگویی و حل مشکلات ، به طور خودکار مشکلات و خواستههای جمعی از کارکنان نیز که دارای سکوت سازمانی هستند از بین خواهد رفت و به دلیل از بین رفتن مشکلات و ابهامات، حتی با وجود اینکه سکوت آنان تغییری نداشته است اعتماد عمومی آنها افزایش پیدا میکند و تاثیر منفی سکوت آنان بر اعتماد عمومیشان از بین خواهد رفت.
- Abdollahi, S. Z. (2015). State the importance of trust in organizations. First International Conference on Management, Payame Noor University. (Persian).
- Ardakani, M., Sadrabad, Kh. (2013). The relationship between personality factors and knowledge staff silence. Public Management Research, 18(3), 34. (Persian).
- Capanzano, S. (2012). Asch, Solomon E Encyclopedia of the History of Psychological Theories. Springer.
- Conchie, M., Taylor, J., Donald, J. (2012). Promoting safety voice with safety-specific transformational leadership: The mediating role of two dimensions of trust. Journal of occupational health psychology, 17(1), 105.
- Danaeifard, H. (2009). Promoting Public Trust in Governmental Organizations: Explaining the Intervening Role of Citizen Satisfaction. Daneshvar management behavior and improvement. 4(3), 43-62. (Persian).
- Davoudpour, R., Iraji, S. (2016). Organizational Silence and Voice, Second National Conference on Management Research and Humanities in Iran, Tehran, Institute of Management Research. (Persian).
- Dedahanov, T., Rhee, J. (2015). Examining the relationships among trust، silence and organizational commitment. Management Decision، 53(8), 1843-1857.
- Gano, L., Janssen, O., Shi, K., Robert, A (2011). Leader trust and employee voice: The moderating role of empowering leader behaviors. The Leadership Quarterly, 22(4), 787-798.
- Ghanbari, Z., Mohamadi, F. (2016). Facilitating organizational voice through trusted leadership "An Approach to Follower Leadership Interactions". Journal of Government Management, 7(4), 865-882. (Persian).
- Hames, K. M. (2012). Employees’ voice climate perceptions and perceived importance of voice behaviour: links with important work-related outcomes, thesis of Bachelor of Psychology (Honours), Murdoch University.
- Keene, W., Bruce, R. (2000). Keeping the public trust: The value of values in government. Reston, VA: Keen Ideas.
- Khanbashi, M., Zahedi, Sh., Alvani, M. (2011). Accountability; a framework for strengthening public confidence.. Iranian conferene. Tehran. (Persian).
- Luhmann, N. (2018). Trust and power: John Wiley & Sons.
- Moghimi, A. (2011). Measuring good governance indicators and the role of e-government in promoting it. Journal of Information Technology Management, 3(8), 171-188. (Persian).
- Morris, D., Klesner, L. (2010). Corruption and trust: Theoretical considerations and evidence from Mexico. Comparative Political Studies، 43(10), 1258-1285.
- Naghavimoghadam, A., Fahima, M. (2013). A Comparative Study of Multivariate Behavior in Organizations (Case Study: Sepah Bank). Sciences and research Branch, Islamic Azad University, MA Thesis. Tehran. (Persian).
- Nargesiyan, A., Mohamadzadeh, R. (2014). Studying the Role of Linguistic Justice in Promoting Public Trust and Public Citizen Participation. Journal of Management of Public Organizations, 2(3), 37-56. (Persian).
- Park, H., Blenkinsopp, J. (2011). The roles of transparency and trust in the relationship between corruption and citizen satisfaction. International Review of Administrative Sciences، 77(2), 254-274.
- Parvari, P., Sohrabi, R., Asadollah, N. (2016). Research on the Interaction between Organizational Confidence and Organizational Silence of the Studied Staff: Staff and Faculty Members of Bu Ali Sina University. (Persian).
- Samari, N., Safarzadeh, H. (2015). The Effect of Employee Confidence on Organizational Managers on Organizational Silence Study: National Iranian Oil Products Distribution Company Headquarters. 3(2), 18-32. (Persian).
- Vakola, M., Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences of organisational silence: an empirical investigation. Employee Relations، 27(5), 441-458.
- Zahedbabolan, A., Karimianpour, Gh. (2016). The Role of Organizational Trust and Organizational Justice in Organizational Silence. Management Studies (Improvement), 25(80), 85-99. (Persian).
- Zareimatin, H., Taheri, F., Sayar, A. (2011). Organizational Silence: Concepts, Causes and Consequences, Iranian Journal of Management Science, 6(21), 54-71. (Persian).
- Zhou, J., Loi, R., Lam, W. (2015). The bad boss takes it all: How abusive supervision and leader–member exchange interacts to influence employee silence. The Leadership Quarterly, 26(5), 763-774.