نویسندگان
1
دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
2
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف اصلی در این مطالعه بررسی ارزش ویژه برند ورزشی در تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روششناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه های فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامهها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 0/927 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تاریخچه تیم و ستارههای باشگاه بیشترین اثرگذاری و مدیریت باشگاهها در پایین ترین سطح اثرگذاری در میان عوامل تاثیر گذار در ارزش ویژه برند از نگاه هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق راهبردهای مختلف در خصوص توسعه ارزش ویژه برند، توانایی توسعه مناسب قدرت و اثربخشی برند را برای مدیران بهمنظور مدیریت بهتر و مؤثرتر برند تیمهای تحت مدیریت شان ایجاد مینماید. بهطور اخص، مدل پیشنهادی ارائهشده، چارچوبی روشن، دقیق و با جزئیات موردنیاز برای مدیران فراهم میآورد تا از آن طریق بتوانند تصمیمات راهبردی در حوزه مدیریتی و تصمیمات مربوط به برند باشگاه خود اتخاذ نمایند.
- Ø Badrinarayanan, V. A., Sierra, J. J., & Martin, K. M. . . (2015). A dual identification framework of online multiplier video games: The case of massively multiplier online role playing games (MMORPGs), . Journal of Business Research, 68(5), 1045-1052.
- Ø Biscaia, R., Correia, A., Ross, S., Rosado, A., & Maroco, J. (2013). Spectator-based brand equity in professional soccer. Sport Marketing Quarterly, 22, 20-32.
- Ø Biscaia, R., Ross, S., Yoshida, M., Correia, A., Rosado, A., & Maroco, J. (2016). Investigating the role of fan club membership on perceptions of team brand equity in football. Sport Management Review, 19, 157-170.
- Ø Carlson, B. D., Donavan, D. T., & Cumiskey, K. J. . (2009). Consumer-brand relationships in sport: Brand personality and identification. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(4),, 370-384.
- Ø Farahani, A., Ghasemi, H., Honari, H., & Khodadadi, M. R. (2015). Analysis and Modeling of Fan-based brand equity in Iran Football Clubs. Applied Research in Sport Management, 3(3), 51-64. [Persian]
- Ø Heere, B., Walker, M., Yoshida, M., Ko, Y. J., Jordan, J. S., & James, J. D. . (2011). Brand community development through associated communities: Grounding community measurement within social identity theory. Journal of Marketing Theory and Practice,, 19(4), 407-422.
- Ø Izadi, B., Ehsani, M., Kuzechian, H., & Tojari, F. (2014). An investigation of effective factors on Fan Relationship Management Success in Iranian Premier Football League. Sport Management Studies, 6(24), 89-110. [Persian]
- Ø Jaberi, A., Soltan Hosseini, Mohammad, Nederian, Masoud , khazaei pool, javad. (2014). Providing a model for developing football teams’ brand loyalty of pro league in IRAN by applying SEM. Journal of Sport Management, 6(3), 475-492. doi:10.22059/jsm.2014.51509
- Ø Karaosmanoglu, E., Bas, A., & Zhang, K. . . , . (2011). The role of the other customer effect in corporate marketing: Its impact on corporate image and consumercompany identification. European Journal of Marketing,, 45(9/10), 1416-1445.
- Ø Keller, K. L. (2003). Brand synthesis: The multidimensionality of brand knowledge. Journal of Consumer Research, 29(4), 595-600.
- Ø Lam, S. K., Ahearne, M., Mullins, R., Hayati, B., & Schillewaert, N. . , . (2013). Exploring the dynamics of antecedents to consumer-brand identification with a new brand. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(2), 234-252.
- Ø Liu, H., Kim, K. H., Choi, Y. K., Kim, S. J., & Peng, S. . (2015). Sports sponsorship effects on customer equity: An Asian market application. International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, 34(2), 307-326.
- Ø Mary, C. M., C.S. Dweckb. . (2016). Mindsets shape consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 26(1), 127-136.
- Ø Nam, J., Ekinci, Y., & Whyatt, G. (2011). Brand equity, brand loyalty and consumer satisfaction. Annals of Tourism Research, 38(3), 1009-1030.
- Ø Ross, S. D., Walsh, P., & Maxwell, H. D. ., . (2009). The impact of team identification on ice hockey brand associations. International Journal of Sport Management and Marketing, 5(1-2), 196-210.
- Ø Sajjadi, S. N., Rajabi, H., Abed Lati, M., & Tarighi, R. (2016). Identifying Factors Affecting Brand Equity of Professional Football Teams The Case Study of Esteghlal Tehran Football Club. Sport Management Studies, 8(39), 87-102. doi:10.22089/smrj.2016.867 [Persian]
- Ø Sayyid Fatima Alavi Fomani, H. R. R. K., Mehrdad Godersund (2016). Measurement of dimensions of Arzish Weigh Brundthai Brater Wurzchi (Reading resource: Brindhai Warschi Nike, Adidas and Goma). Sciences of the directorates of Iran, 11(41). [Persian]
- Ø Steenkamp, J. B. E. M., Batra, R., & Alden, D. L. (2003). How perceived brand globalness creates brand value. Journal of International Business Studies, 34(1), 53- 65.
- Ø Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S., & Sen, S. (2012). Drivers of consumer?brand identification. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 406- 418.
- Ø Stokburger-Sauer, N. E., & Teichmann, K. (2014). The relevance of consumer-brand identification in the team sport industry. Marketing Review St. Gallen, 2, 20-30.
- Ø Ta-Wei, K. W., T. Lin. (2016). The relationship between perceived e-service quality and brand equity: A simultaneous equations system approach. Computers in Human Behavior, 57, 208-218.
- Ø Uhrich, S., & Benkenstein, M. (2012). Physical and social atmospheric effects in hedonic service consumption: Customers' roles at sporting events. The Service Industries Journal, 32(11), 1741-1757.
- Ø Watkins, B. (2014). Revisiting the social identity -brand equity model: An application to professional sports. Journal of Sport Management, 28, 471-480.
- Ø Wear, H., Heere, B., & Clopton, A. (2016). Are they wearing their pride on their sleeve?: Examining the impact of team and university identification upon brand equity. Sport Marketing Quarterly, 25, 79-89.